Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fortsätter här, sitter väl med hästabstinens för tillfället. ;)

En ridbild jag hittade. Han hade en 16" dressyrsadel, jag behöver helst 17,5" för att sitta bra med lite extra fläsk på röven. ;) Sen hade jag typ fyra hål för korta läder här också. Tänk vad underbart det hade varit att haft en sadel som passade ryttaren lite bättre (jag hjälpte till att rida honom ett tag och utöver det stod han mest så därför köpte de ingen annan sadel och mina sadlar låg inte bra på hans rygg) men man kan ju inte få allt. ;)
10864825_777254872328713_91537165_n.jpg

Idag när jag broddade på min ljuvliga häst var det en rutinerad och duktigt kvinna i stallet som sa att barfota är bäst när det är halt, om hästen klarar barfotagång vill säga, inte för ömfotad. Vad säger ni om det? Är så lycklig över min häst, den jag har kvar, han blev ju lite åsidosatt när unghästen var på tapeten, och det betyder att han är mycket pigg och behöver ridas varje dag, vi har galopperat och galopperat och nu ridit i ridhuset en timme om dagen och han är så lycklig, lyser med blank päls och glada ögon, så lyhörd, så följsam och glad. Nyförälskad i honom efter äventyret med unghästen. Vi övar öppna och sidvärtes i trav, och det flyyyter. Jag har slappnat av och låter Janne trava i sitt eget tempo och det blir lätt och bra. Längtar efter morgondagen

@Cherarriduracell Det låter helt logiskt, dessutom tänker jag att det handlar om grader, vid vissa temperaturer, t ex torr snö fungerar nog barfota bäst, men när det är super kallt eller börjar bli blask kan det vara annorlunda, jag tror nog att man är säkrast med broddade skor, men va vet jag.....igår fungerade det iallafall utmärkt med två elitbroddar på varje sko, vi galopperade så det rök och alla jägare med sina gevär fick hoppa undan, hoppas vi skrämde bort deras villebråd!

Jag tycker att barfota är halare än broddat. Vi fick ta genvägar förbi vägar och is när han gick barfota, men obroddat med sko är ju mkt värre. Däremot blir det inga styltor barfota, så vad som är bäst beror ju på vart man rider. :)

http://vargaaa.blogspot.se/2015/01/gott-nytt-ar.html?m=1

Vi avsluta året med tolkning. Första gången nånsin för Tolle och vi valde fället lite illa för dom skulle just få mat så han var rätt sprättig. Han är ju en sprättig och pigg häst över lag, varför jag är lite feg för att köra in honom, är rädd att han råkar sprätta till eller backa ner vagnen nånstans o fastna. Annars tror jag han skulle gilla att dra, jag skulle så gärna vilja få honom inkörd. Är jag bara löjlig eller finns det hästar som inte ska ha vagn bakom sig? :o Och är alla nordsvenskar raketer?? Han är så jäkla pigg o känslig den här hästen, och när snön kommer är det hans tid på året, så fort snön och frosten är här blir han 3 år, fullblod och trimmad! (Vi klippte dock bort det från filmen)

Nu blev jag tolkningsinspirerad! tyvärr försvann all snö igår. Hade du två pulkor efter hästen, eller skidor o pulka? Min kallblodstravare Janne har varit tokhet under dom kalla veckorna som varit här på ön, och när jag dessutom klippte honom blev han nästan oridbar! Vill bara springa, jag har ridit varje dag, en timme uteritt med mycket galopp och 30 min ridhus, han var något lugnare igår men då var det oxå varmt ute igen. Min Janne fyller 18 i år och jag antar att det bara är att gilla läget och njuta av långa vinter ritter helt enkelt.

@Blipp
Oh no, jag trodde det skulle bli bättre med åldern! Han är 10. :arghh: Han är helt galen just nu. Jag behöver anlita en jockey.

Vi hade två pulkor. Gubben satt i en och sen fäste han barnens pulka i sin. Han höll i linorna till hästen för att kunna släppa vid behov. :p

Märkliga hästar, idag blåste det storm här på ön och hästen var lugn som en filbunke, fina långa galopper, sansad och lyhörd, ingen hets bara livsglädje. Glänser gör han oxå, snyggingen!

Fantastiskt när det är så. Tolle skötte sig väldigt bra idag, vi red bara intervaller men han kändes sansad och for bara i luften en gång. :p Och så fick vi en väldigt luftig och avslappnad galopp på slutet på lång tygel. Vackert väder hade vi också.

Dyker upp här lite som gubben i lådan igen nu :) Det var ju ett tag sedan jag var här sist.

Härligt att köra. :)

Hade faktiskt tänkt höra av mig till dig om att följa med ut och åka vagn. Kan ju inte ta med Dacke med tanke på ringormen, men hänger gärna med i vagnen. :)
Men får ta det efter nyår då jag far norrut på måndag.

Klart du ska komma till oss och köra! Slå en signal bara :)

Här kommer tolkningsfilmen.

Jag vill också :arghh: Men här blir nog ingen tolkning den här vintern som det känns nu :meh:

L har vilat sedan julafton eftersom jag har varit iväg på vift och dragit på mig en förkylning till :down: Han får nog en veckas vila till innan jag drar igång igen, men jag är riktigt ridsugen nu. Jag är till och med lite träningssugen (och faktiskt lite tävlingssugen). Hoppas att tränaren vill dra igång snart :):D

@Lazer09
Ingen snö? Den försvann här med men idag är den tillbaka. :)

Åh jag vill också träna. :( Jag står på ett så bra ställe men utan en ridbana ens. Och jag vill ju inte flytta honom..

Åh va vi roar oss Janne o jag, tänker varje dag att nu är det ridhusdax, nu ska vi öva skolor och tvära o halvhalta oss, men icke, solen flödar och vi är bara ute o leker, galopperar på frusna åkrar och traktorvägar men livet som insats, snart kommer någon hillbillybonde och skjuter oss med hagelbrakaren! tur att vi är snabba som vinden och skotträdda. Men nästa vecka börjar allvaret och lektionerna igen om vi överlever till dess.

Gör comeback i tråden :)
Red min första lektion på Biffen igår. Och jag är sååå nöjd.
Fokuserade på att få tag i ytterbogen, få in rumpan och att få ett jämt stöd på båda tyglarna.
Stödet fixade han så jäääkla bra. Bogen och rumpan var jobbiga och han kräver sån stabilitet från mig. Minsta lilla jag vacklar i min sits så slänger han ut antingen bogen eller rumpan.
Så vi/jag har lite att jobba på.
Men annars är jag så nöjd!! Var sjukt nervös innan, inte ridit lektion på drygt 3 år så var rädd att jag skulle glömma av hur man rider :p

Fick fina beröm av tränaren som tyckte det var kul att se en sån känslig och arbetsvillig häst med sån positiv inställning. Och ett plus till mig som trots att han är pigg och het rider på vanligt tränsbett. Att jag fokuserar på ridning och träning istället för att bara betsla upp :)

Älskade häst!! Som dessutom växt ikapp sin rumpa. Måste kolla vad det gjort för skillnad på höjden på honom
41EDDA35-9C5E-4E0B-912F-EC9FA958EDFF_zpsarkheb4b.jpg

@KrullTroll Va roligt att det var roligt! Läste ditt inlägg under 10orna oxå och undrar om du sitter i traven hela lektionen eftersom du red utan stigbyglar? jag var så petig med att nästan bara rida lätt på min 10a, men det kanske inte behövs, har ju hört flera bud kring detta, hur tänker du? Jag rider mest lätt även på 18åringen, inbillar mig att det underlättar för honom, men jag vet att forskningen inte är helt entydig...

Nej, precis @tintilar . Ingen snö och det verkar inte komma nån heller :(

Åh, vad roligt med träning @KrullTroll ! Roligt att du fick beröm också :) det är så himla viktigt för självförtroendet, glädjen och viljan att få beröm (för mig i alla fall). Oftast är man ju rätt medveten om att man inte gör allt perfekt och då är det skönt att höra om de grejer man gör bra.

Apropå det här med lättridning tror jag väl som med det mesta annat att det bästa är att växla. Framförallt tror jag att lättridningen behövs så att hästen får plats att ta ut steget i traven ordentligt. Oftast, upplever jag i alla fall, håller man ju igen lite nedsittningen. Därför är det också viktigt att byta sittben, även ute, för att det ska bli jämn belastning.

@Lazer09 och @Blipp
Jag varierar nedsittning och lättridning mycke när jag rider själv. Sitta ner mer än något varv börja jag med först nu efter vila i november.
Nu på träningen så jobbade vi en hel del i skritt så det var inte nedsittning i trav hela tiden. Även om det var mer igår än vad jag brukar göra normalt.
Men tror att det inte är skadligt att höja intensiteten nån gång. För att sen gå tillbaka till mer lättridning några dagar. Lite styrketräning lixom :)

Jag som rider barbacka rider ju inte lätt. Däremot kan man anpassa sin sits nedsuttet genom att förflytta överliv/vikt, öka/minska stabiliteten i mitt bäcken och öka/minska bäckenrörelsen. Jag kan även lätta från hästen i en mer passiv sits genom att sitta mer på lårmuskeln. :) Vill jag att hästen tar ut steget mer vidgar jag bäckenet och rörelsen. Vill jag korta hästen ökar jag stabiliteten i korsettmuskulaturen och minskar rörelsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar