Nu har jag klurat lite här på..

Sv: Nu har jag klurat lite här på..

Det är tråkigt när dom tovar igen.
Det krävs ju en del borsting på dom här små liven.

Jag jobbar deltid med hopphästar.
Sedan december -05
Jag och min sambo köpte en hund till hennes pojkvän i julklapp, fast han är väl mer hela familjens hund. Sen rullade det på med flera.
De tre vi har är en rottis/schäfer korsning, en dobberman/schäfer korsning och en papillon.
Hane. Alla tre är hanar.
Vi gick inte efter rasen när vi köpte dom, utan personligheten.
Rottiskorsningen är fortfarande ung (född oktober 05) men en ovanligt klok hund. Han är så klok att man blir mörkrädd ibland.
Papillonen är bara världens sötare och studsigaste lilla pipleksak :D
Dobbermankorsningen är en omplaceringshund som vi är jourhem åt, men dom vi vill behålla. Han är världens snällaste hund med världens dåligaste självförtroende. Går hela tiden omkring med en dyster uppsyn o skäms över att bara finnas. Pga dålig uppfostran är han inte rolig ute alls, men han blir bättre och bättre.

Vad jobbar ni med? Studerar
Hur länge har ni haft hund? Alltid? eh så 22år?
Hur började ni med hund? börja? päronen födde upp golden innan jag föddes.
Vilken/vilka raser har ni (haft)? Golden och storpudel
Föredrar ni tik eller hane? Har mest haft tikar.
Vad är det bästa med just er(a) ras(er)? Tja jag ska ju inte skaffa nån golden nästa så tja de är rara dock golden :love:

Hmm, inte har jag haft hund sedan-98 heller, snarare sedan -88:)

Annars så, kul tråd. En hel del olika raser här på buke.
Jag har haft en kelpie genom åren, han var inte bra i psyket och fick tas bort. Han var inte en hund som representerade sin ras på ett bra sätt. Ni som har kelpie, eller kommit i nära kontakt med dom. Hur är dom att arbeta med jämfört med bc??
Gnist, har du jobbat med kelpie nå´n gång?

De kelpies jag har erfarenhet av har varit:
Heta, intensiva, rätt så hårda hundar med MYCKET vallning i. Mycket stil och eye och kanse inte de mest lyhörda hundar jag sett, men att samarbetet funkat rätt så bra ändå.
Man kan väl säga att rent generellt så tycker jag att det är en hårdare hund om man jämför med BC, både i vallningen och i psyket..

Som sagt det är den erfarenhet Jag har..

Menar du Working Kelpie eller Australisk Kelpie. De är ganska olika i mentalitet.

Jag har en Australisk Kelpie. Han är inte hård att jobba med. Australisk Kelpie är kroppsvallare i huvudsak. En del har mer stil och eye och en del saknar det helt och hållet. Min Kelpie smyger en hel del men har aldrig fått chansen att utveckla sina vallanlag. Han hade vilket fall som helst aldrig blivit lika bra som en BC på att valla.

Vad jobbar ni med?

Jag jobbar som exp. vakt.

Hur länge har ni haft hund?

Har haft hund i hemmet som liten men köpte min först egna 2004.

Hur började ni med hund?

Min syster föder upp och jag har alltid haft hundar omkring mig så det har bara varit där alltid.

Vilken/vilka raser har ni (haft)?

Har en schäfer.

Föredrar ni tik eller hane?

Hane

Vad är det bästa med just er(a) ras(er)?

Allsidig, trevlig och vacker :)

Vad jobbar ni med?
Jag jobbar på min sambos företag, som ekonomiassistent.

Vi har haft Arne sen han var 8 veckor, och han fyller år 23 februari :)
Totte bodde hos mig oxå, men fick flytta till en annan familj när han var några månader gammal pga yttre omständigheter.
Franz bodde hos mig några veckor, bara för att inse att jag var för lik personen som gjorde att han var tvungen att flytta...

Hur började ni med hund?
Jag har alltid älskar djur, och hundar tilltalar mig mkt då de är en trogen (oftast i alla fall :D)

Totte var en blandras mellan labrador/kelpie labradorgul
Franz var en black and tan långhårig chihuahua
Och Arne är en röd dvärgpinscher

Det har bara varit hanar än så länge, men egentligen spelar det ingen roll :D

Arne är utmärkt på att inte ta upp mkt plats (lätt att transportera), äter inte mat för hela lönen, lättskött päls, älskar att träna, tillgiven, mkt bra på att vakta :D

Vad jobbar ni med?
Jag är informatör. Jobbar som informationschef i kommunen.

Köpte min första hund -90 så det blir ju 16 år nu.

Hur började ni med hund?
Jag umgicks med hundförarna på mitt gamla jobb och så blev det som så att när de skulle köpa nya tjänstehundar så råkade jag följa med till uppfödaren... Så jag blev väl hundägare lite av misstag.

Nu har jag en Australian Cattledog. Schäfer innan.

Jag har bara haft tikar. Vet inte om jag föredrar det ena eller det andra men nu är det ju lättast att fortsätta som förut.

Att de har outtömlig energi, tål allt, är trevliga och lite smågalna. Jag gillar lite smågalna hundar.

Vad jobbar ni med?
Vårdare på ett gruppboende. Innebär en hel del obekväma arbetstider, och en del maratonpass (t ex hel helg, dvs dygnet om), men i gengäld fler lediga dagar/vecka än med ett vanligt må - fre dagtidsjobb.

Oj, familjen har alltid haft hund. Jag är uppväxt med riesenschnauzer, och sen har det varit afghan, S:t Bernhard och vorsteh. Första helt EGNA hunden sparade jag ihop till och köpte som trettonåring, en blandrastik (pappillon x cavalier). Sen blev det en greyhound, och efter den en greyhound till och hur det nu blev ännu en greyhound. Blandisen for till himlen nov 04, och kvar är då mina två greyhounds. Och pappa håller kvar vid sina riesen han..

Hur började ni med hund?
Familjen har haft hund sen jag föddes (och innan det) så det kom naturligt.

Riesenschnauzer, S:t Bernhard, Afghan, blandis, vorsteh, greyhound.

En bra hane eller en bra tik spelar mig ingen roll. Har just nu en av varje, och det har varit jämnt fördelat hane/tik.

Går skola på dagrna (Naturbruks med inrikt. hund) sedan jobbar jag på en grill på kvällarna.

Haft hund sedan 96 när vi skaffade våran 1:a hund,
Började smått 96 med våran gamla tik, men mer seriöst blev det 00 när vi skaffade vår 2:a hund

Haft blandras, har lapsk vallhund, sedan har jag haft en hel del Mallar och Schäfrar som inneboende.

Det beror lite på, för min del spelar det ingen roll faktiskt.

Vad är det bästa med Min Hiljaa? ..
Hon är söt när hon sover ;)

Här är min som det är ganska mycket svart på.

DSCN1015.jpg
[/IMG]

DSCN1017.jpg
[/IMG]

DSCN1019.jpg
[/IMG]

Vad jobbar ni med? inget just nu
Hur länge har ni haft hund? sedan jag föddes, dock ej egna;) Första egna fick jag när jag var hmm... -96??
Hur började ni med hund? blev automatiskt eftersom vi alltid haft hund
Vilken/vilka raser har ni (haft)? just jag har haft cavalier, schipperke, korthårig collie, briard.. Men i familjen har det funnits: labrador, golden, schäfer, curly, kuvaz, pyreneer, landseer, beauceron, bearded collie m.m. m.m.
Föredrar ni tik eller hane? tik
Vad är det bästa med just er(a) ras(er)? Briarden är en lättsam och lättlärd hund:D

Vilka är egentligen alla ni andra hundmänniskor? Jag heter Frida, bor i Piteå, är 19 år. Håller på med både hästar och hundar den tiden jag inte är på jobbet.
Vad jobbar ni med? Jag jobbar för bredbandsbolaget i deras tekniska support. Sliter alldeles för länge så jag är glad att jag har sambon och mina föräldrar som alltid passar hundarna när jag är på jobbet. :bow:
Hur länge har ni haft hund? Jag fick "min" första hund när jag var strax över 7 år gammal. En 4 år gammal golden retriever som vi hade tills det att hon blev 13 år.
Hur började ni med hund? Jag misstrivdes på fritids och istället för att sitta ensam hemma hela dagarna så skaffade mamma och pappa hunden så att jag skulle ha sällskap medan dom var på jobbet. Jag började dock träna mer på allvar när jag skaffade dvärgpinschern för snart två år sedan.
Vilken/vilka raser har ni (haft)? Golden retriever, dvärgpinscher och greyhound.
Föredrar ni tik eller hane? Tik
Vad är det bästa med just er(a) ras(er)? Dvärgpinscher att hon är så fruktansvärt rolig att jobba med. Och att man (på gott och ont ;) ) aldrig har en tråkig i stund i hennes närhet. :angel: Men hon är lättlärd, glad i arbete och en riktig liten mystjej (som såklart ligger och sover i min famn i detta nu).
Greyhounden att han är så fruktansvärt tacksam och inte kräver arbete i samma utsträckning som dvärgpinscher. Då hade man nog blivit tokig. :angel: Han är lugn, funkar ihop med alla, en riktigt snäll liten kelgris.

Vad jobbar ni med?
Advokatsekreterare

Sen 1989 då jag efter mkt tjat hemma fick en jack russellkorsning som jag hade i hela 16 år.

Hur började ni med hund?
Se ovan

Har nu en jack russell tik på snart 8 mån och en blandrashane(hälften collie) som blir 4 år i år
Har haft två schäferkorsningar, en rottweilerkorsning och en varghund innan.

Tikar!

Älskar jack russlar eftersom dom är så alerta och pigga och glada ALLTID!!! :D

Vad jobbar ni med?
Jag är sjukskriven pga whiplash mm.
Jag har haft hund i 16 år.
Hur började ni med hund?
Jag har alltid älskat djur. Min mamma var allergisk mot katt.Men hund klarade hon. Och jag ville ju ha ett djur jag kunde göra saker med, träna och gå promenader med. Så hund var ju ändå lämpligare.
Jag har enast haft Papillon.
Tikar. Jag tycker helt enkelt de har trevligare lynne.
De är intelligenta, livliga, tåliga, glada och oftast mycket trevliga och lättlärda. De har lagom storlek för en seglare som ska lyfta hundar av och på båten flera gånger om dagen. De är lätta att tvätta efter blöta, kladdiga promenader. De luktar nästan alltid gott i pälsen, inte blöt-hund. De har mjuk och len päls.

Något så fruktansvärt :eek: Dessutom var han ju inte gjort något åt på en ½ evighet, Ex. så var håret bak på benen(hasen och ner) var 2 (:eek: ) dm långt och något fruktat tjockt :crazy:...

Gnist skrev:
Något så fruktansvärt :eek: Dessutom var han ju inte gjort något åt på en ½ evighet, Ex. så var håret bak på benen(hasen och ner) var 2 (:eek: ) dm långt och något fruktat tjockt :crazy:...

Urk:eek:
Det lät inte skoj.
Det verkar nästan vara nackdelen. Att ju mörkare dom är. Desto mer päls.
Mina blå är tåliga varelser. Dom borstas igenom varje kväll framför TV:n.
Som tur är så tycker dom att det är rätt mysigt att bli borstade.
Oftast blir det att jag har en hund som ligger på rygg i knät och snarkar som en gris medans jag borstar:rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 739
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 501
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 723
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar