Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har kört lite sista veckan, men också ridit.

Hittade ett kimblewikbett på Hööks rea för strax över hundra kronor bara, så köpte det att ha som lite skarpare bett att rida på istället för att använda liverpoolbettet jag kör på.

Dacke älskar att mysa. :)

Vad tråkigt att det inte verkar funka med inkörningen :( @KrullTroll Har du någon körkunnig som kan hjälpa dig?

Jepp, stallägaren är körgubbe. Så har hjälp, men vi har lixom fastnat lite nu.
Har även en del folk kring mig som är duktiga med körning, men...
Jag kämpar på ett tag till så får vi se.
Varken hans mamma eller mormor har nånsin gått att köra heller iof så det finns kanske i generna :/

@KrullTroll Har du provat att lägga ut bommar i form av plockepinn och ridit/promenerat över? Gärna i olika höjder så att de får tänka till lite extra. Jag tänker mig att man då kan få lite i träning i att ha saker runt benen och när det funkar så tajtar man ihop det ytterligare. Om någon har röjt sly i näraliggande skog borde det också vara perfekt att trampa runt i. Jag har dock aldrig kört in någon häst men jag tror att sådana här saker kan hjälpa hästen att förstå att saker runt benen inte är farliga.

Roligt att du kör så mycket nu.

Blir inspirerad att köra mer jag med, så smörjde selen ordentligt idag. :)

Nu när jag är lite förkyld känns det faktiskt som en ganska bra motionsform. Han kan springa av sig och jag behöver inte anstränga mig mer än nödvändigt :) Dessutom är det ju så roligt och jag har haft lite dåligt samvete eftersom körningen fått stå tillbaka för ridningen de sista veckorna.

Idag körde jag en sväng igen. På ett ställe var det lite spännande då det var några som arbetade på ett hus vid sidan av vägen och eldade i en liten hög en bit bort. L blev väldigt spänd och var på väg att vända och springa åt andra hållet men jag lyckades hålla oss i rätt riktning och komma förbi. Jag fick en liten självförtroende boost av att jag lyckades reda ut situationen :up: Jag har varit (och är i viss mån fortfarande) rätt feg i körningen med sådana här situationer så det kändes väldigt bra att klara ut det idag :)

Jepp, stallägaren är körgubbe. Så har hjälp, men vi har lixom fastnat lite nu.
Har även en del folk kring mig som är duktiga med körning, men...
Jag kämpar på ett tag till så får vi se.
Varken hans mamma eller mormor har nånsin gått att köra heller iof så det finns kanske i generna :/

Tråkigt :( Har tyvärr inga bra tips. Jag hade dock tur när jag köpte L. Han var väl påbörjad med inkörningen så jag kunde bara ta vid och hänga på vagn i princip. Att jag för min egen skull backade tillbaka till början mer eller mindre är en annan femma. Lycka till i alla händelser.

@parellikusken Ja hon tycker det är jätteroligt. Hon är 4,5 och har ju suttit på honom sen hon föddes men först nu är hon stor nog att kunna ha fötterna i barnstigbyglarna o börja rida på riktigt. Jag sa först att mina barn ska inte rida, det är min fristad, men man ändrar åsikt när man ser glädjen och framstegen. :o

Haha @KrullTroll Jag har ridit barbacka igen :D
11041229_944446898913288_8000713883045615980_n.jpg

Red ett dressyrpass på banan och det gick riktigt bra. Han var bra på hjälperna och kändes stark i kroppen. Men vi kämpar på med halterna. Han kommer fint tillbaka, men står inte kvar. Så fort jag lättar går han framåt. Vi jobbar vidare.

Tillägger en vårig bild. Jag har hittat tussilago :love:
10350621_944446842246627_1673124289154449774_n.jpg

@Lazer09 du är galen!!:nailbiting:

Våd har tappat en framsko, som alltid en vecka efter skoning, slå på den och den sitter en evighet :banghead:
Hovis är i Flyinge tills på onsdag så ingen sko förrän torsdag. Jag som vill rida i solen :(

Åh vad härligt med alla som är ute och kör! Jag skulle gärna fortsätta inkörningen med Vitspår (självklart med hjälp då jag inte har någon koll:p) men är tveksam till att jag någonsin skulle våga mig ut även om han var inkörd... Är rädd att han ska bli rädd/sticka/hoppa runt, ja allt som han håller på med i ridningen utanför paddocken och att det ska sluta i katastrof :( Jag är onödigt feg för det är verkligen är så kul att köra! :cry: Pållen är mycket tömkörd och har dragit däck när han var på tillridning och hon tyckte att han var så duktig och att vidare inkörning inte skulle bli några problem, men senaste tidens bravader har gjort mig skrämd att han ska göra samma saker med en vagn bakom :nailbiting:

Har i alla fall ridit idag och vår svacka är nog äntligen på väg att vara över! Red på ett nytt bett, rakt tränsbett och fick en riktig härlig känsla! :love:
Bifogar en bild på den lilla raggtussen :p
WP_20150309_18_05_12_Pro_zps61ddhk1t.jpg

@KrullTroll Har du provat att lägga ut bommar i form av plockepinn och ridit/promenerat över? Gärna i olika höjder så att de får tänka till lite extra. Jag tänker mig att man då kan få lite i träning i att ha saker runt benen och när det funkar så tajtar man ihop det ytterligare. Om någon har röjt sly i näraliggande skog borde det också vara perfekt att trampa runt i. Jag har dock aldrig kört in någon häst men jag tror att sådana här saker kan hjälpa hästen att förstå att saker runt benen inte är farliga.

Att trampa runt bland sly eller bommar är inget problem för honom. Inte heller att få tömmen kring benen när vi tömkör, eller om jag knackar med ett spö utanpå, mellan eller runt alla ben.

Om jag däremot leder honom och håller tex ett kvastskaft mot honom som nuddar benen så blir han skiträdd.
Står vi still går det bra.

Att trampa runt bland sly eller bommar är inget problem för honom. Inte heller att få tömmen kring benen när vi tömkör, eller om jag knackar med ett spö utanpå, mellan eller runt alla ben.

Om jag däremot leder honom och håller tex ett kvastskaft mot honom som nuddar benen så blir han skiträdd.
Står vi still går det bra.

Aha, det var ju knepigare. Blir han rädd om han stöter till en vägg också? Till exempel i en vändning?

@KrullTroll Även i trånga utrymmen (transport, smal stallgång osv)? Låter som ett jobbigt problem men det enda man kan göra är antagligen att träna. Har själv en häst som jag ville få inkörd men insåg sedan att det inte skulle fungera då den sparkar först och tittar sedan.

@KrullTroll Även i trånga utrymmen (transport, smal stallgång osv)? Låter som ett jobbigt problem men det enda man kan göra är antagligen att träna. Har själv en häst som jag ville få inkörd men insåg sedan att det inte skulle fungera då den sparkar först och tittar sedan.

Smalstallgång är inga problem, inte heller att lasta. Däremot så hoppar han över bommen i transporten. Men det har med hans rädsla för att bli lämnad att göra så där ensamtränar vi för fullt.
Ja, träning är enda lösningen. Så vi kämpar på. Förhoppningsvis så går det vägen, bara att han behöver tid på sig.

Vi har försökt släppa ihop våra här hemma, men det är helt galet hur dåligt det har gått. Mammahästen skyddar sin fyraåring som ett föl, -11 går fram och ska hälsa på mina, mammahäst galopperar efter och kör bort dde hemska inkräktarna. Sen attackerar -11 mina hästar som inte kan försvara sig, för då kommer 600 kg modersinstinkt och ger dem ännu mer stryk.

Provade att ta bort mamman och -09, så -11 fick bekanta sig med mina utan backup. Hon försökte attackera min ponny igen men han sparkade 2 ggr, hon blev såå paff och lämnade honom ifred sen. -10 lät -11 vara nära men sp fort -11 gjorde något dtumt pep -10 och bet eller lyfte bakhov. -10 själv var ganska socialt inkompetent och skiljdes ur flocken förra året pga för taskig mot de andra, så verkar som att hon fått em fin social utbildning av min ponny senaste året.

Nu går mamman och min ponny själva så får -09, -10 och -11 gå själva och bli kompisar.

Hur vanligt är det att ston försvararsina tonårsdöttrar såhär? De är avvanda och hon har haft föl efter detta också. Hade ni hållt dem åtskiljda eller provat släppa ihop igen (det har gått en vecka) och haft is i magen? Känns ju inte schysst mot de nya hästarna som inte gör nåt fel, att de blir så misshandlade.

Vad tråkigt att det inte gick bra med ihopsläppet @Cherarriduracell Hoppas det löser sig.

Jag red ut barbacka idag.. Det blev vår standardrunda och det gick bra, ingen avramling :D Skämt åsido var han väldigt fin att rida idag. Han var lydig och inte så tittig. Tog båda galopperna och gjorde faktiskt bra halter från både skritt och trav :up: Mötte en kvinna (som bor i området där jag brukar rida och köra) på vägen och fick en fråga om jag ville komma förbi med L i påskhelgen med vagnen så att barnet kunde få med en liten bit. Blev lite chockad och smickrad och sade ja :o När jag kom hem kom jag dock på att jag är bortbjuden i påsk, så vi får se hur det blir. I vart fall är det trevligt att möta på trevliga människor :)

Idag tog jag en heldag ledigt från skolan, behövde verkligen det, och ägnade dagen åt att vara med Dacke istället.

Jag och två stallkompisar tog hästfinkorna och for iväg till ett ställe med fantastiskt fina ridvägar. Red en tur på två timmar i rask fart och satt sedan och fikade i solen ett par timmar medan hästarna stod i hage eller var uppbundna under tiden.
Så mysigt!
Finns inte bättre att umgås med sin häst när man insett hur elak världen kan vara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 396
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar