@Petruska
Iaf jag tycker nog att det svåraste är att liksom vara i limbo (inte ha bestämt sig än) och samtidigt hantera normen.
Det hade varit lättare för mig om jag hade tagit ett beslut kring om jag överhuvudtaget vill eller inte. Beslutsprocessen (som jag varit i under flera år och troligen kommer fortsätta i ett bra tag) är svår när jag samtidigt brottas med familjenormen och försöker att inte låta den påverka mitt beslut.
Intressant.
Men varför känner du ett behov av att bestämma dig?
Jag har aldrig velat ha barn och vill fortfarande inte. Är 46 år gammal - det är väl tänkbart att jag kan ändra mig men inte så troligt vid det här laget. Den "biologiska klockan" borde i så fall troligen ha börjat göra sig påmind vid det här laget.
Så jag ska inte berätta om mig själv, utan om en kompis.
Hon ville heller aldrig ha barn, och var bestämd i sin uppfattning.
Sedan träffade hon en kille, de blev kära. Hoppade i säng. Använde både p-piller och kondom (kloka människor i 30årsåldern).
Hon blev gravid.
De hade inte varit ett par särskilt länge, så det blev ett väldigt svårt val.
De valde att fullfölja graviditeten.
De lever fortfarande tillsammans och har nu två barn i tonåren.
Min poäng är väl att min kompis hade bestämt sig, ändrade sig egentligen inte men lät livet bli vad det "ville" bli och blev väldigt nöjd.
Jag är inte säker på att vi alltid mår bäst av att känna oss tvungna att "bestämma oss" utan kanske av att försöka se att "så här är min situation just nu och hur den är sedan får jag se".
Visserligen kan vissa val göras mer eller mindre omöjliga genom den avvaktande hållningen, exempelvis barnskaffandet.
Ändrar man sig och vill skaffa barn vid 55 års ålder börjar det bli knepigt om man är kvinna.
Och varför skriver jag detta i en "normbrytartråd"?
Det verkar som om det i Sverige är att bryta mot normen att vara nöjd med det man har, och att låta livet ta sina egna vägar där man gör "lagom" val.
själv har jag väl brutit mot flera normer sett till min uppväxtort och till mitt kön.
Blivit högutbildad.
Vara ensamstående.
Inte ha barn.
Äga gård.
Jobba deltid för att jag inte vill jobba heltid.