Stinaelin

Trådstartare
Jag har en italiensk kollega som vill se norrsken.

Han funderar på att ta nattåget från Göteborg till Kiruna för att se norrsken. Jag sa att det är ju kanske inte bara att åka dit, och vara garanterad detta fenomen.

Så; Hur gör man för att öka chanserna?

Vart är bäst att åka?
När är det bäst att åka ?
Finns det någon prognos eller liknande för var och när det är störts chans till norrsken?

Tacksam för hjälp!

Sv: Norrsken

Jag skulle nog fortsatt upp till Abisko om jag var ute efter norrsken, STF har också öppnat en Aurora Sky Station där.

Men det ska ju bland annat både vara klart väder och solaktivitet för att det ska gå att se norrsken, så du ska nog rekommendera att kanske vara lite flexibel och att planera att stanna några nätter, så ökar chanserna iaf.
Jag brukar vara uppe i Kiruna ganska ofta och har inte sett norrsken på ganska länge, men då letar jag ju inte efter det heller (skulle jag suttit och tittat efter det på kvällarna/nätterna så kanske jag hade sett det).

En förutsättning är ju förstås att det ska vara klart men även kallt väder brukar öka chanserna.
Även om man ser det var och varanan dag så är det superhäftigt så jag tycker definitivt att han ska åka. Fast man får nog inte hoppas på för mycket samt ha ganska många dagar på sig.
Jag tror inte att det spelar så stor roll vart han åker här har vi också mycket norrsken tex

Senast ändrad:

Kallt och mörkt måste det vara, så dec-feb är bäst. Går att se vart som helst i kiruna kommun, se bara till att komma en bit från stan så ni slipper allt artificiellt ljus.

Kylan har inget med det att göra i sig. Däremot brukar klar himmel ge kalla nätter, på så vis stämmer det ju. Faktum är att norrsken finns på sommaren också - fast då syns de inte lika bra eftersom himlen är ljus dygnet om. :)

Kylan har inget med det att göra i sig. Däremot brukar klar himmel ge kalla nätter, på så vis stämmer det ju. Faktum är att norrsken finns på sommaren också - fast då syns de inte lika bra eftersom himlen är ljus dygnet om. :)

Ja, men det är lättare för utomsockens att utgå från temperatur, eftersom att det kan vara svårt att veta när det är klar himmel eller inte om man inte är på plats:)

Ja, men det är lättare för utomsockens att utgå från temperatur, eftersom att det kan vara svårt att veta när det är klar himmel eller inte om man inte är på plats:)

Det är ju att vilseleda, varför prata om temp. när den inte har ngt med norrsken att göra? Jag är säker på att "utomsocknes" kan förstå kriteriet klar himmel, det är ju bara att se på väderleksrapporten.

Idag till exempel, vi har bara ett par minusgrader här nu, rätt varmt. Men solaktiviteten är någorlunda hög och magnetfältet ligger rätt långt ner för tillfället. Så jag skulle säga att det är rätt goda chanser. Tittar man på termometern så ser det ut som om det inte är det.

Det är ju att vilseleda, varför prata om temp. när den inte har ngt med norrsken att göra? Jag är säker på att "utomsocknes" kan förstå kriteriet klar himmel, det är ju bara att se på väderleksrapporten.

Idag till exempel, vi har bara ett par minusgrader här nu, rätt varmt. Men solaktiviteten är någorlunda hög och magnetfältet ligger rätt långt ner för tillfället. Så jag skulle säga att det är rätt goda chanser. Tittar man på termometern så ser det ut som om det inte är det.

På vilket sätt är det vilseledande? Kyla och klar himmel går mer eller mindre hand i hand. Visst kan du få klar himmel även utan kyla, men oddsen att pricka in en norrskensdag ökar om man ger sig ut när det är kallt. Det eftersom att det sällan snöar eller är disigt vid -25 och kallare. Kan nog räkna på en hand när det under mitt liv snöat vid sådan kyla.

Och det är ju inte för att det är kul, som turisterna planerar in en kirunaresa och åker hundspann vid -30...

Räcker med att fara till norrbottenskusten, vi har det minst 1 gång per vecka när det blivit mörkt och kallt :). Måste såklart vara klart väder också, vilket det oftast är när det är kallt.

Men ja, chanserna är mycket mycket goda att se norrsken om han bara tar sig till Kiruna under vinterhalvåret.

På vilket sätt är det vilseledande?

Av de skäl som jag just nämnde..? Varför prata om kyla när det inte är ett kriterie? Som exemplet idag, det hade varit vilseledande att förklara att det är för varmt för norrsken.

Jag tycker hellre om att prata om de verkliga; klar himmel i kombination med solaktivitet och magnetbågen rätt placerad. I kombination med att vara på ett ställe där artificiellt ljus inte stör. Jag har förklarat detta för totalt kanske ett 20tal italienare, vid olika tillfällen, och inte en enda har haft problem med att förstå.

Ser att du också bor här i norr, men för mig är iaf kallt en synonym med klart :)...

Det är ju inte många dagar på vintern som det är både varmt (varmare än -5) OCH stjärnklart.
Och det är inte många dagar som det är svinkallt (-30) och mulet.

Så jag förstår de som säger att det måste vara kallt för att kunna se norrsken :).

Det är ju inte många dagar på vintern som det är både varmt (varmare än -5) OCH stjärnklart.
Och det är inte många dagar som det är svinkallt (-30) och mulet.

Just det jag försökte få fram. Så för en turist som vill se norrsken ökar oddsen att få se det, om man väljer att resa när det är kallt. Jag skulle i alla fall INTE riskera en norrskensresa genom att åka i början av november eller i april, bara för att det kan förekomma klara och varma dagar med norrskensmöjligheter.

Jag skulle i alla fall INTE riskera en norrskensresa genom att åka i början av november eller i april, bara för att det kan förekomma klara och varma dagar med norrskensmöjligheter.

Men det är här jag menar du tänker fel. För det är precis lika ofta norrsken i november som det är i februari. I april är det ju så få mörka timmar, vilket gör det ev lite sämre, men det är precis lika mycket norrsken. Man behöver inte frysa häcken av sig genom att tro att det behövs kyla...

I år har det ju dock varit onormalt mycket. Så där brukar det aldrig se ut vanligtvis. Inte i augusti.

Det vanligaste är mitt i vintern på en väldigt kall dag. Det går inte att komma ifrån.

Äh, nu ger jag upp... :banghead: :D

Norrsken beror på aktivitet på solen, som slungar ut partiklar. När dessa når jordens magnetfält och kolliderar med atomer och molekyler i vår atmosfär så uppstår norrsken. Detta sker oftast på 100-400 kilometers höjd. Ibland upp till 1000 kilometers höjd. Det pågår dygnet runt, året runt. Och vädret här nere på marken har inget med det att göra.

Ni kanske lättast ser norrsken när det är mitt i vintern, dvs mörkt stor del av dagen, medan man fortfarande rör sig mycket utomhus. Och på vintern blir det ofta kallt när det är klar himmel. Men det betyder ju inte att det går att dra likhetstecken mellan norrsken och varken vinter eller kyla.

Den som är intresserad kan googla. Den som inte kan googla hittar en lättläst version här. http://www.teknikenshus.se/se-gora/se-gora-hemma/himmelska-handelser/norrsken/

Eller ring experterna och fråga... http://www.auroraskystation.se/

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 600
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 419
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar