Nu börjar det hända saker

Sv: Nu börjar det hända saker

Är det samma kommun? Annars riskerar du att bli av med din dagisplats om barnet är mantalsskrivet i annan kommun.

...inte nog med det, även om barnet har 50/50 boende så måste barnet ha en boendeförälder och jag misstänker starkt att det blir den föräldern som barnet är mantalskriven hos, den föräldern är den som kommer att ha rätten till barnbidrag, vilket man sen då kan välja att dela, men en förälder får hela(oerhört trögt i sverige). Dessutom kan det ju bli så iframtiden att ditt ex kan vägra skriva på papper om flytt av dagis/förskola/skola mm pga han har boenderätten.

Vad det gäller advokat så se till att din advokat är inriktad på familjerätt och inte är en flashig allt-i-allo, du vill ju inte ha en "superbra" advokat som rekomenderas pga han/hon är expert på affärstvister. Jag kan rekomendera en superb familjerätts advokat som jag själv bytte till efter att min förra visade ganska ljummet intresse.
http://www.sosjuristerna.se/familjer.htm

Din jurist behöver inte finnas på din ort då det bara är vid förhandling ni kommer att träffas. Min jurist fixade dessutom all rättshjäp åt mig så jag slapp rota i det själv.

edit: tycker att du ska höra med din advokat om att överklaga skattemyndighetens beslut. Du kanske ska skaffa en c/o adress att ha som mantalsadress så länge?

...inte nog med det, även om barnet har 50/50 boende så måste barnet ha en boendeförälder och jag misstänker starkt att det blir den föräldern som barnet är mantalskriven hos, den föräldern är den som kommer att ha rätten till barnbidrag, vilket man sen då kan välja att dela, men en förälder får hela(oerhört trögt i sverige). Dessutom kan det ju bli så iframtiden att ditt ex kan vägra skriva på papper om flytt av dagis/förskola/skola mm pga han har boenderätten.

Vad det gäller advokat så se till att din advokat är inriktad på familjerätt och inte är en flashig allt-i-allo, du vill ju inte ha en "superbra" advokat som rekomenderas pga han/hon är expert på affärstvister. Jag kan rekomendera en superb familjerätts advokat som jag själv bytte till efter att min förra visade ganska ljummet intresse.
http://www.sosjuristerna.se/familjer.htm

Din jurist behöver inte finnas på din ort då det bara är vid förhandling ni kommer att träffas. Min jurist fixade dessutom all rättshjäp åt mig så jag slapp rota i det själv.

edit: tycker att du ska höra med din advokat om att överklaga skattemyndighetens beslut. Du kanske ska skaffa en c/o adress att ha som mantalsadress så länge?

Så boenderätten styrs av var barnet är mantalsskrivet? :crazy:
Han kommer definitivt vägra skriva på papper ang dagis o liknande, han anser att barnet inte ska gå på dagis öht, och att barnet ska gå i skolan där ute (så farmor kan köra till skolan, det är inget han kommer göra själv. Dels pga brist på körkort och dels pga extrem morgontrötthet. Jag minns en gång när barnet var liten och det var jätteviktigt att jag väckte honom kl 16, så han skulle komma iväg till ett AA-möte vid 19. Det slutade med att han jagade mig runt halva lägenheten och sedan hoppade på mig för att jag hade "stört hans sömn")...

Har en advokat som är helt inriktiktad på familjerätt, och som ska vara en av de bästa.

Han varken dök upp eller hörde av sig igår ang hämtning. Efter lite överläggande skickade jag iväg ett sms typ "Skulle inte du hämta idag? För XXX skull är det ingen fara, men du får gärna meddela om du inte tänker hämta som överenskommet". Fick svar efter jag hade gått o lagt mig igår "Kan hämta på söndag kl XX, ska ändå till XXX (som bor i närheten) då".
Vi är inte hemma på söndag. Ska jag ställa in planerna nu då :crazy:

Ditt ex låter precis som min svärmor. Hon kallade mig för idiot och skulle anmäla mig till socialen för att jag hade vaccinerat mina barn. Hon tror att hon vet allt om allt, är ytters osympatisk och helt hjärntvättad. Kan inte komma i tid till någonting. Tjatar om ylle och siden och nån helig ande, planeter och fan och hans moster. Hon börjar grina om vi köper apelsinjuice.
I somras när det var trettio grader varmt så klädde hon på yngsta dottern yllekläder och nån mössa samt täckte över henne med en filt. Då låg hon dessutom på en fårullsfäll. Jag påpekade att hon blev för varm och att små bebisar faktiskt tål kyla bättre än värme. En en gång kallade hon mig för idiot. Jag hoppas att det inte är så alla antroposofer beter sig. Jag har typ blivit antroposofrasist! Det är ju hemskt!
Min kille är inte antroposof och det är jag glad över nu när jag läser ditt inlägg. Jag tror inte att du behöver oroa dig för vårdnaden i alla fall. När han är så där knäpp.
Till alla antroposofer som känner att jag var dum nu ber jag om ursäkt. Det är nog bara några få puckon som förstör för er alla andra som det brukar vara.

Nä, du ska definitivt inte ställa in din/era söndagsaktiviteter, han avstod ju själv från sin barnhelg när han valde att inte dyka upp.

Han lägger ju upp bollen perfekt för dig när han inte hämtar eller lämnar efter era överenskommelser.
Dokumentera alla avvikelser med datum och tidpunkt, det kommer att vara en bra bas för din jurist i TR.

Bra att du har en familjerätts advokat, de vet precis vad TR går på...mitt ex hade en "vanlig" advokat och jag kan säga att han blev ordentligt överkörd av min advokat, emellanåt var det nästan synd om honom(nä inte alls!) då dommaren och min advokat kom överens medan han försökte med smutskastning, vilket inte funkade alls på dommaren.

Var hård, men inte oresonlig, rätten vill se att DU är sammarbetsvillig, men att han struntar i era överenskommelser kan du inte hjälpa, du ska inte ställa in ditt liv för att HAN inte klarar att passa tider eller väljer att inte höra av sig.

Tyvärr så är det svårt att komma någonvart i TR, vårt rättsystem är ganska stelbent och i slutändan så brukar inte så mycket hända, i mitt fall så beslutade TR att vi skulle behålla umgänget som vi haft det tidigare, men i domslutet fanns det vissa krav på mamman som stramade upp hennes förmåga att styra och ställa som hon kände för utan hänsyn till barnen, i övrigt var blev det som det var tidigare.

I ditt fall verkar det som om du har bättre förutsättningar dock, han missköter ju sitt umgänge ordentligt, så kämpa på, kriga, men gör det snyggt, försök att sammarbeta inom rimliga gränser, men jämka inte på era överenskommelser.

Det rent ut sagt en jävla pers att gå igenom en vårdnadstvist, man är ju så skraj för vad som ska ske, men hårdast är det ju för barnet. Mina barn tyckte inte alls att det var kul när soc gjorde sin utredning och förstod inte alls varför de skulle komma och bestämma vad som var bra för dem...men jag såg utredningen som något positivt, har man gjort vad man kan för att barnen ska ha det så bra som möjligt så kommer de utredarna att se det och det kommer att stå i det utlåtande de ger TR. Om ditt ex har så svårt att passa tider eller att hålla sig vaken så kommer han säkert att strula till även deras besök och det kommer de inte att se som positivt!

Du har just dragit igång maskineriet och jag vet inte hur snabb TR, soc och eventuellt barnpsyk arbetar på din ort, men för oss tog det ett år från den inledande förhandlingen till domslut, så förbered dig på en lång kamp. Livet är inte kul under den tiden, ditt ex kommer säkert att försöka sätta alla käppar i hjulet han kan, mitt ex försökte "stjäla" barnen på skolan under mina dagar osv, men oavsett vad han hittar på så gör inga sådana dumheter själv, det ligger dig bara i fatet, ta papper och penna och dokumentera istället, det vinner du på i längden.

Nu är det drygt 2 år sen vår vårdnadstvist och även om det inte blev så stora förändringar så är det skönt att har fast riktlinjer så att exet inte kan sväva ut i vad hon tycker att hon har rätt till och det har hjälpt oss båda, exet och mig, vi kan nu prata med varandra som vuxna människor, till och med umgås lite smått, även om det ibland är spänt och det ser jag som otroligt skönt för barnen, för oavsett hur illa en förälder beter sig så älskar de ju båda sina föräldrar och det vill man ju inte ta ifrån dem.

Fan, lycka till!!!

Mitt ex är precis likadan, totalt övertygad om att han har rätt, och kan inte lyssna på någon annan. Skulle han dock "bara" vara antroposof skulle jag vara lycklig. Nu är han lite mer hardcore i sin övertygelse :crazy:

Ett litet axplock

* Han tror att den finns en ond maktelit i världen (bla där både Carl Bildt och Leif Pagrotsky ingår) som har som mål att döda 4/5 av jordens befolkning. Bla genom vaccinationer, samt att förgifta all mat som säljs i butiker, genom att tillsätta flourid i vatten (detta är han helt övertygad om att det sänker personers IQ med minst 10 poäng)
* Läkemedel är ännu ett sätt. När barnet hade röd rumpa efter en diareeig magsjukevecka så fick jag inte använda Idominsalva eller dylikt. Kollodialt silver was the shit :crazy: (nej, jag använde Idomin o när jag vägrade silvret sulade han en flaska på mig så jag bröt två fingerleder och de fick sätta ihop dom med skruvar på sjukhuset). Skulle barnet ex få cancer, så skulle hon absolut inte få behandlas med ngt annat än silver o annat hokus pokus.
* Han tror även att denna onda maktelit egentligen är utomjordingar som ser ut som reptiler fast som antar människoform. När jag dumpade honom insåg han att jag hade reptilögon (...)
* Han tror att strecken som blir på himlen efter flygplan är gifter som flygplanen släpper ut med flit för att förgifta människor. Och att flygplanen åker endast för den skull, inte för att transportera människor någonstans.

I could go on for ever...

Vårat barn är såpass litet, så jag tror inte hon förstår riktigt vad som händer iaf.
Jag svarade iaf exet o sa att vi inte var hemma på söndagen, så han kom i fredags o hämtade. Vi var på stationen 5 minuter innan utsatt tid. Han var där en halvtimme senare, fly förbannad över att det var ersättningsbussar som gick.

Advokaten sa att rätten mycket troligt kommer tilldöma ngn utav oss boendet. Vi har 7 mil emellan oss, och när barnet sedan börjar skolan, blir det väldigt svårt m skola o så. Ingen utav oss kan ju sitta o köra till den andra, o att ha skolan mittemellan oss, kommer ta ungefär lika lång tid o köra ändå (Sthlm city är mitt emellan oss..) Jag hoppas jag har tillräckligt på fötterna för att få boendet. Vårdnaden överlever jag mig utan, OM rätten ger mig tillåtelse att vaccinera.

Jag är ändock fortfarande livrädd för att han ska få boende och/eller vårdnad.

Det måste väl finnas tillräckligt i inlägg #25 för att frånta pappan all möjlighet att ens se sitt barn?
Svår förföljelsemani och psykisk (?) sjukdom borde väl räcka?

Det måste väl finnas tillräckligt i inlägg #25 för att frånta pappan all möjlighet att ens se sitt barn?
Svår förföljelsemani och psykisk (?) sjukdom borde väl räcka?

Kan jag väl tycka. Sen att det inte finns någon diagnos på detta gör väl saken svårare. Är dock nästan helt säker på att han har en borderlinediagnos på sig. Denna blev dock satt rätt lättvindigt, men den ska finnas där. Han har även ätit medicin (antipsykotika, nu minns jag inte namnet bara för det). Konspirationsteorierna började ju flöda stort när han slutade med medicinen för 3,5 (?) år sedan.

Senast ändrad:

Då uppdaterar jag lite igen.

En hel del har faktiskt hänt sedan sist, och vi har tingsrättsförhandlingar snart.
Trodde pappan skulle ta sig i kragen o sköta sig tiden fram tills dess, men icke.
I Oktober var han icke kontaktbar den dagen han skulle hämta. Jagade honom på telefon och sms från kl 8 på morgonen (för att veta när han kommer, så jag kunde pyssla ihop körningen till tåget m jobb), och fick inte ett livstecken förens dagen därpå, då jag får ett sms om att han befinner sig någonstans långt borta för en körkortsintensivkurs och kommer o hämtar henne veckan efter. Tack för den planeringen liksom. Jag har inget emot att ha barnet hemma, men jag planerar mina veckor rätt olika beroende på om hon är hemma eller inte. De veckor hon är hos pappa jobbar jag mycket kväll bla.

