Nu börjar det hända saker

Sv: Nu börjar det hända saker

Det är då du går på politikerna. Kontakta den ansvariga politikern för området, hör efter om de som parti står bakom den åsikten, kontakta er lokaltidning och de bör vara intresserade av att undersöka saken. Du skulle kunna starta ett upprop, dvs uppmärksamma samhället om soc ståndpunkt och samla namn för att ändra detta, osv.

Åt helvete!

Nej, inte riktigt kanske, men jag är upprörd idag.

Pga att han begärt verkställande i domen fick vi träffa medlaren igen. Medlaren ringer o bestämmer en tid en vecka innan. När jag kommer dit, har pappan inte dykt upp. Medlaren har tydligen inte fått tag på honom, trots att han lämnat flera meddelanden och ringt otaliga gånger. En kvart innan mötet hade pappan ringt upp, och sagt att hans telefon var trasig.

Hur som, jag drar hela storyn för medlaren, vad som hänt sedan sist. Han tycker det är allvarligt, och att barnet inte kan ha det så. Däremot har han inget att trycka på av det jag säger, för att inte gdk verkställandet, förutom boendet. Pappan är uppsagd, och skulle varit ute 2dgr innan mötet. På telefon uppger pappan att han inte alls är uppsagd. Enl hyresvärden/farmor är han uppsagd, men hon kommer inte kasta ut honom på gatan förens han hittat ett nytt boende. Vilket gör att jag är tvungen att lämna ut barnet vv vecka fram tills rättegång.

Soc har inte gjort ngt. De har lagt utredningen på is, i väntan på att få direktiv från tingsrätten på att sätta igång, för att slippa göra dubbelt arbete.
Idag fick jag ett svar på min stämningsansökan (typ hundra år efter att han skulle lämnat in den) där han såklart bestrider och yrkar på att han ska få ensam vårdnad, då jag
- Håller barnet borta från dagis med oregelbundna tidsintervaller (dagis har berättat att han velat ha närvarostatistik). Jag jobbar 90% och en del helger, vilket gör att jag är ledig vardagar emellanåt, och då är barnet hemma med mig.
- Missbrukar kokain och umgås med suspekta människor (vilka dessa suspekta människor är vette tusan. De jag umgås med är stallvänner, grannen som är hundförare på ett vaktbolag samt barnets gudmor som är helnykterist).

Han påpekar vidare hur han har ett stadigt och bra boende samt att han jobbar som butikschef(!!!!)
Han gör praktik via arbetsförmedlingen i en butik, för att kunna erhålla socbidrag.

Lite godare nyheter.
Soc ringde äntligen tillbaka idag. De kör på utredning för fullt nu och ville boka lite tider, samt ha mitt godkännande för att plocka ut information från beroendeenheten i min nuvarande och förra kommun. Varsågod - jag har aldrig haft kontakt med en beroendeenhet.

Nu ska väl ekorrhjulet snurra på iaf.

Men så bra, förhoppningsvis nystas sanningen upp! (visst har du berättat för soc att han inte är butikschef?)

Men vad är det här?! Jag hittade tråden nu och måtte vansinnet få ett stopp snarast! Jag kan inte ens om jag försöker föreställa mig hur du och barnet har det :/

Dags för en uppdatering igen.

Soc gjorde sin lilla utredning och vi har haft en tingsrättsförhandling.

I papprena från soc hembesök hos mig står inget konstigt. Motparten försöker få den avvisad som hafsigt gjord, pga att det inte står ngt negativt i den.
I motpartens papper från soc står däremot en hel del negativt. Dels så står det att han är aktuell för försörjningsstöd (vad trodde han, att han skulle kunna ljuga om vad hans inkomst kommer ifrån?) o har så varit i ett par år.
Det står även att ett besök gjordes hos hans fostermamma. Hon säger bla att hon inte anser att jag är varken psykiskt sjuk eller missbrukare, trots att hon vet att jag ska vara det för att motparten säger så. Hon säger vidare att hon har svårt att se att motparten skulle kunna ta hand om barnet på egen hand utan henne.

Han skulle då få hembesök av soc kl 11, en timme efter de gjorde hembesök hos fostermamman. Vid ankomsten till fostermamman skickades ett sms till honom från fostermamman om att Soc skulle bli lite tidig till honom för att fostermamman behövde åka iväg strax före elva.
Tio i elva ringer soc på dörren. Ingen öppnar. Hans flickvän ropar innifrån att det knackar på dörren och att han ska öppna. Inget händer. De knackar igen, ringer hans telefon (som de hör ringa inne i huset), men ingen öppnar. Det enda som hörs är flickvännen som är upprörd över att han försatt henne i en situation hon inte vill vara delaktig i.
Soc åker därifrån. Senare på em ringer han soc o säger att han stod i duschen och precis skulle börja raka sig, och därför inte kunde kliva ur duschen o öppna. Flickvännen ska inte ha varit påklädd o därför inte kunnat öppna heller. (Att ngn av dem skulle dra på sig en morgonrock eller kläder o öppna verkar ju omöjligt...)

Hur som. Vi krävde en vårdnadsutredning i tingsrätten, o fick en. Boendet är oförändrat under den såklart, men det börjar kännas som han inte fixar o hålla upp en fasad längre.

Han har dessutom skaffat en motorcykel som ser ut som en stor vespa (men är en 250 kubikare o reggad som mc) som han kör runt sig o barnet på, eftersom han aldrig klarar körkortet. Den är både avställd och obesiktigad.

Huga.
Avundas dig verkligen inte.

Mitt tips är att knata in på polisstationen där du bor och be att få prata med chefen på trafikpolisen eller liknande.
Berätta var exet bor och vad han kör för något och att du är orolig för ditt barn när denne bor där.
Att redogöra för hämtning/lämningstider på dagis (när det nu sker...) kan vara bra så att de har lite tider att gå på.
Att åka dit "på riktigt" kan bli det avgörande i många frågor.

Har inte hängt med så bra tror jag, men gjorde soc hembesök hos er bägge under den lilla utredningen?
Vad blev resultatet av den senaste tingsrättsförhandlingen?
Hur länge beräknar de att den "stora" utredningen ska ta?

/Keb

Huga.
Avundas dig verkligen inte.

Mitt tips är att knata in på polisstationen där du bor och be att få prata med chefen på trafikpolisen eller liknande.
Berätta var exet bor och vad han kör för något och att du är orolig för ditt barn när denne bor där.
Att redogöra för hämtning/lämningstider på dagis (när det nu sker...) kan vara bra så att de har lite tider att gå på.
Att åka dit "på riktigt" kan bli det avgörande i många frågor.

Har inte hängt med så bra tror jag, men gjorde soc hembesök hos er bägge under den lilla utredningen?
Vad blev resultatet av den senaste tingsrättsförhandlingen?
Hur länge beräknar de att den "stora" utredningen ska ta?

/Keb

Han kör ju inte till dagis, eftersom barnet inte går på dagis hos pappan, utan antingen är med på praktikplatsen eller kvar hemma hos farmor.
Soc gjorde hembesök hos båda, eller ja, gjorde hembesök hos mig och försökte göra ett hos honom, men blev inte insläppt.
Den stora ska ta fem månader, men räknar med sex iom jul och så. Sen är det bevisnågonting i rätten, o sen huvudförhandling i slutet av sommaren/början av hösten. Förhoppningsvis är det klart tills barnet börjar sexårsverksamheten.

Han kör ju inte till dagis, eftersom barnet inte går på dagis hos pappan, utan antingen är med på praktikplatsen eller kvar hemma hos farmor.
Soc gjorde hembesök hos båda, eller ja, gjorde hembesök hos mig och försökte göra ett hos honom, men blev inte insläppt.
Den stora ska ta fem månader, men räknar med sex iom jul och så. Sen är det bevisnågonting i rätten, o sen huvudförhandling i slutet av sommaren/början av hösten. Förhoppningsvis är det klart tills barnet börjar sexårsverksamheten.

OK, tydligen så jobbar socialtjänsterna lite olika beroende på var i landet man bor då.
I en grannkommun intervjuar de bara föräldrarna på socialkontoret och träffar barnen där med den ena föräldern.
Hembesök görs bara vid den stora utredningen i den kommunen.

Låter ju helgalet att det ska ta sådan tid!
Är det rimligt enligt ditt ombud?
Muntlig förberedelse inför huvudförhandlingen borde ju kunna göras inom tre veckor från att utredningen är inlämnad till TR, men det kanske beror på arbetsbelastningen hos dem?
I fallet ovan ska utredningen lämnas in i oktober och allt beräknas vara klart före jul.

Antar att han bara är på praktikplatsen sporadiskt då...?

/Keb

kl

Den dar mamman eller fostermamman eller vad det ar maste ju kunna vittna i tingsratt och till socialtjanst och polis om vad som forsiggar hos fadern. Att barnet ar inlast i en bod och allti josses. Jag forstar inte hur du haller ut.

OK, tydligen så jobbar socialtjänsterna lite olika beroende på var i landet man bor då.
I en grannkommun intervjuar de bara föräldrarna på socialkontoret och träffar barnen där med den ena föräldern.
Hembesök görs bara vid den stora utredningen i den kommunen.

Låter ju helgalet att det ska ta sådan tid!
Är det rimligt enligt ditt ombud?
Muntlig förberedelse inför huvudförhandlingen borde ju kunna göras inom tre veckor från att utredningen är inlämnad till TR, men det kanske beror på arbetsbelastningen hos dem?
I fallet ovan ska utredningen lämnas in i oktober och allt beräknas vara klart före jul.

Antar att han bara är på praktikplatsen sporadiskt då...?

/Keb

Har för mig att han sa att han hade praktik tis-lör. Men jag vet inte. Dottern säger att de alltid försover sig.
Bil har han tydligen kört runt en del i (utan körkort, men tack o lov utan barn) enl grannar. Men lagt av sedan en av dem hotade ringa polisen.

Igår när jag hämtade barnet så sa han att hon hade en mobiltelefon med sig, samt laddare till den. Den skulle vara på och med jämt, så han och farmor kunde ringa till henne (?)...
Igår kväll efter att hon lagt sig hörde jag något konstigt ljud. Det visade sig vara dottern som låg under täcket o spelade spel på telefonen.
Hon är, och har blivit mer och mer, upphakad på att spela och glo på TV. Enl henne så gör hon inget annat hos pappa (vilket jag på ett sätt kan tänka mig, för hon har ju inga kompisar där, och är aldrig ute i princip, samtidigt som jag vet att det är lite sådär "du låter mig nästan aldrig spela, medans hos pappa får jag spela jäääämt").

Hursom, mobil undanplockad. Ikväll fick jag ett sms från pappan som sa att han försökt ringa, men att mobilen varit avstängd och att han skulle försöka ringa imorgon igen, och det var bäst att den var på.
Jag förklarade att vill han prata med henne, är det bara att ringa min telefon, en fyraåring kan ju för tusan inte springa runt med en telefon i stallet och på dagis.

Finns det någon fyraåring som har en egen telefon?

Finns det någon fyraåring som har en egen telefon?

Nej inte att ha tillgång till jämt... Jag vet att det finns en del som har gett sina barn en beg mobil för att spela på, men då är det samma regler som vid alla spelkonsoler.
Om det nu är så extremt viktigt för pappan att barnet har en egen mobil, försök hitta någon äldre variant utan spel på.
Däremot vet jag att föräldrar till äldre barn som separerar anser att det är viktigt att barnet ska kunna ringa till respektive förälder utan att behöva "fråga om lov", men då pratar vi från 7 års åldern och uppåt.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 345
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar