Novisen i köket - linssoppa

veteranix

Trådstartare
Försökte laga linssoppa igår men det blev inte alls som receptet sa. Skulle koka i 15 minuter och man skulle passa noga så att linserna inte skulle bli överkokta. Men efter 15 minuter var faktist linserna ganska hårda så jag lät det koka lite till. Vågade inte koka så värst längre tid än vad receptet sa men linserna var fortfarande hårda trots längre koktid. Nu åt jag upp soppan ändå men hur lång tid är rimligt att koka linserna?

Lite tuggmotsånd är gott, vill inte ha bara linsmos. Hjälp?

Bra recept som även en total nybörjare inte kan misslyckas med?

Sv: Novisen i köket - linssoppa

Det finns olika sorters linser, de som ska blötläggas och de som inte behöver det. Du kanske råkat köpa hem fel sort? :) Sen går t ex röda linser, om dom kokar sönder blir det som en matigare soppa, inte bara mos. Jag föredrar dom dock när dom kokat rätt tid, men det är en smaksak.

Linssoppan jag brukar göra består av morötter, krossade tomater, röda linser, lite lök och ev paprika och annat som jag har hemma. I ursprungsreceptet till den (finns i rutiga kokboken) är det gröna linser, men jag personligen föredrar röda och har därför bytt ut dom, fungerar fint!

Det beror på vad du har för linser. Röda linser kokar sönder så snart de är klara (vilket tar en kvart ungefär), gröna/bruna linser är lite stadigare men blir också rätt mjuka. Svarta linser (belugalinser) och puylinser (små, runda, grönsvarta) behåller formen mycket bättre, och tar också betydligt längre tid att koka. Man kan blötlägga dem innan om man vill, då går det lite fortare.

Min gissning är att du hade fel sorts linser, om koktiden inte stämde? Stod det en kvart så låter det som att receptet var för röda linser, men de kokar alltid sönder. Men det gör absolut ingenting, det blir jättegod soppa på röda linser!

Det var röda linser. Det blev ju gott ändå, men kanske en bit ifrån hur det skulle ha blivit. Ej sönderkokta utan ganska hårda.

Röda linser brukar jag koka 20 minuter kanske? Tills de har kokat sönder, då är de klara.

Ok, då vet jag bättre till nästa gång :-) Tack!
Undrade just om det fanns olika sorters linser och om jag hade köpt fel sort.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 227
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 723
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