I brevet han fick från min advokat så stod bla att han inte har visat ngt som helst intresse för hur det går för barnet på dagis. Vilket han inte gjort, han har inte nämnt dagis alls mer än att han tycker det är elakt att hon inte får gå kvar på det gamla. Jag har även någon gång föreslagit att vi kanske ska åka ner till dagis o hämta henne så han kan hämta henne där på sin hämtdag, men det har han vägrat. Jag har inte tryckt på heller, då jag vet hur det var på förra dagiset. Han glömde o hämta flera gånger o skällde på personalen för att de inte serverat ekologiska äpplen. När han fick brevet fick iaf jag en utskällning om hur jag försöker hemlighålla dagis för honom och vägrar involvera honom (?) o att han minsann tänker åka o hämta henne där. Jag försöker föreslå att vi åker ner tillsammans o hämtar henne så att han kan hämta henne själv i fortsättningen. Dagis har ju ändå ingen aning om vem han är. Det gick han inte med på, utan åkte ner till dagis o hämtade henne. Han talade även om för fröknarna att han i fortsättningen skulle hämta henne där på torsdagarna. Så idag var då den andra torsdagen.

Mitt på dagen får jag ett sms om att han inte orkar hämta henne för hans fostermamma är på möte hela dagen. Jag talar då om att jag jobbar ikväll o frågar om han inte kan åka kommunalt som vanligt. Det orkar han inte. Jag flexar då lite med dagjobbet o ställer in kvällsjobbet m kort varsel o åker ner o hämtar på dagis. För en halvtimme sen får jag ett sms om att han är på väg hit o samtidigt ber han mig köra till en annan tågstation än den vi bor vid (eller bor en knapp mil ifrån). Detta ber han mig om varje gång, och jag talar alltid om att jag gör det inte. Jag har gjort det några gånger när jag ändå haft ett ärende dit, men jag sitter inte o kör flera mil bara för att han inte orkar åka hela vägen. Vilket är jätteelakt av mig.

Suck.

Kan även tillägga att när han hämtade henne på dagis för två veckor sedan så tog han med sig en uppförstorad bild på sig själv o satte upp vid hennes krok (?). Finns inga andra bilder vid barnens krokar på dagis, förutom en bild på dom själva. O på mitt barns då. Som har en gigantisk bild på sin pappa (...)

:crazy:

ja, va ska man säga........

stå på dig och fortsätt kämpa!!!!! *pepp-pepp*

Ja, jag kämpar på (o klagar av mig här :angel:)

Fick ett sms strax efter förra inlägget där han skrev att han missade bussen vid tågstationen han ville att jag skulle köra upp henne till o undrade igen om jag kunde köra upp henne dit. Sedan fick jag ett till sms där han sa att han hoppat på tåget hit o var framme då o då. Gjorde iordning barnet, fick ännu ett sms där han skällde ut mig för att jag hämtat henne från dagis o att jag inte talat om detta.
Vad tror han? Att jag ska skita i o hämta barnet på dagis när han säger att han inte tänker hämta henne :confused: Han ska väl bara vara glad över att jag hämtade henne, han hade aldrig hunnit till dagis innan det stängde. Om han dessutom tjatar på mig att jag ska köra dottern till tåget, så måste han väl haja att hon är hämtad.
Halv fem meddelade han att han var på väg, jag trodde dottern skulle bli kvar tills imorgon, ska jag då inte hämta henne på dagis?

Efter att hon är hämtad får jag ett sms om att han i fortsättningen ska ta med sig egna skor när han hämtar henne. Jag berättar att det är hans skor hon har på sig (tidigare år har jag köpt tredubbla uppsättningar höst och vinterkläder. Ett att ha hemma/dagis, ett för stallet och ett för att ha hos honom. Men eftersom han skickar lämnar tillbaka henne mitt i vintern i foppatofflor o utan overall/thermobyxor, har liksom alla kläder gått åt o hamnat hos honom, så numera skickar jag tillbaka henne i dom kläderna hon kom i, så långt vädret tillåter). Hur som, då får jag en utskällning för att skorna är smutsiga. Hon har sina egna kläder här, men har haft skorna på dagis idag eftersom han skulle hämta henne. Särskilt skitiga har dom inte blivit, men leriga på sulan, vilket inte är konstigt med tanke på vädret.

Jag skulle delvis kunna förstå det om han lägger ner en massa pengar på dyra märkesbarnkläder/skor (vilket är rätt puckat till en treåring som älskar o hoppa i vattenpölar), men han köper billigt, begagnat och urtvättat. Vilket inte heller gör något, utan snarare är rätt smart med tanke på hur treåringar skitar ned sig, men det får hon uppenbarligen inte göra.

Sorry för gnäll, men tack för Buke, så det finns någonstans att gnälla ur sig :bow:

Men jösses, jag blir alldeles matt.
jag har inga konkreta tips, men det känns som om du kämpar hårt för att deras relation ska fungera. Personligen skulle jag ha givit upp för länge sedan. Visst blir det kanske på bekostnad av barnets umgänge med den andra föräldern men man kan inte curla den andra föräldern till oändlighet. Som det verkar så ger du lillfingret och hela armen blir slukad. Allt för barnets bästa, men jag vet inte om det är en björntjänst eller inte.

Nej, faktiskt inte. Jag har hela tiden varit väldigt mån om att han ska ha samma rättigheter som pappa, som jag har som mamma, även om han anser att han har fler rättigheter än mig (ändå sedan barnet föddes, har han refererat till henne som "mitt barn", aldrig vårt barn, och han har även uttryckt flera gånger i klartext att han anser att det är mer hans barn än mitt. Hur nu ett barn kan vara någons?)

Idag hade vi iaf tingsrättsförhandlingar. Gick sådär. Jag yrkade på att få tillfällig vårdnad fram tills rättegången i första hand, och boendet i andra hand. Utlåtandet från familjerätten i hans kommun kom inte förens i fredags och jag blev rätt bestört när jag läste det.

Dom förklarar att han är aktuell inom socialförvaltningen pga försörjningsstöd och att han varit aktuell för utredning vuxna i år. Det står även att han förekommer i belastningsregistret på flera punkter.

Sedan förklarar han att barnet har varit hos honom huvudsakligen sedan 1,5 år tillbaka. Vilket är totalt skitsnack. Vi har haft vv boende sedan två år tillbaka. Innan det bodde barnet hos pappan huvudsakligen under 4 månader, då jag arbetade och han vägrade skriva på dagispapper, vilket resulterade i att jag endast fick träffa henne under helger.

Sedan berättar han om den ekologiska frukten på gamla dagis, som aldrig varit ett problem för honom (vilket det var, dagispersonalen pratade med mig och frågade om han var riktigt frisk, med tanke på hans upprördhet över det hela). Det står även att han ordnade så att dagiset fick en ny leverantör så de fick ekologisk frukt i fortsättningen. Vilket inte heller stämmer. Dagiset förklarade flera gånger för honom att dom har den leverantör dom har och så är det.

Han beskriver även en vanlig dag, och där går dom tydligen upp klockan 8. Jag hämtar barnet på torsdags em, och varje torsdag jag hämtat henne så lyckas jag inte få henne o sova förens kl 12-03. Under tiden vi bodde tillsammans gick han heller sällan upp före kl 16, och vid flertal tillfällen när jag ska hämta o inte fått ngn bekräftelse från honom om att han vet att jag kommer, så har jag fått ringa hans fostermamma, som då berättat att han legat o sovit. Kl har då varit 12-13.

Han uppger även att jag tvångsvårdades inom psykiatrin när vi flyttade ihop. Vilket inte heller stämmer. Enda kontakt m psyk jag haft är i samband med en operation efter att han misshandlat mig.

Han uppger vidare att det är han som ordnade dagisplats (vilket var jag, som efter fyra månader fick honom att skriva på papprena så hon kunde börja). Han säger även att han gett dagispersonalen tillåtelse att låta mig hämta o lämna barnet (!!!!) Jag skolade in, och det var i huvudsak jag som hämtade o lämnade. När barnet bodde hos honom gick hon inte på dagis. Han påstår även att det är han som tog initsiativet till sammarbetssamtalen på familjeenheten (vilket def var jag. Första mötet satt han mest o var upprörd över att jag hade dragit igång samtalen).

Till sist uppger han att han aldrig misshandlat mig. Det finns en dokumenterad operation, flera stycken vittnen, en tillbakadragen polisanmälan, samtal hos mansjouren där han pratat om det han gjort, och en soc utredning som gjordes i samband med polisanmälan.

Tyvärr fick vi ju detta i fredags, så det fanns ingen tid att skaffa några som helst intyg på att det han säger är ren osanning.
Hur som helst, så ville ju domaren att vi skulle komma överens. Pappan ville att vi skulle fortsätta sammarbetssamtalen, vilket jag gick med på. Dock såg jag helst en medling, då sammarbetssamtalen gick åt helvete. Tom personalen sa att det var lönlöst att fortsätta. Dessutom får dom inte berätta vad som hänt på mötena, utan det enda som står i rapporten från dom är ifall parterna kommit överens eller inte. Så att mötena brukar bestå av att han sitter o kallar mig för en jävla slampa och en dålig mor för att jag inte vill läsa mer av hans vaccinationspropaganda, är inget som kommer fram.

Domaren tyckte dock att det var krångligt att vi skulle skaffa fram en medlare, och såg hellre att vi fortsatte sammarbetssamtal. Jag accepterade. Domaren ansåg då inte att jag kunde yrka på tillfällig vårdnad samtidigt som jag accepterade sammarbetssamtal, och berättade indirekt att han inte kommer ge någon tillfällig vårdnad. Så jag accepterade sammarbetssamtalen. Ny förhandling om 4 månader :crazy:
Gällande medlingen m vaccinationerna så sa domaren först att pappan gått m på o vaccinera om det gjordes på vidarkliniken. Jag sa att i så fall är det ju bara stelkramp som gäller, så han kallade in pappan igen. Då visade det sig att han inte alls ville att barnet skulle vaccineras på vidarkliniken, utan att jag och pappan skulle gå dit själva och ta del av den vaccinationsinformationen som finns på vidarkliniken. Jag förklarade att jag absolut inte vill gå dit med honom, och att jag dels fått deras vaccinationsinformation flera gånger.
Jag fick då en bunt papper från pappan (300-400 sidor?) på olika utskriva internetsidor som propagerar emot vaccinationer, och fick order av att läsa detta. Det är knappast första gången jag får sådana papper, så jag o mitt ombud ögnade igenom en del av papprena och konstaterade att det innehöll saker som
- All modern läkarkonst är skit, och är bara ute efter att skada dig o ditt barn. Homeopatiska läkemedel är de enda effektiva läkemedeln.
- Att det är bra att få mässling. Det är en andlig resa och stärker själen.

And so on...

Domaren visste inte ens om att man vaccinerade barn öht, och ansåg inte att vi hade några andra sammarbetssvårigheter.

Så inte ett piss har hänt egentligen.

Jag förstår inte att du går med på att domaren verkar vara helt inkompetent på alla fronter. Och varför acceptera samarbetssamtalen när det har så stora konsekvenser. Det känns som om du har blivit lurad på något vis. Vad skall samarbetssamtalen leda till ? De leder ju bara till en ytterligare fördröjning av ett beslut, inget annat.

Usch, jag lider verkligen med dig och ditt bar och hoppas att det löser sig snabbt

Det var vad mitt ombud försökte säga till domaren också, att en medlare skulle vara bättre. Dels tar det inte lika lång tid, o dels så får medlaren skriva en fullständig rapport, istället som dom på sammarbetssamtalen som bara får skriva "Parterna har kommit överens" eller "Parterna har icke kommit överens".
Att dom tidigare samarbetssamtalen endast resulterat i att han skrikit på mig att jag är en jävla slampa och en dålig mamma för att jag vill vaccinera, köper giftigt kött, inte använder luftrenare som tar bort gifterna flygplanen släpper ut endast för o förgifta mig etc är sådant som inte kommer fram. Men pappan tyckte sammarbetssamtalen var sååå bra. Suck. Däremot sa mitt ombud att så fort sammarbetssamtalen inte fungerar, så ska jag ringa, så tidigareläggs nästa förhandling. Men de kommer ju inte starta förens efter jul. Sammarbetssamtalen ska dessutom ske i pappans kommun eftersom barnet blivit mantalsskrivet där. Vilket är nästan 15mil t/r, och betyder säkert att jag måste ta ledigt från jobbet hela dagen. Vilket iofs är en piss i havet egentligen, men ändå ett litet fint prick över i:et.

Jag känner mig lite som Don Quijote idag...

don+quijote.jpg

Vi flyttade i Feb. Han vägrade skriva på flyttpapper, så skatteverket gjorde en utredning. Det de går på i första hand är var barnet tillbringar mest tid. Vilket var lika mycket. Sedan kollar de på var dagis finns. Vilket fanns hos mig, men eftersom han inte nyttjar dagis så gills det inte. Tredje punkten är var barnet tillbringar mest tid dagtid. Vilket hon gör hos pappa, eftersom hon inte går på dagis där. Så tada, så blev hon mantalsskriven där, och är fortfarande.

Ja, det är väl kanske dags för en uppdatering.
Vi fick första mötet inbokat i början på året. Jag ringde o bokade om tiden (vilket sades i tingsrätten, o det var helt ok) Tror vi sköt upp tiden tre dagar (Det är 15 mil för mig tor, vilket blir nästan en hel dag ledigt från jobbet), så att den hamnade på eftermiddagen den dagen jag hämtar barnet (jag jobbar bara fm dessa dagar, för att inte behöva hämta barnet så sent). Ringde o meddelade exet detta.
När det väl är dags dyker han inte upp. Vi ringer, får till slut tag i honom, frågar var han är. Han är helt oförstående, och när jag säger vad det handlar om så säger han att jag har lurat honom, för jag sa minsann att det var den 12:e! (det var den 12:e också, han trodde dock att den 12:e var dagen efter). Jag får mig en utskällning för att ha lurat honom, och han vill prata med familjebehandlaren, så att jag inte lurar i honom någonting. Det slutar m att han skäller ut familjebehandlaren också i ca 30 min.

Nästa gång dyker han upp. Huvudfrågan gäller vaccination, främst stelkrampen. Vi kommer ingenstans, och familjebehandlaren säger att exet till nästa gång ska fundera på ifall han kan gå med på stelkramp åtminstonde. Han berättar även att domaren vid tingsrättsförhandlingen sagt till honom att om han inte går med på vaccination, så kommer han ge mig vårdnaden.
Nästa möte 2 v senare, stället exet in ca 1h innan. Han har då blivit förkyld.

Nästa möte kommer han, och säger att han går med på stelkramp, om jag drar tillbaka stämningsansökan (om enskild vårdnad). Jag säger att det är en mkt bra början, men att det är så mkt annat som inte fungerar som jag vill reda ut, innan jag kan dra tillbaka ngn ansökan. Vaccinet har dock varit den största frågan, och har han kunnat kompromissa i den saken (vilket han flera ggr påpekade att han absolut inte ville, men att han insett att han måste göra efter ett enskilt möte m familjebehandlaren).

Näst sista mötet hade vi för en knapp vecka sedan. Jag tog upp det här med dygnsrytmen. Jag hade hämtat barnet innan mötet, ca kl 13.30-14.00. Då var ingen av dom påklädda och dom var nyvakna. Det har varit samma sak varenda gång jag hämtat. Barnet är jättepiggt, och somnar runt 2-3 på natten. Vilket gör dagis dagen efter extremt tufft. Det är inte så att barnet är oroligt över att ha bytt miljö o inte därför kan sova, utan hon är pigg och glad långt in på småtimmarna, och kliver upp och leker efter att man har lagt henne. Exet påstod att det inte var ngt konstigt m deras dygnsrytm, utan att de var uppe normal tid. Båda hans föräldrar (han bor ju i en del av deras hus) säger dock att han ligger o sover hela dagarna.
Jag påpekar även hårborstningen. Håret är som en stor svintoknut varje gång jag hämtar henne, och vi brukar få ägna fredagskvällarna åt att reda ut det hela. Vilket är en mindre rolig process, både för oss o för barnet. Exet säger att hon inte vill borsta håret, så därför tänker han inte göra det.
Jag påpekar även att barnet, som alltid älskar ketchup, nu vägrar ketchup och säger att ketchup är läskigt. Hade hon sagt att ketchup var äckligt hade jag inte reagerat, men just när hon säger att det är läskigt, och att jag vet att exet försökt förbjuda mig ge henne ketchup så reagerade jag. Exet kontrade då med att sist han hade hämtat henne, så hade han gett henne en kaka, som hon suttit med i handen hela vägen hem. När han frågat om hon inte skulle äta kakan, så sa hon att hon måste äta mat först.
Familjebehandlaren sa något om att det måste hon ha lärt sig av en klok närstående (vi fikar mycket på kvällarna här, men det är alltid mat först), men exet var upprörd över att hon inte ville äta kakan. Vi kom då in lite på matvanor. Exet berättade att hon inte äter något alls typ, och att han brukar säga till henne att hon får en glass om hon äter upp maten, men hon brukar ändå inte äta upp maten. Familjebehandlaren frågade då om hon fick en glass ändå, och exet svarade att nej det fick hon inte. Hon fick två, så hon skulle bli mätt.
Vi har inga större problem m maten här, oftast äter hon utan att klaga, och hon äter i princip allt utom fisk. Däremot tjatar hon mkt om godis o kakor, men jag har förstått att hon fått mkt sådant hos pappa, så det har väl inte varit så konstigt.
Exet börjar käbbla om hur hon inte ska äta godis, för det är farligt med socker, hon kan bli diabetiker etc, så hon får kakor och glass istället (någon som hajar den?).

Hur som, så försökte jag förklara för familjebehandlaren att jag ansåg att hans extrema åsikter om saker o ting var oroande. Hur han lägger all tilltro till naturläkemedel o all misstro till sjukvården. Familjebehandlaren förstod min oro, men tyckte samtidigt att det är ju olika åsikter vi har. Jag förklarade att åsikterna ändå är extrema och att jag inte har någon tilltro till exets mentala stabilitet. Jag hänvisade till hur han misshandlat mig, hur han misshandlat exet innan mig, och det innan mig. Det fick exet att flyga i luften. Han hade minsann aldrig gjort något sådant, alla hans ex ljuger. Grannar o andra vittnen ljuger också! På något sätt, jag vet inte hur, så kom han in på hur han tror att barnet blev microchippat vid födseln. Detta skulle skett genom skalpelektroden. Han påstår att han pratat m flera barnmorskor, att ingen har hört talas om det, o att vi inte fick ngn info om det, varken före eller efter.
Jag VET att vi fick info om vad skalpelektrod var, varför och att det var mkt möjligt att en sådan skulle användas vid förlossning, för när den användes, så var jag helt på det klara med vad det var, och varför det användes, utan att få ngn förklaring av sköterskorna.

Vid det här laget började familjebehandlaren förstå vad jag menade, och försökte avrunda mötet. Det gick inget vidare. Exet höll låda och spårade in på en massa saker som inte hade ngn relevans för mötet. Bla ville han ha min åsikt om att han blev tvångsomhändertagen när han föddes. Jag förklarade att jag ansåg att det var bra att han tvångsomhändertogs. Hans riktiga mamma var en underbar människa, men hon var schizofren och klarade inte av att ta hand om sig själv. Hans pappa var en fullblodsalkoholist som spöade skiten ur hans mamma och söp ihjäl sig rätt snabbt. Så ja, jag anser att han ska vara glad att han omhändertogs.
Han började då gorma om att jag minsann var schizofren och att jag inte kunde tänka som normala människor, och att han minsann ska få min pappa att intyga det hela (Han är dessutom den sista människan i världen som skulle säga något illa om mig, jag var alltid Pappas Flicka, och är väl egentligen fortfarande).
Familjebehandlaren försökte avrunda mötet, och började till slut tvärignorera allt exet sa. Det slutade med att exet stod och skrek att han blivit väldigt dåligt bemött idag, och att han minsann skulle begära ensam vårdnad i tingsrätten.

Så där är vi idag. Jag fick även veta att barnets farmor o farfar (som dom bor hos, eller dom har en egen del i huset, med en tvättstuga som förbinder deras del m resten av huset, o egen ingång) knappt får träffa barnet längre, för att dom lägger sig för mkt.

Jag kan säga att jag är mer oroad än någonsin för barnet, hur hon har det där, för att dom inte gör någonting om dagarna, för att han blir våldsam när han är arg, för att farmor o farfar (exets fosterföräldrar) inte verkar ha någon koll på vad som händer inne hos dom (eller snarare inte får ha någon koll) och för att en vacker jävla dag kommer hon få stelkramp m tanke på hur mkt rivsår hon har efter hans jävla katter.

Jag har absolut inget konstruktivt att säga men herre jäklar vilken soppa.
Sen var det väl väldigt bra att hans paranoia kom fram hos familjebehandlaren.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 345
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar