Nu har jag klurat lite här på..

Gnist

Trådstartare
Vilka är det egentligen alla ni andra hundmänniskor?
Vad jobbar ni med?
Hur länge har ni haft hund?
Hur började ni med hund?
Vilken/vilka raser har ni (haft)?
Föredrar ni tik eller hane?
Vad är det bästa med just er(a) ras(er)?

*Nyfiken Gnist*

Sv: Nu har jag klurat lite här på..

Gnist skrev:
Vad jobbar ni med?
Hur började ni med hund?

*Nyfiken Gnist*

Jobbar som vårdbiträde.

Egen hund i 8 månader, hund hela livet hos föräldrar.

hunden bara kom en dag, någon hittade henne i en rondell och vi efterlyste ägaren men ingen svarade, hon var inte chippad eller märkt så hon fick stanna. I går kom en valp till som någon dumpat, har inte sett honom än men kommer hem på tisdag *längtar*

Har haft pudlar med föräldrarna och nu har jag en (två) blandisar.

Tik eller hane spelar ingen roll men det är väl trevligt att ha en av varje. Tänkte inte avla på dem ändå så det blir väl att kastrera eftersom de springer lösa.

Det bästa med blandisar är att de är hundar??? Hm alla har sin charm.

Hundmänniska kan man kanske kalla mig:angel:

Vad jobbar ni med?
Studerar. Iallafall ibland, när andan faller på.

Sen jag var 8 år. Således i 17 år.

Hur började ni med hund?
Jag tyckte nog de var söta och tjatade sönder mamma och pappa till jag fick min älskade lilla vovve.:love:

Två stycken Cavalier King Charles Spanielflickor hemma hos föräldrarna. Nu har jag en rottweilerhane. Finns även en labrador i föräldrarhemmet som jag har hand om litegrann.

Svår fråga. Jag passar på den. Svårt att jämföra en cavaliertik med en rottweilerhane så jag vet faktiskt inte.

Det frågar jag mig också dagligen.:angel:
Skulle nog säga att det är att han så gärna vill vara tillags och på så vis blir lätt att ha att göra med. Men om det är rastypiskt vet jag inte. Det tog ju några år innan vi slutligen hade kommit överens om att det nog var matte som bestämde, alltid! :rofl:

Gnist skrev:
Vad jobbar ni med?
Hur började ni med hund?

*Nyfiken Gnist*

jobb: Grovplåtslagare/licenssvetsare men i augusti är det slut då blir jag väktare

Hur länge: 4,5år

Började: i Lumpen när jag Tjänstgjorde som Bassäkerhets jägare på Berga i Sthlm o hade då hundar med oss, jag var själv inte hundförare men vi fick prova på o figurerar befälens skyddshundar o Hangarhundtjänst hade vi också. Fick där upp mitt intresse för hunderiet.

har: Rottweiler hane nu är han 4,5år sen en Schäfer på 9v

Föredrar: Hane, för de löper 365 dagar om året.

bästa med: Det går o köra skydd me dom :devil:

Vad jobbar ni med?
Har jobbat i affär och varit arbetslös. Sen har jag pluggat en hel del och skulle jag läst till läkare så skulle jag vara klar nu :p

25 år

Hur började ni med hund?
En misshandlad omplacering

Pudel, golden retriever, labrador retriever

Uteslutande tikar med några få undantag

Med Labrador som jag har nu: Outtröttliga och så apporteringen som är det roligaste som finns!!

Jobbar som personligassisten,
Har 2 st nu själv men har haft hund hela min uppväxt hos pärona.
Hm, en i släkten har över 30 hundar (drag,vall) fick min första av morfar för att det hade blivit tjuvparning och min andra köpte jag själv.Har haft: Newfoundland,spets,Schnauzer (stor),Pyrenée,Papillon,Killen min had Dobermann uppfödning med sin farsa men inte nu längre för pappan hans dog ... så dobermann.Måst väl säga båda, när jag it riktigt vet, håller nog med vindvissla på den sista :)

Vad jobbar ni med?

Usk:a äldreomsorgen, heltidsanställd

"Riktiga" egna hund skaffade jag 2002.

Hur började ni med hund?

Är uppväxt med (jakt)hundar, men har först med den nuvarande egna blivit riktigt intresserad av hunderiet (=för mig hundsport, träning osv)

Hemma hade vi finsk spets, gråhund, jämthund. När jag jobbade söderut hade jag en BC-tik på foder i 1½ år, som inte passade till vallning.
Men som sagt, min nuvarande (blandras) är den första egna.

Beror på ras och ändamål...

Svårt att svara på när han är korsning.;)

Måste ju kanske svara själv också :o

Vad jobbar ni med?
Är utbildad diplomaterad hundtrimmare sedan 9 år tillbaka och jobbar deltid med det här hemma, samt att jag är hunduppfödare, säljer även hundmat genom kenneln.
Föder dessutom upp köttraslamm.

Jag fick min första egna hund 1980 (en gul labbetik), så jag har haft hund i 26år

Hur började ni med hund?
Fick överta mormor och morfars labradortik, när hon var 2 år.

Labrador, Finsk spets, Cairn terrier, australisk terrier, Finsk lapphund och jämthund, som varit mina egna raser.

Spelar ingen roll, de har sina för och nackdelar båda sorterna.

*Jämtarna: Lugna, stabila, lättsamma, lättlärda suveräna jakthundar.

*Border Collie: Lättlärda, tjuriga, lyhörda, aktiva, den överlägset bästa vallhunden.

*Australisk terrier: Lagom stora, glada, robusta, snälla, livliga, nyfikna hundar.

*Finsk Spets: Livlig, social, lättlärd, den bästa trädskällaren.

Vad jobbar ni med? för tillfällen som servitris men jag har också varit personlig assistent och studerat under min tid som hundägare
Hur länge har ni haft hund? sedan -00
Hur började ni med hund? jag har alltid älskat hundar. när jag var en sisådär 12 införskaffades en dalmatiner men han dog tyvärr en allt för tidig död. när min foderhäst skulle säljas började jag mer och mer tänka i hundbanor igen och jag skulle ha en schäfer. men jag blev kär i loke och på den vägen är det. schäfern införskaffades senare samma år och för snart två år sedan började jag träna "på riktigt".
Vilken/vilka raser har ni (haft)? dalmatiner, labbe, schäfer
Föredrar ni tik eller hane? svårt att säga. det beror på ras också. hanar är inte så egna som tikar men det finns inget värre än en översexuell hane. så det går jämt ut.
Vad är det bästa med just er(a) ras(er)? labben: att de är så positiva till allt och har en härlig energi. schäfern: att de tänker efter före.

Vad jobbar ni med?
Jag pluggar

Hela livet, men fick första "egna" när jag var 9

Hur började ni med hund?
Är uppväxt med dom, så intresset för hundar har alltid funnits, och det föll väl sej naturligt att jag började träna osv med familjens hundar.

schäfer, samojed, blandis och BC.

Spelar ingen roll.

Blandis: ptja... d va en bra fråga.. Idag har jag inte hittat nåt bra hos honom :crazy:
Schäfer: lättlärda men envisa
BC: följsamma, envisa, lättlärda
Samojed: envisa som åsnor, men väldigt arbetsvilliga.

Gnist skrev:
Vad jobbar ni med?
Hur började ni med hund?

*Nyfiken Gnist*

Jobbar inte alls, sjukskriven sedan 3 år tillbaka och har minst 1 år kvar.

Har haft hund i lite över 2 år :D

Har enbart haft hunden jag har nu, en Beauceronhane.

Föredrar inget av könen tror jag, mer individ.

Det bästa med min hund är hans clownighet och initivativtagande :angel:

Gnist skrev:
Vad jobbar ni med?

Konstruktör

30 år

Hur började ni med hund?

Jag fick en schipperketik som hade gjort sitt inom aveln.

Schipperke, Griffon bruxelois, Collie, Mellan pudel, Flat coated retriver, Groendal, cocker spaniel, Springer spaniel + en blandras. Dessutom har jag genom sambon haft strävhårig normaltax, Tysk jaktterrier, Kleiner Münsterländer och Bealge. För närvarande har jag cocker och dottern springer samt sambon münster och beagle.

Jag föredrar att ha en modell under samma tak. Således blir det tikar så länge jag har uppfödning.

Att cockrar är så allround, följsamma, lättfostrade och estetiskt tilltalande i lagom stora förpackningar.

Vad jobbar ni med?
Kyrkvaktmästare än så länge, ska väl börja plugga så småningom...

Så länge jag kan minnas.... Fick min första egna när jag var 10 och började då på brukshundsklubben.

Hur började ni med hund?
Jag var intresserad av alla djur som liten och har nog provat det mesta, men har väl kommit fram till att man får mest ut av häst och hund. Jakten har gjort sitt och brukset har gjort sitt.

Började med border terrier, har nu en korsning med BT och tysk JT. Uppväxt med labbar och jaktlabbar och har nu en weimaraner också.

Tik, har bara hondjur av alla djuren, kommer bäst överrens med dem, de har den där lilla gnistan som hanarna saknar.

Usch, jag vet inte, blandisen är ju bara ett turskott och det bästa med min W är väl att de är allsidiga. Annars är de så individuella...

//E

Vad jobbar ni med?
Konstruktör

Egen, i ca 6 månader. Andras, hela livet ;)

Hur började ni med hund?
Har alltid tyckt om djur och speciellt hundar har intresserat mig. Så jag började läsa och suga åt mig allt som hade med hundar att göra.
Sen så dök det up en lapp om att fodervärd sökes och så blev det så (efter en sisådär 20 års planering inför att skaffa hund så stämde det äntligen)

Pinscher

Hane, har det nu och kommer nog fortsätta ha det. Men man vet ju aldrig..

En pigg & glad allroundhund, med skärpa och motor(när det gäller någon den själv vill göra :smirk: ). Mycket hund i vackert och behändigt format.

Vad jobbar ni med?
Inköpare på dataföretag.

Alltid.

Hur började ni med hund?
Började aktivt när jag flyttade hemifrån och köpte första egna hunden, utbildade mig då till instruktör inom SBK också.

Tax under uppväxten. Egna hundar: Schäfrar och nu Jack Russllar.

jag föredrar tikar.

De är lagom stora (stor hund i liten förpackning) och är alltid pigga o glada och med på allt. Mkt bra sängvärmare. ;)

Vad jobbar ni med?
Jag är förnärvarande sjukskriven med bruten rygg, men annars så studerar jag Statsvetenskap på universitetet

Jag är uppfödd med hundar, men om man ska räkna från och med att man blev aktiv med hund så är det ca 12-13 år sedan

Hur började ni med hund?
Som skrivet, vi i min familj har alltid haft hund så det föll sig rätt naturligt att börja träna och tävla samt leda kurser. ( Eftersom jag också har en mamma som var tränare i spår )

St:Bernard,Clumber Spaniel, Schäfer, Schnauzer och Grand Danois

Jag föredrar TIK, trots att mina senaste hundar har båda varit HANAR.

Det finns något bra med alla dessa raser men eftersom de är så olika till sättet att kräva motion så orkar jag inte skriva för var och en av dessa... Underbara hundar om man sköter dom rätt ( vilket gäller för alla hundar )
Men jag funderar starkt på en Schäfer igen ( någon gång ) Ska bara hitta RÄTT uppfödare för bruksschäfern:crazy:

Vad jobbar ni med?

- Arbetslös men går i diverse jobbaktiviteter

- I hela mitt liv har det funnits hund. Blev dock officellt hundägare på papper år 2000 men hund har alltid funnits i familjen.

Hur började ni med hund?

- Via familjen.

- Norsk Älghund och Finsk Lapphund

- Föredrar tik

- Jag gillar temperamentet hos mina hundar liksom jag är nöjd med deras storlek. Älghundens envishet och psyke imponerar på mig och Lapphundens pigghet och är lättfostrad...

- Vem jag är? Föddes på Lidingö för snart 20 år sedan, nu sitter jag här? Vad vill du mer veta? :rofl:

Vad jobbar ni med?
- Pysslar inte med sånt ;)

- Hunden jag har nu har jag haft i drygt ett år. Annars har hundar funnits i familjen till och från under hela min uppväxt.

Hur började ni med hund?
- Jag älskar hundar och många andra djur med!

- Schäfer, gråhund, belgare, jakthundsmix, schäfermix och nu chinese crested!

- Spelar inte så stor roll.. Har haft både och! Dock har hanarna alltid varit bättre i psyket än tikarna oavsett ras.

- Det bästa med min chinese crested är att han och jag passar varandra som handen i handsken! :banana:

Vad jobbar ni med?
Gymnasielärare som fn jobbar på högstadiet

Sedan barnsben, men första egna hunden blev en schäfer när jag var 19 år.

Hur började ni med hund?
Jag (!) gick unghundskurs med familjens rottweiler när jag var 11 år. Då grundlades väl intresset.

Rottweiler i barndomshemmet, en egen schäfer och en egen rottweiler. Nu har vi två hundar; en blandras och en dvärgschnauzer.

Svårt att säga. Vill man tävla så är det skönt att slippa löpet.

Den var svår... :crazy:

Rottweilern: Pondus och integritet och kelsjuka.

Schäfern: Följeslagaren i vått och torrt.

Blandrasen: Egna åsikter.

Dvärgschnauzern: Lojalitet och balans i kombination med härlig kamplust. En rolig vovve att jobba med!

*Vad jobbar ni med?

Är utbildad och avdankad arbetsteraput, sensaste anställningen var på ett gruppboende för utvecklingsstörda (där jag för övrigt timvikar)

*Hur länge har ni haft hund?

Den pojken jag har nu har jag haft i 2,5 år, innan dess har jag varit extramatte åt några hundar under ett flertal år.

*Hur började ni med hund?

När jag var 12 började jag gå ut med andras hundar, hade ibland 5-6 stycken med mig ut på timlånga promenader. Ungefär samtidigt skaffade mamma sin Rottweilertik Omma, som nog var den som gjorde att jag fastnade för just Rottis. Flyttade hemifrån när jag var 19, och hade hunduppehåll tills jag var 24 eller 25, då jag började vara extramatte åt en schäfertik. Tog även hem en schäferkorsning som behövde lite struktur på sitt liv, henne var jag tyvärr tvungen att lämna hem sen när matte hade avtjänat ett fängelsestraff.

*Vilken/vilka raser har ni (haft)?

Rottweiler, schäfer, korsning med scäfer, collie och en massa annat... Och nu senast en Rottmann.

*Föredrar ni tik eller hane?

Hane, men gärna kastrerad

*Vad är det bästa med just er(a) ras(er)?

Ja, han är ju blandad, så det är svårt att svara på, men jag gillar storleken, han ser respektingivande ut och det var därför han blev min (bodde ensam i skogen utan grannar - ville ha en vakthund). Men jag gillar också hans sätt, han är så snäll så man kan knappt tro att det är en Rottmann! Han ÄLSKAR att ligga i sängen och tryna, eller att sitta i soffan och svulla godis, men han är lika gärna med på mina långa promenader utan att bli trött. Helt enkelt så passar han bra i mitt liv!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 739
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 501
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 657
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 728
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar