Nötfärs, gammal?

Är det här stora Fråga @hagel-tråden? Vad bra, då har jag kommit rätt! :D

Jo, det är såhär att jag och pojkvännen hade en ganska eldig diskussion om yoghurt (av alla saker här i världen) häromdagen och jag vill veta vem som har rätt... :devil:

Anledningen till diskussionen var att jag hade en bytta oöppnad yoghurt i kylen som jag öppnade på bäst före-datumet. Jag tog några skedar innan jag upptäckte en stor, luden mögelfläck i storlek enkrona precis invid ena kanten av förpackningen. Hade jag kunnat skopa ur det mögliga partiet och ätit resten av yoghurten (den smakade inte ett dugg mögel, tro det eller ej) eller är hela förpackningen skämd liksom? Detsamma undrar jag om t.e.x Philadelphia-ost, då det händer ganska ofta att de möglar lite precis i toppen invid kanten medan resten av osten verkar vara helt okej.

Om det handlar om en oöppnad yoghurt, som du är 100 % säker på har förvarats bra hos dig och på väg till ditt kylskåp och som har mögelklumpar i sig; så skulle jag kontakta butiken där den köptes :).

De flesta av dessa vidriga klumpar är ganska harmlösa (dock äckliga :yuck:), men det är ju svårt att vara hundra procent säker på det om inte producenten gör provtagningar :). Av ren äckel hade jag slängt förpackningen långt ut i soptunnan, men sannolikheten att du hade blivit sjuk av klump eller resten av yoghurten är nog inte jättestor :).

I kylskåpet i samma bytta som de kommer i, med lock på hela tiden. De kan dock stå där rätt länge (drygt en vecka kanske) eftersom jag sällan hinner äta särskilt mycket av dem själv.

Har för mig att det står på att den bara håller fem dagar öppnad? Så om den har stått öppnad i över en vecka så är det kanske inte så konstigt.

Kom just på att jag måste ta fram mjölk ur frysen så den får tina i rumstemperatur inatt annars har jag ingen mjölk till morgonchokladen. :)

*Ja jag fryser ner mjölken eftersom den dels kommer i mängder ibland och kan ha hunnit bli ljummen innan jag hämtar den i containern.* :angel:

Kom just på att jag måste ta fram mjölk ur frysen så den får tina i rumstemperatur inatt annars har jag ingen mjölk till morgonchokladen. :)

*Ja jag fryser ner mjölken eftersom den dels kommer i mängder ibland och kan ha hunnit bli ljummen innan jag hämtar den i containern.* :angel:
Äh, den hinner tina om du ställer den i kylskåpet också. Dessutom sparar du ström på att den frysta mjölken hjälper till att sänka temperaturen i kylskåpet - särskilt om du ställer den på översta hyllan. ;)

Äh, den hinner tina om du ställer den i kylskåpet också. Dessutom sparar du ström på att den frysta mjölken hjälper till att sänka temperaturen i kylskåpet - särskilt om du ställer den på översta hyllan. ;)
Den tabben gjorde jag i början med resultatet att mjölken 10 timmar senare i kylen fortfarande var en isklump (har 4 grader i kylen) och på bänken i rumstemperatur är det fortfarande en rejäl isklump i paketet efter 8 timmar. Smörgåspålägg däremot får tina i kylen. :)

Och besticklådor görs inte alltid rent så ofta heller...

Menar du att man borde göra sådant oftare än när man flyttar ut ur lägenheten :angel:?

Nej men, det är absolut sant :). Men miljön för en bakterie är ganska trist i en torr låda med bestick och ett par brödsmulor så det är nog inte det tyngsta faktorn i ekvationen. Men ett rent kök är ju alltid bra ändå såklart :up:.

Tänker ibland på hur överraskade och besvikna folk blir, när de måste slänga ut sina nästan nyöppnade burkar med svindyra kalamataoliver som är fyllda med mögel. Om bara folk kunde låta bli att ta en oliv på gaffeln och stoppa i munnen för att därefter stoppa ner samma gaffel i burken efter en ny oliv skulle de slippa det :laugh:. För att inte tala om att de skulle slippa besväret att gå ut och köpa en ny burk, preciiiiiis när man var så sugen på en oliv :D.

Den tabben gjorde jag i början med resultatet att mjölken 10 timmar senare i kylen fortfarande var en isklump (har 4 grader i kylen) och på bänken i rumstemperatur är det fortfarande en rejäl isklump i paketet efter 8 timmar. Smörgåspålägg däremot får tina i kylen. :)
Jag har aldrig lyckats tina något i kylskåpet. Eftermiddagen dagen efter är allt bara en isklump. Jag förstår inte hur det skulle gå till att tina i kylskåpet faktiskt. En köttskiva med isklump i mitten kan jag ju inte slänga i stekpannan.

Grovt förenklat så tycker jag man kan gå efter dina tumregler :). Hellre äta efter dem, än gnaga i sig en rå kycklingvinge om man inte orkar sätta sig in i ämnet :D.

Du själv ska dock vara extra noggrann med allt du äter! Jag vill inte höra talas om något gammalt skinkpålägg på dina mackor! Med de mediciner jag tycker mig minnas du får (inte pga. stalking men eftersom jag har en nära väninna i samma situation ;) ), så är du inte direkt motståndskraftig för farliga bakterier från maten direkt :)...

Ingen fara, ingen gammal skinka här ;) På sommaren när jag är ute i fält har jag oftast ägg på mackorna, med salt, eftersom det känns som att det håller bäst.

Jag äter inte råbiff ofta men gott är det! Idag skulle jag nog inte göra det på restaurang utan bara hemma. Men hur var det med älgköttet, är det någon fara att äta det rått? Jag har alltid blivit lärd att det kan hanteras som nötkött fast med ännu längre hållbarhet i frysen pga att det är ännu magrare.

Och ja, älgen är död innan jag fryser in den :rofl:

Jag vill också ställa en fråga till @hagel :angel:

Vad jag förstår bör jag alltså ställa in middagsmaten i kylskåpet så fort som möjligt efter tillagning? Vi är lite dåliga på det och maken påstår att det är dumt att ställa in varm mat i ett kallt kylskåp, men är det verkligen sant? Kylskåpet får väl jobba på lite för att kyla ner maten förstås, men förutom det.

Fast den frågeställningen är så bred att den är helt omöjlig att ge ens ett halvt svar på.

Lite som att jag skulle säga till dig: Är lastbilar farliga?

Du tänker då kanske:
"Vad tusan menar människan? Är det lasten hon pratar om, att den kan innehålla giftiga grejer? Eller menar hon rattfulla chaufförer som kör ihjäl folk? Eller kanske pratar hon egentligen om hur mycket det sliter på vägarna med tung trafik?"
Nej lastbilar är helt ofarliga i rätt händer, precis som med allt annat. (tänkte inte överhuvudtaget så som du trodde jag tänkte) ;)
Så man kan alltså äta rått kött?

Om det handlar om en oöppnad yoghurt, som du är 100 % säker på har förvarats bra hos dig och på väg till ditt kylskåp och som har mögelklumpar i sig; så skulle jag kontakta butiken där den köptes :).

De flesta av dessa vidriga klumpar är ganska harmlösa (dock äckliga :yuck:), men det är ju svårt att vara hundra procent säker på det om inte producenten gör provtagningar :). Av ren äckel hade jag slängt förpackningen långt ut i soptunnan, men sannolikheten att du hade blivit sjuk av klump eller resten av yoghurten är nog inte jättestor :).

Spinner vidare. Jag har fått förklaringen att många av dagens syrade mjölkprodukter inte är så starkt syrade vilket gör att de inte håller så länge, stämmer det?

Högst ovetenskapligt men ändå hyffsat empiriskt skulle jag säga att det är så. Jag har märkt att en vanlig fil håller väldigt länge men turkisk youghurt och andra youghurtprodukter med "mild" i namnet blir förhållandevis snabbt dåliga när de är öppnade (givetvis har de varit förvarade som de ska, på sommaren när jag handlar har jag kylväska med kylklampar i för mejerivarorna).

Det beror helt och hållet på från vilket djur köttet kommer ifrån (och vi förutsätter att köttet hanterats hygieniskt).

Kyckling: Big no-no
Gris/vildsvin: Stor no-no
Nöt: Inga problem om det blivit hanterat på rätt sätt (råbiff är mums).
Älg: Jag har inga problem med att äta det rått och har gjort det men @hagel kanske kan komma med fakta? :)

I övrigt är jag väldigt försiktig när det gäller mat eftersom jag är en av de där som riskerar att dö om jag får i mig dålig mat (kasst immunförsvar pga mediciner). Jag är extremt petig när jag går ut och äter och känns det inte bra (man ser saker som inte är ok) så går jag därifrån.
Kyckling kände jag till, men det är mer gris/fläskkött som jag är lite nyfiken varför det är ett "stort no-no"?

Aningen ot men i samma ämne.

När jag handlar under varma årstiden så knyter jag ihop matkassen i bilen. Det blir en "minitermos" och värms inte så fort som annars. Speciellt om man kommer till en solvarm bil.
"kylkedjan"

Kyckling kände jag till, men det är mer gris/fläskkött som jag är lite nyfiken varför det är ett "stort no-no"?

Det kan innehålla trikiner som dör när köttet når 67 grader (en del säger 68 och gamla kokböcker säger att fläskkött ska upp till 70). Det är enormt ovanligt med trikiner i Sverige, speciellt hos tamsvin, men risken finns.

Hönan! Såklart :)

Nä, förlåt @hagel . Jag tycker för övrigt det är så himla himla fint att du tycker det är så roligt att få sprida samhällsnyttig info. Och tackar för skit(pun intended)viktig kunskap!
Jaha, måste vart riktigt trött igår.... håller på å vänder tillbaka dygnet och kroppen är väl inte riktigt med i svängarna än.
xp.gif

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 504
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 198
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar