Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vågar inte rida längre om andra är i stallet. Blir så jäkla ledsen för det går ju ut över hästarna som faktiskt behöver motion. Trodde inte folk kritiserade och la sig i amdras ridning längre men jag har bara haft tur alltså. :(

Jag vet ju EGENTLIGEN att jag har rätt, jag skulle inte rida som jag gör om jag inte på allvar trodde att det är det bästa för hästarna. Samtidigt klarar inte mitt psyke av att hålla clinic varje gång jag rider, bli utfrågad och även avbruten (och dumförklarad) i mina svar i stallgången och uuuuuh. Jag vill ju bara rida och ha kul och mysigt i stallet.

Men usch :(
Veta-sig-påare är nått jag inte klarar.
I samma stall som jag står nu stod för några år sen också ett par personer som verkligen gick in för att klanka ner på en annan. Jag och min bästa kompis hade då inte egna hästar utan red och körde stallägarens ardennrar. Och vi använde verkligen hästarna, dom var igång 6 dagar i veckan och var i toppform.
Men då fick vi skit för att vi red hästarna svettiga, vi red ut själva, red ut i mörker, red på vintern när det var "så kallt så deras strupar skulle frysa till is", red i snön vars skare "kunde skära upp senorna" på hästarna, red trots att stoet var dräktigt, galopperade på gärden....allt vi gjorde var fel. Vi hade alltid hästägaren bakom oss, men det var fan inte kul att alltid bli påhoppad.

Idag har vi båda egna hästar och ardennerna står tyvärr mest hela tiden. Valacken har gått upp hiskeligt i vikt och är grinig då han har tråkigt. Vikten och stillaståendet har dessutom gjort att hans patella börjar ge med sig...
Stoet är understimulerat och stressat då hon går så oregelbundet...
Och nu kommer kommentarer från samma personer som innan idiotförklarade oss "det var allt bättre när ni höll igång hästarna" :banghead::banghead:

Nu har alla dessa personer flyttat från stallet som tur e.

Men usch :(
Veta-sig-påare är nått jag inte klarar.
I samma stall som jag står nu stod för några år sen också ett par personer som verkligen gick in för att klanka ner på en annan. Jag och min bästa kompis hade då inte egna hästar utan red och körde stallägarens ardennrar. Och vi använde verkligen hästarna, dom var igång 6 dagar i veckan och var i toppform.
Men då fick vi skit för att vi red hästarna svettiga, vi red ut själva, red ut i mörker, red på vintern när det var "så kallt så deras strupar skulle frysa till is", red i snön vars skare "kunde skära upp senorna" på hästarna, red trots att stoet var dräktigt, galopperade på gärden....allt vi gjorde var fel. Vi hade alltid hästägaren bakom oss, men det var fan inte kul att alltid bli påhoppad.

Idag har vi båda egna hästar och ardennerna står tyvärr mest hela tiden. Valacken har gått upp hiskeligt i vikt och är grinig då han har tråkigt. Vikten och stillaståendet har dessutom gjort att hans patella börjar ge med sig...
Stoet är understimulerat och stressat då hon går så oregelbundet...
Och nu kommer kommentarer från samma personer som innan idiotförklarade oss "det var allt bättre när ni höll igång hästarna" :banghead::banghead:

Nu har alla dessa personer flyttat från stallet som tur e.
Tråkigt, och tramsigt! Jag får mest kritik och oombedda ridlärare som kommer med tips under tiden jag rider. Det är inget nytt revolutionerande under solen där, liksom, min filosofi är att låta hästarna ha truten ifred, ha lätt kontakt (men kontakt!) och mest bara rida och lösgöra för skänkel. Alla i stallet är överens om att formen kommer bakifrån teoretiskt, men många rattar ner hästens huvud pch klagar åå att den är tjafsig och hård i munnen. Mina hästar är varken tjafsiga eller "stumma" men det är nog mest för att mina hästar är såååååå snälla och lätta, bara jag som rider för dåligt för grand prix-böjen på nacken :)

Gamla Lea har fart i benen än, idag har hon brallat sig runt en 5 km runda runt grannens salixodling. Andfådd och skumsvettig men jätteglad och busig. Jag höll bara i mig och skrattade hela vägen så hon valde tempo själv ;)

Hon blir 24 i vår. Är väl egentligen pensionerad pga mitt tappade intresse för dressyren (vi nådde drömmen om piaffen på hängande tygel, sen tappade vi lusten bägge två) men skogsturer blir det när hon ber om det. Fysiskt är hon förvisso inte lika maffigt musklad som för ett par år sedan men fullt frisk och ser ut som en 15-åring. Min tant :love:
10649631_10152628755308666_7130606936957291193_n.jpg

Min lilla häst trampade halvt av sig ena bakskon natten till måndagen och fick in sidokappan i hoven. Stod inne två dagar med spritomslag för att få ut eventuella bakterier och slippa hovböld. Men såg bra ut, så idag fick han på sig skon igen och fick komma ut i hagen.

Den nojjiga hästägaren trodde det skulle bli en hemsk böld och var halvt förstörd av katastroftankar i måndags, så skönt att kunna andas ut idag efter hovslagarens besök. :)

Min fyraåring. Det syns inte på bilden men jag tror att jag råkat köpa mig en ridhäst med dressyrpotential. Han har nerverna utanpå och schvung i steget. Långbent och hela han som en virvelvind. Jag tänkte mig något mer stabilt för körning. Så kan det gå. Han är underbar ändå. Min dotter som rider här har lärt honom galoppfattningar och nu galopperar han stadigt på volt. Det är faktiskt mäktigt att se.
IMG_8918.jpg

Skönt att det verkat gått bra. Kavat trampade av sig skon en gång och fick en söm rätt upp i sulan. Det gick bra men var en jobbig rehab. Han slog till på midsommarafton dessutom så det blev inte billigt.

Usch, vad tråkigt med förståsigpåare @Cherarriduracell De är så dryga att ha att göra med. Hoppas du hittar någon lösning på problemet.

@parellikusken Vilken tur att det gått bra :)

@fejt Vad kul med dressyrhäst. Han ser jättefin ut :)

Jag har jobbat mycket det sista och haft det lite motigt. Hann rida tre gånger efter att såret i karleden läkte innan jag blev tvärförkyld. Gick troligen med feber i ett par/tre dagar (obekräftat eftersom jag inte äger någon termometer till mig själv, men en till hästen :p) och nu har jag tappat rösten helt och hållet, med tillhörande röker-två-paket-om-dagen hosta:meh: Lite ljus i tunneln har jag dock. Har på ett bananskal halkat med på en träning på tisdag :D Så nu pimplar jag te med honung och laddar för träning.

Klippte om L och satt upp för första gången på en vecka idag och gav mig ut på en tur runt grannskapet. L var till en början lite laddad och inte så lyhörd :p men på hemvägen fick jag för mig att testa en lite sidförflyttning i trav. Och hör och häpna, han gjorde det! Helt okomplicerat dessutom, åt båda hållen :love:

@Migo Va roligt o få se Lea, tänkte just på er. Härligt att hon är pigg och glad, 24 är väl då ingen ålder. :) Synd att ni slutat m dressyren, ni var en inspirationskälla, men man ska ju bara hålla på så länge det är roligt.

Här hemma är det intervallträning som gäller. Tolle behöver mer styrka, det är troligen därför han varit ojämt o tappat grepp m bakbenet när han träder under sig mer än han kan bära. Så nu jobbar vi lite annorlunda ett tag o han har blivit stabilare och piggare igen. Häromdan red vi ut m två kompisar o han galopperade lugnt o stabilt medan de skrittade/passade/travade. Han har väldigt lätt för galopp och det är roligt att jobba i den gångarten tkr jag.

@tintilar Jag vet fler som skulle behöva intervallträning :p Idag blev det pinsamt tydligt när vi var och red fören ny tränare. Bensinen tog liksom slut väldigt fort.

Spännande med ny tränare i alla fall. Hon hade en del vettiga inputs till mig. Bland annat att L behöver komma upp i fronten, så att han kan komma in under sig med bak. Jag har gärna låtit honom gå lågt där han tycker att det är bekvämt, vilket även varit bekvämt för mig. En ganska korrekt analys som jag ser det. Dessutom lyckades hon hjälpa mig till riktigt trevliga galoppfattningar.

Däremot är jag mer tveksam till några andra saker, men jag sade inte så mycket idag då jag ändå tycker att man för att få en klar uppfattning om vad tränaren vill får prova det de säger för att kunna utvärdera ordentligt. För min smak var det lite mycket fokus på nacken och formen. Jag vill gärna tro i alla fall att arbete med balans och användning av kroppen tillslut kommer att ge en bra form. En annan sak som fick mig lite ur balans (både bildligt och bokstavligt) var att hon ville att jag skulle korta mina stigläder ett hål och det är möjligt att det är rätt, men jag trivs inte med den längden på lädrena. Jag upplever att jag får så mycket svårare att bara sitta still rakt upp och ner, med de kortare lädrena blir jag klämmig och inverkar mer eller mindre hela tiden, även. När jag inte vill inverka.

Så nu ska jag värka på det här ett tag och känna efter om det är en tränare jag vill fortsätta arbeta med eller inte.

@Lazer09
Hm, ja det där med korta stigläder och fokus på nacken låter ju helt klart inte helt i min smak heller. MEN vad gäller den höga formen är jag med. Min travare red jag väldigt låg i början, han behövde det för att slappna av i överlinjen och kunna komma igång och jobba med ryggmusklerna. Nordisen däremot har jag kommit fram till behöver en högre form för att inte bli framtung. Han behöver komma inunder sig med bakbenen och räta upp sig, annars faller både balans, samling och styrka. Däremot behöver ju alla hästar jobba lågt och sträcka ut också ibland, en trevlig jogg på lång tygel i låg form är ju jättebra för att sträcka ut rygg, nacke, hals och benrörelser. Lite av allt säger jag! Men just när det kommer till samling behöver man en högre form. :)

@Lazer09
Hm, ja det där med korta stigläder och fokus på nacken låter ju helt klart inte helt i min smak heller. MEN vad gäller den höga formen är jag med. Min travare red jag väldigt låg i början, han behövde det för att slappna av i överlinjen och kunna komma igång och jobba med ryggmusklerna. Nordisen däremot har jag kommit fram till behöver en högre form för att inte bli framtung. Han behöver komma inunder sig med bakbenen och räta upp sig, annars faller både balans, samling och styrka. Däremot behöver ju alla hästar jobba lågt och sträcka ut också ibland, en trevlig jogg på lång tygel i låg form är ju jättebra för att sträcka ut rygg, nacke, hals och benrörelser. Lite av allt säger jag! Men just när det kommer till samling behöver man en högre form. :)

Ja, jag är helt med på att han för att komma till ett bättre arbete behöver komma upp i formen. Helt enkelt för att kunna kliva in med och vinkla bak bättre. Samtidigt som jag vet att hästar också behöver sträcka ut lågt emellanåt.

Det jag vände mig lite emot var att fokuset låg på att nacken och halsen skulle hålla en viss position istället för att ett visst arbete med övningar ger effekt genom kroppen som resulterar i en viss form och hållning. Samt att först kommentaren efter att jag travat runt nåt varv i princip var "han får aldrig gå med huvudet lägre än bringan" för att sedan följa upp med att påpeka "nackens" position varje gång han tappade balansen och gick ur formen.

När jag läser vad jag själv skriver inser jag nog att det inte var en tränare för mig...

Ja, jag är helt med på att han för att komma till ett bättre arbete behöver komma upp i formen. Helt enkelt för att kunna kliva in med och vinkla bak bättre. Samtidigt som jag vet att hästar också behöver sträcka ut lågt emellanåt.

Det jag vände mig lite emot var att fokuset låg på att nacken och halsen skulle hålla en viss position istället för att ett visst arbete med övningar ger effekt genom kroppen som resulterar i en viss form och hållning. Samt att först kommentaren efter att jag travat runt nåt varv i princip var "han får aldrig gå med huvudet lägre än bringan" för att sedan följa upp med att påpeka "nackens" position varje gång han tappade balansen och gick ur formen.

När jag läser vad jag själv skriver inser jag nog att det inte var en tränare för mig...
Nej det låter inte helt i min stil heller. Kanske ville han överdriva sitt budskap för att han upplevde att du tappade ner hästen i för låg form ofta. Men då är det inte hästens nacke som är fokus, utan din hand och hållning. På min häst är det jätteviktigt hur jag som ryttare sitter på honom, och hur min hand är placerad - trots att jag rider på lätt hand, dvs ingen konstant kontakt och inget motstånd i tygeln. Jag rider delvis med tygelns vikt. Men hur jag sitter påverkar ändå hästens hållning och hur han placerar sin vikt. Så där borde fokus ha legat i så fall.

Min häst kan bli ganska seg i kontakten, tung och seg i sin respons, när han hamnar på framdelen. Folk som rider med väldigt låg hand, vilket är vanligt när man vill "locka" ner en häst "på tygeln", får väldiga problem. Även på uteritt blir det jobbigt eftersom att bromsen och ratten då har dålig reaktionstid och blir svårmaövrerat sas. :p Jag har fått säga till alla som sitter upp på honom att höja handen och räta upp överlivet. Så att hästen kommer upp, flyttar bak vikten och balansen och kan manövrera sin kropp bättre. Varesej man rider på lång eller kort tygel. Ryttarens vikt och hållning är otroligt viktig!

Ja, men precis @tintilar Det är ju ridningen i övrigt som behöver adresseras och inte nackens position. Hur som helst, det blir troligen inte fler gånger ändå.

Sedan jag skrev sist så har vi hunnit åka iväg på tur med många härliga vänner och hästar. Vi red på fina anlagda ridvägar runt delsjön i Göteborg. L tyckte det var väldigt roligt att vara så många och blev lite skuttig, men det var mest roligt.

Idag blev det ett dressyrpass på banan och det gick riktigt bra. Vi gör fina övergångar mellan skritt och trav nu och fattningarna funkar okej nu. Och öppnorna och slutorna gör han också bra även om slutan till vänster behöver finslipas lite.

Igår red vi ut en sväng i mörkret. L var förvånansvärt trevlig att rida. Kanske tyckte han att det var skönt att inte kunna se så mycket :D Vi kunde göra bra övergångar och till och med flytta sidvärts lite över vägen med bra fokus :)

Våd har gått som en klocka i tömkörningen det sista, så mina förhoppningar för kvällens ridpass var rätt höga. För höga visade det sig. Kändes som med Våds vila och tömkörningen så har vi backat ett par steg i ridningen :(
Och jag vart frustrerad och red inge bra alls. Känner mig som en hemsk ägare nu :/

I morgon flyttar min medryttare, så då slutar hon. :( Men jag har haft turen att hitta en y tjej som både jag o Tolle trivs jättebra med så det blir nog bra ändå. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 371
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar