Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Cherarriduracell Du har kanske större chans att få relevanta genomtänkta förslag på avelsforumet. Med det sagt, och det faktum att jag har noll avelserfarenhet, så tänkte jag spontant på Ene-Blacken. Om han passar dina ston eller inte vågar jag inte svara på, men han har ju kul färg i alla fall ;) Är det några andra egenskaper än färg du vill ha? Finns några svagheter hos dina ston som du vill kompensera? Vilka styrkor har de som du vill behålla?

Jag och L körde en runda idag. I härlig vårsol :love:
10919019_930053893685922_9075985251762323063_n.jpg

Jag noterade även en av baksidorna med körningen idag. Man blir jättesmutsig!
10850039_930053780352600_8856379814742433173_n.jpg

När vi kom hem ställde jag ut L i hagen naken, så han fick sola sig. Han tittade lite förnärmat efter mig och verkade undra var hans belöningsmat var någonstans :confused::D:p
10392357_930053677019277_533746587543070196_n.jpg

Håll en tumme eller två för Eldman. Han hittades liggande i hagen idag, han har trampat på något och kötthoven är blottad och buktar ut. Det är första gången på sju år jag har behövt ringa ut veterinär, friskare häst än honom får man leta efter. Nu står han fullproppad med smärtstillande och gipsad hov i sin box :cry:.
Ska till klinik imorgon som har hovslagare som är godkänd av jordbruksverket, hoppas dom har tid på den som bara är två km bort. Annars Malmö eller Flyinge. I värsta fall Helsingborg....

Håll en tumme eller två för Eldman. Han hittades liggande i hagen idag, han har trampat på något och kötthoven är blottad och buktar ut. Det är första gången på sju år jag har behövt ringa ut veterinär, friskare häst än honom får man leta efter. Nu står han fullproppad med smärtstillande och gipsad hov i sin box :cry:.
Ska till klinik imorgon som har hovslagare som är godkänd av jordbruksverket, hoppas dom har tid på den som bara är två km bort. Annars Malmö eller Flyinge. I värsta fall Helsingborg....

Nej, fy vad tråkigt :( Jag håller också tummarna härifrån och hoppas att det hjälper

Men hjälp vad hemskt :( Håller tummarna för er!

Fröken fick gå en tur i skogen idag, tillsammans med sin mamma. Första på en ganska lång vila. Hon var väldigt på i stallet, svår att göra i ordning för hon steppade runt så mycket. Kände lite oj, hur ska detta bli med människa på ryggen... Men hin var supersnäll, lät mig sitta upp på första försöket, stod snällt och väntade tills vi skulle gå och var lydigare än sin mor. Busade inte ens till det när vi travade, gullhäst.

Däremot har vi fått sadeltrassel. Sadeln hon hade förut är för rak och ev för trång, min wintec är för svängd. Tror de nya wintec blir för raka också. Vad har ni för saflar (och bomvidder!!!) till era?
Kavat har en bomlös, Sensation Ride G4. Jag vet inte vad jag tycker om den riktigt. Kavat gillar den verkar det som och den passar ju såklart men jag har svårt att vänja mig med den annorlunda ridkänslan jämfört med bomsadel.

Usch, stackare. Lycka till på kliniken i morgon. De brukar vara bra på såna skador.

:(

Idag har varit en lång dag i stallet. Den började med lunch-matning och väntan på hovslagaren. En väntan som blev lång. Efter två timmar kom han :meh: Sedan var det dags att dra iväg på träning, en aning sent. Jag som tyckte att jag hade gott om marginal till tiden jag var tvungen att åka...

Dags för träning alltså. Det blev en del fokus på att få upp nacken på L. Han vill gärna bli låg i nacken och krypa lite bakom hand, vilket säkert beror på att han inte är så stark bak än. Vi jobbade även med lite sidförflyttningar och galoppfattningar och det gjorde han bra. Jag insåg dessutom att jag måste börja lägga lite träning på mig själv också. Jag blev väldigt flåsig med en gång!

Sedan köra hem L, packa ur bilen och backa in släpet innan jag kunde åka hem. Hemma igen ca halv sju.

Det blir nog träning igen nästa vecka och sedan blir det nog uppehåll ett par veckor igen. Det känns som att det kan vara bra att köra lite intensivt ett tag och sedan träna själv för att få nya lärdomarna att sjunka in.

Nu har jag gett mig den på att lära mig färgerna och anlagen för dem, googlade hela kvällen igår så nu har jag ett hum om det. Någon fux eller isabell får vi antagligen inte, men kanske gulbruna eller gulsvarta.

Men vissa av hästarna är märkta med (W). vad betyder det, vet ni?

Nu har jag gett mig den på att lära mig färgerna och anlagen för dem, googlade hela kvällen igår så nu har jag ett hum om det. Någon fux eller isabell får vi antagligen inte, men kanske gulbruna eller gulsvarta.

Att de är födda på Wången.

Omöjligt att få en fux är det väl inte, eller? De röda anlagen är ju recessiva och kan ju finnas utan att synas. Så rent teoretiskt skulle du ju kunna få en fux, men det är kanske inte så sannolikt. Men gult är ju väldigt fint annars :)

Omöjligt att få en fux är det väl inte, eller? De röda anlagen är ju recessiva och kan ju finnas utan att synas. Så rent teoretiskt skulle du ju kunna få en fux, men det är kanske inte så sannolikt. Men gult är ju väldigt fint annars :)
OM våra ungston nu ärvt ett rött anlag av någon av sina föräldrar (oklart om vårt första sto öht har sådant, två av avkommorna har en pappa som är AaEe så där har de ju 25% chans) så är det ju fortfarande en förhållandevis liten sannolikhet att det slår igenom på avkomman, med tanke på hur få fuxhingstar vi har inom en 15-milsradie. Att det skulle ge isabell om vi använder en isabellhingst är ännu mindre sannolikhet. Men det känns skönt att veta ungefär hur stor proecentuell chans olka matchningar kan ge, så man vet vad man har att hoppas på. Men helst vill jag bara att stona ska ta sig, inte kasta och föda friska fölungar, de får vara tråk-bruna också ;)

men uppdatering: -10 är verkad runtom "utan knussel", en period har jag bara fått lyfta framhovarna och inte bakhovarna öht, nu har hon dragit åt sig framhovarna efer en stund men bara man är lugn och lyfter upp dem igen får man gjort det man vill. bakhovarna tog hon inte ens åt sig, så det blev jag jätteglad över. Red även ut, första gången sedan stallbytet. I förra stallet kom vi ju aldrig av stallplan uppsuttet. Nu tog det 1-2 km ut i skogen innan första stoppet kom. Sicken skillnad, undrar vad det är som gör det. Måste gå el eller något (spöken? :) ) under vägen i förra stallet, det är det enda rimliga jag kan komma på

Idag var hovis ute o jag hade sonrn med mig så det blev inget rida. Blir först på lördag igen o då ska vi ut o busa i snön.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka