Sv: Nosryggen i lodplan
Absolut!
det jag vänder mig mot är en alltför fri tolkning av "den individuella formen" för var och varannan häst. Nyanser - japp. absolut. Men inte 17 är hästen "på tygeln" för att den gör en ANTYDAN till att kliva in under sig, eller börja jobba med ryggen. På väg till ngn form - ja. Men påväg är skillnad på att vara.
riktat rent allmänt: jag tror bara att vi har olika ramar och synsätt på saker i det att en del pratar om vägen dit - och jag pratar mer om destinationen?
Då jag inte har möjlighet att analysera ländens välvning eller huvudets position, pga att jag för tillfället rider ensam utan kameraman eller instruktör.
Så får jag ha tillit till känslan av balans.
jag tänker att då hästen hittar sin balans, och kan föras fram med min sits, inte "skänklas omkring" utan följer små viktförändningar.
Då hästen lätt vänds och mjukt bär upp mig med en gungande smidig rörelse i ryggen och minimalt stöd i hand och för.
Då borde den vara "på tygeln".
Har sett hästar med enorma bakdelar och välvd länd, som jobbas i piaffer och samlad "skolgalopp". men ändå inte haft sin rörelse vidare fram igenom bröstryggen och halsen. De har jobbat bakifrån, men varit avknäppta i sadelläget nånstans.
Dessa har haft små ynkliga framdelar och spänd kort hals.
Så att analysera enskilda bitar av hästen kan bli fel. Man måste nästan uppleva känslan eller kunna fånga känslan med sina ögon.
Absolut!
det jag vänder mig mot är en alltför fri tolkning av "den individuella formen" för var och varannan häst. Nyanser - japp. absolut. Men inte 17 är hästen "på tygeln" för att den gör en ANTYDAN till att kliva in under sig, eller börja jobba med ryggen. På väg till ngn form - ja. Men påväg är skillnad på att vara.
riktat rent allmänt: jag tror bara att vi har olika ramar och synsätt på saker i det att en del pratar om vägen dit - och jag pratar mer om destinationen?
Senast ändrad: