Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var därför jag tog kontakt med aktiva i FNH (som jag är vagt bekant med) för att fråga eftersom jag tänkte att de kanske säljs mer genom kontakter. Fast det är ju mycket möjligt att jag inte sågs som en lämplig köpare. För mig är det självklart att nordsvenskarna körs in som unghästar och därför tänker jag direkt att det är något problem om de inte är körda utan bara ridna. Det är ju trots allt i grunden en körhäst. Ridningen brukar dessutom gå väldigt smärtfritt med en häst som är körd sedan innan.

Kallbloden är mycket lättare att hitta på annons (och för mig genom kontakter) men där är det svåra att hitta rätt individ. Jag hade tur med min :)
Inte alla nsv körs in direkt, det beror på vem som äger dom. Min köptes av en westernryttare vid 9 månaders ålder från uppfödaren. Inte inkörd. Men det fanns ju en annonssida på FNH förut, finns den inte kvar? En del såldes på forumet också men på annonssidan fanns ju alltid några annonser, nästan bara endast inkörda unghästar men annat också. Jag sökte ju en ridhäst, så jag hittade inget där.

Det var därför jag tog kontakt med aktiva i FNH (som jag är vagt bekant med) för att fråga eftersom jag tänkte att de kanske säljs mer genom kontakter. Fast det är ju mycket möjligt att jag inte sågs som en lämplig köpare. För mig är det självklart att nordsvenskarna körs in som unghästar och därför tänker jag direkt att det är något problem om de inte är körda utan bara ridna. Det är ju trots allt i grunden en körhäst. Ridningen brukar dessutom gå väldigt smärtfritt med en häst som är körd sedan innan.

Kallbloden är mycket lättare att hitta på annons (och för mig genom kontakter) men där är det svåra att hitta rätt individ. Jag hade tur med min :)
vi avlar för rasbevarandet och bor för illa till för att enkelt få hjälp att köra in. de är tömkörda men eftersom jag saknar körkunskaper vill jag inte ge mig in på ngt jag inte reder ut. Därför har vi 5 oinkörda unghästar hemma. Tror inte man behöver dra öronen åt sig bara för att de endast är ridna, jag resonerar lite likt som när jag tittar på ridhästar, skaffar hellre en orörd än en som säljaren påbörjat något med som den sedan misslyckats med. De ska såklart köras in såsmåningom, men då med tillräckligt många medhjälpare med och en duktig mentor i täten.

@tintilar Jag har för mig att jag tittade bland FNH:s annonser också utan att hitta något. Minns att jag såg ett intressant sto i rätt ålder som bara var riden men eftersom den fanns utanför Göteborg var det inte ens aktuellt med en titt. Jag bor i Norrbotten. Givetvis finns det anledningar till att de inte är inkörda men alla ston jag såg i bra ålder var endast ridna och det tyckte jag faktiskt var märkligt.

@Cherarriduracell Att en unghäst inte är inkörd ser jag inte som konstigt alls, om jag hade kunskaperna så skulle jag absolut ha köpt mig en sådan när jag inte hittade det jag sökte. En femåring är för mig inte längre en unghäst (däremot är det en ung häst). För mig är nordsvensken en arbetshäst i grunden och till det hör inkörning och därför känns det lite underligt att det avlas hästar av en ras som sedan inte används till det de är tänkta. Hur vet man som uppfödare då att man avlar åt rätt håll, när man inte använder hästen till det den ursprungligen är tänkt för. Det är ingen kritik mot dig utan något jag funderade en hel del på när jag sökte häst.

Det är givetvis till min nackdel att jag inte hade tid att vänta jättelänge på att hitta den perfekta nordsvenska hästen utan då hellre köpte en häst av annan ras. Jag har tittat lite på annonser även på senare tid och nu verkar det finnas några ston till salu men de har varit 1-2 år vilket inte heller var vad jag sökte men om jag väntar ett eller två år så kanske den ultimata hästen dyker upp. Och rent tekniskt sett så har jag plats i lösdriften...

Tråkigt att du inte hittade en nordis när du letade @Cilva

Vi har varit iväg på träning idag. Vi fick beröm för att vi tränat på att få upp näsan sedan sist :) Vi gjorde en övning med något som liknade små åttvolter, ca 10 m, och testade att fatta galopp på de små volterna. Det gick väl sådär, men det var att testa gränserna lite och det gav oss något att träna på framöver :up: Om L tidigare haft lite svårt att ta vänster galoppen, så har arbetet de sista veckorna gjort att högerfattningarna blivit svårare. Jag tänker att det är ett gott tecken att svårigheterna flyttar på sig.

För att återgå till ämnet så sysslar jag för tillfället med att få till galopp på kommando med tidigare nämnda kallblodstravare. Inte så enkelt alla gånger :D

Jag måste berätta. Igår när jag ridit klart pratade jag och tränaren lite och hon tyckte att vi absolut skulle rida LA i vår :nailbiting: Jag som tänkte att vi bara skulle testa att tävla lite och rida runt några LC program :o Hon började till och med nämna de lättare MSV programmen :eek: Nu tror jag inte det blir riktigt LA ändå, men vi kanske ska sikta lite högre än LC. Framåt sommaren provar vi nog LB. I alla fall känns det roligt med en tränare som tror på oss :)

@Lazer09 Givetvis ska du tävla LA! Jag har ingen aning om vad som ingår där men om tränaren tycker det så är det helt klart bara att anmäla sig :) Jag tävlade mitt kallblod i skritt och trav-klasser ett par gånger förra året bara för att det var roligt. I år skulle jag vilja få till någon slags galopp så att vi kan vara med i de vanliga klasserna.

Idag har vi faktiskt galopperat flera språng i galopp, till och med fattningarna kom på hyfsat bra kommando! Men jag skulle vilja ha en egen rundkorall för att underlätta, är lite drygt att åka 4-5 mil enkel väg så här ofta som jag gjort den senaste veckan. Får se till sommaren.

Tack för din pepp @Cilva !

Nu tror jag inte att vi är klara att gå en LA riktigt än i och med att han inte är stadig i sina fattningar ens hemma. I något/några LA program ingår förvänd galopp, fattningar från skritt och eventuellt enkla byten och där är vi inte riktigt. Någon gång kommer vi dit, men kanske inte i år. Och det är helt OK med mig :)

Då är det bara att träna och rida de klasserna som ni har lite mer koll på :) Själv är jag sådan att jag tar ganska lätt på tävlandet och har med min andra häst ridit ungefär en miljon horsemanship-klasser utan att få till någon galopp alls i mönstret :o Jag tycker att du ska ta tränarens tanke om LA som en jättepeppning framåt, det betyder ju att tränaren tror att det kommer att funka bra för er som ekipage.

Vad ingår i ett LA-program då? :)

Här kommer LA:1 som exempel: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_39504/cf_559/L-tt_A1_2007.PDF
http://stallbacken.50webs.com/dressyr/program/LC-LA/LA1_2007.html

Det ingår skänkelvikningar och förvänd galopp och går på kort bana (vilket gör att jag upplever att det blir ganska tajt och tätt mellan bedömningspunkterna). Vi är inte där än, inte ens hemma. Vissa delar tror jag absolut att vi kan fixa, men inte ett helt program och inte på godkända procent.

Men jag tar det som en jättepepp framåt att tränaren tyckte att vi kunde rida ett LA program :)

Här kommer LA:1 som exempel: http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_39504/cf_559/L-tt_A1_2007.PDF
http://stallbacken.50webs.com/dressyr/program/LC-LA/LA1_2007.html

Det ingår skänkelvikningar och förvänd galopp och går på kort bana (vilket gör att jag upplever att det blir ganska tajt och tätt mellan bedömningspunkterna). Vi är inte där än, inte ens hemma. Vissa delar tror jag absolut att vi kan fixa, men inte ett helt program och inte på godkända procent.

Men jag tar det som en jättepepp framåt att tränaren tyckte att vi kunde rida ett LA program :)
Okej, det programmet har jag ridit en gång för länge, länge sen. :p Ja visst klarar man nog av att utföra det men man vill ju utföra det väl också, med bibehållen stabil form och balans. :) Kondition, styrka och uthållighet. Och avslappning. Det är nog det svåraste att uppnå i programmet skulle jag känna, än att utföra själva rörelserna. Hoppas att ni tar er an det, det klarar ni säkert!

Okej, det programmet har jag ridit en gång för länge, länge sen. :p Ja visst klarar man nog av att utföra det men man vill ju utföra det väl också, med bibehållen stabil form och balans. :) Kondition, styrka och uthållighet. Och avslappning. Det är nog det svåraste att uppnå i programmet skulle jag känna, än att utföra själva rörelserna. Hoppas att ni tar er an det, det klarar ni säkert!

Det gör vi nog så småningom, men troligen inte under våren. Om allt känns bra eventuellt till hösten, annars nästa år. Vi skyndar långsamt, så att vi kan ha många kul år ihop framöver.

Red ut idag och L var lika fin som före vi var i ridhuset :love: Att det var sol ute gjorde ju inte saken sämre :D Han gjorde fina fattningar åt båda hållen och fina övergångar och halter. Nu njuter jag för fullt av att vara hästägare :)
12797_939135606111084_4528324492643820157_n.jpg

11026155_939135629444415_5038831788205278523_n.jpg

Jag måste berätta. Igår när jag ridit klart pratade jag och tränaren lite och hon tyckte att vi absolut skulle rida LA i vår :nailbiting: Jag som tänkte att vi bara skulle testa att tävla lite och rida runt några LC program :o Hon började till och med nämna de lättare MSV programmen :eek: Nu tror jag inte det blir riktigt LA ändå, men vi kanske ska sikta lite högre än LC. Framåt sommaren provar vi nog LB. I alla fall känns det roligt med en tränare som tror på oss :)

Roligt! :)

Jag hänger gärna med som hästskötare. :)
Har bokat upp dagen för programridningen i kalendern redan. ;)

Själv har jag lagt dressyrplanerna på is, har för mycket med skolan och andra konstprojekt att jag helt enkelt inte orkar med att ha mål med Dacke. Just nu är det nog smartast att bara ha honom som avkoppling, kravlöst.

Roligt! :)

Jag hänger gärna med som hästskötare. :)
Har bokat upp dagen för programridningen i kalendern redan. ;)

Själv har jag lagt dressyrplanerna på is, har för mycket med skolan och andra konstprojekt att jag helt enkelt inte orkar med att ha mål med Dacke. Just nu är det nog smartast att bara ha honom som avkoppling, kravlöst.

Kul! Jag skickade ett mail om programridningen för någon vecka sedan och inte fått nåt svar, så jag får nog ringa snart tror jag. Tur du påminde mig om det. Har inte hunnit stanna upp och komma ihåg att ringa i veckan. Får göra det imorn.

Tur i oturen för mig att du inte satsar med Dacke. Då får jag ju en groom med mig :up: Men tråkigt att du inte orkar, även om jag förstår dig.

Idag förstod jag varför mina oklippta nordsvenskar svettas när jag kalla och blåsiga vinterdagar fått noja och daltat med täcke. Så vansinnigt mycket päls som ska fällas nu. Ett drag med svettskrapan över baken och man får loss en pälsmössa värdig en tsar. Och det är bara toppen av isberget. Har inte reflekterat över det tidigare då min 25-åring alltid varit klippt och femåringen inte riktigt satt sån björnpäls som i år tidigare.

Ja här har det också börjat fällas. Och svettas gör han också nu när det blivit "varmt" - iaf ur en nordsvensks perspektiv. :D

Vi red en sväng igår, han var så löjlig o ville inte gå först i ledet, så jag fick övertala honom, sen ville han inte trava i täten så jag fick övertala honom. Sen ville han inte gå över diket först så då fick jag tvinga honom. Det blev lite tokigt med en häst som vände hem när vi skulle gå överoch då ville han inte. Fick sitta av till slut. vi har gått över större vattendrag än så o han är aldrig rädd, det var han inte nu heller han ville bara inte fortsätta själv om kompisarna skulle vända hem. Det gick finfint att sitta uop på andra sidan o rida över det tillbaka till kompisarna. :grin:

men han är fin. :) Pigg o rörlig och balanserad, traven är gudomlig och en riktigt luftig o fin galopp på slutet. Känner mig motiverad på ridturerna just nu. Vill rida fort, länge sen jag kände mig så. Kanske är våren. :D

Haha :D Ja, inte fryser de i första taget våra hästar :p Efter att jag ridit stod jag och funderade på vilket täcke jag skulle lägga på L. Valet föll, efter att jag sansat mig själv lite, på det ofodrade regntäcket, men jag stod och höll i det fodrade täcket en stund :o

Idag hade jag sällskap av en @ullisdenballe i stallet, så för ovanlighetsskull blev det lite bilder på något annat än hästöron :D
11026148_940121899345788_8529272730341727503_n.jpg

11043229_940121842679127_4776364941558025332_n.jpg

11034389_940121959345782_4596220964837698362_o.jpg

Och som avslutning en fin fattning:
10387622_940121832679128_8903596013474053426_n.jpg

Håller på att greja med en film också. Den kommer nog senare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar