Nu börjar det hända saker

Humorist

Trådstartare
Jag vet inte om ni kommer ihåg mina gamla trådar om ett sammarbete med exet som inte fungerade öht.

Nu är bollen i rullning iaf, och saker o ting har börjat hända. Imorgon har vi sista mötet hos familjeenheten, och efter det ska papprena till tingsrätten fyllas i och skickas in.

Vi har även hunnit flytta under tiden, lyckades äntligen vinna en budgivning och köpte ett hus tidigare i år. Flytten medförde en hel del upprörda känslor från exets sida, som ansåg att det nu var min skyldighet att köra barnet mellan oss (eftersom han inte får ta körkort).

Diskussionerna om vaccinationer hos familjeenheten har inte gått framåt alls. Jag har försökt kompromissa, och bett om åtminstonde stelkramp, men exet vägrar. Han har gjort bort sig på flera sätt hos familjeenheten (bla skällt ut de anställda för att de vaccinerat sina barn, kallat mig slampa, nekat till att han någonsin misshandlat mig trots polisanmälningar, dokumentation från sjukhus, vittnen etc).

Jättetråkigt att han är så dum i huvudet för barnets skull, men för barnets och min skull är det väl iaf bra att han gör bort sig så hårt framför familjeenheten, det ökar bara mina chanser till ensam vårdnad kan jag tänka mig.

Dock är jag fortfarande livrädd för att han ska få ensam vårdnad istället, även om jag ändå inte kan tänka mig att han får det.

Peppa mig nu kära vänner!

Sv: Nu börjar det hända saker

Pepp-pepp! Jag har väldigt svårt att tänka mig att ditt ex ska få ensam vårdnad om han gör bort sig på det viset hos familjeenheten... Min spontana tanke om sådana människor är att om de gör så här där det ändå är ett officiellt sammanhang hur uppför de sig när de är ensamma?

Att han sen är så orubblig och inte vill kompromissa det minsta talar inte heller till hans fördel.

Kom på en sak till. För ett par veckor sedan fick jag ett mail ifrån waldorfskolan i hans grannkommun om att barnet stod i kö till att börja skolan där.

Ringde upp skolan och undrade vad det var frågan om. Han har alltså ställt barnet i kö där (4-5 år kvar tills barnet börjar ettan). Detta är inget han har nämnt för mig, varken före eller efter. Jag har inte heller sagt något om att jag vet om det hela, vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det. Han kan väl ställa barnet i vilken kö han vill utan min tillåtelse, men mer än en köplats kan han knappast åstakomma utan mig.

Barnet är även skriven på gamla adressen förut. Jag skickade in papprena till skatteverket med endast min underskrift. De har försökt nå honom på både telefon och post, utan att han svarar.

men det var allt en besvärlig karl du valt som barnafader! :crazy:
det gör mig så ont att höra om hur föräldrar beter sig ibland. man kan ju fråga sig om dom öht tänker på barnen!

han kommer inte få ensam vårdnad, det kan du nog vara säker på. han har väl knappast visat sig lämplig för det!

orkar du stå emot honom?
vet inte vad som skett, men låter som misshandel av både kropp och själ funnits tidigare.
har du gjort dig helt fri eller har han fortfarande makt över dig?

ja är ganska säker på att du inte hade valt honom som pappa om du hade vetat det du vet idag.

skriver från telefon nu, skriver mera när ja fått igång datorn.

Ja kära nån vilket nöt (ursäkta). Trösten får väl bli att för varje tabbe han gör så gräver han ner sig själv djupare. Synd bara att han inte inser vinsten med att samarbeta.

Pepp pepp!!

Kopierar in svaret jag skrev häromdagen från mitt vanliga nick. Tabbe :o

Bästa valet jag någonsin gjort - not.

Stå emot honom har jag inga problem med idag. Hade lite problem med honom i början efter att jag slängt ut honom. Barnet blev i dagisålder o exet vägrade skriva under dagispapper. Jag själv började då arbeta då föräldradagarna var slut, medans han gick på soc o tog ut fullt. Detta gjorde ju att jag bara kunde träffa barnet på helger. Många helger blev inställda, dels för att han ringde o sa att de hade diverse planer blabla o dels för att jag ibland inte fixade att åka dit o "be" om mitt barn.
Efter ett par månader var jag dock tillräckligt som vanligt igen, slutade bry mig om honom och koncentrerade mig på barnet istället. Rätt snabbt blev dagisplats ordnat, eftersom hans dagar tog slut o umgänget började rulla på, på 50/50.

Det är väl det enda som jag kan tänka mig ligger mig i fatet, att jag inte tog tag i och sa ifrån under dessa månader.

Sista mötet idag, dök han inte upp på förresten. Jag har i flera sms skrivit att mötet är idag kl 13. Alla möten har varit på en onsdag, o alla möten har varit kl 13. 14.10 får jag ett sms "Trodde det var vid två..."

Nytt möte kan vi inte få förens i höst, men eftersom vi ändå inte kommer någonvart på mötena, så struntar jag ärligt talat i sista mötet, och skickar in stämningsansökan nu.

Btw, så har han ju bytt nr. Försökte få tag på honom i torsdag för att få reda på var jag skulle hämta barnet (han har bott ett tag i en HR, men skulle flytta hem till mamma 1.a Maj. Har dock hämtat barnet i HR de senaste gångerna, så jag vet inte hur det går med flytten tillbaka). Fick inget svar. Messade igen två gånger på fredag morgon. Fick svaret att jag skulle hämta hos farmor.

När jag fastnade i köerna (är 6.9 mil, från södra till norra sidan stan) på väg dit, fick jag dock någon slags ingivelse o dubbelkolla var dom var. Sådant brukar kunna ändras. Ringde. Fick inget svar. Ringde ett par gånger till, o efter en knapp timme i kö, kommer jag fram till avfarten till HR, så jag ringde farmor. Hon sa att hon kört in dom till stan med en massa grejer tidigare på dagen. Så jag svänger av o fortsätter ringa. Inget svar. Kommer fram, lyckas slinka in i porten, men hittar inte namnet. Tror dock inte det är hans namn på dörren. Ringer farmor igen, som säger att dom skulle åka tillbaka ut till henne på kvällen. Säger åt mig o kolla om barnvagnen står i porten, vilket den inte gör, så dom har troligtvis redan åkt. Hon säger även att hon ska be honom ringa så fort han kommer.
Jag åker då dit ut, och hem till mina föräldrar, som bor i närheten. Fyllde år ett par dagar tidigare och skulle äta lite middag med dom. Efter dryga två timmar där så har han fortfarande inte hört av sig, och svarar inte heller i telefon.
Ringer farmor igen, som inte längre är hemma, men säger att han måste vara där vid det här laget. Ringer på deras hemtelefon. Han svarar o förklarar att han inte svarat för att han har bytt nr.
No shit, inget man talar om?

Hämtar barnet och när jag kommer står han o viftar med en bok. Hälsa för barn eller något i den stilen, o frågar om jag vill ha den. Jag tackade nej, och han undrade om jag vet allt om barns hälsa, vilket jag självklart inte vet, förklarar jag, men att jag vet nog vad boken handlar om och är intresserad.
Han trycker då upp baksidan i ansiktet på mig och börjar förklara att den här killen minsann. Jag säger att jag är ledsen, men jag är inte intresserad, han sular iväg boken o säger att han hade tänkt att jag skulle få den i födelsedagspresent.

Boken handlade ju självklart om hans skruvade konspirationsteorier. Som antroprosoferna, fast hundra gånger mer skruvat.

Vid ett möte satt han även o sa att jag borde ta mitt ansvar som min mamma o gå på en föreläsning av någon antivaccinationstomte. Familjeeneheten undrade då vad han skulle kunna tänka sig göra om jag gjorde det. De menade då typ lyssna på en läkare som säger motsatsen eller dylikt. Hans svar var "Jag kan gå dit o se till att hon lyssnar o inte går därifrån".

Jag fattar inte heller. Han har även försökt styra vad barnet får äta. Bla försökte han förbjuda ketchup - för att de förstör smaklökarna(...)
Ej ekologisk frukst försökte han också bannlysa, och det blev ett jävla liv när han insåg att dagis inte har ekologisk frukt. Flera upprörda samtal dit, och ett försök att hitta en ny leverantör till dagis (av ekologisk frukt då...)

Han har även gaggat om att barnet (o han) borde bli vegetarianer, men att jag åtminstonde måste köpa ekologiskt kött.
Kort o gott anser han att det är gifter i all mat, ffa kött. Samma sak med kranvattnet. Ditstoppat av regeringen (som är i komplott med andra onda maktfulla människor).

När vi flyttade hade vi en lång argumentation om varför barnet fick byta dagis. Han (som alltid klagat på gamla dagiset) tyckte helt plötsligt att dagiset var jättebra (vilket det iofs var). Att jag då skulle behöva åka 12 mil om dagen, bara fram o tillbaka till dagis, tyckte han var en uppoffring som jag dock kunde göra, för barnets skull. Att han själv inte kan åka kommunalt en timme ör att hämta eller lämna på dagis däremot är tydligen inte alls konstigt. Ett tag lämnade han varje måndag. Han kom alltid o lämnade vid lunch, ibland tom vid två. Han brukade då även hämta på onsdagar. Tre gånger ringde dagis mig och undrade var han var någonstans, eftersom barnet var kvar o han inte hämtat. I alla tre fall hade han "glömt" och gick inte att få tag på alternativt inte orkade åka o tyckte jag skulle åka från jobbet istället.

Suck. Men det är skönt o kunna skriva av sig här :)

Men herregud :eek: vilken människa.

Hoppas, hoppas verkligen att allting löser sig för dig och ditt barn!

Skaffa en advokat, denne kan hjälpa dig att ansöka om rättshjälp också. Det här verkar bli långdraget...

Du ska INTE strunta i avtalade möten såsom att skippa det avtalade mötet i höst :eek: - det kommer garanterat ligga dig i fatet.

Att han inte ger dig sitt nya telefonnummer är en omständighet som du ska ta upp med din advokat, så att denne kan använda sig av den omständigheten i sin argumentering. Det finns rättsfall på att om man undanhåller kommunikation typ inte är kontaktbar på telefon så är det en omständighet som kan användas emot en i en vårdnadstvist.

Att exet krånglar beträffande vaccinationer är också en en omständighet som du ska ta upp med din advokat, så att denne kan använda sig av den omständigheten i sin argumentering. Jag har suttit med vid en huvudförhandling en gång då pappan vägrade vaccinering av svininfluensan - han fick sig en reprimand i domslutet (han ansåg heller inte att han skulle sköta så att barnet kom till tandläkare - det var boendeförälderns sak ansåg han) , men efter vad jag minns fortgick den gemensamma vårdnaden efter det.

Jag hoppas naturligtvis att allt ska gå bra.

klassisk tabbe det där med dubbla nick, kan bli riktigt pinsamt....
förhoppningsvis var vi inte såmånga som hann att se! ;)

håller med föregående ang advokat.
om du inte redan har det, så skaffa en, du kommer behöva hjälp med att driva din sak och ta fram rätt grunder.

hur funkar det annars när man söker ensam vårdnad? är det något som är aktuellt för dig?

otroligt tråkigt att han är så inställd på sig själv och sina värderingar och inte kompromissar.....

klassisk tabbe det där med dubbla nick, kan bli riktigt pinsamt....
förhoppningsvis var vi inte såmånga som hann att se! ;)

håller med föregående ang advokat.
om du inte redan har det, så skaffa en, du kommer behöva hjälp med att driva din sak och ta fram rätt grunder.

hur funkar det annars när man söker ensam vårdnad? är det något som är aktuellt för dig?

otroligt tråkigt att han är så inställd på sig själv och sina värderingar och inte kompromissar.....

Ja, nu har jag gjort det två gånger dessutom :p Att Buke vet om mitt vanliga nick är egentligen skitsamma, det finns andra som jag vill vara anonym för :)

Har fått hem papper om stämningsansökan jag ska fylla i o skicka in till tingsrätten, funderar dock lite på om det räcker med en jurist, eller om det är mkt bättre att koppla in advokat?

Nej, några möten ska jag inte skippa :)
Däremot kan det inte bli ett möte till ifall jag skickar in papprena till tingsrätten, då tar andra instanser vid istället för familjeenheten (fam rätt?)

Han är öht väldigt svår att få tag i. När jag hämtade barnet vid ett tillfälle så hade hon en lång sårskorpa längs halsen. Såg ut som hon hade blivit strypt. Både ringde och smsade exet för att få reda på vad som hänt, utan att få tag i honom. Efter ett par dagar började även dagis jaga honom för att få reda på vad som hänt. Till slut ringde jag farmor, som då berättade vad som hänt (hon hade fastnat i en kattleksak). En vecka efter att jag hämta barnet när han hämtade, frågade jag varför han inte svarat. "För att han inte visste vad som hänt ändå" var hans svar.

Han har även glömt hämta på dagis vid ett tillfälle (tidigare hämtade han alltid på onsdagar). Dagis fick då inte heller tag i honom. Själv befann jag mig två timmar därifrån. Nu fick dock dagis tag på honom innan jag hann dit. Han har även glömt hämta vid två tillfällen till. Vid dessa har dock dagis fått tag på honom, men han har dock ringt mig båda gångerna för han tyckte jag kunde hämta istället för han orkade inte...

Ja, det hoppas jag med. Självklart ska barnet ha fortsatt umgänge med pappan (sålänge det inte spårar ur mer), men han ska tammefan inte ha något o säga till om gällande vacc o dylikt.

O jag förstår inte hur han tänkt när han tycker barnet ska gå i skola hos honom. Han har aldrig en enda gång lämnat i tid på dagis, utan alltid lämnat strax före lunch till efter vilan. Hur ska han kunna lämna henne i skolan..?

Ska kolla hemförsäkringen också förresten, har vanliga Folksam genom facket. Rättshjälp har jag tyvärr inte rätt till.

Läs följande lagrum i föräldrabalken:
6 kap 2 §, 6 kap 2 a §, 6 kap 5 §, 6 kap 6 §, 6 kap 12 § och övriga lagrum i 6 kapitlet som du känner passar in...

Kolla upp rättsfall så att du kan inspireras av hur jurister har lagt upp argumentationen och yrkanden. (Du ser en uppräkning av rättsfall under varje lagrum i den blå lagboken och säkert i andra lagböcker...)

Tänk på att soc antagligen blir förelagda av tr att genomföra en utredning (boende-, umgänges- och vårdnadsutredning) av er som föräldrar - kan vara jobbigt att utsättas för kan jag föreställa mig. Man kan som part ( du och ditt ex blir parter i det här målet) åberopa förhör med sig själv, personal o s v. Man kan inge skriftlig bevisning såsom läkarintyg eller annat.

Fråga runt efter vad andra anser är en bra advokat/jurist i ditt område och när det gäller vårdnadsfrågor. Personligen skulle i vart fall jag lägga ut en "timpenning" på att sortera ut saker och ting med hjälp av en advokat/jurist.

Läs på tingsrättens (trs) hemsida om hur vårdnadsmål kan gå till om du inte läser dig till det. Du kan låna böcker om vårdnad o s v på biblioteket så att du känner dig förberedd. Man kan även gå på muntliga förberedelser och hvudförhandlingar för att försöka göra sig en bild av hur det kan gå till. (Det är i regel aldrig trevligt att gå och lyssna på vårdnadsmål.)

Ja, det var det för nu.

Kom på en sak - rättsfallen står skrivs här (oftast) NJA 2003 s 372 å så googlar du på det. (I lagboken står det H 2003:372).

Så läser du i själva "händelsetexten" vad rättsfallet egentligen handlar om så att du inte slösar tid på rättsfall som du inte är intresserad av.

Det är den tyngsta domstolens utslag/domskäl som oftast är intressant - det kan vara högsta domstolen när det gäler NJA år s 123 eller hovrätten när det gäller RH - fall.

Hoppas att det blir lite enklare...

Dags för en uppdatering :)

Advokat är inkopplad nu, och exet borde få ett brev här i veckan, om han inte redan fått det.

Skatteverket drog igång en utredning här i somras om var barnet ska vara mantalsskrivet (har varit mantalsskriven hos mig, men när vi flyttade i början på året skickade jag in en flyttanmälan med endast min underskrift).
De kom fram till att barnet ska vara skrivet hos pappan (!!!) Barnet tillbringar lika mkt tid hos oss båda (kriterie 1), pappan nyttjar inte dagis (kriterie 2, hade han nyttjat dagis hade barnet mantalsskrivits här pga avståndet till dagis) och på 3:e kriteriet blev barnet mantalsskriven hos pappan pga att han inte använder dagis. Han har istället flyttat hem till sin fostermamma och bor i en uthyrningsdel till deras hus, och "fosterfarmor" är alltså barnvakt åt barnet om dagarna istället för dagis...

Är det samma kommun? Annars riskerar du att bli av med din dagisplats om barnet är mantalsskrivet i annan kommun.

Va? Jag blir så trött. Nog för att Skatteverket, precis som dom sa, inte går efter barnets bästa, men det här var befängt! Så jag som använder dagis blir av med dagis för att pappan använder farmor som dagis. Suck :crazy:

Idag är hämtdag, alltså pappan hämtar barnet här. Jag brukar alltid få jaga honom för att få reda på när han kommer (eftersom han inte kommer ända hit, utan jag får köra iväg barnet ca 1 mil, och ska passa in tider med jobb o stall o grejer). Den här gången har jag inte orkat jaga honom. Han har inte heller hört av sig, så vi får väl se om han hör av sig...

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 345
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar