Nötfärs, gammal?

Rent teoretiskt - ja, man kan ha trikiner utan att de börjar käka på dig. Men det är en rent teoretisk risk. Har man det så märker man det (om man inte är död).

Du behöver inte vara orolig. Men när @hagel skriver om livsmedelssäkerhet är det för att det finns verkliga risker med kass hantering. Se till att kycklingen/grisen är genomstekt och du är home safe.

Rent teoretiskt - ja, man kan ha trikiner utan att de börjar käka på dig. Men det är en rent teoretisk risk. Har man det så märker man det (om man inte är död).

Du behöver inte vara orolig. Men när @hagel skriver om livsmedelssäkerhet är det för att det finns verkliga risker med kass hantering. Se till att kycklingen/grisen är genomstekt och du är home safe.
Iaf om man dessutom håller koll på knivar o skärbrädor.

Det är för att jag inte ser något sätt att svara på din fråga som du skulle acceptera. Du har fått något slags fix idé kring trikiner helt plötsligt, du kan inte bena ut faktatexten som är länkad och ditt problem är inte trikiner utan dina tankar kring trikiner. Du behöver släppa det, du har inte trikiner.
Jaha, så det är mitt problem att folk inte kan svara på frågor, jaha ok I get it. Som vanligt då. :meh:

Kan man bära på maskarna men inte bli drabbad ändå eller hur fungerar det? Fortfarande nojjig.
Finns säkert massor med saker som lever i oss och som vi inte vet ett dugg om än så varför bry sig? Vi är alla en del av ett ekosystem annars så skulle vi dels vara odödliga och dels samlas på hög efter att vi dött eftersom vi aldrig skulle gå i förruttnelse och brytas ned.

En dag ska vi alla dö,,,,,,,,och alla andra dagar ska vi inte dö. :)

Hjälp, mamma var väldigt noga med att köttfärs måste stekas dagen man köper den (och malas dagen man köper den) eller möjligen frysas in omedelbart. En av de få saker hon var väldigt noga med. (inte läst tråden)
Nu kunde ju färsen lika väl ha varit köpt samma dag som jag frågade ;)
(Det var den inte men den har legat oöppnad i kylskåpet :D)

Jag förstår inte varför det verkar vara så farligt att svara på frågor och svarar med något helt annat som inte ens har en tendens till att besvara frågan, därför hamnar vi här. :meh:

1. Varenda slaktgris i Sverige (och många andra land!) blir kollad för trikiner
2. Varenda häst som ska ätas i Sverige blir undersökt för trikiner
3. Man har inte hittat en enda trikin i en endaste av alla miljoner grisar sedan 1994 (inte i hästkött heller vad jag vet)
4. Alla björnar och vildsvin som ska bli mat ska kollas för trikiner
5. Blir man smittad så märks den inom ett par veckor

....

1. Har du ätit rått kött från vildsvin, häst eller björn de senaste två veckorna?

Om svaret är nej:
Du har inte trikiner i kroppen.

Om svaret är ja men du inte känner dig typ dödssjuk:
Du har inte trikiner.

Om du mumsat rått kött från vildsvin, häst eller björn den senaste tiden och dessutom känner dig jättesjuk:
Kontakta sjukvården.

...

Känner du dig lugnare nu :)?

Du kan inte begära att andra ska sitta och googla fram svar som du kan acceptera, ta ditt ansvar och sök information själv.
Jag har inte begärt att NÅGON ska googla, jag ställde en fråga som spann vidare på en diskussion som fördes, men det verkar inte som man ska föra diskussioner utan alla ska googla istället så diskussioner och frågor dör ut, trist. :meh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 370
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 504
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
686
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 198
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm