Nosandet på promenader

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Saharah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 014
S

Saharah

Jag har en liten tollare på nu 5 månader. När vi är ute och promenerar så tar jag lite tid först för nosande och sånt. Men sen skulle jag vilja kunna gå utan en massa stop för nosande. Vilket blir en hel massa stop.. Och när han blir äldre så vill jag ju kunna ut och springa och ta powerwalks med honom.

Hur ska man kunna träna på det? Eller handlar det om att han ska kunna "gå fot" i det här sammanhanget?

Sv: Nosandet på promenader

Varför går du inte bara på? Alltså om han vill stanna och nosa så hindrar du det innan. Antingen lockar du honom till dig, eller så ber du med ett lätt drag i kopplet att följa med dig istället. Om det inte funkar så får du väl ge honom en "dutt" i sidan, för att få honom att inte nosa. När jag går promenader med min hund låter jag honom nosa när han är lös, annars går han utan att nosa. Detta genom att helt enkelt gå på och strunta i att han vill nosa.

Min kan kommandot "före".

Det använder jag mig av när han ska gå före mig , precis framför(bra på landsväg ex) och inte stanna.

Men jag är noga med att ibland, 2-3 ggr i veckan gå promenad på hundens villkor, så han får nosa och hålla på med sådant.

Jag bara går. Hunden får en stund i början av promenaden att nosa och kissa på, sen går vi och stannar bara lite då och då. Vill han stanna så går jag på och stretar han emot en massa säger jag ifrån och ber honom gå vid sidan en bit.

(i min "värld": Sidan=vardagslydnad, håll dig bredvid mig men kolla var du vill. Fot=kommando i tävlingslydnad, noggrannare med position och ögonkontakt).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 821
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 492
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!