Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har Tolero gjort filmdebut och han får förmodligen ca 5 sekunder i youtubes hall of fame. :D Han kastade inte av nån så matte är nöjd.

Vi red lite sen. Han kändes jämn och fin, höger galopp lyckas jag inte med men det beror på mig. Har övat att rida på volt med min "nya höft" och det är stor skillnad på hästens balans när jag gör rätt. Jag behöver verkligen fokusera på min sits så vi åstadkommer inte så mkt mer än balans. Han blir avslappnad och fin, i god balans och låg i formen. Men jag kommer ju att bli bättre med träning. Skafråga om gubben kan filma nån dag.

@tintilar Du länkar väl filmen sen så att vi får se?

Jag och @parellikusken gjorde sällskap och red i ridhus idag. L var på hugget :D Innan han fått blåsa ur sig pep han och skuttade. När han väl var avrastad gick han rätt bra. Han blir lätt lite låg och framtung, så jag får jobba på att få honom att vinkla in sin bakben under sig så att han kan komma upp i fronten. Efter att jag tränat och fått lite hum om hur jag ska rida för att få honom att komma in med bak och upp i fram har galoppen och fattningarna blivit bättre :bump: Nu tror jag att nästa fokus blir att hitta mer gummi i gångarterna så att vi kan korta och länga som vi vill. Jag är rätt peppad på att tävla i vår alltså :D

Glömde ju att skriva om gårdagens uteritt. Red i backarna här hemma och trots att det knappt är någon snö kvar så hittade vi en sträcka i skogen där det fortfarande låg en del kvar.
10991288_932239186800726_5492895427076187029_n.jpg

Vi passerade även en gård med kor och tittade på dem.
10246608_932239283467383_2045391995257352206_n.jpg

@tintilar Du länkar väl filmen sen så att vi får se?

Jag och @parellikusken gjorde sällskap och red i ridhus idag. L var på hugget :D Innan han fått blåsa ur sig pep han och skuttade. När han väl var avrastad gick han rätt bra. Han blir lätt lite låg och framtung, så jag får jobba på att få honom att vinkla in sin bakben under sig så att han kan komma upp i fronten. Efter att jag tränat och fått lite hum om hur jag ska rida för att få honom att komma in med bak och upp i fram har galoppen och fattningarna blivit bättre :bump: Nu tror jag att nästa fokus blir att hitta mer gummi i gångarterna så att vi kan korta och länga som vi vill. Jag är rätt peppad på att tävla i vår alltså :D

Ni såg så fina ut. :)

Dacke var på sitt tjuriga ponnyhumör idag och var inte alls med på tanken om att rida dressyr. Men jag skyller såklart inte på honom, jag var rätt ofokuserad också och kände mig lite stressad över att befinna mig i ett ridhus med flera andra hästar.
Men på slutet styrde vi mot några hinder, det såg Dacke mening med och hoppade glatt. :)

Ni såg så fina ut. :)

Dacke var på sitt tjuriga ponnyhumör idag och var inte alls med på tanken om att rida dressyr. Men jag skyller såklart inte på honom, jag var rätt ofokuserad också och kände mig lite stressad över att befinna mig i ett ridhus med flera andra hästar.
Men på slutet styrde vi mot några hinder, det såg Dacke mening med och hoppade glatt. :)

Tack :)

Jag fick respekt för det jobb du gör med Dacke efter att ha suttit på honom en kortis. Han verkar inte helt lättarbetad.

Ja såklart @Lazer09 :)
Va roligt att kunna ha träningssällskap i ridhus. Saknar det.

Fördelen med egen häst är att man kan rida när helst man känner för det. Ett par h efter morgonens tur åkte jag ut o redigen, en timme på grusvägarna med en kompis :D Härliga vårsol under en barbackaritt, det känns precis som när man var 15. Underbara nostalgi.

dagen efter att jag säger "Mamma du måste börja rida G lite nu" motiverat med hon har aldrig bockat/hon är så snäll, stegrar hon med mig upprepade ggr, drar en bockserie och väl i stallet igen knuffar hon in mig hårt som tusan i väggen.

Jag har tyckt mer om hästen än jag gör idag. men mina revben är hela och hon tappade inte sin ryttare trots hyss så jag är väl nöjd egentligen.

Tog en sväng på hästens mamma, det var ju superläskigt. väldigt pigg häst som galopperar FORT men är superkänslig för min balans, hamnade jag i obalans stannade hon tvärt och jag höll på att stå på näsan, haha.

Våd löshoppades igår, gick riktigt bra. Han var inte alls lika überladdad som vanligt och studsserien jag byggt upp fick önskad effekt och stannade upp honom. Hoppade ganska låg höjd och fokuserade på tempo och teknik :)
Idag slängde jag på dressyrsadeln och tänkte mig en redig genomkörare, vilket var behövligt då Våd var lite smått motsträvig till mina önskemål. Men efter lite tjat, paus och räknanden till tio så gick han riktigt fint. Fick till två snygga (för att vara han) galoppfattningar oxå :)
Imorn kommer tränaren till oss och jag är laddad :D :banana:

Vad roligt med löshoppning :)

Jag red ut en vända idag. Det blev mycket skritt, och även lite trav, på asfalt, men det var ganska skönt att få skritta en längre bit. Jag passade även på att jobba lite med att flytta för skänkeln fram och tillbaka över vägen och flytta undan bakdelen medan vi fortsatte på vår raka linje. Det gick bra och han lyssnade fint :) Imorgon går vi nog till ridhuset :)

Idag hände ngt roligt. Min medryttare träffade en bonde som hoppade ur sin traktor och började prata häst. Han hade ardennrar på lösdrift (jag borde veta en sån sak i vårt område men icke) och han har jobbat med häst i skog i över 20 år. Igår var han på nsv sm och han inspekterade tolle o sa att han var fin, men kort. Det är ngt jag noterat och önskar, då han ju ska prestera som ridhäst. Jag ska leta upp denna hästkarl och fråga om han kan hjälpa mig med inkörning, och kanske lära mig lite om arbete i skog från en som verkligen kan det. Är väldigt uppspelt över detta. Nu ska jag leta rätt på honom bara.

Idag gick jag och en stallkompis ner till ridhuset. L var inte lika laddad som han varit de sista gångerna :D Det var rätt skönt faktiskt. Jag kom till ridning fortare nu när han inte bara skuttade runt i början :D Idag började han komma upp mer med nacken och komma in med vänster bak, men nu måste vi jobba med att få höger bak att vinkla sig mer och kliva in under magen. Mer träning för oss helt enkelt :)

Idag har det varit Janne för halva slanten, i morse red jag en timme i skogen med tappsko bak och sneovind sko fram, inget hindrar mig! Hovslagaren/stallägaren tog vid direkt när vi kom åter, nyskodd o fin fick han några timmar i regnet i hagen, sedan drillning av gårdens westerntävlingspro tillika hovslagare o son till en hovslagare/stallägare, det blev till att snurra runt runt runt i båda varven en evighet för att släppa efter i nacken, lösgjordhet på westernspråk, sedan onereinstop övning till det satt, eftergiften satt dock hårt åt, han är stark i nacken Janne och förstod inte riktigt vad han skulle göra,men jag fick läxa och skall öva på detta för att kunna gå honom i bättre galoppform.När denna duvning var klar var det dax att borsta, borsta och prova morgondagens kläder, i morgon blir det ju teveinspelning, Janne har ju fått jobb och skall vara med adventskalendern, han fick på sig ett snygg vinrött schabrak i ordets rätta bemärkelse, vinrött med silverliljor! och vi klädde tränset med sånt där grejs oxå och han kommer att bli så fin! Inatt får han ligga med papiljotter och till o med ha täcke på sig! Vi ser fram emot morgondagens äventyr!

Idag har det varit Janne för halva slanten, i morse red jag en timme i skogen med tappsko bak och sneovind sko fram, inget hindrar mig! Hovslagaren/stallägaren tog vid direkt när vi kom åter, nyskodd o fin fick han några timmar i regnet i hagen, sedan drillning av gårdens westerntävlingspro tillika hovslagare o son till en hovslagare/stallägare, det blev till att snurra runt runt runt i båda varven en evighet för att släppa efter i nacken, lösgjordhet på westernspråk, sedan onereinstop övning till det satt, eftergiften satt dock hårt åt, han är stark i nacken Janne och förstod inte riktigt vad han skulle göra,men jag fick läxa och skall öva på detta för att kunna gå honom i bättre galoppform.När denna duvning var klar var det dax att borsta, borsta och prova morgondagens kläder, i morgon blir det ju teveinspelning, Janne har ju fått jobb och skall vara med adventskalendern, han fick på sig ett snygg vinrött schabrak i ordets rätta bemärkelse, vinrött med silverliljor! och vi klädde tränset med sånt där grejs oxå och han kommer att bli så fin! Inatt får han ligga med papiljotter och till o med ha täcke på sig! Vi ser fram emot morgondagens äventyr!
Åh va spännande! :D Lycka till på filminspelningen.

Jamen vilken häst jag har, vilken linslus, som om han aldrig gjort annat. Kameramän, gigantiska mickar, ungar, bilar, innerstad (för första gången), kullersten och ovan ryttarinna (Kakan Hermanson), inget hindrade honom, han traskade kring med högdragen min och kromade sig i kamerablixtrarna! Han älskade det! Han bajsade inte ens...lovar att försöka lägga in bilder

Gud, vad spännande @Blipp :)

Idag är L dyyyr! Jag gick in på ridbanan hemma och red ett dressyrpass och han var väldigt fin och hjälperna. Han dippade inte ner bakom lod så mycket alls och jag hittade dragläget idag. Vi gjorde inget komplicerat, utan bara övergångar, serpentiner och volter, men alltså vilken ridkänsla han bjöd på idag :love: Övergångarna var taktmässiga och fattningarna var fina. Jag tror bara att det blev fel en eller två gånger :up: Nu ska vi träna på att han inte ska gå emot handen när vi gör halt, men jag tror att jag har en plan för det nu :up:

Som sidospår kan jag berätta att han nu börjar röra sig så att det börjar bli svårt att sitta ner i traven. Det kräver mycket mer bålstyrka nu än tidigare av mig. Det är synd bara att jag aldrig har någon med mig som kan filma. Det vore himla kul att se hur vi ser numera. Eller kanske inte, svårt att veta :D:p

L fortsätter att leverera :love: Idag red vi ut ,vår vanliga motionsrunda, och trots uselt väder med snöblandat regn på tvären så blev det en lyckad ridtur. Han arbetade på fint fram till handen och jag kunde välja vilken galopp vi hade :up: Tidigare har jag bara varit nöjd med galopp ute och inte ställt så stora krav på vilken, men idag satt båda galopperna som en smäck, på kommando :) Eftersom han kändes så fin passade jag på att öva lite övergångar och halter och övergångarna blev bra, men mest nöjd var jag med att vi lyckades göra en halt från trav utan att L gick emot förhållningarna :) Än så länge tar det några steg innan det blir stopp, eftersom jag vill behålla takten hela vägen in i halten. Vi skyndar långsamt, men just nu känns det som att vi gör stormkliv i utvecklingen :up:

Kul med framstegen @Lazer09 :D

Vi har fått i läxa att öva galoppen i töm av tränaren. Idag var första passet och han bjöd på fin samarbetsvilja med en gång :)
Dock tror jag att jag gjorde misstaget att hålla på lite för länge :(
Gör ont i hjärtat men samtidigt så behövde han verkligen få rasat av sig med tanke på hur laddad han varit det senaste. Men ändå...gäller att ändå ligga på rätt sida gränsen och idag gick vi nog över.
Men men. En lärdom rikare :)

Imorn får det bli ett lite lugnare pass, kanske en härlig promenix ut. Var länge sen vi bara gick ut och gick. Kanske dövar mitt dåliga samvete oxå med en mysstund i skogen :o;)

@KrullTroll Shit happens och hästarna är ändå rätt tåliga. Han tog säkert ingen allvarligare skada av att det blev lite för länge Du är ju dessutom medveten om det och då är mycket vunnet :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar