Nosryggen i lodplan

Sv: Nosryggen i lodplan

Då jag inte har möjlighet att analysera ländens välvning eller huvudets position, pga att jag för tillfället rider ensam utan kameraman eller instruktör.
Så får jag ha tillit till känslan av balans.
jag tänker att då hästen hittar sin balans, och kan föras fram med min sits, inte "skänklas omkring" utan följer små viktförändningar.
Då hästen lätt vänds och mjukt bär upp mig med en gungande smidig rörelse i ryggen och minimalt stöd i hand och för.
Då borde den vara "på tygeln".

Har sett hästar med enorma bakdelar och välvd länd, som jobbas i piaffer och samlad "skolgalopp". men ändå inte haft sin rörelse vidare fram igenom bröstryggen och halsen. De har jobbat bakifrån, men varit avknäppta i sadelläget nånstans.

Dessa har haft små ynkliga framdelar och spänd kort hals.
Så att analysera enskilda bitar av hästen kan bli fel. Man måste nästan uppleva känslan eller kunna fånga känslan med sina ögon.

Absolut!
det jag vänder mig mot är en alltför fri tolkning av "den individuella formen" för var och varannan häst. Nyanser - japp. absolut. Men inte 17 är hästen "på tygeln" för att den gör en ANTYDAN till att kliva in under sig, eller börja jobba med ryggen. På väg till ngn form - ja. Men påväg är skillnad på att vara.

riktat rent allmänt: jag tror bara att vi har olika ramar och synsätt på saker i det att en del pratar om vägen dit - och jag pratar mer om destinationen?

Senast ändrad:

jag förstår vad du menar för "gånghjärnet" sitter inte högst upp utan det är mer som en hävstång.

Hästen roterar runt leden mellan huvud och atlas - då åker pannan fram och nosen in - och det behövs senare i utbildningen.

Men det som behövs först är att halsen sträcks framåt - och det gör inte hästen på stång - beroende på hur stången inverkar ( se ovan)

Den stora konsten är att att ha halsen rak och påverka rätt leder i nacken. Om hästen skall arbeta fysiologiskt rätt.

Oftare dras halsen ihop - eller krullas ihop

jag förstår vad du menar för "gånghjärnet" sitter inte högst upp utan det är mer som en hävstång.

Hästen roterar runt leden mellan huvud och atlas - då åker pannan fram och nosen in - och det behövs senare i utbildningen.

Men det som behövs först är att halsen sträcks framåt - och det gör inte hästen på stång - beroende på hur stången inverkar ( se ovan)

Den stora konsten är att att ha halsen rak och påverka rätt leder i nacken. Om hästen skall arbeta fysiologiskt rätt.

Bra med ett svar från någon som verkligen har erfarenhet av stångridningen!
Skönt att du kommit fram till att grundutbildningen inte hör ihop med en stång! Grattis!! :bow: :bow: Nu kommer ni att komma till ridning i stället!! :bump: :bump:

då åker pannan fram och nosen in - och det behövs senare i utbildningen.

Men det som behövs först är att halsen sträcks framåt -

Frågar bara; menar du att det ska eftersträvas att hästen, senare i utbildningen/att det är ett mål, att hästen ska föra fram pannan och dra in nosen?

Håller med om att halsen måste sträckas fram först - för att få fram hävstångseffekten.

Den stora konsten är egentligen inte att rida hästen "rak i halsen och på tygeln", utan att göra det ö h t. Inte så svårt att göra, men svårare att ta till sig i dessa roll kûr tider. Troligtvis jobbigare för hästen, men bättre för rörelsen och för själva hästen på längre sikt.

Svar på första frågan.

Det beror ju helt på utgångsläget, och var i utbidlningen man är, och hästens exteriör och vilka undvikande manövrar hästen spelar upp.

Först fjong i flärpen = spänd pilbåge, vilket för med sig att bakbenen sviktar, halsen sträcks framåt.

Sedan samling = hästen sättter sig lite till varpå överlinjen längs - men hästen blir kortare - beroende på att hästens underlinje blir kortare = bäckenet vinklas mer - hela bågen spänns mer uppåt ( både länd och bröstkorg - vilken lyfter manken ytterligare) och hästen ger efter i leden mellan skallen och atlas och en mindre rotation sker så att halsen yttreligare förlängs.

Detta går att göra utan att hästen hamnar bakom lodet _öga mungipa_

Det handlar ju inte om att vincha in hela hästhalsen utan bara ett litet snäpp.

Dert är ju det lilla snäppet och bäckenomvinklingen som ger "lätthet" i handen

Det innebär inte att hästen går bakom lod - inte att hästen knäpper av.
Och om det är rätt arbete ergonomiskt, går ju lätt att checka av, om hästen fortfarande är framme vid handen så följer den - så fort ramen blir öppnare igen.

Den stora konsten är egentligen inte att rida hästen "rak i halsen och på tygeln", utan att göra det ö h t. Inte så svårt att göra, men svårare att ta till sig i dessa roll kûr tider. Troligtvis jobbigare för hästen, men bättre för rörelsen och för själva hästen på längre sikt.

Hajjar nada :D

Nu har jag läst ditt första inlägg också :angel:

Bra beskrivning :)

Bilder till Equi...

Här kommer bilder på spänd pilbåge,

lodplansdiskussion.jpg

Och hästens sätter sig och spänner lite till.

Vinkeln mellan nosrygg och hals blir mindre, men fortfarande tillräckligt öppen.

Kopiaavlodplansdiskussion.jpg

Bilder till Equi...

Här kommer bilder på spänd pilbåge,

lodplansdiskussion.jpg

Och hästens sätter sig och spänner lite till.

Vinkeln mellan nosrygg och hals blir mindre, men fortfarande tillräckligt öppen.

Kopiaavlodplansdiskussion.jpg

:) Haha, tror faktiskt att vi menar samma sak med "spänd båge". Vägen dit och ordvalen/förklaringarna kan vara lite olika. Självklart minskar vinkeln mellan ganaschen och halsen, om det är det du menar med att "nosen går bakåt ett litet snäpp":idea: ?, men den går fortfarande framför lod:D .

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 220
Senast: Fiador
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka