Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite bilder från ett regnigt Stockholm.

20141207_121132(0).jpg

Väntar på att få gå ut till kompisarna.
20141207_121326.jpg

Back på kommando.
20141207_120443.jpg

20141207_122101.jpg

20141207_122051.jpg

Sam får vara med på ett hörn.
20141207_122711.jpg

Idag ska jag premiärrida efter besök hos naprapat för egen del. Hästen får nya skor innan också. :) Så får vi se hur det går.

Vart håller alla hus? Bara jag som skriver här nu. :p

Jag fick lite råd av hovis hur jag ska jobba med min snedhet. Försökte fatta h galoppinnan han kom - gick inte. Försökte igen efteråt, gick inte. Jag blir galen på mig själv! Han sa att jag faller över på höger sida och det har han helt rätt i. TTill slut lyckades jag iaf vända i höger varv och få in inner bak, och vi fattade en halvgalopp där jag tror(!) att det blev höger. Folk hade tröttnat på att titta så ingen kunde bekräfta det men det fick räcka iaf. Nu jäklar ska jag lära min kropp att rida höger varv igen. Peppad!

Jag är gravid i vecka 32 och sjukskriven pga sammandragningar så B går i hagen och odlar mage han med :P. Har/hade en medryttare men hen har varit väldigt oregelbunden så nu räknar jag helt enkelt med att han får en lång vintervila med något sporadiskt ridpass från medryttaren och så kör han och jag igång igen sen efter förlossningen :).

Jag har jobbat för fullt och har inte orkat skriva även om jag och L har hållit igång. I helgen hade vi jättefint väder och då gav vi oss ut på en härlig längre tur. Igår och idag har vi dressyrat på banan. Det har gått okej. Vi har jobbat med övergångar och tempoväxlingar plus att jag lagt lite mer tryck i honom och det har funkat rätt bra. Dessutom tror jag att jag hittat problemet med och lösningen på våra vänsterfattningar. Nämligen att högerbogen vill smita ut :)

@skiesabove Ojdå, ja då är det bäst att låta pållen vila :) vilket datum är bf?

@Lazer09 Åhå, tänk om det kunde lösa sig så för oss. Roligt att du hittat problemet. :)

Här hemma är det stretching av höftböjar för 4e gången i em. :p Ska rida först på lör igen, medryttaren ska rida nu några dar.

@skiesabove Ojdå, ja då är det bäst att låta pållen vila :) vilket datum är bf?

@Lazer09 Åhå, tänk om det kunde lösa sig så för oss. Roligt att du hittat problemet. :)

Här hemma är det stretching av höftböjar för 4e gången i em. :p Ska rida först på lör igen, medryttaren ska rida nu några dar.

8 februari så alldelens för tidigt med så täta sammandragningar nu :P... Men jag hoppas att jag om en vecka eller så har jag släppt jobbstressen nog mycket för att kunna ta ett markarbetespass med han iaf. Provade fara ut till stallet igår men det var inte så skoj, får sammandragningar av att bara hämta han i hagen och rykta lite :(. Eller som i förrgår, av att bära en matkasse... suuuckkkk.

@tintilar Ja, det återstår att se om jag lokaliserat problemet på riktigt eller om det bara varit tur de sista dagarna. Det känns dock som att vi är nåt på spåren i alla fall :)

@skiesabove Jag vet vad du menar. Innan jag blev gravid hade jag ingen aning om hur mkt kroppen jobbar bara man stapplar ut i leran och hämta in hästen. Intressant var det också när jag en helt vanlig dag (utan några som helst problem tidigare) ridit en underbar tur i gnistrande snö och när jag kliver av inser att bäckenet inte bär mig så jag bara föll ihop i en hög och där låg jag. :p Hoppas att sammandragningarna minskar snart så att du kan åka ut och putsa lite på hästen i alla fall. Men det är ju inte så fasligt långt kvar ändå, så det viktigaste är ju att bebis inte får brått. :)

@Lazer09 Håller tummarna! :)

Idag är det halv storm. Tolle tycker inte om blåst så medryttaren tar nog bara en promenad med han idag.

Vi har ringorm i stallet och nu är Dacke smittad och ser rejält skabbig ut. Själv varit i kontakt med veterinären idag och förhoppningsvis kan jag få hämta ut behandlingsmedel idag..

Tappat sugen för hästlivet lite nu.

Jag har hittat en sjukgymnastikmottagning som inriktar sig på ryttare! Ryttaranalys och behandling bokad - dom hade tid först i februari men jag väntar gärna. :) Är så glad, äntligen kanske jag kan få hjälp med min sits och sneda bäcken.

@parellikusken Oj, det har jag faktiskt aldrig råkat ut för. :( Hoppas att det är snabbt över. Det är ju ingen rolig årstid detta heller när det kommer till motivation. Vet inte hur vädret är hos er men hos oss är det bara regn och lera och mörker.

[KL
Hur stora är era nordisar? Bruksnordis eller kallblodstravare?
Min gammelman (änglahäst sedan maj-12:cry:) kallblodstravare, var 158 hög. Vägde runt 580-600 kg. Hade XL-XLL på skydd och gummiboots...:idea:

@parellikusken Shit, vad trist att det var ringorm :(

@Soffan74 L är ca 155 cm hög och väger väl uppskattningsvis 700-750 kg. Drar stl 155 i täcken och L/XL i boots.

Idag trotsade vi vädret och mörkret och gav oss ut på en galoppträningsrunda. Det blev rätt bra trots dåliga odds :) L var på hugget och tog gladeligen båda galopperna och jag blev glad av hans entusiasm.

@parellikusken Shit, vad trist att det var ringorm :(

@Soffan74 L är ca 155 cm hög och väger väl uppskattningsvis 700-750 kg. Drar stl 155 i täcken och L/XL i boots.

Idag trotsade vi vädret och mörkret och gav oss ut på en galoppträningsrunda. Det blev rätt bra trots dåliga odds :) L var på hugget och tog gladeligen båda galopperna och jag blev glad av hans entusiasm.
Min Lyrik drog 155-165 i täcken

Min har upptäcktatt när det kommer lite mjölksyra kan man stanna och hoppa på stället.

Matte är lagom mör, som tur är kom det fram ordentligt på senaste träningen så jag fick hjälp att komma igenom det. Ska fortsätta jobba med detta ett tag innan hon får vila.

Vi diskuterade stam på nordsvenskar, jag och tränaren. Hon är ju ridhästmänniska och undrade var allt humör kom ifrån i hästen.

"Ehm ja central är liksom nordsvenskarnas de la gardie..."

[KL
Hur stora är era nordisar? Bruksnordis eller kallblodstravare?
Min gammelman (änglahäst sedan maj-12:cry:) kallblodstravare, var 158 hög. Vägde runt 580-600 kg. Hade XL-XLL på skydd och gummiboots...:idea:

Bruksnordis, 163cm, uppskattningsvis 800-850kg, xfull-xxfull på träns/grimma, XXL på skydd och boots, tyglar gör jag egna av gramantyglar, allroundsadelgjord 145cm, dressyrsadelgjord 80-85cm, bett 16cm (en del 15,5cm fungerar), täcken 155cm med bogbreddare eller rätt modell (amigo XL är bra).

Har är rätt stor ^^.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka