Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken goding han är! :love:

Ja inkörda pållar finns det, men vill man ha ett sto är de desto färre. ;) Egentligen tycker jag nog pojkarna är finare men jag är rätt säker på att jag vill ha möjligheten att ta föl. Dock finns det ju gårdar som håller kurser för både häst och ryttare i körning/brukskörning. :) Hittade en video på tre nordisar som drar en timmervagn med hydraulisk lyftklo med lastkapacitet 9 ton. Han lastar den full och hästarna drar och det ser så jäkla häftigt ut! Jag vill inte köra så stora ekipage men jag vill köra!

Det svåra är nog att känna att någon annan än min gamla grabb är rätt häst. Vi hängde ändå ihop i 12 år!
Hej hej!
Nog finns det fina inkörda och inridna ston till salu... men de kostar naturligtvis därefter. Det du söker kräver oftast många års träning och erfarenhet och kostar kanske 35-45 tkr vilket fortfarande är för billigt tyvärr. Klart att du ska ha nordsvensk igen! Lycka till med letandet :)

Hej hej!
Nog finns det fina inkörda och inridna ston till salu... men de kostar naturligtvis därefter. Det du söker kräver oftast många års träning och erfarenhet och kostar kanske 35-45 tkr vilket fortfarande är för billigt tyvärr. Klart att du ska ha nordsvensk igen! Lycka till med letandet :)

Tack du! :) Ja av nån anledning är ju nordisar alldeles för billiga. Nog för att det är trevligt att de är billiga ;) men för min del är inte 45 tkr stora pengar för en häst. En välutbildad och trygg ridhäst skulle ju kosta en bunt mer.

Idag fick jag en underbar present av B! Jag tog han till ridbanan och tänkte prova löslongera (NÅT ska jag väl kunna göra?! Promenad är uteslutet pga att jag går långsamt som en pingvin), men det var hopplöst, jag hängde inte med att ställa mig i rätt position (oplogat, så det var inte optimalt) vilket gjorde att han bara vände gång på gång.

Så jag tänkte att lite stillastående pallträning kan vi ju göra, och eftersom pallen visade sig vara fastfrusen så tänkte jag att ja - då får vi väl träna på det svåraste (vi satte i somras momentet stå still när pallen kommer till B, men jag har inte fått han att komma till pallen). Och till min enorma förvåning så parkerade han direkt på kommando, så himla fint, perfekt "bredsida" så jag hade kunnat glida upp om jag velat, han nästan tryckte mig av pallen för att han stod så nära. Det blev nästan lite sorgligt att jag inte kunde hoppa upp när han erbjöd sig så fint! Massor med beröm och klapp fick han.

Det känns iaf superpositivt inför vårens framtida arbete, ÄNTLIGEN. Äntligen trillar saker på plats! Det behövdes en liten vintervila minsann :).

Idag var vi ut med hästfinkan till ett ställe med fantastiskt fina och anlagda ridvägar. Mötte upp @Lazer09 där och vi tog en längre ridtur tillsammans.
Har så tråkiga ridvägar där vi står nu, så är skönt att fara iväg och få rida på trevligare vägar.

I övrigt tränar vi endel dressyr i paddocken. Har avlagt ett nyårslöfte (vin inblandat..) om att tävla dressyr i år, så vi siktar mot det.

Det stora problemet är galoppen.. Hur får man hästen att fatta galopp bra och hålla den i paddocken när hästen inte riktigt vill?
Med medryttaren tvärstannar han bara hon tänker galopp, med mig tar han galoppen men oftast rätt trista fattningar och sedan handlar det inte om att jobba honom i galoppen, utan bara få honom att vilja hålla den.
Ute tar han den från skritt. Är lättare att jobba med galoppen framför vagn än när jag rider.. Även i paddocken.

Vilken goding han är! :love:

Ja inkörda pållar finns det, men vill man ha ett sto är de desto färre. ;) Egentligen tycker jag nog pojkarna är finare men jag är rätt säker på att jag vill ha möjligheten att ta föl. Dock finns det ju gårdar som håller kurser för både häst och ryttare i körning/brukskörning. :) Hittade en video på tre nordisar som drar en timmervagn med hydraulisk lyftklo med lastkapacitet 9 ton. Han lastar den full och hästarna drar och det ser så jäkla häftigt ut! Jag vill inte köra så stora ekipage men jag vill köra!

Det svåra är nog att känna att någon annan än min gamla grabb är rätt häst. Vi hängde ändå ihop i 12 år!

Pm:ar dig ;)

Visst är det fantastiska ridvägar @parellikusken :)

Jag tänker dessutom också hänga på utmaningen med dressyrtävling i vår. Måste börja träna lite mer effektivt då bara :D:p

Apropå att träna galoppen. Får han mer bjudning om du har något litet hinder att rida på?

Visst är det fantastiska ridvägar @parellikusken :)

Jag tänker dessutom också hänga på utmaningen med dressyrtävling i vår. Måste börja träna lite mer effektivt då bara :D:p

Apropå att träna galoppen. Får han mer bjudning om du har något litet hinder att rida på?

Är bra med träningsmål, blir ju så mycket mer fokuserat då. Jag har kollat på dressyrövningar på nätet nu som jag håller på att prova. :)

Ibland får han mer bjudning, andra dagar blir det bara sämre med hinnder.
Red tidigt imorse och tränade galopp på en grusväg nedanför stallet, tog flera fattningar från skritt och hade mycket bjudning. Lite väl mycket tyckte jag som satt barbacka.

@parellikusken Svårt när bjudning finns ute men inte inne. Är bjudningen rent allmänt dålig på banan eller är det bara i galoppen?

Häromdan fick dottern rida en tur, första gången hon red honom ut på tur faktiskt. Han är så spattig och hon har haft för korta ben för barnstiglädren jag köpte för ett par år sen. Men nu passade dom. :D

20150117_112027.jpg

20150117_112038.jpg

@parellikusken detta vin vad det kan ställa till det ;)
Jag har oxå ett mål att starta lätt dressyrklass innan året är slut, och även här är det galoppen som behöver jobb. Men hos Våd är det inte bjudningen som är problemet, mer att hålla honom i ett tempo som inte gör att han tippar i svängarna. Han tror det är Jägersro innan i ridhuset tror jag :p
Men är lättare ute att hålla ihop och på banan när jag tömkör. Och vi fick ju till traven bra genom tömkörning så jobbar med galoppen på töm oxå och hoppas det gör gott. Tycker det har gett lite resultat så jag kämpar på. :)

Annars så har vi kommit igång med att rida själv. Idag kändes det helt självklart vilket är så skönt!!!
Han gjorde en helomvändning idag i klass med den som gjorde att jag åkte av för 1,5 år sen. Men nu satt jag som klistrad, vände rätt och skänkla på. Och kände mig trygg hela tiden. Fan vad gött rent ut sagt! :D
Var ett gäng rådjur som skrämde honom, men han fick stå och kika lite innan vi red vidare igen :)
Har äntligen fått snö, men jag har inga sulor så fick tillslut hoppa av då styltorna blev för illa. Får plocka fram fettet imorn och smörja och hoppas det funkar :)
Känns onödigt att lägga om skorna om snön ändå ska försvinna om en vecka och våren kommer tillbaka.

Jag har varit på klinik med min nordis för han har känts "skum" mer eller mindre hela förra året. Han har inte varit direkt halt, men haft spänningar, varit stel, inte jobbat bra vid ridning/körning mm mm, trots massor med massage av en av lärarna på Axelssons, och avvägd motion etc.
På kliniken hade han lite hälta (typ 1 grad) och dålig framåtbjudning vid longering i vänster varv etc. Röntgade; Hovledsartros BF, kotledsartros VF, Dystrofi Strålben VF, förändringar hovbensspets BF, nedsatt röntgentäthet medialt/lateralt kronben (ringkota?)..
Tunna sviktande sulor (har inte gått att sko med sulor för han har dragit av sig skorna lätt förut). Tunn, riklig ledvätska speciellt VF men även HF har tunn ledvätska.

Så det ser inte så ljust ut! Nu är han sprutad mot hovledsinflammation, går på metacam, vilat en vecka och ska börja skrittas igång. Omskodd med specialskor och sulor. Det är en arbetsmyra som mår kasst om han inte får jobba så att "pensionera honom nu" är inte aktuellt.

Återbesök 11/2..

:´(

@parellikusken Svårt när bjudning finns ute men inte inne. Är bjudningen rent allmänt dålig på banan eller är det bara i galoppen?

Alltså.. Han är en typisk energisnål häst som saknar arbetsmoral. Tänk dig en lat riskoleponny som helst bara skulle vilja stå bredvid ridläraren i mitten och få godis och fnissa åt hästarna so, springer runt omkring honom.
Bjudningen har alltid varit dålig på ridplanen, den blir bättre och bättre, men han är inte den typen av häst som gillar arbete.
Nu är han inte så illa när jag rider, utan senaste tiden har han jobbat på riktigt bra. Han tar galoppen på ridplan, men tycker att det är jobbigt.

Är en fattig student som knappt ens råd med de löpande kostnaderna för att ha häst, så tränare är tyvärr inte att tänka på såsom det ser ut just nu.

Så tråkigt @Lydia :(

@parellikusken Kan arbete med snabba övergångar göra honom mer pigg och alert? En del hästar får ju mer energi om man t ex övar fattningar, dvs fattar galopp, galopperar en kort bit, saktar av och snart igen en ny fattning. Kan det vara något för Dacke? Kanske börja göra det ute, där det funkar, och sedan ta med det in på banan.

Själv red jag på banan idag. Barbacka. Det var intressant. Jag upptäckte att jag gärna hamnar något till vänster/blir puttad lite till vänster. När jag fokuserade på att bli lång i högersidan så att jag hamnade mer i mitten (samt kunde rama in bättre) fungerade vänsterfattningarna riktigt bra. När jag däremot slappnade av lite och inte förberedde lika bra fungerade naturligtvis inte fattningen. Det blev så himla tydligt att jag måste vara hundra procent planerad och fokuserad för att få rätt respons (i och med att vänsterfattningarna är lite svagare). Avslöjande om min ridning och en bra påminnelse om att det inte bara är att hafsa runt utan jag måste faktiskt måste rida fokuserat och planerat hela tiden. Ett minst sagt nyttigt ridpass.

Så tråkigt @Lydia :(

@parellikusken Kan arbete med snabba övergångar göra honom mer pigg och alert? En del hästar får ju mer energi om man t ex övar fattningar, dvs fattar galopp, galopperar en kort bit, saktar av och snart igen en ny fattning. Kan det vara något för Dacke? Kanske börja göra det ute, där det funkar, och sedan ta med det in på banan.

Själv red jag på banan idag. Barbacka. Det var intressant. Jag upptäckte att jag gärna hamnar något till vänster/blir puttad lite till vänster. När jag fokuserade på att bli lång i högersidan så att jag hamnade mer i mitten (samt kunde rama in bättre) fungerade vänsterfattningarna riktigt bra. När jag däremot slappnade av lite och inte förberedde lika bra fungerade naturligtvis inte fattningen. Det blev så himla tydligt att jag måste vara hundra procent planerad och fokuserad för att få rätt respons (i och med att vänsterfattningarna är lite svagare). Avslöjande om min ridning och en bra påminnelse om att det inte bara är att hafsa runt utan jag måste faktiskt måste rida fokuserat och planerat hela tiden. Ett minst sagt nyttigt ridpass.

Han gillar inte övergångar riktigt.. Då blir han ännu långsammare. Vi gör övergångar ändå, men får tyvärr bara mindre energi av det.
Gäller samma sak med fattningar ute.. Han blir less på mig då och tycker jag ska bestämma mig, en pragmatisk häst om man nu kan omnämna en häst så. Han tycker det viktigaste är att transportera sig från punkt A till punkt B.

Alla säger väl det om sin häst, men han är verkligen ingen lättriden häst att arbeta med. Alla kan rida honom, men att jobba honom är verkligen inte lätt. Trodde aldrig att en lugn och stabil häst kunde vara så komplex att försöka rida dressyr på.

Har haft mycket i skolan senaste veckan så fått fara till stallet och rida halv sju på morgonen då jag blivit kvar på skolan till nio-tiden. Men i alla fall tränat endel dressyr ute denna vecka, och det har känts bra. :)

Skönt att du haft ett nyttigt ridpass, det är alltid trevligt. :)

Han gillar inte övergångar riktigt.. Då blir han ännu långsammare. Vi gör övergångar ändå, men får tyvärr bara mindre energi av det.
Gäller samma sak med fattningar ute.. Han blir less på mig då och tycker jag ska bestämma mig, en pragmatisk häst om man nu kan omnämna en häst så. Han tycker det viktigaste är att transportera sig från punkt A till punkt B.

Alla säger väl det om sin häst, men han är verkligen ingen lättriden häst att arbeta med. Alla kan rida honom, men att jobba honom är verkligen inte lätt. Trodde aldrig att en lugn och stabil häst kunde vara så komplex att försöka rida dressyr på.

Har haft mycket i skolan senaste veckan så fått fara till stallet och rida halv sju på morgonen då jag blivit kvar på skolan till nio-tiden. Men i alla fall tränat endel dressyr ute denna vecka, och det har känts bra. :)

Skönt att du haft ett nyttigt ridpass, det är alltid trevligt. :)

Det låter onekligen inte helt lätt med dressyrarbete... Kommer inte på några fler tips och idéer just nu, men fortsätter att klura lite. Nyttig hjärngympa.

Ja, det är alltid trevligt när en ny insikt trillar in. Hoppas bara att jag kan göra något bra av den också.

Det låter onekligen inte helt lätt med dressyrarbete... Kommer inte på några fler tips och idéer just nu, men fortsätter att klura lite. Nyttig hjärngympa.

Ja, det är alltid trevligt när en ny insikt trillar in. Hoppas bara att jag kan göra något bra av den också.

Försökt med positiv förstärkning nu i veckan på galoppfattningar och på halter, våra problem just ju. Så ska fortsätta med det ett tag nu och se vart det leder, havre brukar kunna lösa våra problem. Det är hans svaga punkt. ;)

Idag lånade jag Våds 2 år äldre faster. Hon ska säljas och behöver hållas igång till dess, så hjälper hennes ägare lite.
Himla trevlig häst för att vara ett sto ;) och nyttigt att sitta på en annan häst. Hon är riden med mycke vikt och är väldigt känslig för sitsen. Kräver en stabil ryttare och massa (!!) ben för att hålla sig i ramen. Annars rör hon sig lite som en ål :p
Hon är himla bussig och trevlig dock. Tänkte ta henne på en uteritt imorn då jag är ledig och för en gång skull har tid över.
Sen ska Våd ta nästa steg mot att bli körhäst imorn, jag är redan lite nervöst. Men har erfaren häst-gubbe med mig :)

@Lydia Nej usch va tråkigt. :( Håller tummarna för att han blir bra. Jag tror att många hästar har både det ena och det andra när man väl röntgar men det behöver ju inte påverka dem märkvärt. Hoppas.

Alltså.. Han är en typisk energisnål häst som saknar arbetsmoral. Tänk dig en lat riskoleponny som helst bara skulle vilja stå bredvid ridläraren i mitten och få godis och fnissa åt hästarna so, springer runt omkring honom.
Bjudningen har alltid varit dålig på ridplanen, den blir bättre och bättre, men han är inte den typen av häst som gillar arbete.
Nu är han inte så illa när jag rider, utan senaste tiden har han jobbat på riktigt bra. Han tar galoppen på ridplan, men tycker att det är jobbigt.

Är en fattig student som knappt ens råd med de löpande kostnaderna för att ha häst, så tränare är tyvärr inte att tänka på såsom det ser ut just nu.
Okej. Det är svårt det där när det saknas motivation. Jag hade det problemet med min förra häst men bara när det gällde ridbanan. Han var alltid en solstråle när vi red ut men då när jag köpte honom vägrade han faktiskt till och med att gå framåt om vi gick i riktning mot ridbanan. :p Det lyckades vi dock ändra på och efter nåt år gick han hellre dit än ut istället. Det var därför jag tänkte att det kanske var just situationen ridbanan som var problemet för er och inte energin i sig?

@Lydia Nej usch va tråkigt. :( Håller tummarna för att han blir bra. Jag tror att många hästar har både det ena och det andra när man väl röntgar men det behöver ju inte påverka dem märkvärt. Hoppas.

Okej. Det är svårt det där när det saknas motivation. Jag hade det problemet med min förra häst men bara när det gällde ridbanan. Han var alltid en solstråle när vi red ut men då när jag köpte honom vägrade han faktiskt till och med att gå framåt om vi gick i riktning mot ridbanan. :p Det lyckades vi dock ändra på och efter nåt år gick han hellre dit än ut istället. Det var därför jag tänkte att det kanske var just situationen ridbanan som var problemet för er och inte energin i sig?

Han kan ha mycket energi även på ridplan egentligen, men han använder den inte riktigt på det där önskvärda sättet alltid. Nu i höst har han ändå varit ovanligt fin dock.

Ute kan han ha för mycket energi emellanåt, men bara när det handlar om att vara transportmedel inte som dressyrhäst.

En bra sak är dock att man vet att han är ärlig, går inte att få den hästen att göra något han inte vill. Då säger han helt nej och står bara still. :)

Han kan ha mycket energi även på ridplan egentligen, men han använder den inte riktigt på det där önskvärda sättet alltid. Nu i höst har han ändå varit ovanligt fin dock.

Ute kan han ha för mycket energi emellanåt, men bara när det handlar om att vara transportmedel inte som dressyrhäst.

En bra sak är dock att man vet att han är ärlig, går inte att få den hästen att göra något han inte vill. Då säger han helt nej och står bara still. :)
Haha, det känner jag igen. Blir det för komplicerat eller obehagligt så stannar min annars så pigga häst och han går inte att få ur fläcken. :rofl: kul att han inte är ensam om det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka