Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh nej, bäste Janne är skadad, när jag kom till leriga, stora hagen med Janne och hans 10 flockkompisar sprang alla runt och lekte utom Janne som stod stilla och avlastade hö bak, han gick motvilligt och mycket snett, höger bak in under kroppen och utan skjutkraft i hö bak om ni förstår, bäste hovslagare och stallägaren tittade, böjde och klämde, inget yttre förutom att en muskel verkar gå inåt från korset och snett nedåt/bakåt, troligen väldigt spänd. Något som liknande bett eller ev sparkmärke på samma bit av baken fanns oxå. Förefaller alltså vara väldigt sned i korset med belastningssmärta. Ingen smärtpåverkan i vila, vad jag kunde läsa av. Ordination från stallägaren tillika mkt mkt erfaren hästman var vila i hagen med ny bedömning i morgon, jag gjorde som han sa, är rädd för boxvila efter lösdrift i flera år, dessutom blir han 18 år i år, jag funderar på att släppa in honom i ridhuset över natten, men det finns vissa risker med en ensam häst i ett ridhus tänker jag, dom lyckas på något sätt ofta göra sig illa när de får fritt spelrum just i ridhus. Annars vore det idealt tänker jag, med torrt och mjukt underlag och lugn o ro. Vad tycker ni? och vad tror ni om skadan? Jag litar mer på hovslagaren än på distriktaren, men ber oxå om era tankar.

Åh nej, bäste Janne är skadad, när jag kom till leriga, stora hagen med Janne och hans 10 flockkompisar sprang alla runt och lekte utom Janne som stod stilla och avlastade hö bak, han gick motvilligt och mycket snett, höger bak in under kroppen och utan skjutkraft i hö bak om ni förstår, bäste hovslagare och stallägaren tittade, böjde och klämde, inget yttre förutom att en muskel verkar gå inåt från korset och snett nedåt/bakåt, troligen väldigt spänd. Något som liknande bett eller ev sparkmärke på samma bit av baken fanns oxå. Förefaller alltså vara väldigt sned i korset med belastningssmärta. Ingen smärtpåverkan i vila, vad jag kunde läsa av. Ordination från stallägaren tillika mkt mkt erfaren hästman var vila i hagen med ny bedömning i morgon, jag gjorde som han sa, är rädd för boxvila efter lösdrift i flera år, dessutom blir han 18 år i år, jag funderar på att släppa in honom i ridhuset över natten, men det finns vissa risker med en ensam häst i ett ridhus tänker jag, dom lyckas på något sätt ofta göra sig illa när de får fritt spelrum just i ridhus. Annars vore det idealt tänker jag, med torrt och mjukt underlag och lugn o ro. Vad tycker ni? och vad tror ni om skadan? Jag litar mer på hovslagaren än på distriktaren, men ber oxå om era tankar.

Oj...stackars Janne :(
Svårt att säga när man inte sett hästen eller känner honom. Jag är inte den som ringer vet så fort hästen fått ett skrapsår utan avvaktar gärna om det inte är absolut akut. Så där får ditt omdöme och kännedom om hästen råda dig.
Hoppas det inte är nått allvarligt iaf.

Jag och Våd hoppade igår. Har hittat massa käcka ridövningar på hippsons hemsida varav vi gjorde en igår. Så kul att få lite nya tips och idéer mellan träningar.
Det gick riktigt bra. Min häst blir en tok så fort det kommer fram bommar i ridhuset, taggar som 17. Därför gick den här övningen ut på att hitta ett bra tempo och hålla oss till det, kombinerat med lite övergångar galopp-trav.
Mest glad blev jag efter ridpasset när jag hoppade av och kom på mig själv med att jag inte ens reflekterat över att jag skulle vara nervös för att hoppa. Det kom så självklart :D
Märker så väl hur vi kommit nära varandra jag och Våd, tilliten är underbar!
Och att ha en plan för ridningen hjälpte nog oxå :)

Hoppas han kryar på sig @Blipp

Jag och L red ut i fantastiskt vinterväder idag :) L var pigg och glad och jag njöt av solen och snön. Synd bara att det ska börja töa imorn :meh:

@Lydia Nej usch va tråkigt. :( Håller tummarna för att han blir bra. Jag tror att många hästar har både det ena och det andra när man väl röntgar men det behöver ju inte påverka dem märkvärt. Hoppas.

Okej. Det är svårt det där när det saknas motivation. Jag hade det problemet med min förra häst men bara när det gällde ridbanan. Han var alltid en solstråle när vi red ut men då när jag köpte honom vägrade han faktiskt till och med att gå framåt om vi gick i riktning mot ridbanan. :p Det lyckades vi dock ändra på och efter nåt år gick han hellre dit än ut istället. Det var därför jag tänkte att det kanske var just situationen ridbanan som var problemet för er och inte energin i sig?
Grejen är ju att han visat en del tecken på att ha problem så vi får se hur det verkar på återbesöket :/

Jag har varit på klinik med min nordis för han har känts "skum" mer eller mindre hela förra året. Han har inte varit direkt halt, men haft spänningar, varit stel, inte jobbat bra vid ridning/körning mm mm, trots massor med massage av en av lärarna på Axelssons, och avvägd motion etc.
På kliniken hade han lite hälta (typ 1 grad) och dålig framåtbjudning vid longering i vänster varv etc. Röntgade; Hovledsartros BF, kotledsartros VF, Dystrofi Strålben VF, förändringar hovbensspets BF, nedsatt röntgentäthet medialt/lateralt kronben (ringkota?)..
Tunna sviktande sulor (har inte gått att sko med sulor för han har dragit av sig skorna lätt förut). Tunn, riklig ledvätska speciellt VF men även HF har tunn ledvätska.

Så det ser inte så ljust ut! Nu är han sprutad mot hovledsinflammation, går på metacam, vilat en vecka och ska börja skrittas igång. Omskodd med specialskor och sulor. Det är en arbetsmyra som mår kasst om han inte får jobba så att "pensionera honom nu" är inte aktuellt.

Återbesök 11/2..

:´(
Det var riktigt tråkigt att läsa. Vilken mardröm, jag beklagar djupt. Har ingen erfarenhet av diagnoserna och det finns ju inget tröstande att skriva. Inte konstigt att du inte känt igen din häst. Stackars er båda.

Min vilar just nu. Blev ett väldigt hastigt stallbyte från en dag till annan och i samma veva frös all mark på med ett tjockt lager is, nu med en dm snö över så man inte ens ser isfläckarna. Gick omkull flera ggr en vinter när jag försökte hålla igång min ponny med mkt god balans, så har väldig respekt för dold is nu. Funkar ok med ovan nämnda ponny men fröken femåring med överskottsenergi känns dumdristigt att ge sig ut med.

På plussidan har hon blivit väldigt tillgiven och vill stå och mysa länge i hagen. Jag får till och med lyfta alla hovar igen och verka, har inte fått det sedan första skoningen, så det känns superbra. Innan har hon ju kastat sig åt alla möjliga håll men nu står hon snällt och låter mig hållas. Frågan är bara var man hittar en hovslagare hon accepterar. Vill prova världens bästa hovis men han tar sig inte an hästar som är tunga/ostyriga längre pga skada. Kanske om man hittar ngn mjuk kvinnlig hovis? Hästen är ju inte alls van vid att män kommer och nyper henne i tårna liksom.

Eller så får jag utbilda mig själv :arghh:

Det var riktigt tråkigt att läsa. Vilken mardröm, jag beklagar djupt. Har ingen erfarenhet av diagnoserna och det finns ju inget tröstande att skriva. Inte konstigt att du inte känt igen din häst. Stackars er båda.
Ja det är så tråkigt! :( Han är så go och jag har lagt ner så mkt tid mm..

Mycket tråkigt med skadade hästar i tråden :(

@Cherarriduracell Hoppas det löser sig med skoning, men mysigt med sällskaplig häst :)

Jag red ett dressyrpass på banan idag. Det var både plus och minus idag. Vi gjorde fina hörnpasseringar, till och med ganska trevliga i galopp. Övergångarna var inte på topp idag dock och galoppfattningarna behöver jobbas på, som vanligt. Det börjar bli dags för träning snart känns det som.

Lycklig över nästan ohalt häst. Janne har vilat i hagen och är nu mycket bättre, syns ingenting och känns ingenting i skritt, är lite slängigare med baken i traven, ren galopp. Han har fått röra sig en timme om dagen i ridhuset, på egen hand, vandrat runt och prövat kroppen utan leråkern. Idag skrittade jag lite barbacka i ridhuset och det kändes ingenting speciellt, tog sedan en lång skritt runda för att hålla igång honom, glad o pigg som vanligt. Hoppas nu bara att detta håller i sig och att han blir helt återställd. Slaktbilen hämtade några hästar i stallet idag, och jag känner hur mycket jag gillar min häst och vill ha honom kvar i evigheter. Börjar verkligen irritera mig på döden, så idiotiskt slut på allting, min mamma är snart hundra år och det gör mig så arg att hon måste dö. Janne är 18 år så rimligtvis borde han kunna vara i livet ett bra tag till...men ingenting vet man utom att idiotdöden drabbar oss alla....förlåt för känslopjukinlägg.

Lycklig över nästan ohalt häst. Janne har vilat i hagen och är nu mycket bättre, syns ingenting och känns ingenting i skritt, är lite slängigare med baken i traven, ren galopp. Han har fått röra sig en timme om dagen i ridhuset, på egen hand, vandrat runt och prövat kroppen utan leråkern. Idag skrittade jag lite barbacka i ridhuset och det kändes ingenting speciellt, tog sedan en lång skritt runda för att hålla igång honom, glad o pigg som vanligt. Hoppas nu bara att detta håller i sig och att han blir helt återställd. Slaktbilen hämtade några hästar i stallet idag, och jag känner hur mycket jag gillar min häst och vill ha honom kvar i evigheter. Börjar verkligen irritera mig på döden, så idiotiskt slut på allting, min mamma är snart hundra år och det gör mig så arg att hon måste dö. Janne är 18 år så rimligtvis borde han kunna vara i livet ett bra tag till...men ingenting vet man utom att idiotdöden drabbar oss alla....förlåt för känslopjukinlägg.

Usch...förstår frustrationen :(
Jag avlivade min foderhäst i november, hade haft henne i 2.5 år och hon var väl aldrig min typ av häst egentligen. Men ändå var det fruktansvärt jobbigt när beslutet togs och promenaden med henne till platsen för avlivning och grav är de längsta 300 meter jag någonsin gått. Kan fortfarande höra skottet och känslan när hela ens innanmäte krampar ihop är allt för nära.
Då väcktes tanken på hur kommer det vara den dagen Våd försvinner, han som verkligen är min på alla sätt. Min plan är ju dessutom att vi ska ha minst 20 år till ihop. Jag var nästan beredd på att sälja honom där och då för att slippa upplevelsen av att behöva genomgå hans död. Och tanken på att han en gång kommer att dö skrämmer mig än. Försöker tränga bort den men den finns där.

Vi förlorade 5 hästar i stallet under sista halvåret förra året....inte ok! Den 6:e verkar dessutom vara på väg :(
Våd är nu 5 och bör leva länge till, men man vet aldrig. Så försöker ta vara på varenda stund.

Jag satt faktiskt så sent som idag påväg till jobbet och grät över att min fina Frodo fick avlivas för 7-8 år sen, och var frustrerad över att jag lät det hända. Sorgen går aldrig ur en helt. :( Så jag förstår dig.

Usch...förstår frustrationen :(
Jag avlivade min foderhäst i november, hade haft henne i 2.5 år och hon var väl aldrig min typ av häst egentligen. Men ändå var det fruktansvärt jobbigt när beslutet togs och promenaden med henne till platsen för avlivning och grav är de längsta 300 meter jag någonsin gått. Kan fortfarande höra skottet och känslan när hela ens innanmäte krampar ihop är allt för nära.
Då väcktes tanken på hur kommer det vara den dagen Våd försvinner, han som verkligen är min på alla sätt. Min plan är ju dessutom att vi ska ha minst 20 år till ihop. Jag var nästan beredd på att sälja honom där och då för att slippa upplevelsen av att behöva genomgå hans död. Och tanken på att han en gång kommer att dö skrämmer mig än. Försöker tränga bort den men den finns där.

Vi förlorade 5 hästar i stallet under sista halvåret förra året....inte ok! Den 6:e verkar dessutom vara på väg :(
Våd är nu 5 och bör leva länge till, men man vet aldrig. Så försöker ta vara på varenda stund.
Rappe blir 7 år i år och har fått så bra förutsättningar hela livet, men ändå så har han fått en massa artroser mm :( Jag som har planerat att ha honom "i hur många år som helst".. :cry::cry::banghead::cry:

Vådan av att tycka om, någon, något eller själva livet. Bättre än alternativen förstås, men fortfarande irriterad och arg på resursslöseriet döden, tanken att det skulle bli väldigt trångt om den inte fanns är det som hindrar mig från revolution.

Rappe blir 7 år i år och har fått så bra förutsättningar hela livet, men ändå så har han fått en massa artroser mm :( Jag som har planerat att ha honom "i hur många år som helst".. :cry::cry::banghead::cry:
Min förra häst dömdes ut på klinik pga sina problem. Bytte hovslagare och sen var hästen aldrig dålig mer, gick som en klocka och blev bara bättre och bättre. Han har berättat om en häst med sjukt mkt pålagringar som gick jättebra med rätt "underhåll". :) Jag håller tummarna för er. Men förstår att det känns tungt. :(

Jag bävar för dagen då jag måste säga hejdå till L. Hoppas att det dröjer länge än, men det vet man aldrig...

För att berätta om något helt annat så red jag ut en runda med L och han var på riktigt gott humör. Pigg, utan att bli skvättig :) Hoppas att det blir en bra runda imorgon också.

Min förra häst dömdes ut på klinik pga sina problem. Bytte hovslagare och sen var hästen aldrig dålig mer, gick som en klocka och blev bara bättre och bättre. Han har berättat om en häst med sjukt mkt pålagringar som gick jättebra med rätt "underhåll". :) Jag håller tummarna för er. Men förstår att det känns tungt. :(

Han har haft vettig skoning men nu skoddes han på klinik så han fick överrullningsskor, sulor och silikon under sulorna. Det var i övrigt ingen skillnad i skoningen mot hans vanliga hovslagare. Rappe har inte kunnat ha sulor förut för han har dragit av sig skorna så mkt oavsett vilken hovslagare och vilka skor etc, men nu är han inte så valpig så sko med sula verkar få sitta kvar. (hovslagaren jag har nu har skott honom i 1,5 år minst och det har blivit färre och färre tappskor. Senaste halvåret har jag nog haft en eller ingen tappsko).
Skoningen med sulor etc verkar dock inte ha hjälpt. Han har ju inte bara artroser utan även andra röntgenförändringar som tex uppluckring av hovbensspetsen och strålbensförändringar. Veterinären tyckte att "har sett värre artroser och de hästarna har ibland kunnat gå hög nivå hoppning, men den här hästen har problem i så många leder etc att det inte ser så ljust ut".

Han har haft vettig skoning men nu skoddes han på klinik så han fick överrullningsskor, sulor och silikon under sulorna. Det var i övrigt ingen skillnad i skoningen mot hans vanliga hovslagare. Rappe har inte kunnat ha sulor förut för han har dragit av sig skorna så mkt oavsett vilken hovslagare och vilka skor etc, men nu är han inte så valpig så sko med sula verkar få sitta kvar. (hovslagaren jag har nu har skott honom i 1,5 år minst och det har blivit färre och färre tappskor. Senaste halvåret har jag nog haft en eller ingen tappsko).
Skoningen med sulor etc verkar dock inte ha hjälpt. Han har ju inte bara artroser utan även andra röntgenförändringar som tex uppluckring av hovbensspetsen och strålbensförändringar. Veterinären tyckte att "har sett värre artroser och de hästarna har ibland kunnat gå hög nivå hoppning, men den här hästen har problem i så många leder etc att det inte ser så ljust ut".
Jag tror inte att man behöver använda sulor, det handlar nog mer om att verka hoven i en korrekt vinkel och avlasta på rätt sätt, samt ge den tid att växa korrekt i min hästs fall. Men jag är ingen expert på hovar och det kanske inte alls är någon lösning för er. Jag menade bara att det finns ju ändå hopp. <3 Min häst skoddes också med sulor, tappade aldrig skor, och på klinik bad vi dem specifikt att kolla om hans vinklar och allt såg bra ut och dom sa att det var riktigt bra exemplar på korrekta vinklar (detta utlåtande från både veterinär och hovslagare på kliniken). Det visade sig att det var just felaktig verkning - fel vinklar - som var hela orsaken till hans problem, det han skulle dömas ut för och rekmmenderades att avlivas vid årets slut. Hade inte den nya hovisen ramlat in på ett bananskal hade vi inte haft något val. Nu var det inga pålagringar på min häst vad jag vet, så det är ju ett helt annat fall såklart. Men som sagt, jag håller tummarna. Jag hoppas verkligen att ni har samma tur som vi hade på ett eller annat sätt. :(

Jag tror inte att man behöver använda sulor, det handlar nog mer om att verka hoven i en korrekt vinkel och avlasta på rätt sätt, samt ge den tid att växa korrekt i min hästs fall. Men jag är ingen expert på hovar och det kanske inte alls är någon lösning för er. Jag menade bara att det finns ju ändå hopp. <3 Min häst skoddes också med sulor, tappade aldrig skor, och på klinik bad vi dem specifikt att kolla om hans vinklar och allt såg bra ut och dom sa att det var riktigt bra exemplar på korrekta vinklar (detta utlåtande från både veterinär och hovslagare på kliniken). Det visade sig att det var just felaktig verkning - fel vinklar - som var hela orsaken till hans problem, det han skulle dömas ut för och rekmmenderades att avlivas vid årets slut. Hade inte den nya hovisen ramlat in på ett bananskal hade vi inte haft något val. Nu var det inga pålagringar på min häst vad jag vet, så det är ju ett helt annat fall såklart. Men som sagt, jag håller tummarna. Jag hoppas verkligen att ni har samma tur som vi hade på ett eller annat sätt. :(
Han hade tunna sviktande sulor så därav skoning med lädersulor och silikon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka