Nose work - berätta!

Det här med markeringar - är vilken markering som helst tillåten eller är det några markeringar som är bättre eller mer praktiska än andra?

Vad vill man se för markering liksom?

Ja, du får ha vilken markering som helst men hunden får inte förstöra något i banan så krafsa med tassen eller ta i munnen (som mina ville från början) är inte så bra. Du behöver ju inte ha någon speciell markering alls utan du behöver bara kunna läsa din hund. Men jag tycker det underlättar med en markering.

Ja, du får ha vilken markering som helst men hunden får inte förstöra något i banan så krafsa med tassen eller ta i munnen (som mina ville från början) är inte så bra. Du behöver ju inte ha någon speciell markering alls utan du behöver bara kunna läsa din hund. Men jag tycker det underlättar med en markering.

+ @Monstermom mfl

Hmm... Och om hunden inte säkert kan nå den är det bergis ganska dåligt med en nosdutt, till exempel. Vad har ni för markeringar?

Nu vet jag inte alls hur de svenska reglerna ser ut / kommer att se ut men hariver dar nosework och sport detection hunnit bli ratt stort tycker jag det gar over mer och mer pa frysmarkering. Sitt och ligg ar fortfarande ratt poppis men frysning ar bade "enklare" att trana in ratt och lattare att lasa (hunden pekar mot gomman iom att foraren skall kunna peka ut var den ar om denne blir tillfragad.)
Kan hunden inte na gomman skall nosen och ogonen anda peka i riktning mot gomman i en "korrekt" frysmarkering.

Jag förstår inte hypen, ID/specialsök har funnits i eoner, det är lixom inte en ny uppfinning.

Skillnaden är väl att det anordnas doftprov och tävlingar, det har väl inte varit superstort med tävlingar inom specialsök?

Tycker det är suveränt att det har blivit så populärt, hundarna mår bra av att använda nosen och människor som inte aktiverar hundarna i vanliga fall tränar järnet. :up:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 496
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 786
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 820
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar