Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så många fina hästar här inne! :love:
Har läst tråden nu ett tag, men inte presenterat mig! Är en 25årig tjej bosatt i Skåne som är lycklig ägare till Bilbo som är en nordsvensk bruks, 9 år gammal och strax under 160 hög. Vi rider mycket i skogen och tränar dressyr regelbundet. :)

Lite bilder på oss:

10006920_10152544002221317_2440057260704603989_n.jpg
10336676_10152574316896317_2495414084263307605_n.jpg
10599313_10152415186161317_5819323373438888733_n.jpg

Har läst tråden nu ett tag, men inte presenterat mig! Är en 25årig tjej bosatt i Skåne som är lycklig ägare till Bilbo som är en nordsvensk bruks, 9 år gammal och strax under 160 hög. Vi rider mycket i skogen och tränar dressyr regelbundet. :)

Lite bilder på oss:

Åh vilken tjusig kille. :) Välkommen till tråden!

Vi har tagit tag i körningen igen och kört två dagar nu senaste veckan. Har så trista körvägar, så tappat lusten att köra, men nu bestämt att jag ska släppa bitterheten över dåliga vägar och låta glädjen över körningen styra istället. :)

Har äntligen fått bukt med ringormen nu, så nu hoppas vi på att i lyckats sanera gården ordentligt också..

Hej på er! Vet inte om så många minns mig men här har jag hängt mycket. :) Min egna nordsvensk är såld sedan 2013 och jag har varit hästlös. Nu har jag slutat plugga, fått ett bra jobb och hästsuget har smugit sig på... Ha tänkt mycket på en 'vanlig' ridhäst men nu som en blixt från klar himmel kom nordsvensksuget tillbaka!

Det är verkligen något speciellt med dessa hästar. Har spanat på annonser nu och fastnade vi timmerkörning på youtube. Vad jag längtar nu! Min häst kördes ju aldrig in men tänk att få fatt på en trygg, inkörd och inriden nordis... :) Det kryllar inte direkt av guldkorn men med jämna mellanrum lyser de upp bland annonserna. Tjuvkikar på era finingar så länge! Har just behövt byta bil så nu är det bara att spara ihop till en kuse också. :D

Lite bilder på oss:

Fantastiska bilder! De förmedlar en härlig ridglädje och jag blir riktigt ridsugen av att se dem :)

@parellikusken Hoppas att ni fått ordning på ringormen. Vi vill gärna ha ridsällskap :D

Klart du ska ha en nordis @Chili :) du är ju redan frälst ju :p

Igår linade jag L en liten stund för att han skulle få springa av sig lite. När jag borstade honom kändes det att det riktigt kröp i kroppen på honom. Det börjar nog bli dags att dra igång igen snart.

@parellikusken Hoppas att ni fått ordning på ringormen. Vi vill gärna ha ridsällskap :D

Klart du ska ha en nordis @Chili :) du är ju redan frälst ju :p

Igår linade jag L en liten stund för att han skulle få springa av sig lite. När jag borstade honom kändes det att det riktigt kröp i kroppen på honom. Det börjar nog bli dags att dra igång igen snart.

Det verkar vi ha nu, eller, det har vi nu. Är bortrest lite nu och jobbar inför en utställning utöver skolan, men jag är nog ledig någon helg framöver. Hör av mig när jag vet lite mer.
Jag vill också ha ridsällskap. :)

Hej på er! Vet inte om så många minns mig men här har jag hängt mycket. Min egna nordsvensk är såld sedan 2013 och jag har varit hästlös. Nu har jag slutat plugga, fått ett bra jobb och hästsuget har smugit sig på... Ha tänkt mycket på en 'vanlig' ridhäst men nu som en blixt från klar himmel kom nordsvensksuget tillbaka!

Det är verkligen något speciellt med dessa hästar. Har spanat på annonser nu och fastnade vi timmerkörning på youtube. Vad jag längtar nu! Min häst kördes ju aldrig in men tänk att få fatt på en trygg, inkörd och inriden nordis... Det kryllar inte direkt av guldkorn men med jämna mellanrum lyser de upp bland annonserna. Tjuvkikar på era finingar så länge! Har just behövt byta bil så nu är det bara att spara ihop till en kuse också.

Nämen hallådär. :D Roligt att du är tillbaks. Ja en inkörd nordis vore drömmen, nästa gång ska jag inte köpa en som inte är inkörd, så dumt. En bekant till min köpte nyss en ung, jättefin, välriden och inkörd nordis efter kronprins. Så visst finns det såna om man bara letar. :) Vore kul o ha dig med i nordisklubben igen.

Idag var det medryttarens dag så jag var bara ute o pussade på han o lät barnen sitta lite. Han var på sitt allra bästa humör, lugn och harmonisk, och jag tänkte att idag får medryttaren en härlig tur - och jag hade rätt. Jag känner min häst. :love:

20150113_093426.jpg

Jag satt upp igen idag, efter nästan tre veckors vila. Vi gjorde ett lättare pass på bana med lite övergångar och växlingar mellan varv. Helt enkelt lite värmning och avcheckning. L gjorde bra ifrån sig. Han gör väldigt trevliga avsaktningar och igångättningar mellan skritt och trav nu. Vi fick även till några trevliga galoppfattningar, till båda galopperna, och i någon avsaktning till från galopp till trav satte han sig fint och höll ihop. Sammanfattningsvis kan man väl säga att utvecklingen går framåt :)

Jag är sjuuukt ridsugen nu..... beräknad förlossning 8 februari... så förhoppningsvis är det inte alltför länge kvar innan jag är tillbaks i sadeln :D!

B lider ju inte direkt i sin lösdrift, den är stor och han har bra kompisar där, men det märks att kliar lite i kroppen på han också. Får jag igång min bil imorrn ska han få springa av sig lös på ridbanan.

Jag är sjuuukt ridsugen nu..... beräknad förlossning 8 februari... så förhoppningsvis är det inte alltför länge kvar innan jag är tillbaks i sadeln :D!

B lider ju inte direkt i sin lösdrift, den är stor och han har bra kompisar där, men det märks att kliar lite i kroppen på han också. Får jag igång min bil imorrn ska han få springa av sig lös på ridbanan.

Lycka till med bebisen :) Du är nog tillbaka i sadeln snart nog :)

Nämen hallådär. :D Roligt att du är tillbaks. Ja en inkörd nordis vore drömmen, nästa gång ska jag inte köpa en som inte är inkörd, så dumt. En bekant till min köpte nyss en ung, jättefin, välriden och inkörd nordis efter kronprins. Så visst finns det såna om man bara letar. :) Vore kul o ha dig med i nordisklubben igen.

Idag var det medryttarens dag så jag var bara ute o pussade på han o lät barnen sitta lite. Han var på sitt allra bästa humör, lugn och harmonisk, och jag tänkte att idag får medryttaren en härlig tur - och jag hade rätt. Jag känner min häst. :love:

20150113_093426.jpg

Vilken goding han är! :love:

Ja inkörda pållar finns det, men vill man ha ett sto är de desto färre. ;) Egentligen tycker jag nog pojkarna är finare men jag är rätt säker på att jag vill ha möjligheten att ta föl. Dock finns det ju gårdar som håller kurser för både häst och ryttare i körning/brukskörning. :) Hittade en video på tre nordisar som drar en timmervagn med hydraulisk lyftklo med lastkapacitet 9 ton. Han lastar den full och hästarna drar och det ser så jäkla häftigt ut! Jag vill inte köra så stora ekipage men jag vill köra!

Det svåra är nog att känna att någon annan än min gamla grabb är rätt häst. Vi hängde ändå ihop i 12 år!

Vilken goding han är! :love:

Ja inkörda pållar finns det, men vill man ha ett sto är de desto färre. ;) Egentligen tycker jag nog pojkarna är finare men jag är rätt säker på att jag vill ha möjligheten att ta föl. Dock finns det ju gårdar som håller kurser för både häst och ryttare i körning/brukskörning. :) Hittade en video på tre nordisar som drar en timmervagn med hydraulisk lyftklo med lastkapacitet 9 ton. Han lastar den full och hästarna drar och det ser så jäkla häftigt ut! Jag vill inte köra så stora ekipage men jag vill köra!

Det svåra är nog att känna att någon annan än min gamla grabb är rätt häst. Vi hängde ändå ihop i 12 år!
Ja det kan jag förstå, han föddes ju hos dig. Hur har han det i nya hemmet? Sköter han sig? :)

Jag funderar ibland på att få Tolle inkörd - vi har ju tömkört o dragit i lina, och han har gått mellan skacklar en gång. Men han är ju så stökig, är rädd att han inte är säker att ha framför vagn. :/

Ja det kan jag förstå, han föddes ju hos dig. Hur har han det i nya hemmet? Sköter han sig? :)

Jag funderar ibland på att få Tolle inkörd - vi har ju tömkört o dragit i lina, och han har gått mellan skacklar en gång. Men han är ju så stökig, är rädd att han inte är säker att ha framför vagn. :/

Ja de trivs så himla bra tillsammans så det kunde inte ha blivit bättre! Det är svårt att erkänna först men det ska ju vara rätt häst med rätt ägare och så var det inte i vårat fall. Vi skrämde bara upp varandra. Idag är han väldigt harmonisk, mycket mer trafiksäker och lugn. :)

Förstår vad du menar med att det känns som en mindre bra körhäst. Man vill inte ha trubbel för att hästen är brötig eller rädd, även om den inte är rädd för vagnen. Jag red t.ex. ett tag en häst som var världens snällaste och inte reagerade för någon trafik eller så alls. Men stenar!! Åh dessa stenar... En sådan häst vore supersvår att köra eftersom hon kunde panikbacka och vända om hon såg en stor sten (i alla gångarter).

Tänk så mysigt att åka hem till gården på semestern, ta med hästen och dra lite i skogen, sladda ridbanan eller bara finåka på grusvägarna. :love: Och så en liten ponny att köra med också. :D

Ja de trivs så himla bra tillsammans så det kunde inte ha blivit bättre! Det är svårt att erkänna först men det ska ju vara rätt häst med rätt ägare och så var det inte i vårat fall. Vi skrämde bara upp varandra. Idag är han väldigt harmonisk, mycket mer trafiksäker och lugn. :)

Förstår vad du menar med att det känns som en mindre bra körhäst. Man vill inte ha trubbel för att hästen är brötig eller rädd, även om den inte är rädd för vagnen. Jag red t.ex. ett tag en häst som var världens snällaste och inte reagerade för någon trafik eller så alls. Men stenar!! Åh dessa stenar... En sådan häst vore supersvår att köra eftersom hon kunde panikbacka och vända om hon såg en stor sten (i alla gångarter).

Tänk så mysigt att åka hem till gården på semestern, ta med hästen och dra lite i skogen, sladda ridbanan eller bara finåka på grusvägarna. :love: Och så en liten ponny att köra med också. :D
Ja eller hur, det vore drömmen att kunna ta på vagnen o åka en tur hela familjen, eller släpa hem ved och harva vägarna. Mys! Min travare hade jag ju den lyxen med, vi var ofta ute och åkte. Det är väldigt avkopplande att åka ut o köra en stund.

Jo Tolle är inte rädd av sig direkt. Han kan spela på det ibland, men han far inte iväg utan blir mest lite spattig och pigg. Men han är väldigt trafiksäker och trygg egentligen. Men han är som sagt pigg, den där jäkla hästen är som en raket och känslig. Och så har han humör och temperament. Är han hetsig kan det vara svårt att hålla honom i skritt och håller man igen när han är riktigt stökig så kan han börja hoppa omkring. Kan kan också få för sig att backa om man driver honom i fel situation, tex om det fodras i hagen och vi rider iväg, då kan han protestera. Det är inget som är någon fara när man sitter på, sålänge man inte blir arg för då tror jag att han exploderar. Men är man bara positiv och säker så kommer han över det. Det är bara det att om han har en vagn fastspänd kan det ju gå illa om han få för sig att backa eller fara i luften, och jag tror att risken finns att han kan uppfatta vagnen som en press, vilket man absolut inte får använda när han är i det humöret, och då kanske han ballar ur helt enkelt. Jag är själv lite osäker när det kommer till att spänna fast hästar och det gör ju inte saken bättre. Men sålänge han är på sitt goda humör skulle han älska att dra vagn, så jag vet inte. Det kanske är värt ett försök. Han blir ju äldre tänker jag, och kanske lugnare med åren. :p

Gud, nu låter han som en helt vansinnig häst. Oftast är han en pärla. :)

Åhå... min medryttare har gjort galoppombyten. Jag undrar just vart tjockhästen lärt sig det nånstans, bakom min rygg! Men han ville väl inte att jag skulle ta illa upp, jag kan ju för tillfället bara rida i vänster varv - och fatta vänster galopp - så han höll det väl hemligt därför. :p Jag hoppas att han fortsätter visa såna kvaliteer med medryttaren iaf. Tur jag har henne!

Ja eller hur, det vore drömmen att kunna ta på vagnen o åka en tur hela familjen, eller släpa hem ved och harva vägarna. Mys! Min travare hade jag ju den lyxen med, vi var ofta ute och åkte. Det är väldigt avkopplande att åka ut o köra en stund.

Jo Tolle är inte rädd av sig direkt. Han kan spela på det ibland, men han far inte iväg utan blir mest lite spattig och pigg. Men han är väldigt trafiksäker och trygg egentligen. Men han är som sagt pigg, den där jäkla hästen är som en raket och känslig. Och så har han humör och temperament. Är han hetsig kan det vara svårt att hålla honom i skritt och håller man igen när han är riktigt stökig så kan han börja hoppa omkring. Kan kan också få för sig att backa om man driver honom i fel situation, tex om det fodras i hagen och vi rider iväg, då kan han protestera. Det är inget som är någon fara när man sitter på, sålänge man inte blir arg för då tror jag att han exploderar. Men är man bara positiv och säker så kommer han över det. Det är bara det att om han har en vagn fastspänd kan det ju gå illa om han få för sig att backa eller fara i luften, och jag tror att risken finns att han kan uppfatta vagnen som en press, vilket man absolut inte får använda när han är i det humöret, och då kanske han ballar ur helt enkelt. Jag är själv lite osäker när det kommer till att spänna fast hästar och det gör ju inte saken bättre. Men sålänge han är på sitt goda humör skulle han älska att dra vagn, så jag vet inte. Det kanske är värt ett försök. Han blir ju äldre tänker jag, och kanske lugnare med åren. :p

Gud, nu låter han som en helt vansinnig häst. Oftast är han en pärla. :)

Haha, han låter lite rolig ändå. ;)

Får fortsätta planera och spara jag!

Idag red jag och L ut en sväng i solen. Det var riktigt härligt :) På ett ställe stod det ett gäng människor och pratade och L var tvungen att stanna och prata med dem :D och var väldigt nöjd när de pratade med honom och klappade på honom :D Han är en liten attention whore min lilla häst :D:p

10929030_918001668224478_688614602532639347_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka