Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tintilar Upp med hakan :) du ska se att det löser sig.

Jag gick in i paddocken idag igen. Jag är inte riktigt bekväm med att rida ut själv nu när det börjar skymma på eftermiddagarna och framförallt inte nu under älgjakten. Passet var i huvudsak bra. Vi gjorde några trevliga öppnor, slutor och fattningar. Vi kände också på lite sidvärtes och att sträcka lite på traven. Det var dock "många" i omlopp på banan när vi skulle rida, så fokuseringen testades lite för både L och mig. Som vanligt lite ups-and-downs.

Ja jag har en nu men hon ska jobba på annan ort i vinter så jag måste hitJa min nuvarande ska jobba på annan ort i vinter så därför har jag letat ny. Hoppas att det ska funka lika bra med den nya.

Oj vad länge sedan jag var aktiv här :o glömmer av att skriva här när man har Instagram och FB...Kul att det händer lite här hela tiden och att det går bra med era fina hästar :love: Glimten och jag har ju haft ett långt uppehåll över sommaren då jag opererat min handled :( Men nu har vi börjat komma igång och jag har snart kommit ut ur sadelträsket med :bump: Har beställt en ny sadel som ska komma i veckan. Äntligen!! Vi har varit på kurs i helgen och jag fick låna en sadel av den jag beställt den nya av så jag kunde rida. Så vi valde att tömköra ett pass av 3 för att inte det skulle bli allt för jobbigt för Glimten och mig :p Han funkar riktigt fint när vi tömkör och detta var 4 ggn nånsin vi gjorde detta. Ett riktigt bra komplement till ridningen måste jag säga. Tänkte bjuda på några små film snuttar från helgen, 2 från tömkörningen en i trav och en galopp och en liten ridfilm. Vi rider med dressyrstaket för allra första ggn och andra dressyrpasset på 4 månader. Så förväntningarna var inte så stora, men Glimt skötte sig så bra så och vi hade kul :banana:
Ridfilmen:
Trav på töm:
Galopp på töm:

Oj vad länge sedan jag var aktiv här :o glömmer av att skriva här när man har Instagram och FB...Kul att det händer lite här hela tiden och att det går bra med era fina hästar :love: Glimten och jag har ju haft ett långt uppehåll över sommaren då jag opererat min handled :( Men nu har vi börjat komma igång och jag har snart kommit ut ur sadelträsket med :bump: Har beställt en ny sadel som ska komma i veckan. Äntligen!! Vi har varit på kurs i helgen och jag fick låna en sadel av den jag beställt den nya av så jag kunde rida. Så vi valde att tömköra ett pass av 3 för att inte det skulle bli allt för jobbigt för Glimten och mig :p Han funkar riktigt fint när vi tömkör och detta var 4 ggn nånsin vi gjorde detta. Ett riktigt bra komplement till ridningen måste jag säga. Tänkte bjuda på några små film snuttar från helgen, 2 från tömkörningen en i trav och en galopp och en liten ridfilm. Vi rider med dressyrstaket för allra första ggn och andra dressyrpasset på 4 månader. Så förväntningarna var inte så stora, men Glimt skötte sig så bra så och vi hade kul :banana:
Ridfilmen:
Trav på töm:
Galopp på töm:
Så snygg häst :)

Åhhh jag har helt kommit ur fas :cry: Hästen blev halt för ett par veckor sen så då fick han ju stå. Han fick en spark som bara tog på muskeln tack och lov så han blev bra på några dagar. Jag har inte ridit sen dess. Jag kommer inte igång alls. Om 3 veckor är det meningen att vi ska tävla. Vet inte hur jag ska göra, anmälningstiden går ut på lördag, men tänk om jag inte kommer igång? Jag suger verkligen just nu. Så slapp och omotiverad. :wtf:

Åhhh jag har helt kommit ur fas :cry: Hästen blev halt för ett par veckor sen så då fick han ju stå. Han fick en spark som bara tog på muskeln tack och lov så han blev bra på några dagar. Jag har inte ridit sen dess. Jag kommer inte igång alls. Om 3 veckor är det meningen att vi ska tävla. Vet inte hur jag ska göra, anmälningstiden går ut på lördag, men tänk om jag inte kommer igång? Jag suger verkligen just nu. Så slapp och omotiverad. :wtf:
Skönt o höra att man inte är ensam. :o Är det vädret? Vad ska du tävla?

@Gesagirl såg er på fb och jäklar så snygg han är. Ni är duktiga!!

Här har det gått på halvfart i drygt en vecka. Har massa att göra i skolan plus jobb plus en familj som tydligen saknar mig :p
Dessutom är bästa kompisen bortrest så jag har hennes två hästar att ta hand om oxå.
Min gammeltant jag har på foder ska dessutom få somna in så det påverkar oxå humöret och då även motivationen. :/

Men iaf så har nya dressyrsadeln kommit. Den ligger bra, men tyvärr inte kunnat utvärdera den ordentligt då Våd var som en kanonkula när jag red i den. Helt stollig, men då hade han oxå stått 4 dagar efter vaccination. Märks att han styrka och kondis är igång då han blir så övertaggad av att inte gå.
Har tömkört efter det passet för att jobba igenom honom ordentligt och sist vart han för jäkla snygg på slutet. Mjuk och följsam och släppte det där kvastskaftet han verkar ha svalt i vänster varv :p
Men då fick vi oxå jobba på i friskt tempo i 40 min innan det släppte.
Idag är jag ledig så då tänkte jag rida men börja att ha honom på töm. Så han får göra av med värsta energin utan mig som "stör" på ryggen :)

Skönt o höra att man inte är ensam. :o Är det vädret? Vad ska du tävla?

Ingen aning om vad det är. Jag har bara inte lust alls. Var skönt att kunna skylla på hältan men den är ju borta Det är ridtravartävling så det vore ett dressyrprogram i skritt, sen hoppa 40 och ev 60 cm. Inget överdrivet ansträngande.

Det här med sorg inser jag tar tid, det är snart fyra månader sen jag var tvungen att avliva min nordis pga fång.
I helgen var jag med en bekant till stallet hon står i, det är hennes två hästar samt två stycken nordistravare i stallet. Vi skulle gemensamt ut och rida.

Kände mig lite löjlig där och då, men blotta anblicken av en nordis, gjorde mig helt tårfylld. Sorgen och saknaden av min egen kom som en käftsmäll. Deras långa manar påminde om Puttes man som jag brukade gråta i eller lukta i bara för att det var mysigt. Den där breda ryggen som bar mig överallt. De kloka ögonen som var så fantastiska att titta in i. Och nu på hösten skulle ju vi ha ridit ut på långa skogsturer bland alla vackra färger.

Jag har två hästar kvar, men ingen av dem kommer någonsin kännas lika nära som Putte gjorde. Det var han och jag. När Putte togs bort tänkte jag "aldrig mera nordis, lättfödd ras som bara får fång..", men nä, en dag ska jag ha en ny nordis. Det är min ras. De har allt och lite till.

Putte, jag känner mig halv utan dig!

10407994_10152401951147745_2803160860543265851_n_zpsb522f6cc.jpg

1919618_10152401951142745_4764876039089271645_n_zpsaf471a86.jpg

_DSC8597_zps3daa965c.jpg

Vi har just varit ute i skogen och galopperat med sällskap. Denna gång kom vi ifrån stallplan helt utan dispyter, vilket kändes jätteskönt. snart kan jag nog rida ut själv igen :) Imorgon har vi 30 minuters dressyrträning, hoppas på bra känsla och att instruktören fungerar för oss.

Ingen aning om vad det är. Jag har bara inte lust alls. Var skönt att kunna skylla på hältan men den är ju borta Det är ridtravartävling så det vore ett dressyrprogram i skritt, sen hoppa 40 och ev 60 cm. Inget överdrivet ansträngande.
Men va kul ju! Det hade fått mig inspirerad. :) Det tycker jag absolut att du ska vara med på.

Det här med sorg inser jag tar tid, det är snart fyra månader sen jag var tvungen att avliva min nordis pga fång.
I helgen var jag med en bekant till stallet hon står i, det är hennes två hästar samt två stycken nordistravare i stallet. Vi skulle gemensamt ut och rida.

Kände mig lite löjlig där och då, men blotta anblicken av en nordis, gjorde mig helt tårfylld. Sorgen och saknaden av min egen kom som en käftsmäll. Deras långa manar påminde om Puttes man som jag brukade gråta i eller lukta i bara för att det var mysigt. Den där breda ryggen som bar mig överallt. De kloka ögonen som var så fantastiska att titta in i. Och nu på hösten skulle ju vi ha ridit ut på långa skogsturer bland alla vackra färger.

Jag har två hästar kvar, men ingen av dem kommer någonsin kännas lika nära som Putte gjorde. Det var han och jag. När Putte togs bort tänkte jag "aldrig mera nordis, lättfödd ras som bara får fång..", men nä, en dag ska jag ha en ny nordis. Det är min ras. De har allt och lite till.

_DSC8597_zps3daa965c.jpg
Förstår din sorg. :( Men du hittar din nästa nordis en dag.

Usch...bara tanken på att förlora Våd får det att knyta sig i magen på mig :(

Idag gjorde vi det! Skrittade ut själv och överlevde!!!!
Visserligen bara lite avskrittning efter ett pass i ridhuset (som gick kanon) men ändå! Vi gick över "läskiga bron" och han var såååå duktig!! Och jag kände mig inte ens nervös, bara beslutsam.
Är så jäkla glaaad!! :D
Idag är det kul att ha häst, även om det regnar i vinkel och det är typ flytlera vid ingången till hagen.

_DSC8597_zps3daa965c.jpg

Beklagar. :(

Men vackra bilder.

Jag hade ett oväntat bra dressyrpass idag, detta kommer jag leva länge på. Mycket fin häst!
Kom hem till mina hästokunniga vänner idag och kunde bara inte låta bli att skryta över vilken underbar dressyrhäst jag hade idag. Till och med dom förstod på min lycka hur fantastisk häst jag hade. :)

Dessutom har jag lyckats få tag på en riktigt bra och vettig hovslagare insåg jag i veckan. Så en riktigt bra hästvecka alltså.

@Shenzi Beklagar sorgen, men du får nog låta det ta tid (fast det vet du nog själv och inga klichéer som jag säger kommer att hjälpa). Som lite perspektiv kan jag berätta att för drygt ett och ett halvt år sedan fick familjens första häst vandra vidare och det kommer stunder (ganska sällan nu) då sorgen kramar tag om mig och jag gråter fortfarande. För mig är det okej. Jag måste få sakna honom emellanåt för att kunna minnas och uppskatta de stunder vi hade ihop. Jättefina bilder på din vackra häst förresten.

För att byta ämne helt och hållet. Idag har jag och L hoppat! Vi hade sällskap av yngre tjej med ponny och hennes mamma, så vi hade egen hinderpersonal idag :D Vi byggde fram en två-studs och två räcken som stod på båge till varandra. Jag insåg dessutom att jag inte har någon sadel som passar och går att hoppa i så det, blev till att hoppa barbacka :nailbiting: Det är tur att L är snäll. Han hoppade himla fint, men blev väldigt trött i bakkärran efter att vi hoppat studsen. Vi borde nog hoppa lite oftare så att han blir ordentligt stark i bakdelen, men jag är för lat för att bygga fram hinder så ofta :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 369
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka