Är det här stora Fråga @hagel-tråden? Vad bra, då har jag kommit rätt!
Jo, det är såhär att jag och pojkvännen hade en ganska eldig diskussion om yoghurt (av alla saker här i världen) häromdagen och jag vill veta vem som har rätt...
Anledningen till diskussionen var att jag hade en bytta oöppnad yoghurt i kylen som jag öppnade på bäst före-datumet. Jag tog några skedar innan jag upptäckte en stor, luden mögelfläck i storlek enkrona precis invid ena kanten av förpackningen. Hade jag kunnat skopa ur det mögliga partiet och ätit resten av yoghurten (den smakade inte ett dugg mögel, tro det eller ej) eller är hela förpackningen skämd liksom? Detsamma undrar jag om t.e.x Philadelphia-ost, då det händer ganska ofta att de möglar lite precis i toppen invid kanten medan resten av osten verkar vara helt okej.
Om det handlar om en oöppnad yoghurt, som du är 100 % säker på har förvarats bra hos dig och på väg till ditt kylskåp och som har mögelklumpar i sig; så skulle jag kontakta butiken där den köptes .
De flesta av dessa vidriga klumpar är ganska harmlösa (dock äckliga ), men det är ju svårt att vara hundra procent säker på det om inte producenten gör provtagningar . Av ren äckel hade jag slängt förpackningen långt ut i soptunnan, men sannolikheten att du hade blivit sjuk av klump eller resten av yoghurten är nog inte jättestor .