Ja eller hur, det vore drömmen att kunna ta på vagnen o åka en tur hela familjen, eller släpa hem ved och harva vägarna. Mys! Min travare hade jag ju den lyxen med, vi var ofta ute och åkte. Det är väldigt avkopplande att åka ut o köra en stund.
Jo Tolle är inte rädd av sig direkt. Han kan spela på det ibland, men han far inte iväg utan blir mest lite spattig och pigg. Men han är väldigt trafiksäker och trygg egentligen. Men han är som sagt pigg, den där jäkla hästen är som en raket och känslig. Och så har han humör och temperament. Är han hetsig kan det vara svårt att hålla honom i skritt och håller man igen när han är riktigt stökig så kan han börja hoppa omkring. Kan kan också få för sig att backa om man driver honom i fel situation, tex om det fodras i hagen och vi rider iväg, då kan han protestera. Det är inget som är någon fara när man sitter på, sålänge man inte blir arg för då tror jag att han exploderar. Men är man bara positiv och säker så kommer han över det. Det är bara det att om han har en vagn fastspänd kan det ju gå illa om han få för sig att backa eller fara i luften, och jag tror att risken finns att han kan uppfatta vagnen som en press, vilket man absolut inte får använda när han är i det humöret, och då kanske han ballar ur helt enkelt. Jag är själv lite osäker när det kommer till att spänna fast hästar och det gör ju inte saken bättre. Men sålänge han är på sitt goda humör skulle han älska att dra vagn, så jag vet inte. Det kanske är värt ett försök. Han blir ju äldre tänker jag, och kanske lugnare med åren.
Gud, nu låter han som en helt vansinnig häst. Oftast är han en pärla.