@KrullTroll Shit happens och hästarna är ändå rätt tåliga. Han tog säkert ingen allvarligare skada av att det blev lite för länge Du är ju dessutom medveten om det och då är mycket vunnet
Nä, jag tror han överlever ändå
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@KrullTroll Shit happens och hästarna är ändå rätt tåliga. Han tog säkert ingen allvarligare skada av att det blev lite för länge Du är ju dessutom medveten om det och då är mycket vunnet
Ja, @KrullTroll hästfolk Vad är det som gör att hästfolk känner sig tvungna att uppfostra alla andra? Vad fin Våd är på töm Jag måste fråga. Nyfiken som jag är kollade jag upp Våd i blå basen Såg att hans far stod som okänd. Är han korsning eller vet du vem fadern är? Hoppas att du inte tycker att jag är framfusig Jag är bara nyfiken.
Jadu... ingen aning. Har lärt mig att skaka av mig det mesta numera. Men förr tyckte jag det var riktigt jobbigt ibland.
Tack
Arbetet på töm är något som passar oss fint och vi gör framsteg hela tiden. Inga problem att du frågar, bara kul
Våd är renrasig men hans pappa var icke godkänd. Hans ömma moder smet från sin hage till Påvel som då var ett år. Och 2 feb 2010 så föddes Våd i en snödriva
Påvel var dock död vid det laget så gick inte att "verifiera" hans korrekta stam och därför är han nu reggad som korsning. Synd på en jäkla fin häst. Spelar ju ingen större roll då han ändå inte är nått avelsmaterial. Men jag tänker att om ett framtida nordis-riks skulle bli verklighet så är han antagligen portad
Men för mig är han den finaste som gått i ett par järnskor.
Jag tar inte åt mig heller, men jag blir så jävla trött
Vad tråkigt det där med stammen och ett eventuellt riks-deltagande. Men som sagt, för din del är det ju samma fina häst du har i stallet oberoende av stamtavlan
Förkyld och riktigt tråkigt väder gjorde ingen ridning lördag, dock söndag, alltså idag, trodde att Janne skulle vara helt okontrollerad efter 3 ridfria dagar, men icke, han är numera lugn som en filbunke, vi övade one rein stop genom att böja halsen utan att cirkla runt runt, det gick galant, jag tror han kan det, sedan joggade vi nästan hela vår en timmes runda, en låångsam trav, jag växlade mellan nedsittning och lättridning, två små sansade galopper, fiin häst. O en halvtimme på ridbanan, lugn fin trav och lite skolor. Undrar vad som hänt, känns som en ny häst, kanske filmsjärnestatusen som gör honom så coool.
Jag hittade och tittade mest på hastnet när jag letade. Inte alltid de var både körda o ridna, oftast bara det ena eller det andra, beroende på vad säljare sysslade med själv såklart. Men jag tittade på unga hästar så det kan ju ha påverkat vad jag hittade. Men just nordsvenska brukshästar var det inte så mkt av, mest var det kallblodstravare. Jag tittade bara på en nsv innan jag tittade på min - sen var det bara kbl-travare och olika kbl-korsningar. Letade i ett halvår. Det fanns kanske några till men de passade väl inte in på mina önskemål.Jag hade en nordsvensk tidigare och det var inte lätt att hitta en ersättare. Jag ville ha ett inkört sto i lagom ålder (5-10 år) och hittade inte ett enda. Jag tog till och med kontakt med lokalföreningen i FNH men fick inte napp där heller. Hittade några ston på annons som annars var intressanta men de var bara ridna. Det är en varningsklocka för mig så det blev varken titt eller köp (hade de stått närmare kanske jag hade kunnat tänka mig att titta men nu fanns de i andra änden av landet).
Jag spred även i bekantskapskretsen vad jag sökte och utvidgade till att det går bra med kallblodstravare. Då fick jag napp, i grannbyn till och med, och köpte ett sto. Hon är givetvis jättetrevlig, körd både med fyrhjulsvagn och släde under travkarriären, men jag hade gärna stöttat den nordsvenska rasen genom att köpa en sådan. Jag har faktiskt inte sett särskilt många annonser med hästar som passade mina krav (som jag ändå tyckte var rätt låga och jag hade definitivt betalat vad den kostade om jag hittat någon) efter att jag köpte mitt kallblod heller. Valacker har det funnits några men så länge jag har kvar min gammelhäst är det bara ston i min hage som gäller.
Finns det verkligen så få eller vill man inte sälja? Eller är folk rädda för att ta betalt för en rejält inkörd häst så de försöker inte ens sälja den? Mitt största krav bortsett från könet var inkörning. Det kan jag inte ordna själv men inridning går lättare.
Jag hittade och tittade mest på hastnet när jag letade. Inte alltid de var både körda o ridna, oftast bara det ena eller det andra, beroende på vad säljare sysslade med själv såklart. Men jag tittade på unga hästar så det kan ju ha påverkat vad jag hittade. Men just nordsvenska brukshästar var det inte så mkt av, mest var det kallblodstravare. Jag tittade bara på en nsv innan jag tittade på min - sen var det bara kbl-travare och olika kbl-korsningar. Letade i ett halvår. Det fanns kanske några till men de passade väl inte in på mina önskemål.
Jag tror att de ofta säljs lite via mun mot mun sas. Det finns ett forum på FNH där det förmedlas en del hästar - eller gjordes förr iaf. Där kan man få kontakt med folk som är inbitna nsv-folk, som deltar på föreningens arrangemang och känner till uppfödare och andra verksamma inom föreningen och rasen. Inkörda, inridna, väl fungerande nsv går åt snabbt tror jag. Och det finns inga så många, rasen är ju inte så idag.