Nu har jag klurat lite här på..

Sv: Nu har jag klurat lite här på..

Vilka är det egentligen alla ni andra hundmänniskor?
Hej! Jag heter Itchie och är bukefalist... Jag har varit beroende i tre år, men anser inte själv att det handlar om ett missbruk - jag vet att jag kan sluta om jag så önskar.
Har varit på jorden i trettitvå år och bor på vischan i Skåne med hästar, katter och hundar.

Vad jobbar ni med?
Är just nu sjukskriven, men har studerat, varit arbetssökande samt jobbat som kontorist/administratör/ekonomiass under mitt "hundliv".

Hur länge har ni haft hund?
Hur började ni med hund?

Har alltid tagit stort ansvar för familjens hundar under uppväxten och tog även hand om vänners och grannars hundar under loven när jag var sexton + (byggde hundpensionat med tre boxar hemma på gården :D ). Skaffade hund helt på egen hand för tio år sedan.

Vilken/vilka raser har ni (haft)?
Pälsad Perro sin Pelo del Perú, medio (kastrerad hane 10 år)
Gordon Setter/Flat Coated Retriever (tik 8 år)
Gordon Setter/Wachtelhund (tik 13 veckor :crazy: )

Föredrar ni tik eller hane?
Husse (och gammelhunden) föredrar tikar, därför har vi fortsatt med tik nu när vi skaffade valp. Har haft tur med den äldre tiken - hon löper bara var nionde månad (brukar givetvis pricka påsk och jul/nyår ;) ).

Vad är det bästa med just er(a) ras(er)?
Peruan: mattes "knight in shining armour" som fått många tårar i pälsen under årens lopp; väldigt lyhörd och speciell, beskyddande.

Setter/Flatte: Alltid glad och positiv, lättlärd, lätt att ha med sig - älskar allt och alla, riktigt duktig jakt- och spårhund, full av energi och envis som synden.

Setter/Wachtelhund: Envis, bitig (händer, skor, nageltången, mattorna, knopparna på byrån, kuddar, broderiet matte håller på med - behöver jag fortsätta?) skällig när hon inte får sin vilja igenom, retas med gamlingarna och säljes till högstbjudande! Nä, förresten, jag behåller henne nog - hon är väldigt söt när hon sover. Och så är hon smart och har lätt för att lära och ska bli husses nya stjärna på jakthimlen är det tänkt. Passa er vildsvin när den här vilda bebin har vuxit upp!

Vad jobbar ni med?
Jag är florist.
Sedan jag flyttade hemifrån d.v.s. 5 år. Fast hunden (briard) jag hade från början var egentligen min systers som hon inte hade tid med längre.
Hur började ni med hund?
Är uppväxt med hundar.
I familjen har vi haft schäfer, briard, blandras (njuffe/flatte/lab/golden :eek: ), groenendael. Själv har jag en s.k. pitbullblandis el. "bastard" och en belgare (terv).
Dom har olika egenskaper och båda är bra på sina sätt.

Tiken är verkligen världens snällaste. Hon älskar att vara runt barn och har inga problem med andra hundar överhuvudtaget. Inomhus sover hon alltid och utomhus är det full rulle förutom då det är över 20 minus, då går hon helst inte ut alls. Hon är förarvek (som inte alltid är positivt men i hennes fall tycker jag det är bra) och väldigt lydig. Vi har inte tränat spec. mycket med henne men det lutar åt agility eftersom hon älskar att hoppa, klättra, krypa igenom saker. Ren lydnadsträning (för tävling) skulle förmodligen bara tråka ut henne,
Hanen är väldigt kontaktsökande och lättlärd. Han, till skillnad från tiken, älskar att träna lydnad och blir jätteivrig då det är träning på gång. Han har en viss "will to please" men är inte förarvek på samma sätt som tiken.
Belgare har ju ett visst rykte om sig att vara stressade och inga barnhundar. Men det märker man inte alls på vår hund. Han har extremt mycket energi men går upp i stress väldigt sällan. Och är det barn som kommer och hälsar på är lyckan gjord.
Båda mina hundar är bra på sina sätt.

Vad jobbar ni med?
Går i skolan än så länge :cool:
Vi fick hem Charlie i augusti 2001. Så det är 4,5 år sedan (ca).
Hur började ni med hund?
Har alltid gillat hund, i hela mitt liv. Och när en släkting frågade oss ifall vi ville ha deras hund (Som h*n av speciella anledningar inte kunde ha kvar) så tyckte vi i familjen att det verkade bra. Så vi tackade ja till erbjudandet.
Vi har en cavalier king charles spaniel.
Har inte haft tik så jag kan inte jämföra. Men generellt tycker jag att hanar är mycket trevliga och ofta har mer utstrålning än tikar. Fast jag kan inte säga något förrän jag haft en tik.
En oerhört mysig hund som ser snygg ut. Samtidigt som han är lätt att ha med överallt och alla vi träffar tycker om honom.

:)

lady_vip skrev:
Vad jobbar ni med?
Kyrkvaktmästare än så länge, ska väl börja plugga så småningom...

Så länge jag kan minnas.... Fick min första egna när jag var 10 och började då på brukshundsklubben.

Hur började ni med hund?
Jag var intresserad av alla djur som liten och har nog provat det mesta, men har väl kommit fram till att man får mest ut av häst och hund. Jakten har gjort sitt och brukset har gjort sitt.

Började med border terrier, har nu en korsning med BT och tysk JT. Uppväxt med labbar och jaktlabbar och har nu en weimaraner också.

Tik, har bara hondjur av alla djuren, kommer bäst överrens med dem, de har den där lilla gnistan som hanarna saknar.

Usch, jag vet inte, blandisen är ju bara ett turskott och det bästa med min W är väl att de är allsidiga. Annars är de så individuella...

//E

åå!! en som har en weimaraner!:) en hundras som jag är väldigt intresserad av! vad använder du din till? hur mycket träning kräver en W, måste man träna med dom varje dag eller kan det vara nån dag som det bara är promenader? har hört att de kräver ganska mycket av sin ägare, men vore kul o höra vad en som själv har en säger:idea:

Behandlinsassistent på ett ungdomshem.
Har haft hund i hela mitt liv.
Födsel och ohejdad vana.
Tax, boxer, Shibor, Blandraser, Schäfer.
Hane eller tik spelar ingen roll.
Gillar de flesta raser.

Rolig tråd!
Har själv startat likande tidigare och de bidrar till ens källgranskning tycker jag!

Vad jobbar ni med?
Jag är egenföretagare, har en relaxanläggning på ett konferans center.
Massör och hudterapeut.
Jobbar förutom det praktiska på salongen med min och sambons bolags administration, dvs hemma vid datorn.

Jag är uppväxt med jakthund i familjen och har haft egen hund sedan jag var 18år. Nu är jag 24år så det blir 6år det!
Hade även en korsning på prov när jag bara var 16år, men det var nog bara en vecka eller så. Sedan bet den hunden en gubbe helt oprovocerat och efter det avlivades den. Idag hade jag aldrig ens tänkt tanken på att ta den hunden.

Hur började ni med hund?
Hjärtat ömmade för en hund som inte hade det så bra. Hunden efter det valde jag med hjärnan, det är lättare att det blir rätt ras då...

I familjen, tax, drever och irländsk röd setter.
Min bror är uppfödare på Kline Münstlender, tidigare Tysk Jaktterrier. Idag har han även en laika.
Själv har jag haft 2st Lancashire Heeler och en Grand Danois. Också den där korsningen som bet, det var nog schäfer/BC.
Jag har en heeler och GD:n idag.

Har tikar idag.
Det funkar bra.
Men jag tror att det skulle gå lika bra med hanar för min del.

Ja den lilla Heelern var den rasen som blev vald med hjärtat. Så jag måste säga att trots att jag älskar henne djupt är inte hennes rasegenskaper det som jag kallar "bäst".
Däremot GD:n är vald mer med hjärnan och passar våran familj.
Rätt aktivitets/motions nivå.
Cool hund som slappnar av inne.
Otroligt rolig och underhållande, en valp långt upp i åldrarna.
Hänger gärna med på träning, men kräver inte.

Vad jobbar ni med?
Är 25år och f.d. naturvetare, har jobbat med administrativa tjänster efter studenten men nu pluggar jag för att komma in på SLUs husdjursagronomprogram till våren förhoppningsvis.

Är uppvuxen med leonberger. Köpte min första egna hund när jag var 18 (cavalierhane) och fick ha honom i 4,5år innan han tyvärr fick somna in pga sjukdom.
Min nuvarande goldentik (jaktlinjer) har jag haft i 4,5 månader nu, hon är 7 månader idag. Hade häst där mellan.

Hur började ni med hund?
Har alltid haft intresse och fick möjlighet vid 18år. Hade en äldre släkting som födde upp springer spaniels och jag hängde ofta där. Hon peppade mig att våga skaffa egen hund. Valde ras med hjärnan och blev nöjd med valet. Tränade mycket agility. Idag ville jag dock ha något annat, lite större och lite "mer" (och fick "mest";) ).

Cavalier och golden.

Tik, lätt. Hanar skvätter överallt och jagar tikar nästan hela tiden.

Att de är så levnadsglada, sociala, pigga och anpassningsbara. Man kan göra nästan vad man vill med dem och det är med på noterna. Vill också ha en hund som har de fysiska förutsättningarna till ett aktivt liv, dvs ingen intryckt nos eller oproportionerlig (stav?) kropp.

Gnist skrev:

Jag, en 32-årig finska.

Vad jobbar ni med? - Är numer sjukpensionär

Hur länge har ni haft hund? - köpte min första egna hund 98

Hur började ni med hund? - alltid gillat hundar, fick via min arbetsplats tag i en omplacerings border collie.

Vilken/vilka raser har ni (haft)? - egna hundar har varit border och border korsningar

Föredrar ni tik eller hane? föredrar tikar

Vad är det bästa med just er(a) ras(er)? - borde collie, älskar att arbeta, vara tilllags, envisa och påhittiga.

Vad jobbar ni med?
Jobba är överskattat. Jag är student i själ och hjärta. Till och från har jag dock fuskat med spritförsäljning och städning. Jag extraknäcker också, men då i mina föräldrars företag.

Familjen har alltid haft hund, men den första egna inköptes år 2000, så det blir väl sex år nu.

Hur började ni med hund?
Jag såg något program på tv och lydnad och tyckte att jag kunde köra lite med familjens hund. Det fungerade dock inte för hunden ville inte vara med. Jag gjorde ett nytt försök med nästa hund som flyttade hem till familjen, men det var en rätt skadad omplacering så det fanns så mycket annat att fixa till på den. Det var först med egen hund som jag kom igång ordentligt och då var det främst lydnad och utställning som lockade.

Själv har jag bara haft Rottweiler. Familjen hade blandras, Pyrenee och St bernard.

Jag gillar tikar och vill nog inte ha hane mer, men råkar det dyka upp en riktig pärla så struntar jag i könet.

Det bästa med en Rottweiler är tyvärr också det sämsta. Jag gillar självständigheten, men tycker samtidigt att den är jobbig. Det är behagligt att de är trygga i sig själva och inte behöver klänga på sin förare, men samtidigt skapar det ett önsketänkande om större förighet när hunden trasslar i lydnaden. Det är härligt att se dem spåra, men de kunde väl för sjutton spåra det jag vill.

Man köper en Rottweiler därför att man vill ha en hund att jobba med och gillar utmaningar, men det är också den utmaningen man kommer att svära långa ramsor om.

Gnist skrev:
Hundmänniska nja - djurmänniska

Vad jobbar ni med?
Fritidsledare kan man säga

nästan alltid

Hur började ni med hund?
Pappas helt odresserade jaktstövare som släpade runt på mig

Stövaren- dunker/hamilton och 3 schäfrar varav 2 långhår

Schäfern för deras "enkla" psyke - men jag vill nog kanske ha en mindre hund eller mindre hår - men aldrig en korthårig schäfer igen.

*Nyfiken Gnist*

Jag letar hund nu men är enormt öppen för rasförslag - bara inget korthårigt - det är det enda jag vet.

Men HUND fattas mig....väldigt mycket

Gnist skrev:
Vad jobbar ni med?
Hur började ni med hund?

*Nyfiken Gnist*

Går i skolan. 7:an
Sedan jag var 5 år Tror jag :crazy:
De var inte jag utan "låtsas"farsan. han jagar.
Bara Drevrar. :love:
Helst Hane.
ALLT! =D :banana:

Vad jobbar ni med?
Jobbar som vet.assistent

Uppvuxen med hund. Det har funnits hund (om inte annat inlånad) i familjen jämt.

Hur började ni med hund?
Se ovan

Labrador retriever och lagotto romagnolo

Tik, tror jag. Men nästa kommer nog bli hane....Föredrar kastrerade djur då jag ändå inte kommer pyssla med avel.

Att de är så goa, lättlärda och envisa (positivt då de inte ger upp vad man än ber om). Snälla mot allt och alla! Och roliga att jobba med!

Jobbar gör jag hemma.

Haft hund i stort sett hela mitt liv.

När jag var en liten skit.

Golden, Howavart, blandisar och nu Cocker spaniel.

Tik eller hane spelar ingen roll. Har båda delarna.

Det bästa med cockern är att det är goa glada och pigga hundar som är lätta att ha och göra med.

*ot*

Klippte en ettårig blueroan (enligt matte) i dag. Första gången han var hos en trimmare i hela sitt liv....

Ungefär så ja :crazy:

Fast kallas de verkligen för blueroan om de är kolsvarta med endast små vita prickar fram på bröstet och ingen annanstans??
De övriga jag haft har ju varit "riktiga" i färgen.

Jag har en som är väldigt mycket svart på. Fast nog har han mer än bara lite prickar fram på bröstet allt. Bla så har han en vit svans:)Skitsöt är han iaf.

Ok.. Första gången jag sett en så svart roanhund bara.. Blev lite förvånad faktiskt.
Men det var en trevlig liten kille. Något lurvig och lite tovig bara, men som sagt väldigt trevlig att jobba med :) Och nu är han ju friserad och tovfri ett tag iaf ;)

Fast dom gror igen så himla snabbt bara.
Sen är det nästan lite sorg över att trimma dom första gången.
Bebisen försvinner och fram kommer en hund ju:D

Nja..Bebis var väl att ta i ...snarare ett hårmonster som försvann och fram kom en söt kille :)
Eftersom han var tovig och det faktum att han dessutom Inte ska ställas ut öht, så klippte jag honom aningens kortare än brukligt. Förhoppningsvis, så är han relativt tovfri nästa gång..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 739
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 501
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 728
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar