Jag vågar inte rida längre om andra är i stallet. Blir så jäkla ledsen för det går ju ut över hästarna som faktiskt behöver motion. Trodde inte folk kritiserade och la sig i amdras ridning längre men jag har bara haft tur alltså.
Jag vet ju EGENTLIGEN att jag har rätt, jag skulle inte rida som jag gör om jag inte på allvar trodde att det är det bästa för hästarna. Samtidigt klarar inte mitt psyke av att hålla clinic varje gång jag rider, bli utfrågad och även avbruten (och dumförklarad) i mina svar i stallgången och uuuuuh. Jag vill ju bara rida och ha kul och mysigt i stallet.
Men usch
Veta-sig-påare är nått jag inte klarar.
I samma stall som jag står nu stod för några år sen också ett par personer som verkligen gick in för att klanka ner på en annan. Jag och min bästa kompis hade då inte egna hästar utan red och körde stallägarens ardennrar. Och vi använde verkligen hästarna, dom var igång 6 dagar i veckan och var i toppform.
Men då fick vi skit för att vi red hästarna svettiga, vi red ut själva, red ut i mörker, red på vintern när det var "så kallt så deras strupar skulle frysa till is", red i snön vars skare "kunde skära upp senorna" på hästarna, red trots att stoet var dräktigt, galopperade på gärden....allt vi gjorde var fel. Vi hade alltid hästägaren bakom oss, men det var fan inte kul att alltid bli påhoppad.
Idag har vi båda egna hästar och ardennerna står tyvärr mest hela tiden. Valacken har gått upp hiskeligt i vikt och är grinig då han har tråkigt. Vikten och stillaståendet har dessutom gjort att hans patella börjar ge med sig...
Stoet är understimulerat och stressat då hon går så oregelbundet...
Och nu kommer kommentarer från samma personer som innan idiotförklarade oss "det var allt bättre när ni höll igång hästarna"
Nu har alla dessa personer flyttat från stallet som tur e.