Nötfärs, gammal?

Att man inte ska äta rått kött?

Fast den frågeställningen är så bred att den är helt omöjlig att ge ens ett halvt svar på.

Lite som att jag skulle säga till dig: Är lastbilar farliga?

Du tänker då kanske:
"Vad tusan menar människan? Är det lasten hon pratar om, att den kan innehålla giftiga grejer? Eller menar hon rattfulla chaufförer som kör ihjäl folk? Eller kanske pratar hon egentligen om hur mycket det sliter på vägarna med tung trafik?"

Jag brukar lägga mitt överblivna ris (med tillhörande annan rätt) i matlådor direkt och ställa dom på isklampar. Sen äter jag upp maten jag lagt på tallriken, följt av att jag stoppar in matlådorna i frysen eftersom dom då hunnit svalna av och inte värmer frysen i onödan. Hittills har det ju funkat felfritt, men är det alltså en dum idé egentligen?
Finns det inget sporfritt ris att köpa? :D

I mina öron låter det som en ypperlig metod som jag tror jag själv ska försöka mig på att använda här hemma :D.

Att man inte ska äta rått kött?

Det beror helt och hållet på från vilket djur köttet kommer ifrån (och vi förutsätter att köttet hanterats hygieniskt).

Kyckling: Big no-no
Gris/vildsvin: Stor no-no
Nöt: Inga problem om det blivit hanterat på rätt sätt (råbiff är mums).
Älg: Jag har inga problem med att äta det rått och har gjort det men @hagel kanske kan komma med fakta? :)

I övrigt är jag väldigt försiktig när det gäller mat eftersom jag är en av de där som riskerar att dö om jag får i mig dålig mat (kasst immunförsvar pga mediciner). Jag är extremt petig när jag går ut och äter och känns det inte bra (man ser saker som inte är ok) så går jag därifrån.

Det beror helt och hållet på från vilket djur köttet kommer ifrån (och vi förutsätter att köttet hanterats hygieniskt).

Kyckling: Big no-no
Gris/vildsvin: Stor no-no
Nöt: Inga problem om det blivit hanterat på rätt sätt (råbiff är mums).
Älg: Jag har inga problem med att äta det rått och har gjort det men @hagel kanske kan komma med fakta? :)

I övrigt är jag väldigt försiktig när det gäller mat eftersom jag är en av de där som riskerar att dö om jag får i mig dålig mat (kasst immunförsvar pga mediciner). Jag är extremt petig när jag går ut och äter och känns det inte bra (man ser saker som inte är ok) så går jag därifrån.

Grovt förenklat så tycker jag man kan gå efter dina tumregler :). Hellre äta efter dem, än gnaga i sig en rå kycklingvinge om man inte orkar sätta sig in i ämnet :D.

Du själv ska dock vara extra noggrann med allt du äter! Jag vill inte höra talas om något gammalt skinkpålägg på dina mackor! Med de mediciner jag tycker mig minnas du får (inte pga. stalking men eftersom jag har en nära väninna i samma situation ;) ), så är du inte direkt motståndskraftig för farliga bakterier från maten direkt :)...

@athena_arabians

Så skippa helst råbiffen ;). Listeria dör vid rejäl uppvärmning (allt annat klarar den i prinicip) och du är verkligen i den målgrupp som den här lilla livsfarliga jäkeln älskar att hugga tänderna i :).

Hönan! Såklart :)
I levande form/ante mortem förvarar du med fördel hönan över nollgradigt. Post mortem funkar både frysning och kylning.

Hållbarheten på hönan är längst i ante mortem-format (upp till flera år!).

;)

Nä, förlåt @hagel . Jag tycker för övrigt det är så himla himla fint att du tycker det är så roligt att få sprida samhällsnyttig info. Och tackar för skit(pun intended)viktig kunskap!

Tusen tack :)!

Är det här stora Fråga @hagel-tråden? Vad bra, då har jag kommit rätt! :D

Jo, det är såhär att jag och pojkvännen hade en ganska eldig diskussion om yoghurt (av alla saker här i världen) häromdagen och jag vill veta vem som har rätt... :devil:

Anledningen till diskussionen var att jag hade en bytta oöppnad yoghurt i kylen som jag öppnade på bäst före-datumet. Jag tog några skedar innan jag upptäckte en stor, luden mögelfläck i storlek enkrona precis invid ena kanten av förpackningen. Hade jag kunnat skopa ur det mögliga partiet och ätit resten av yoghurten (den smakade inte ett dugg mögel, tro det eller ej) eller är hela förpackningen skämd liksom? Detsamma undrar jag om t.e.x Philadelphia-ost, då det händer ganska ofta att de möglar lite precis i toppen invid kanten medan resten av osten verkar vara helt okej.

Och så hade jag visst en fråga om smör också! Och ägg! Herregud, du kommer att ångra att du outade dig såhär... :rofl: Jag förvarar alltid smör och ägg i kylen för att jag tycker att det känns fräschast, men många säger att det inte alls är nödvändigt utan att de lätt fixar rumstemperatur. Åsikter på det?

Detsamma undrar jag om t.e.x Philadelphia-ost, då det händer ganska ofta att de möglar lite precis i toppen invid kanten medan resten av osten verkar vara helt okej.

Hur förvarar du den då? Jag var storkonsument att såna ostar förut (:crazy:) och har aldrig sett det och jag kollar noggrant och misstänksamt på allt som ska ätas.

Hur förvarar du den då? Jag var storkonsument att såna ostar förut (:crazy:) och har aldrig sett det och jag kollar noggrant och misstänksamt på allt som ska ätas.
I kylskåpet i samma bytta som de kommer i, med lock på hela tiden. De kan dock stå där rätt länge (drygt en vecka kanske) eftersom jag sällan hinner äta särskilt mycket av dem själv.

Och så hade jag visst en fråga om smör också! Och ägg! Herregud, du kommer att ångra att du outade dig såhär... :rofl: Jag förvarar alltid smör och ägg i kylen för att jag tycker att det känns fräschast, men många säger att det inte alls är nödvändigt utan att de lätt fixar rumstemperatur. Åsikter på det?

Bägge parter har rätt, haha. Om vi tar äggen, så klarar de lång tid i rumstemperatur och en evighet i kylskåpet. Fördelen är ju att ägg är ärliga. Om de verkar ok, så är de oftast ok. Om de är dåliga så märker man det tyyyydligt (ruttna ägg har ju inte direkt en angenäm lukt :D).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 504
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 198
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(