Okej.Han hade tunna sviktande sulor så därav skoning med lädersulor och silikon.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej.Han hade tunna sviktande sulor så därav skoning med lädersulor och silikon.
Va härligt att hon är så positiv och snäll. Jag håller med att detta är nordisens klimat, Tolle lyser upp så fort det är snö på marken, han blir stark och arbetsam och positiv. Har aldrig upplevt det men någon annan häst, men han älskar vintern, kylan och snön.Jag har nog världens bästa häst tror jag. Lea är nu 24 år gammal och spenderar mesta av sin tid i lösdriften, men gapar stort efter bettet och agerar som en stjärna när jag tar ut henne för pyssel/skötsel/sadling. Här behövs aldrig några grimmor, hon följer snällt samma kommandon som hundarna ().
Idag fick hon följa med på en tur i snöstormen och hon bjöd på både glädjeskutt och fantastisk framåtanda trots en halvmeter snö på backen och fnyk som ven in i ögonen. Det känns verkligen att de är gjorda för det här klimatet, nordisarna!
Tittade tillbaka på bilder av -10an från när hon började ridas in. Så himla söt och sväljer längd mycket bättre än min andra. Men senast jag red kände jag av en snedhet även på rakt spår, ut i skogen. Vem ringer man? Et, klinik, kiropraktorvet?
Ojoj, tävla alltså. Det låter lite spännande faktiskt. Skulle vara roligt att ha nåt att jobba mot. Kul att ni ska ut på tävlingsbanorna!Jag och L gick till ridhuset idag, för första gången den här vintern. Det är en hoppryttare som har det, så det stod många hinder och annat pyssel framme. Det var otroligt intressant tyckte L och ville gärna går fram och titta och smaka på allt När han kommit över sin nyfikenhet så gjorde vi ett rätt bra dressyrpass där vi tränade övergångar upp och ner mellan gångarter. Jag lade även in halter bland våra övergångar idag. Jag brukar vara dålig på att träna på att göra halt, men har fått en liten knuff i ryggen den här veckan. Efter snö och plusgrader förra helgen frös det på och blev halt ute och L har bara traktbrodd, vilket har gjort att vi fått hålla oss på banan. Banan har dock varit full med snö och eftersom L inte har några snösulor så har vi fått hålla oss till skritt och liiiite trav. Därför har vi fått träna på det som går, däribland halter Dessutom var galoppen och fattningarna riktigt fina idag
Förresten, så beställde jag tävlingslicenser till både mig och L igår. Det här med tävling börjar bli på allvar nu
@Lazer09 Jag vet inte om det finns på fler ställen i Sverige men på det här stället är det bara en person som gör analyserna och hon håller också föreläsningar och har skrivit en bok om ryttarens sits. Analysen görs med hjälp av en matta som känner av tryck och vikt och man läser av den via en skärm som även räknar ut % och visar sittbenens placering.
Hon som utförde analysen är sjukgymnast. På praktiken fanns flera personer som gör olika saker och man kan få både akupunktur, laser, sjukgymnastik, bassängträning, osv - det mesta går på högkostnadskort, dock inte ryttaranalysen. Förutom att hon bedömde min sits med mattan så gjorde vi övningar som rakriktade och stretchade, och nästa gång skulle vi jobba med gåband för att öva upp liksidigheten och snabbheten i mitt bäcken - för det är troligen olika på höger och vänster sida på mig. Hon gick även igenom hur man gör en korrekt viktförflyttning på hästryggen (detta gjordes i sadel men även utan eftersom att jag aldrig rider med sadel) och det skapade en ökad kroppsuppfattning för mig. Hon rättade även till min hållning och visade hur jag skulle använda rätt muskler för att centrera min sits så att jag är i balans. Och genom att bara se på mig kunde hon säga att jag använde fel muskler när jag gör en förhållning med vä hand, och korrekt med höger, och detta bevisade hon dessutom och det var klockrent.
Jag red intervaller idag, ngt som brukar innebära att vi vinglar mellan höger och vänster sida av vägen, jag får skitont i vä ljumske och glider helatiden. Idag gick det spikrakt, helt jäkla spikrakt! Jag använde mig av hennes övningar och råd kring hållning, sits och viktförflyttning. Jag har kämpat med detta så länge så jag kan säga att jag är lyrisk över resultatet. Jag provade även att rida på volt vilket inte heller gått alls på sistone, hästen hoppar runt och jag får honom inte ens med våld att böja kroppen. Nu gick det och han bara flöt fram precis som förr, utan minska ansträngning. Bara sådär, över en natt!
Jag har mkt kvar att jobba på med min sits, jag har fått övningar (rakriktande och stretchande) och dom kommer jag att göra slaviskt. Är verkligen glad att jag gav mig tillåtelse att lägga pengar på detta.
Jag och Eldman hälsar på, från dagens fotosession!