Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bruksnordis, 163cm, uppskattningsvis 800-850kg, xfull-xxfull på träns/grimma, XXL på skydd och boots, tyglar gör jag egna av gramantyglar, allroundsadelgjord 145cm, dressyrsadelgjord 80-85cm, bett 16cm (en del 15,5cm fungerar), täcken 155cm med bogbreddare eller rätt modell (amigo XL är bra).

Har är rätt stor ^^.
Ågu. våra hästar är nog ytterligheter åt varsitt håll. visserligen har min full/jättestora cobträns men... uppskattningsvis (jämfört med ponnyn jag vet vikt på) väger hon 400-450... hon har samma sadel/sadelgjord (105 med magplatta) som min ponny av sporttyp hade en period...

Ågu. våra hästar är nog ytterligheter åt varsitt håll. visserligen har min full/jättestora cobträns men... uppskattningsvis (jämfört med ponnyn jag vet vikt på) väger hon 400-450... hon har samma sadel/sadelgjord (105 med magplatta) som min ponny av sporttyp hade en period...

Jupp, mycket mindre eller mycket större än så brukar dom ju inte bli :).

Min trodde filk
Och min trodde folk man träffade på (både hästfolk och icke hästfolk), att han antingen var en frieser, ardenner, shire:p, islänning eller fjordhäst...:angel:

6906170F-2203-4A89-AAEF-4382533F526C_zpse0zov8qz.jpg

Min är 151-153 cm nånstans. Enligt vikt-måttband ligger han på ca 550 kg.
Han drar xfull i grimmor, men brukar klara sig på full i träns där det går att reglera storleken mer.
Täcken 145 i längd och 155 över bogen, vilket är rätt knepigt att kombinera. :p
Xwide i bom på sadel.
Drar 3: or i skor

Jag må vara partisk men jag tycker han är en snygg modell på nordsvensk (kunde varit högre då jag ändå är 1.79 lång), lätt i typen så väldigt ridbar. Tycker heller inte att det nått tvivel om att han är just nordsvensk.
Men på höstens två hubertus-ritter så fick jag dels frågan/kommentaren om att han var en sån "käck" modell av islänning....men oxå om han var en kallblodskorsning. Den sista kommentaren från annat nordsvensk-folk.
När jag frågade båda två hur en "riktig" nordsvensk såg ut så fick jag svaret att de brukar vara större (vilket jag kan köpa höjdmässigt) och en pekade på en annan nordis som var med som i hennes ögon var "typisk".
Denna nordis var hög och grov, mer av gammal bruksmodell...men oxå hysteriskt fet.
Så mitt svar numera är: jepp, han är nordis. Renrasig oxå, men inte fet :p

[KL
Vad har era nordisar för foderstat?
Stall eller lösdrift?
Skor eller barfota?
Min gammelman stod i stall, helst året runt. Bete dagtid och box nattetid funkade bäst för honom på sommaren.
Alltid skodd, runt om, året runt. Blev jätteömfotad av minsta lilla tappsko. Fick ha på Davis-boots då och vid glappdoja.
Var mkt svårfödd, så han hade fri tillgång på grovfoder (hö, hösilage, lusern) för det mesta. Havre, korn, grov, edel avel, betfor, vetekli, foderjäst, mineraler, kiselgur, flexijoint, nyponskal och morötter och äpplen
Och en och annan godissten...:grin:

Jag tycker det är tråkigt att så många nordisar är feta. Min äter samma som ponnyn nu, 10kg/dag. En skvätt melassfri betfor för att få ner lite salt och mineraler.

[KL
Vad har era nordisar för foderstat?
Stall eller lösdrift?
Skor eller barfota?

Min är ung (4) och växer ännu så han kräver en del mat. Föll ut väldigt förra vintern så i år matas det :p
Han får 16 kg hösilage delat på 4 givor. 1 kg lusern hack, lite betfor, mineraler och fodergäst.
Skodd runt om då han blev för öm i fötterna under inridning.
Står i utestall på halm, så det kan han oxå pilla med :)

On topic...
Våd är dyr just nu. Red i ridhuset igår och med tanke på stormen så var målet att sitta kvar. Men prinsen skötte sig perfekt!!
Hade fokus på att få honom mjuk i sidorna och hitta gas och broms med bibehållen takt. Gick fiiiint!!
Galoppen var inte som sist tyvärr, men jag lever på att han gick fint för övrigt
Min biff :love:
832DD069-436C-4932-9B45-ADC278076B13_zpsbsxrfqtz.jpg

Ny i tråd. Kallblodstravare GillJahn e TrollJahn, född 98. Gått på trav i fem år, sedan älskad ridhäst. Vänlig, glad, pigg (läs het) tjänstvillig o smart. Lösdrift i stor flock, flera halmade ligghallar o cementerade matplatser för ensilage i fri tillgång, mkt lera i vinterhagen men oxå torra delar. Helskodd, ömfotad, långsamtväxande hovar. Rids minst 3 gånger i veckan, gärna 2 timmars pass, gillar ridhuset oxå. Rids gärna 1 1/2 i skog o 1/2 i ridhuset för att inte bli studdshet. Köpte mig en häst till och red mest den i två månader, Janne blev deprimerad o nästan oridbar! Han är en riktig arbetsnarkoman som helst vill gå varje dag. Rider lektion o kommer framåt gällande skolor o sidvärtes o fin form i skritt o trav, men galoppen tänder något i hans huvud, fattar fin o rätt galopp men blir sedan het o stressar upp sig, vet inte om det är möjligt att förändra, känns nästan orättvist att tjata....hur som haver, en högt älskad o uppskattad familjemedlem. Bilder kommer, han återfinns i miniformat i avataren.

Hej!
Ursäkta om jag bara hoppar in såhär men jag hittade tråden först nu! :)
Jag är så sjukt sugen på att ha ett eget kallblod! Jag har knappt klappat på en häst senaste året och inte suttit på en på tre år... Från att ha hållt på med hopp och dressyrhästar så har jag nog lite halvt konverterat om till den lite tyngre modellen av häst. (sen ska jag väl ha barn om en månad så att köpa häst nu är ju inte riktigt aktuellt ;) ).
Jag red för några år sen en kallblodstravare av den större modellen (160 cm hög, hur vanligt är det?) och red ett sto som var korsning kallblod/halvblod och gav en sån underbar ridkänsla som jag sällan känt på något häst sen innan, hon var bara 150 cm hög och jag kände mig ofta för lång för henne vilket gjorde att jag tackade nej till att köpa henne när ridskolan ville sälja henne för att hon var lite väl bångstyrig i perioder.

Kan inte ni lägga in lite ridbilder (om ni vill) på era kallblod? :)

Välkommen @Blipp :)

Min L tår på box (lite för många timmar för min smak, men gör det bästa av situationen då stallet funkar bra i övrigt) och är helskodd. Får ca 11-12 kg hösilage om dagen, några nävar lusern och mineraler.

@Sorbe Vad roligt att du funderar på kallblod :) Jag får säga att jag är väldigt nöjd med mitt byte från halvblod till kallblod i alla fall :D Jag bjuder på ett par favoriter i repris på min L:
10521193_840453649312614_7469786865668032344_n.jpg

1909150_754512267906753_1829150013_o.jpg

För övrigt jobbade jag kort dag igår och skyndade mig och hann med att köra en sväng innan solen gick ner. Det var kallt, men uppfriskande och humörhöjande :) L var pigg, glad och lagom tittig :D Vi får se om det blir någon mer körning den här vintern. Jag är så himla frusen av mig, så körningen passar mig inte riktigt på det viset. Synd bara att det är så himla roligt. Får helt enkelt ta och utrusta mig med en overall med värmeslingor i eller nåt :D

Att tillägga är att jag är 179 cm lång och "Biffen" är ca 151-153 även manken. Och tycker att han bär upp min längd rätt bra :D

Tack både @Lazer09 och @KrullTroll för svar! :D
Jag följde en kallblodstravares blogg för några år sen, en som var sjukt välriden och gick LA med vinster, minns inte alls vad hästen heter! :/

Hur har ni hittat era hästar? Jag har länge kollat hästannonser efter en kallblodstravare (gärna lite högre än medelsnittet, närmre 160 cm men det verkar omöjligt) och de flesta verkar antingen bara säljas till trav eller bo uppe i Kiruna... ;)
Samma sak med "vanligt" kallblod, de flesta verkar vara minismå (?) .

@Sorbe tycker de "bästa" nordisarna/kallbloden inte hamnar på annons utan säljs inom kontaktnät. Men ibland finns det guldkorn även på salusidor. Kolla rasföreningarnas sidor oxå, där kommer det ut ibland. Dock kan de vara dåligt uppdaterade och gamla annonser ligger gärna kvar länge.

Min hittade jag genom kompisen som köpt sin från en uppfödare här i stan. Jag skulle köpt en annan, men den säljaren strulade så då vart det inget köp. Fick kontakt med "min" uppfödare som tyckte synd om mig. Jag ville ha en valack, men han hade bara ston till salu. Men en 3-årig valack som skulle bli hans nästa körhäst. Den fick jag låna tills han skulle behöva den. Men när jag hade haft honom i 8 månader så fick jag frågan om jag ville ta över honom helt. Inte svårt att svara på det :p

Så ett tips är att komma i kontakt med någon i ditt område som har kallblod, extra plus om de är aktiva i rasföreningarnas för att binda vidare kontakter.
Ang storleken så är kallbloden oftast (enligt min erfarenhet) inte så höga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka