Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Superkul ridlektion igår, första uppsuttna travpasset sen i våras :)!

Och jag vågade äntligen andas ut, släppa efter och ge B plats - och då gick det fantastiskt fint. Så fort jag spände mig spände han sig, så vi har mycket att jobba på.

Men det var så kul att få flera AHA-moment i en lektion, jag red även på rakt bett idag och han var mycket lättare att kommunicera med i det och kändes allmänt tillfreds.

Wohoo!

@Cherarriduracell det låter ganska allvarligt, jag hade nog hyrt in hjälp av en problemlösare.

jag är ganska... uppgiven. det här med skoning. förra gången, hennes första, gick det "okej" till en början, men hovis fick snabba sig på eftersom honvar rätt osugen på att bli skodd. Dansade runt med hovis hängande i ena benet. Jag har efter det tränat mycket på att lyfta hovarna och "knacka" med hovkratsen på skon för ljudets skull. senaste veckan har hon blvit snubblig och jo, det är 8 v sedan senaste skoning så långa tår kan spela in. hon har inte snubblat alls med mig innan men när jag red igår snubblade hon 3 ggr och veckan innan snubblade hon ju också.

igår fick hovis knappt ens lyfta hov nummer ett innan hon var igång. står han brevid henne sitkar hon med bakhovarna i någon form av kospark, lyfter han framhovarna stegrar hon och slår fram (mot den som håller) med det andra frambenet. så fort hon står på alla fyra igen är hon lugn och börjar äta. att bli arg hjälper inte för hon TAR INTE ÅT SIG. har försökt distrahera med slicksten, höpåse, knacka i huvudet, prata lugnande, bremsa. Igår klarade vi bara av ena framhoven, andra gick inte, så nu går hon med olika långa hovar till imorgon, då hon ska få lugnande för att vi öht ska klara av att sköta hovarna.

men det känns inte som en långsiktig lösning. Tråkiga saker blir hon bara värre med. hon var rätt lätt att lasta, men för varje resa har hon blivit värre. premiärresan efter fölstadie var som 2,5-åring, då föll luckan ner under färd och hon hoppade över bommen men hon har klarat av att gå på efter kort övertalning 2-3 resor efter det. gången efter tog det 3 h. Lkadant hovis, det gick ok när han bara verkade, bråkigt men genomförbart andra gången och nu gav vi upp pga säkerhetsrisken tredje gången. jag har aldrig haft såna här problem med hästar förut så jag vet faktiskt inte vad man ska göra. Mina tidigare hästar har tagit åt sig när man berättar för dem att de gjort fel, ponnyn stegrade och dansade runt med mig när jag skulle lasta honom första gågnerna men efter lite träning lastar han sig nu själv, men jag vet inte hur man uppfostrar hästar som inte beter sig som "vanliga" hästar gör!

Hovis tror inte att hon är så arg som hon är pga smärta utan pga enorm envishet. Jag vacklar lite, jag vill liksom inte tro att jag fött upp en omöjlig/farlig/elak häst, utan att hon är snäll och lätt och trevlig och är hon inte det har hon ont. men hon blir liksom aldrig någonsin skärrad i kontakt med människor. Vart vänder man sig ens för att få bukt med detta? Är det bara att ge lugnande vid skoning (kommer det ens ge med sig eller kommer hon förlora förtroendet för människor mer när man drogar henne och sen gör äckliga saker) eller går det ens att träna bort? Hur? Finns i östergötland och ska jag ta hjälp av någon måste den komma ut eftersom jag inte kan lasta henne själv. det är ju liksom inte hovis jobb att brottas med hästar och flyga in i väggen, det sliter på kroppen och är skitfarligt.

Hon KAN inte gå barfota, hon ömmar överallt utom i djup sand och på gräs. känns oschysst att tvinga henne stappla till hagen/ridbanan dagligen, annars hade det varit ett alternativ.

Jag skulle börja med att kolla upp så hon inte har ont i lederna, min tidigare häst var bland det snällast som gick på fyra fötter, sista verkningen när jag velade om det verkligen var rätt beslut att låta honom somna in så började han protestera när hovslagaren skulle verkar... Nu kände min hovslagare honom och insåg omedelbart att han gjorde det av smärta så han höll så långt han bara kunde, putsa av det som verkligen behövdes och konstatera att jag tänkte rätt när jag funderade på att avliva. Veckan efter så fick han somna in, men då var han över 25 år. :love:

Jag skulle börja med att kolla upp så hon inte har ont i lederna, min tidigare häst var bland det snällast som gick på fyra fötter, sista verkningen när jag velade om det verkligen var rätt beslut att låta honom somna in så började han protestera när hovslagaren skulle verkar... Nu kände min hovslagare honom och insåg omedelbart att han gjorde det av smärta så han höll så långt han bara kunde, putsa av det som verkligen behövdes och konstatera att jag tänkte rätt när jag funderade på att avliva. Veckan efter så fick han somna in, men då var han över 25 år. :love:
Hur kollas det, röntgen eller böjprov?

Hur kollas det, röntgen eller böjprov?
Det beror på veterinären, men de brukar börjar med att studera deras rörelser, göra böjprov och om de visar reaktion, gå vidare till röntgen. I mitt fall så hoppade jag över veterinär helt, jag förstod att han hade ont och tyckte inte att det var humant att börja behandla honom utan att veta om det verkligen skulle göra nytta.

Det beror på veterinären, men de brukar börjar med att studera deras rörelser, göra böjprov och om de visar reaktion, gå vidare till röntgen. I mitt fall så hoppade jag över veterinär helt, jag förstod att han hade ont och tyckte inte att det var humant att börja behandla honom utan att veta om det verkligen skulle göra nytta.
Min är ju fyra med hela livet framför sig. Förstår att pch varför du gjorde som du gjorde. :) får ringa veterinär och rådgöra.

Min är ju fyra med hela livet framför sig. Förstår att pch varför du gjorde som du gjorde. :) får ringa veterinär och rådgöra.
Ja gör det! Om det sen visar sig att hon inte har ont så kan man gå vidare med hjälp av en duktig problemlösare. Men alla seriösa problem lösare vill ha hästen genom gången innan de börjar jobba med hästen så veterinär är första steget!

@Cherarriduracell Vad tråkigt att skoningen inte fungerar :( Hoppas ni löser det.

Har inga nya rapporter att göra, men har fått bilder från förra helgens kurs. Samtliga bilder och filmer är tagna av @ullisdenballe
1094454_854303211260991_4841886539511783261_o.jpg

1094090_854303207927658_7125831214132708527_o.jpg

10714476_854303184594327_1012789325150410102_o.jpg

Fick också några filmsnuttar som jag klippte ihop till en film. Förutom att snuttarna är ihopsatta är det helt oredigerad, så var snälla.

jag vågade rida igår. lite skritt, trav och övergångar. Hade egentligen tänkt släppa henne lös men jag var inte den enda som åkte till stallet för att kvällsmotionera häst, så blev lite ridning istället. Jag hatar ju att rida med sällskap pga prestationsångest och inte blev det bättre av att nya tjejen med sin otroligt välridna dressyrhäst red samtidigt som jag tränade start och stopp med mitt ursvenska troll ;) Imorgon hoppas jag kunna hämta ut lugnande från apoteket så hon kan skos färdigt, skulle egenligen ha gjort det i helgen men då fanns det inte hemma. Har diskuterat med både vet och instruktörer på min hemmaklubb och lugnande är bästa alternativet just nu. Vet ska få kika på henne imorgon också, se om det finns något han kan se "hemma" som gör att hon reagerar som hon gör.

Min stjärna fick en spark på hasen i veckan och blev svullen och halt. Nu verkar han så gott som bra dock så vi ska släppa ut honom i stora lösdriftshagen i morgon och påverkas han inte kan jag nog sätta igång honom i slutet av veckan. I väntan på det så testade vi nya tränset idag. Han blev Oh så fin!

7107_10152735963262456_1099551337263009308_n.jpg

Superlycklig, hade bruksridningsträning ikväll och B skötte sig som ett proffs <3. Jag är rätt chockad faktiskt, vi har tränat alla dagens moment från marken (plattan, rutan, presenning i trav, backa i vinkel, slalomkoner) men jag har alltid trott att det skulle vara svårare att genomföra från ryggen, och att han skulle skygga och ha sig för diverse grejer.

Men icke! Han sa: "Jag känner igen det här matte, nu kör vi!" och sen ägde vi alla momenten. Inga protester överhuvudtaget, det var bara för mig att med små hjälper lotsa runt han på banan. Speciellt rutan var häftigt, det här var alltså första gången han har fått göra det med ryttare (såvitt jag vet) och första vändan var felfri och ganska långsam/försiktig, andra vändan hade han lärt sig och gjorde det nästan av sig själv, western-spin-style (där måste nog jag se upp och bromsa upp lite i framtiden).

Så stolt, så stolt!

@Cherarriduracell Vad tråkigt att skoningen inte fungerar :( Hoppas ni löser det.

Har inga nya rapporter att göra, men har fått bilder från förra helgens kurs. Samtliga bilder och filmer är tagna av @ullisdenballe
1094454_854303211260991_4841886539511783261_o.jpg

1094090_854303207927658_7125831214132708527_o.jpg

10714476_854303184594327_1012789325150410102_o.jpg

Fick också några filmsnuttar som jag klippte ihop till en film. Förutom att snuttarna är ihopsatta är det helt oredigerad, så var snälla.

Men oj så fina ni ser ut! :)

Inspirerande.

Själv har jag fått akut ont i ryggen i början av veckan och först testat med att promenera flera timmar om dagen och dessutom rida, för rörelse är ju bra tänkte jag.
Det resulterade i att jag hamnade i ryggläge i sängen istället, kiropraktor och läkarbesök. Så nu äter jag smärtstillande och antiinflammatoriskt i väntan på nästa kiropraktorbesök på tisdag som jag hoppas lindrar endel.
Dacke har min nya underbara medryttare ridit två dagar och en dag försökte jag rida. Idag lånade jag ut honom till en i stallet. Så han hålls igång ändå.

Men oj så fina ni ser ut! :)

Inspirerande.

Själv har jag fått akut ont i ryggen i början av veckan och först testat med att promenera flera timmar om dagen och dessutom rida, för rörelse är ju bra tänkte jag.
Det resulterade i att jag hamnade i ryggläge i sängen istället, kiropraktor och läkarbesök. Så nu äter jag smärtstillande och antiinflammatoriskt i väntan på nästa kiropraktorbesök på tisdag som jag hoppas lindrar endel.
Dacke har min nya underbara medryttare ridit två dagar och en dag försökte jag rida. Idag lånade jag ut honom till en i stallet. Så han hålls igång ändå.

Tack :)

Men fy för ont i ryggen. Hoppas kiropraktorn kan hjälpa dig.

Jag fortsätter. Idag red jag en stund i paddocken. Jag tar med mig några fina delar, som t ex de avslappnade fina serpentinerna vi gjorde under uppvärmningen och några fina öppnar och slutor. Däremot måste jag fundera lite på det här med fattningarna. Galoppen fungerar riktigt bra nu när vi väl fattat den, men fattningarna funkar inte riktigt för oss och det känns som att det kan bli en grej av det om jag inte tänker till nu. Eller så överanalyserar jag och ska helt enkelt bara ge det mer tid.

Tack ni som svarade på min katt- hundfråga. Jag gillar också Border Collies och Bengaler. Iofs gillar jag noga alla djur. Idag sa ett av mina barn att de ville ha en minigris och nu skannar jag nätet efter info och är kär.
@Lazer09 På filmen fick ni ju till en finfin fattning. Din hjälp var ju knappt synbar för ögat. Det är svårt. Kämpar med min fyraåring. Det kommer inte riktigt naturligt om man säger så.
Här är bilder på min fina fyraåring idag. Kavat efter Karat:
bild%252875%2529.JPG
bild%252876%2529.JPG
bild%252877%2529.JPG

Tack @fejt :) Det är precis som du säger svårt och jag känner igen det här med att det inte kommer naturligt precis. På L har det känts länge som att tvåtakten i traven varit så stark att den varit svår att rubba till förmån för galoppens tretakt. Att sedan galoppen varit så stor och obalanserad, fram till nu egentligen, har ju inte gjort det lättare precis.

Vi var ute och körde igår och var nog båda saknat det egentligen. L stod som ett ljus vid anspänningen och var framåt och glad hela vägen. Att han blir lite väl framåt ibland är väl smällar man får ta :D I förrgår red vi ut och hade en trevlig trafik upplevelse med bara lite spänning, men inga skutt och rivstarter. Hoppas att vi slipper större bakslag nu.

@parellikusken Tack för en trevlig förmiddag :) Det ska bli himla trevligt med en tur nästa vecka :)

Jag gjorde slag i saken och klippte L idag. Fick också möjlighet att ta lite bilder på honom:
1412234_860160430675269_844650004170202663_o.jpg

Klippte också ihop två bilder som jämförelse för att se om och hur han växt:
10641085_860159187342060_1776589061319652631_n.jpg

Tycker allt att han växt till sig en hel del :)

@parellikusken Tack för en trevlig förmiddag :) Det ska bli himla trevligt med en tur nästa vecka :)

Jag gjorde slag i saken och klippte L idag. Fick också möjlighet att ta lite bilder på honom:
1412234_860160430675269_844650004170202663_o.jpg

Klippte också ihop två bilder som jämförelse för att se om och hur han växt:
10641085_860159187342060_1776589061319652631_n.jpg

Tycker allt att han växt till sig en hel del :)

Fint han blev klippt. :)

Han har helt klart blivit maffigare. Bara benen har ju blivit grövre liksom.

KL
Nu är det snart 2½ år sedan min gammelman, Lyrik, gick bort =( 24/5 -2012
Saknar honom. Vet ej om det blir en ny häst i mitt liv... =(

@parellikusken Ja, han har ju växt till sig mycket. Det har jag ju egentligen vetat om hela tiden, men det blev så tydligt när jag lade dessa bilderna bredvid varandra. Han har ju aldrig växt ojämnt, så det har varit svårt att märka att han vuxit.

Idag var jag ute och körde med L och det var som om han hade dynamit under fötterna. Han var så jäkla pigg och allt var hur spännande som helst :D Klippningen gjorde nog susen :p

@Soffan74 tråkigt med din Lyrik :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 369
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka