Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har blivit lite inspirerad av ett klipp med Piet Bakker om långa tyglar så ikväll ska jag ut och träna lite sluta tänkte jag. Jag har själv väldigt svårt för slutan då jag liksom inte vet hur jag ska göra den med min kropp, men på långa tyglar blev själva rörelsen så tydlig så nu ska vi se om en polett kanske ramlat ner för mig.

Jag har blivit lite inspirerad av ett klipp med Piet Bakker om långa tyglar så ikväll ska jag ut och träna lite sluta tänkte jag. Jag har själv väldigt svårt för slutan då jag liksom inte vet hur jag ska göra den med min kropp, men på långa tyglar blev själva rörelsen så tydlig så nu ska vi se om en polett kanske ramlat ner för mig.

Vad spännande :) Vad var det han sade/visade som gjorde att det blev tydligt för dig? Kan du inte rapportera om hur det går sedan? Och hur du gjorde?

Jag red i paddocken idag igen. Dressyrade lite och var ganska nöjd. Vi fick till två superfina fattningar och jag har börjat leka lite med gummit i traven och han svarar riktigt fint :) Det känns häftigt när jag ber om mer tryck och det faktiskt kommer :love: Däremot har han nog bytt stark/svag sida och har svårare (än tidigare, då det varit tvärtom) att korta vänstersidan och länga högersidan. Så jag måste koppla om i huvudet lite :D för att räta ut honom. Å andra sidan får jag väl se det som positivt att han växlar starka och svaga sidor.

Tyvärr blev det ingen ridning idag för vi var tvugna att åka in o ta bort vår gamla hund. :( Han har varit dålig länge o idag fick det vara nog. Får rida i morgon istället.

I klippet visade Piet hur man lär en häst att göra en sluta på lnga tyglar och det var så intressant att se hur hästen lätt lärde sig detta utan varesej vikthjälper eller mkt tygel. De bara visade den rätt vinkel och sen fick den utföra rörelsen på lös tygel, dvs helt utan hjälper annat än sin egen position, och det fick mig att inse hur lätt en sluta kan vara om man bara vet hur man gör. Jag ska ge honom mer utrymme att själv utföra rörelsen, utan min inblandning. Vi får se hur det går men jag är väldigt optimistisk. :)

Åh va skönt ändå att sidorna växlar. Det är väl ett gott tecken. Här är det högervarv som spökar jämt, men det sitter nog delvis i min sneda höft. :o

Tyvärr blev det ingen ridning idag för vi var tvugna att åka in o ta bort vår gamla hund. :( Han har varit dålig länge o idag fick det vara nog. Får rida i morgon istället.

I klippet visade Piet hur man lär en häst att göra en sluta på lnga tyglar och det var så intressant att se hur hästen lätt lärde sig detta utan varesej vikthjälper eller mkt tygel. De bara visade den rätt vinkel och sen fick den utföra rörelsen på lös tygel, dvs helt utan hjälper annat än sin egen position, och det fick mig att inse hur lätt en sluta kan vara om man bara vet hur man gör. Jag ska ge honom mer utrymme att själv utföra rörelsen, utan min inblandning. Vi får se hur det går men jag är väldigt optimistisk. :)

Åh va skönt ändå att sidorna växlar. Det är väl ett gott tecken. Här är det högervarv som spökar jämt, men det sitter nog delvis i min sneda höft. :o

Vad tråkigt med hunden :( Nackdelen med att vara djurägare...

Det låter spännande med klippet. Kan du inte länka det här?

Visst är det positivt när de växlar sidor :) Det blir så konstigt för mig bara. Nu måste jag ju tänka också :p

Tack @tintilar Ska kolla in senare :)

Idag körde vi en sväng. Hade sällskap av min käre far på turen och frågade honom om han tyckte det var ok att galoppera en bit och han sade "ja, om du får honom (L, alltså) till det". "Inga problem" sa L och drog iväg hundranitti, typ :p:D Galopp framför vagn gillar L väldigt mycket :D Däremot är det jobbigare att bromsa nerför (egentligen inte så konstigt) och han ormar sig och travar gärna om han får.

Körde idag igen. Så himla mysigt i höstsolen :love: att L var riktigt trevlig att köra gjorde ju inte saken sämre direkt :) Han var lagom framåt och lyhörd för rösthjälperna och även för pisken som sidförande. Tummen upp idag :up:

Sa igår farväl till min fodertant som fick vandra vidare till de gröna ängarna där hennes lilla dotter väntar....:(

16167_10152542648173789_2566726180487448060_n.jpg

Vi gjorde läxan från träning 1 så bra att vi på träning 2 fick göra överkurs, galoppera igenom två hörnpasseringar. Ingen ovalbanehörnpassering, utan HÖRNpasseringar. Fungerade helt ok med tränarhjälp, men när jag skulle göra själv idag var balansen skev och mina ben omöjliga att använda och så skulle jag helt säkert gå omkull i turbofarten genom svängen... Att sitta på en bebis som snubblar, och drämma till med innerskänkeln, när fröken tar dt som framåtdrivande och redan galopperar på rätt fort.... det tog liksom emot.

Imorgon ska jag göra samma sak, men ha hjälpbommar som markerar hörnen åt mig. Var lättare så när vi tränade.

Kanske smyger jag även in lite hinder, för att ha lite kul också. Vad jobbigt det är nu när jag ska börja sätta krav på henne! Innan har allt varit frid och fröjd för då var jag nöjd bar hon gick fram för skänkel och stannade när man bromsade, och gick där man svängde, typ.

Nu ska man inte bara springa på, utan gå i sån där jobbig trav i avvägt tempo, och galoppen ska vara lugn den med..................................

och just det, gå undan för skänkel och böja kroppen åt jobbiga håll.

Tog idag en sväng ut med transporten för att rida tillsammans med @Lazer09 och tre till ekipage på en längre uteritt. Skönt att få komma iväg lite.

Blev en intressant ritt där vi hamnade ute i en oländig terräng utan att veta vart vi skulle, följde efter en medföljande hund som vi naivt trodde skulle leda oss rätt. Det gjorde den inte riktigt.
Men en trevlig tur trots vägvalet. :)

Vad tråkigt @KrullTroll :( Skickar en virtuell styrkekram.

Vad roligt att det går framåt @Cherarriduracell :) Hoppas att det blir lättare med hjälp bommar med hörnpasseringarna. Fast det är rätt svårt med hörnpasseringar i galopp tycker jag. Vi kommer inte riktigt ända ut i hörnen ännu, och L är riden i två och ett halvt år.

@parellikusken Hunden visste precis vart den skulle. Vi kunde bara inte följa efter :p När vi kom hem var jag mest imponerad av hästarna. Vilka hjältar de var :love: Tog sig fram som riktiga skogsmaskiner ju.

For ut till stallet innan jobbet imorse med planen att rasp-sanera, det var ganska risigt innan jag reste iväg fre-sön och jag hade inte höga förhoppningar om att det skulle vända medans jag var borta då medis bara kunde komma 1 dag.

MEN! Det har vänt! Nu är den nästan borta :)! Prob-oil är nu en produkt jag kan rekommendera :D.

Så jag hade tid med en liten morgonprommis istället i dimman. Jätteridsugen men senast jag kravlade mig upp på ryggen var inte så givande, så jag har inte suttit på hans rygg på två veckor och kommer kanske inte att göra det igen förrän efter förlossningen. Kanske. Eller så kommer jag få sån abstinens att jag får ta och leta reda på en trappstege så jag kan ta mig upp igen :P.

@skiesabove Vad härligt att raspen är bättre :) Och en morgonpromenad med häst är ju himla mysigt faktiskt.

Jag tog ut L på en körtur i skymningen och är himla nöjd med honom. Han var avslappnad och lyhörd hela vägen :) Men, nu börjar det bli bra kyligt att köra alltså. Det kanske är jag som är frusen av mig :o men jag tycker det biter bra i kinderna nu. Men, jag håller nog ut ett tag till innan jag ställer in körningen för vintern.

Våd har varit underbar i veckan :love:
Dagen efter som gammeltanten fick somna in så testade jag för första gången att löslongera honom. Och han var en sån klippa, på precis rätt dag då jag gick och tvivlade på om jag verkligen skulle hålla på med hästar när det gör så ont när de försvinner. Tanten hade jag dessutom bara haft under några år, Våd har jag ju tänkt ha i 20 år till.
Men han är såå underbar och så MIN häst så det fanns lixom inget tvivel kvar längre.
I förrgår red jag i ridhuset, byggde upp lite "bruks-hinder" och han fixade det lätt som en plätt. Är fortfarande stelare i sin vänstra sida, men lossnar allt snabbare och lättare. I slutet av passet var han så väl framme för hjälperna och lyfte sin rygg så jag trodde han gick och sket :p:D
Igår tänkte jag smita från hemtentan i tid till att rida ut i dagsljus, men det gick sådär. Vart bäcksvart så vi gav oss ut på "zombie-jakt" istället :sneaky:
Långa härliga galopper, så skönt för honom och min trasiga själ :cry::love:

Idag blir det också utetur, vila imorn och på lördag Hubertus med lokalföreningen i Nordsvenska hästen. Den här gången ska vi fan ha svansen! Tredje gången gilt!! :sneaky::banana:

@skiesabove Vad härligt att raspen är bättre :) Och en morgonpromenad med häst är ju himla mysigt faktiskt.

Jag tog ut L på en körtur i skymningen och är himla nöjd med honom. Han var avslappnad och lyhörd hela vägen :) Men, nu börjar det bli bra kyligt att köra alltså. Det kanske är jag som är frusen av mig :o men jag tycker det biter bra i kinderna nu. Men, jag håller nog ut ett tag till innan jag ställer in körningen för vintern.

Ställa in? Här slänger vi på dubbdäck på rockarden och en extra yllefilt runt röva :D
Planen är att göra om förra årets succé och "tomta" på julafton med häst och vagn runt omkring i städerna här :)

@KrullTroll Hur har det gått på hubertusjakten? Apropå vinterkörning, jag är alldeles för frusen för att köra när det är kallt. Men det låter urmysigt att tomta med vagn på julafton.

L har fått ett sår i karleden som inte vill läka ihop och idag har han börjat bli svullen :( Så det blir ingen motion för oss förrän det har läkt. Han är dock inte halt (vad jag kan se) och det är ju positivt i alla fall.

@KrullTroll Hur har det gått på hubertusjakten? Apropå vinterkörning, jag är alldeles för frusen för att köra när det är kallt. Men det låter urmysigt att tomta med vagn på julafton.
1 ynka meter från svansen igen :cautious:
Men annars var dagen kanon och Våd skötte sig perfekt. Han är en klippa att ha med på nya ställen. Så gött!
Har dock funderat på om han är inne i en växtperiod ett tag. Förra veckan tyckte jag att han såg överbyggd ut bak. Men tänkte att han nog bara stog konstigt.
Idag mätte jag och det skiljer 4 cm på rumpa och manke :eek:
Så nu får det bli lite välförtjänt höstvila för prinsen. Hoppas han växer ikapp rumpen och isf blir lagom hög enligt mina önskningar.
Han har ju växt väldigt jämt hela tiden så trodde inte han skulle skjuta iväg nått. :p

Tyvärr inga bilder, men vi löshoppade idag.

Dacke var riktigt taggad och var inte bara i luften över hindren utan även innan och efter, men då i form av vilda bakutsparkar. Vi hade satt upp en trekombination och han hoppade den faktiskt oväntat bra. Jag trodde han skulle vara nonchalant mot bommarna som han kan vara, men han lyfte på fötterna bra.

Han kan vara rätt oengagerad och energisparande, men när han väl bestämmer sig för att göra något gör han det ordentligt och målinriktad. Så idag såg man hur han samlade energi och la allt fokus på löshoppningen, mycket spännande att se. :)

Han har dessutom senaste veckan gjort framsteg i dressyren, nu börjar äntligen galoppen att släppa. Han är just nu roligare att rida än på länge. :)

Jag vågar inte rida längre om andra är i stallet. Blir så jäkla ledsen för det går ju ut över hästarna som faktiskt behöver motion. Trodde inte folk kritiserade och la sig i amdras ridning längre men jag har bara haft tur alltså. :(

Jag vet ju EGENTLIGEN att jag har rätt, jag skulle inte rida som jag gör om jag inte på allvar trodde att det är det bästa för hästarna. Samtidigt klarar inte mitt psyke av att hålla clinic varje gång jag rider, bli utfrågad och även avbruten (och dumförklarad) i mina svar i stallgången och uuuuuh. Jag vill ju bara rida och ha kul och mysigt i stallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 371
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar