Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår när vi var ute fortsatte L att vara som en dröm att rida :love: Det är nästan så att jag får hjärnspöken och undrar när bakslaget kommer :nailbiting: Fast just nu är det bara underbart roligt att rida :up:

Upptäckte även att folk är lite lustiga igår när vi var ute. På ett ställe mötte vi ett par kvinnor som var ute och promenerade med en häst. Efter hälsningsfraserna var det första en av dem sa "Varför knackar han sådär med ena fram?" O_o Inget i stil med "Jag noterade att han gör en knix med benet när han går. Har du sett det?", utan pang på och lite lagom anklagande :cautious: Ja, L biljarderar lite lätt med ena fram och är lite inåttåad och sätter i utsidan på tån först.

Jaja, mötte en man som är aktiv i FNH i mitt distrikt och småpratade lite lätt med honom också. Så han vägde upp det märkliga mötet med kvinnorna. Jag blev till och med inbjuden att komma och skogsköra lite :up:

@Lazer09 ja...hästfolk ;)
Härligt att ni är inne i en sån bra period. Njut av varje sekund för det brukar ju komma bakslag tids nog ;) :P

Idag har @mooi hälsat på och skulle testa Biffen lite. Och han öppnade starkt med att inte släppa ut henne på ryggen :o
Såg ut ungefär såhär :nailbiting::nailbiting::eek::yuck: när han förstod att jag var kvar på backen och det var någon annan som var på väg upp på ryggen. Efter lite fjäsk och övertalning så kom hon iaf upp och fick rida runt lite. Han bjöd dock knappt till för fem öre utan var fortsatt skeptisk till vem som var på ryggen:cautious:
Tur han e söt :wtf:;)

I fredags så tömkörde vi iaf och här är bilder och film från då :)

10991297_10152800395663789_1729607992719058026_n.jpg

11001769_10152800397168789_1787795151111684745_n.jpg

10994933_10152800397178789_6179335087239405875_n.jpg

10989207_10152800397578789_619027285547562864_n.jpg

Förkyld och riktigt tråkigt väder gjorde ingen ridning lördag, dock söndag, alltså idag, trodde att Janne skulle vara helt okontrollerad efter 3 ridfria dagar, men icke, han är numera lugn som en filbunke, vi övade one rein stop genom att böja halsen utan att cirkla runt runt, det gick galant, jag tror han kan det, sedan joggade vi nästan hela vår en timmes runda, en låångsam trav, jag växlade mellan nedsittning och lättridning, två små sansade galopper, fiin häst. O en halvtimme på ridbanan, lugn fin trav och lite skolor. Undrar vad som hänt, känns som en ny häst, kanske filmsjärnestatusen som gör honom så coool.
feb-22-018.jpg

Ja, @KrullTroll hästfolk :cautious: Vad är det som gör att hästfolk känner sig tvungna att uppfostra alla andra? Vad fin Våd är på töm :) Jag måste fråga. Nyfiken som jag är kollade jag upp Våd i blå basen :o Såg att hans far stod som okänd. Är han korsning eller vet du vem fadern är? Hoppas att du inte tycker att jag är framfusig :o Jag är bara nyfiken.

Ja, @KrullTroll hästfolk :cautious: Vad är det som gör att hästfolk känner sig tvungna att uppfostra alla andra? Vad fin Våd är på töm :) Jag måste fråga. Nyfiken som jag är kollade jag upp Våd i blå basen :o Såg att hans far stod som okänd. Är han korsning eller vet du vem fadern är? Hoppas att du inte tycker att jag är framfusig :o Jag är bara nyfiken.

Jadu... ingen aning. Har lärt mig att skaka av mig det mesta numera. Men förr tyckte jag det var riktigt jobbigt ibland.

Tack :)
Arbetet på töm är något som passar oss fint och vi gör framsteg hela tiden. Inga problem att du frågar, bara kul :)
Våd är renrasig men hans pappa var icke godkänd. Hans ömma moder smet från sin hage till Påvel som då var ett år. Och 2 feb 2010 så föddes Våd i en snödriva :p
Påvel var dock död vid det laget så gick inte att "verifiera" hans korrekta stam och därför är han nu reggad som korsning. Synd på en jäkla fin häst. Spelar ju ingen större roll då han ändå inte är nått avelsmaterial. Men jag tänker att om ett framtida nordis-riks skulle bli verklighet så är han antagligen portad :(
Men för mig är han den finaste som gått i ett par järnskor.

Jadu... ingen aning. Har lärt mig att skaka av mig det mesta numera. Men förr tyckte jag det var riktigt jobbigt ibland.

Tack :)
Arbetet på töm är något som passar oss fint och vi gör framsteg hela tiden. Inga problem att du frågar, bara kul :)
Våd är renrasig men hans pappa var icke godkänd. Hans ömma moder smet från sin hage till Påvel som då var ett år. Och 2 feb 2010 så föddes Våd i en snödriva :p
Påvel var dock död vid det laget så gick inte att "verifiera" hans korrekta stam och därför är han nu reggad som korsning. Synd på en jäkla fin häst. Spelar ju ingen större roll då han ändå inte är nått avelsmaterial. Men jag tänker att om ett framtida nordis-riks skulle bli verklighet så är han antagligen portad :(
Men för mig är han den finaste som gått i ett par järnskor.

Jag tar inte åt mig heller, men jag blir så jävla trött :meh:

Vad tråkigt det där med stammen och ett eventuellt riks-deltagande. Men som sagt, för din del är det ju samma fina häst du har i stallet oberoende av stamtavlan :)

Jag tar inte åt mig heller, men jag blir så jävla trött :meh:

Vad tråkigt det där med stammen och ett eventuellt riks-deltagande. Men som sagt, för din del är det ju samma fina häst du har i stallet oberoende av stamtavlan :)

Trött ja....O_o:cautious: folk!!

Ja, det är lite trist. Men skulle inte byta ut honom för allt guld i världen ändå. Han är min lycka :love:

Förkyld och riktigt tråkigt väder gjorde ingen ridning lördag, dock söndag, alltså idag, trodde att Janne skulle vara helt okontrollerad efter 3 ridfria dagar, men icke, han är numera lugn som en filbunke, vi övade one rein stop genom att böja halsen utan att cirkla runt runt, det gick galant, jag tror han kan det, sedan joggade vi nästan hela vår en timmes runda, en låångsam trav, jag växlade mellan nedsittning och lättridning, två små sansade galopper, fiin häst. O en halvtimme på ridbanan, lugn fin trav och lite skolor. Undrar vad som hänt, känns som en ny häst, kanske filmsjärnestatusen som gör honom så coool.
feb-22-018.jpg

Hihi...klart man är cool när man är stjärna :p
Men härligt när dom är så sansade. :)

Jag har också fått frågor om varför min häst går konstigt och då har jag förklarat att den har tuppspatt. Men det har inte varit hästfolk och de har frågat väldigt trevligt. Till dem har jag sagt att det är bra att de frågar istället för att tänka att jag rider en häst som är sjuk/skadad.

@Cilva Jag har inget emot att man frågar. Vad jag blir trött och irriterad på är att man attackerar på det vis som kvinnan jag mötte. Ska man fråga kan väl göra det snyggt...

Tror jag inte har presenterat mig i denna tråden, har ett svagt minne av det men kan vara önsketänkande också :rofl:
Efter att aktivt testat på hoppning, skogsmulle ridning på pensionerad travare och islandshästar så tror jag nu hittat "hem" :love: Norsvenskar och kallblodsdressyr är otroligt roligt! :bump:

"Min" (egentligen mammas... ) bruksnordis heter Håknäs Vitspår och är 14 år. e: Hurtig u: Julia. Han blev igångsatt/tillriden under maj-juni av Hanna Lundberg efter ett tidigare liv som skogsmulle och visade sig då vara en riktig dressyrtalang :D Fick denna kommentar under första dressyrträningen: "Han kommer bli fin på kandar, men först får vi träna lite till, han är lättlärd och trampet finns i honom så om man vill lära in piaff och passage senare kommer det vara riktigt kul" medans ryttarens min såg ut ungefär såhär: O_o:eek:, jag ville ju bara ha hjälp med hängandet i högertygeln :p

Vi tränar nu för att kunna åka iväg och starta klubbtävning/pay & ride när vädret är lite mer tilltalande. Även om det har gått trögt det senaste pga en jäkla massa överskottsenergi efter att kylan kom hit till värmland som har lett till bockparader, okontrollerade galopper och akut shettis- samt koskräck :banghead: Ska försöka få in någon ridbild snart men dessa är de jag har på datorn.
20140414_191758_zpsdhxrakdc.jpg

Detta är då min mamma tillsammans med en smutsig pålle under igångsättningspromenad.
20140823_124711_zps11zkiodq.jpg

Och här provar vi framtida tävlingsfrisyrer :o:D (Tjockismage...)

Tur man kan läsa lite här när tiden och orken inte räcker till för den egna ridningen. Har haft ett uppehåll på en hel vecka nu, är trött och hängig. Men på fredag ska jag ta tag i ridningen igen, när jag jobbat klart denna vecka. Måste ta tag i mina höft/ryggövningar också för jag har inte orkat med dom heller = ryggen är skit igen.

@linnlarssonn Kul med fler som förstått grejen med kallblodsdressyr. :) Det var därför jag skaffade nordsvensk och det har jag inte ångrat. Känslighet och kraft på samma gång är en härlig kombination när man uppnår balans. Häftigaste hästarna att sitta på. :) Nä nu måste jag komma igång igen, jag vill också piaffera! :p

Och idag kom bakslaget :wtf: Här var uruselt väder idag så jag klädde på oss och gick ner till ridhuset. Väl där hörde han alla möjliga konstiga ljud och kunde knappt koncentrera sig på nåt annat. Jag ska väl inte lägga hela skulden på honom för jag lyckades inte följa mitt eget råd från en annan tråd och låtsas att det regnade utan blev rätt irriterad när han för sjuttioelfte gången höll på att krevera när det droppade i ena hörnet :cautious: Han verkar dock inte ha tagit så illa vid sig av mitt vrånga humör utan verkade rätt nöjd med sig själv och gäspade gott när vi kom tillbaka till stallet. Jaja, nya tag imorgon på träning.

Vet har klämt på min idag. Det är INTE fångränder på hovarna och det finns inga fettdepåer, bra ju.

Och hon lät honom lyfta på hovarna och ta på benen utan att ens måtta en endaste spark åt hans håll.

Sen fick min andra massor beröm för hull och fräschhet. Det hör väl egentligen inte alls till nsv-tråden men det fick slinka med ändå. Efter vaccinationsvilan ska jag våga mig på att rida min -10 igen, nu när hon blivit okejad. :)

Nordsvensk är bäst helt enkelt. En ras som har alla möjligheter :)

Själv börjar jag få lite ångest över stundande veckan. Årets Göteborg horse show stundar. Jag åker på onsdag (imorn) och kommer hem på söndag. Under tiden får min käre make ta all stalltjänst, vilket han klarat med bravur i 5 år men det känns ändå jobbigt att åka. Har blitt en sån hönsmamma :p
Försöker se fram emot fem dagar med hästar, tävlingar, hårt slit (jobbar som hinderpersonal) och shopping på mässan. :D

Jag hade en nordsvensk tidigare och det var inte lätt att hitta en ersättare. Jag ville ha ett inkört sto i lagom ålder (5-10 år) och hittade inte ett enda. Jag tog till och med kontakt med lokalföreningen i FNH men fick inte napp där heller. Hittade några ston på annons som annars var intressanta men de var bara ridna. Det är en varningsklocka för mig så det blev varken titt eller köp (hade de stått närmare kanske jag hade kunnat tänka mig att titta men nu fanns de i andra änden av landet).

Jag spred även i bekantskapskretsen vad jag sökte och utvidgade till att det går bra med kallblodstravare. Då fick jag napp, i grannbyn till och med, och köpte ett sto. Hon är givetvis jättetrevlig, körd både med fyrhjulsvagn och släde under travkarriären, men jag hade gärna stöttat den nordsvenska rasen genom att köpa en sådan. Jag har faktiskt inte sett särskilt många annonser med hästar som passade mina krav (som jag ändå tyckte var rätt låga och jag hade definitivt betalat vad den kostade om jag hittat någon) efter att jag köpte mitt kallblod heller. Valacker har det funnits några men så länge jag har kvar min gammelhäst är det bara ston i min hage som gäller.

Finns det verkligen så få eller vill man inte sälja? Eller är folk rädda för att ta betalt för en rejält inkörd häst så de försöker inte ens sälja den? Mitt största krav bortsett från könet var inkörning. Det kan jag inte ordna själv men inridning går lättare.

Jag hade en nordsvensk tidigare och det var inte lätt att hitta en ersättare. Jag ville ha ett inkört sto i lagom ålder (5-10 år) och hittade inte ett enda. Jag tog till och med kontakt med lokalföreningen i FNH men fick inte napp där heller. Hittade några ston på annons som annars var intressanta men de var bara ridna. Det är en varningsklocka för mig så det blev varken titt eller köp (hade de stått närmare kanske jag hade kunnat tänka mig att titta men nu fanns de i andra änden av landet).

Jag spred även i bekantskapskretsen vad jag sökte och utvidgade till att det går bra med kallblodstravare. Då fick jag napp, i grannbyn till och med, och köpte ett sto. Hon är givetvis jättetrevlig, körd både med fyrhjulsvagn och släde under travkarriären, men jag hade gärna stöttat den nordsvenska rasen genom att köpa en sådan. Jag har faktiskt inte sett särskilt många annonser med hästar som passade mina krav (som jag ändå tyckte var rätt låga och jag hade definitivt betalat vad den kostade om jag hittat någon) efter att jag köpte mitt kallblod heller. Valacker har det funnits några men så länge jag har kvar min gammelhäst är det bara ston i min hage som gäller.

Finns det verkligen så få eller vill man inte sälja? Eller är folk rädda för att ta betalt för en rejält inkörd häst så de försöker inte ens sälja den? Mitt största krav bortsett från könet var inkörning. Det kan jag inte ordna själv men inridning går lättare.
Jag hittade och tittade mest på hastnet när jag letade. Inte alltid de var både körda o ridna, oftast bara det ena eller det andra, beroende på vad säljare sysslade med själv såklart. Men jag tittade på unga hästar så det kan ju ha påverkat vad jag hittade. Men just nordsvenska brukshästar var det inte så mkt av, mest var det kallblodstravare. Jag tittade bara på en nsv innan jag tittade på min - sen var det bara kbl-travare och olika kbl-korsningar. Letade i ett halvår. Det fanns kanske några till men de passade väl inte in på mina önskemål.

Jag tror att de ofta säljs lite via mun mot mun sas. Det finns ett forum på FNH där det förmedlas en del hästar - eller gjordes förr iaf. Där kan man få kontakt med folk som är inbitna nsv-folk, som deltar på föreningens arrangemang och känner till uppfödare och andra verksamma inom föreningen och rasen. Inkörda, inridna, väl fungerande nsv går åt snabbt tror jag. Och det finns inga så många, rasen är ju inte så idag.

Jag hittade och tittade mest på hastnet när jag letade. Inte alltid de var både körda o ridna, oftast bara det ena eller det andra, beroende på vad säljare sysslade med själv såklart. Men jag tittade på unga hästar så det kan ju ha påverkat vad jag hittade. Men just nordsvenska brukshästar var det inte så mkt av, mest var det kallblodstravare. Jag tittade bara på en nsv innan jag tittade på min - sen var det bara kbl-travare och olika kbl-korsningar. Letade i ett halvår. Det fanns kanske några till men de passade väl inte in på mina önskemål.

Jag tror att de ofta säljs lite via mun mot mun sas. Det finns ett forum på FNH där det förmedlas en del hästar - eller gjordes förr iaf. Där kan man få kontakt med folk som är inbitna nsv-folk, som deltar på föreningens arrangemang och känner till uppfödare och andra verksamma inom föreningen och rasen. Inkörda, inridna, väl fungerande nsv går åt snabbt tror jag. Och det finns inga så många, rasen är ju inte så idag.

Det var därför jag tog kontakt med aktiva i FNH (som jag är vagt bekant med) för att fråga eftersom jag tänkte att de kanske säljs mer genom kontakter. Fast det är ju mycket möjligt att jag inte sågs som en lämplig köpare. För mig är det självklart att nordsvenskarna körs in som unghästar och därför tänker jag direkt att det är något problem om de inte är körda utan bara ridna. Det är ju trots allt i grunden en körhäst. Ridningen brukar dessutom gå väldigt smärtfritt med en häst som är körd sedan innan.

Kallbloden är mycket lättare att hitta på annons (och för mig genom kontakter) men där är det svåra att hitta rätt individ. Jag hade tur med min :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar