Inte alla nsv körs in direkt, det beror på vem som äger dom. Min köptes av en westernryttare vid 9 månaders ålder från uppfödaren. Inte inkörd. Men det fanns ju en annonssida på FNH förut, finns den inte kvar? En del såldes på forumet också men på annonssidan fanns ju alltid några annonser, nästan bara endast inkörda unghästar men annat också. Jag sökte ju en ridhäst, så jag hittade inget där.Det var därför jag tog kontakt med aktiva i FNH (som jag är vagt bekant med) för att fråga eftersom jag tänkte att de kanske säljs mer genom kontakter. Fast det är ju mycket möjligt att jag inte sågs som en lämplig köpare. För mig är det självklart att nordsvenskarna körs in som unghästar och därför tänker jag direkt att det är något problem om de inte är körda utan bara ridna. Det är ju trots allt i grunden en körhäst. Ridningen brukar dessutom gå väldigt smärtfritt med en häst som är körd sedan innan.
Kallbloden är mycket lättare att hitta på annons (och för mig genom kontakter) men där är det svåra att hitta rätt individ. Jag hade tur med min