Sv: kommande OP kommande ev vårdnadstvist oförståelse... allt.. HJÄLP!
Åh vilken soppa
får jag komma och förklara begreppet planering för ditt ex
Jag vet att det är svårt men nu får du sätta ned foten.
Han har sagt nej och då har du ordnat det på annat sätt.
Att han har tagit ledigt en månad är inte ditt problem och han kan inte ta ut förädraledighet om han inte har ansvaret för sonen.
Han kan åka dit så att det ryker om det om försäkringskassan får veta det och det får man ta förgivet att de får.
Jag förstår det som att du har bett pappan flytta dit för att du känner dej tvingad att erbjuda honom umgänge?! Du trodde inte att han skulle göra det och kunde därför tryggt fråga honom?!
Jag hade inte räknat med att han verkligen kommer när läget är skarpt.
Med den känslan i maggropen hade jag förklarat att det är inte någon hotellvistelse det handlar om utan han får givetvis betala och laga sin egen mat och sköta sin egen tvätt och städning och att han inte kan räkna med att någon annan kommer avlasta honom på något sätt med sonen.
Ansvaret är helt och fullt hans.
Förklara för honom att du måste veta att han inte får för sig att göra något annat under de här veckorna och att han är medveten om att han får betala för sig.
Säg också att du nu räknar med att han kommer fixa så att det flyter friktionsfritt när dina föräldrar är så snälla och upplåter sitt hem.
Jag hade faktiskt om jag varit din mamma känt mej utnyttjad.
Först, att ta emot sitt barn och barnbarn hade varit helt självklart men om jag sedan har sagt att jag ställer upp och tar hand om allt vid din operation så hade jag inte blivit glad över att ha en fd. svärson i mitt hem som jag inte ens tyckte om.
Där hade
jag satt ner foten och sagt ifrån.
Umgänget kan skötas vid andra tillfällen när det inte står och faller med om han behagar ta hand om sonen eller inte.
Risken är alltför stor att din mamma helt plötsligt har en till att ta hand om (syftar på H) istället för tvärtom (syftar på din son) och ska hon då egentligen jobba och blir tvungen att ta hand om sitt barnbarn istället så är risken stor att det blir onödiga slitningar er i emellan.
Din mamma har ett hjärta av guld som ställer upp på dej och din son, riskera inte att hon känner sig utnyttjad.
Barnets pappa är viktig för sonen men din relation till dina föräldrar är viktigare just nu för er överlevnad.
Pappan får träffa sonen vid andra tillfällen när du är frisk och kan ta hand om sonen själv så att det "bara" är dina planer som ryker om H inte behagar dyka upp eller kommer på att annat är viktigare och inte har tid att ha sonen.
Jag tycker att du ska vara rädd om din mamma och ställa krav på barnets pappa.
Kan han inte ta kraven som en vuxen så är det hans förlust, jag är övertygad om att du kommer kunna ge din son bra manliga förebilder iallafall utan pappan om han tycker att detta är värt att förstöra allt för.
Jag minns din tråd om när du var så sjuk och sonen nyfödd och jag vet att jag tänkte att detta kommer aldrig gå väl
jag tyckte så synd om dej att du skulle behöva stå ut med så mycket helt i onödan
Barnets pappa har redan visat att han inte är att lita på så låt honom inte förstöra din relation med dina föräldrar genom att lita på honom.
Det är inte roligt att vara nyopererad och vara tvungen att ta hand om en niomånaders för att pappan inte fattar. Jag vet för jag har varit där och då var min operation liten i jämförelse med din. (jag fick inga restriktioner om att inte lyfta och var bara sjukskriven den veckan man får sjukskriva sig själv)