Nu är jag förvirrad

T

Tiggertjejen

till 1000!!

Jag och sambo står inför eventuellt husköp. Detta huset ligger givetvis på landet.

Ska jag sova ensam i detta hus (risk finns för att sambo får nattjobb om 6 månader), vill jag ha en hund som vaktar samtidigt som jag definitivt SKA ha kvar min nuvarande hund.

Nuvarande hund är väl som de flesta vet en bearded collie, finns ju inte speciellt mycket vakt i denna ras. Samtidigt är han bara 3 månader gammal så det är ju inte läge för en valp till.

Eftersom valpis ska ut och tävlas, finns det gånger då någon blir ensam i huset utan hund, vlket vi inte känner för någon av oss.

Hur smart är det att köpa en äldre hund nu när jag har valp?

Nu är jag inte ute efter några påhopp men hjälp till en lösning!
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Jag köpte en 5årig tik när min valp var 6 månader.
Jag måste säga att det varit helt problemfritt dem emellan!
Jag tror inte det har påverkat min valp (som nu är 1 år) något, möjligtvis att hon fått lite mer "kött på benen" iom att hon får umgås med en av samma art hela tiden.


Försök välja en så "färdig" och okomlicerad hund som möjligt så du fortfarande har tid och ork att uppfostra valpen!
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Varför behöva en vakthund bara för att du bor på landet?
Det finns iofrösg beardisar som vaktar, de flesta gapar vart allfall. Men en och annan kan bitas om det kniper, mitt ex fick sig ett bett av en.
Men hon var en osäker stackare som puschats till att vakta av sin puckade ägare...(jättetrevlig hund egentligen)

Det kan funka utmärkt att köpa en äldre hund när man har valp, beroende på VAD det är för hund, vilka problem den har och så.
Jag köpte en6årig dobermantik när min rottis var 9-10 veckor, hon var inte rumsren - och det var ganska jobbigt med två icke rumsrena hundar, Speciellt med tankar på de pölar en vuxen doberman gör.... Men de blev bägge två rumsrena efter några veckor.
Däremot upförde hon sig väligt bra annars.
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Fast tror du inte att din hund kommer reagera om den hör något på gården?
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Beardisar är ju väldigt glada och visst skäller de om de hör något, MEN oftast är de lika glada för kända som okända folk.

Skulle det komma någon ovälkommen vill jag ju inte att denna ska kunna kela med min hund utan vidare.

Det finns vakt i vissa beardisar, men oftast inte förrens de är äldre men det är ju inviduellt.
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Jag vill inte att en helt främmande kan klampa in och kela med min hund!

Beardisen är folkkära mot både sånna de känner och inte känner.

Förstår du skillnaden?
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Nä jag förstår inte :)
Varför tror du folk bara klampar in?
Och är de där för råna dig då lär de inte kela med hunden heller.

Eller menar du om det kommer tjuvar och de inte går in om du har en hund som inte går fram på samma sätt som den du har nu?
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Att bara "ha" en vakthund för att är lite riskabelt i sig. Inte enbart för människor som kommer för att råna er, utan alla andra. Inkl ägaren, dvs du.

En hund som skäller, ja det kan man få i vilken hund som helst. Men om du vill ha lite mer allvar i, eller att den plockar fram skärpan.. Ja då krävs det att hunden hanteras. I värsta fall får ni hem en sketabra vakthund, som är reserverad och hugger allt främmande. Men alla främmande behöver ju inte vara rånare, det kan likt förbannat vara grannens 7 åriga dotter.
 
Sv: Nu är jag förvirrad

de beardisar jag har träffat har varit ganska reserverade? någon har accepterat kontakt, men de flesta har fått jobba på det.
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Nu hoppas jag att du inte tar illa upp, men ditt syfte verkar lite vingligt.

Bara för att ni är mörkrädda så behöver ni väl inte gå och skaffa en ny hund...? Jag bor mitt ute på vischan och har förvisso 4 hundar, men det är ju inte för att jag tror att någon ska hitta hit objuden.

Skaffa larm, lås osv istället. Eller ta jägarexamen och skaffa vapen om du nu måste ha något att skrämma folk med.

//E
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Nu hoppas jag att du inte tar illa upp, men ditt syfte verkar lite vingligt.

Bara för att ni är mörkrädda så behöver ni väl inte gå och skaffa en ny hund...? Jag bor mitt ute på vischan och har förvisso 4 hundar, men det är ju inte för att jag tror att någon ska hitta hit objuden.

Skaffa larm, lås osv istället. Eller ta jägarexamen och skaffa vapen om du nu måste ha något att skrämma folk med.

//E

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Jag tror det räcker ganska långt att en ev inbrottstjuv hör hundskall i huset - jag tror de hellre väljer ett annat hus än att testa och se om det är en kelig hund eller ej...

Läste en artikel där ett antal inbrottstjuvar var intervjuade och det de satte som främsta avskräckande skäl att inte gå in i ett hus var just hundar. Vänta du och se vad det blir av din hund, är mitt råd!

Jag tog hand om en vuxen omplaceringshund samtidigt som jag hade liten valp och det var inte lyckat alls, trots att den vuxna hunden var jättesnäll. Efter fyra veckor fick ägarna hämta hem hunden och jag satsade på att träna lydnad med min valp. Inte det lättaste att göra med två hundar på en gång kan jag tala om - min erfarenhet...
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Jag tror att den sortens besök du är rädd för blir avskräckta av vilken hund som helst i princip. En BC är ju dessutom en ganska stor hund, vilket också gör mycket.

Bekantas grannar stoppade för några år sedan en bil som låg och krypkörde i området. De kunde inte förklara vad de gjorde där, och i bilen fanns en karta där alla hus med hund var markerade....oavsett om det var tax eller schäfer.
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Instämmer.
När jag bodde i storstaden var det alltid låst dörr som gällde.
Här på på landsbygden med inte en granne inom synhåll låser jag bara för natten eller när jag lämnar huset.
Det brukar räcka med att det syns att det finns hund i huset för att avskräcka presumtiva tjuvar.
 
Sv: Nu är jag förvirrad

Pffs, vi låser inte ens på natten knappt :angel:

Det är ju också så på landet att om man har grannar så håller man koll. Här har vi långt mellan husen och springer sällan på varandra, men vi har ändå koll och har jämt bilars reg.nr uppskrivna i fall det skulle vara nåt.
I stan stannar ju folk knappt om nån blir rånad...

//E
 
Sv: Nu är jag förvirrad

*knapplån*

Jag finner det rätt roligt att vara ensam på landet skulle vara värre än att vara ensam i stan. Personligen är jag mer orolig för illasinnat folk i stan där grannar och förbipasserande inte ser eller bryr sig... Här på landet är det mest rådjur och stjärnor i alla fall :) Vi låser bara när vi lämnar huset, och bilen lämnar jag alltid med nyckeln i på gården.

Jag håller med Lady_Vip; lås, larm, lampor och jägar examen är långt effektivare än ytterligare en hund bara för att ni är mörkrädda.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 586
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 780
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 200
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 720
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp