Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
När ska man börja leta efter en ny vän?
Min gammelman, Lyrik, gick bort för snart 3 år sedan, 24 maj 2012.
Just nu går det inte att leta häst pga ekonomin och dåligt knä, men längre fram? Måste leta stall plats oxå.
Vill ha en ny vän för promenad ridning körning, lite tträning i dressyr, hopp, WE

Svårt att svara på exakt. När du känner dig redo är väl det korta svaret.

Hoppas att du hittar rätt vän @Soffan74

Idag red jag ut med en stallkompis och det var trevligt att ha sällskap för en gångs skull. L var väldigt lugn och avspänd, nästan lite loj, men det var skönt att kunna sitta i lugn och ro och njuta av turen istället för att parera hans titt och skutt.

Idag blev det en lugn körtur. Trots snålblåst och kyla, men imorgon blir det träning igen och då tycker jag att det räcker att han varit ute och bara värmt upp kroppen lite idag. Han var riktigt trevlig att köra idag :) Även om han kikade lite på omgivningen så höll han sig ändå på mattan. Vet inte om det hade att göra med min "nya" taktik eller inte, men trevlig var han i alla händelser. När han var liten (4 och under) så hade jag som taktik att skratta när han blev rädd eller busig, eftersom jag någonstans har grundinställningen att det inte gör så mycket om allting inte är fläckfritt jämt, men någonstans på vägen har jag nog glömt det och blev påmind igår när jag var ute med stallkompisen. Skrattet verkade göra oss båda två mer avspända, så jag hoppas att det funkar i fortsättningen också.

Hej o hå...nu är det sju (eller åtta?!) veckor sen Eldman hittades liggande i hagen med söndrig hov. För en vecka sen tog jag av sista omgången gips och sen i torsdags står han ute i liten hage på cementplatta varje dag, gissa hur lycklig han är?! Ja matte också för den delen! Äntligen hyfsat väder så han kan vara ute, hoven är fortfarande skör men han behöver inga sjukbeslag. Och jag har blivit en jävel på att gipsa haha! :p

Oj, @Jen80 Det låter läskigt med hoven :nailbiting: Hoppas han repar sig snart. Man lär sig onekligen mycket saker när man håller på med hästar :D Jag fick till exempel lära mig att linda zinkbandage när min förra häst fick ett större sår på ett ben. Har dock glömt hur man gör nu :o

Jag och L var iväg på träning idag. Jag valde att rida barbacka eftersom jag inte är helt hundra på sadeln och att lite- balans och följsamhetsträning aldrig är fel :D Shit, vad fin han var idag :love: Vi testade på lite av varje idag. Lite öppna och sluta, bakdelsvändning med tanke åt skrittpiruett och galoppfattningar från skritt. Det var lite svårt med slutorna och att få bakdelsvändningarna centrerade, men annars gjorde han allt ganska okomplicerat. Han är verkligen en fröjd att arbeta med :bow: Han är så himla arbetsvillig och samarbetsvillig och det är så himla skönt. Jag behöver aldrig fajtas om vi ska göra någonting. Jag bara ber och han gör :up:

Haha!! Jag är här @Lazer09 :p
Sorry för taskig uppdatering, finns bättre i 10-ornas tråd. Men ska bättra mig här bland mina jämlikar ;)

Våd är som sagt haltfri nu och vi ska sätta igång igen. Inte långt till tävlingen nu. Och jag är sååå nervös redan, speciellt nu när en dryg vecka försvann pga sulblödningen.
Men men, på't igen bara.
Han är laddad till tusen min biff. Har börjat lite lugnt denna veckan med tömkörning i skogen och igår jobbade jag honom lös från backen i ridhuset. Har inte gjort det på länge ordentligt så det behövdes. Han trotsa fint och visade tydligt att han fatta vad jag mena men sa "fuck you" och körde sitt eget race. Fick gå på honom lite hårdare än normalt, vilket gav resultat. Han e så jäkla snabb i skallen och smart så den här träningen behöver han mer av.
Han blev iaf väldigt lyhörd och sansade sig rejält tillslut <3

Han har oxå lärt sig öppna hagen:banghead:
Som tur e har han inte gått ut utan står snällt innanför och väntar. Men börjar mer och mer tro att jag fått den hästen för alla mina synder ;)

Härligt att det går så bra för dig @Lazer09 han verkar verkligen vara en pärla din L :love:

Min lilla har fått hoppa igen, fast bara 4 språng + nån stock i skogen. Idag kände jag att jag nog har regionens mest bortskämda nsv i utrustningsväg. Hon och ponnyn delar utrustning, det är differenceträns och bett med parerstänger i 10,5. Och sadeln då. Viljen skillnad det är med parerstänger! Inte för att hon är svårstyrd utan, men vad bra det KAN bli? :)

Har blrjat sätta igång hennes storasyster med. Hon har haft en historia av att bocka i början avvarje pass, vilket hon inte gjorde idag. Istället var hon superpigg och ville inte alls bromsa när jag tar i tygeln, det är mycket bättre att slå upp huvudet jättehögt och snurra det så all bettinverkan försvinner helt. Var kanske inte jättenöjd med det, gillar livet och slår helst inte ihjäl mig så nästa gång provar vi en liten martingal. Trodde aldrig det skulle behövas på en nsv, de är ju generellt rätt lågställda... Menmen. :)

Sen vet jag inte hur jag ska hinna men -11 borde börja ridas in också. Är tömkörd och så men inte sutten på mer än nån minut för länge sen. Blir spännande, får göra det efter mitt ridprov till utbildning nästa v så det inte gör sp mycket om hon tappar mig :)

@Cherarriduracell Hur många kusar har du? O_o
Vad är det för utbildning? :)

Tömkörde över bommar idag. Först i skritt och trav vilket gick fint, sen vidare i galopp. Vilket var betydligt jobbigare :p
I vänstergalopp som är hans bästa gick det ändå helt ok. Höger däremot vart svårare. Jobbigt att inte bara få rusa runt så fort benen bär lixom O_o
Jag gav honom utrymme att tänka själv över hur han skulle lösa det och det gjorde han genom att hoppa två galoppbommar som ett längdhinder för att sen studsa över resterande...:banghead:
Med lite mer hjälp så klarade han det, men det är något vi ska göra oftare tror jag :)

Rejält trött i både kropp och knopp efter iaf :D
Plaskar lite i en pöl
11081326_10152603906112504_8598765696058481489_n.jpg

10253846_10152603906202504_6109964854761293079_n.jpg

@KrullTroll lite väl många... står 7 på gården. en är min och resten är mammas. avelsstoet, -08, -09, -10 ("min" av dessa, den jag rider mest och skriver om här), -11 och -13. de två yngsta ska säljas, -09 ska ut på foder när hon satts igång och -08 ska jag rida igång åt min mamma när -13 är såld eller kastrerad.

Det är ridlärarutbildningen jag vill gå :) H

Härligt att ni är på gång igen @KrullTroll :) När ska ni på tävling?

Vad härligt med så många nordisar i stallet @Cherarriduracell Jag är lite avis :D Kul att du hoppar din(a) lite också. Jag är alldeles för dålig hoppa L.

Igår red jag ett dressyrpass på banan som gick bra. Jag testade lite av det vi gjorde på träningen sist och fick bra gensvar. fattningarna från skritt var lite svåra annars gjorde han bra öppnor och slutor och annat som jag bad om :) Idag blir det en ur ute med sällskap i solen :)

Tävlingen/P&J är 19 april så nu är det hårdträning som gäller. Ska försöka hoppa lite mer och köra en del markarbete så vi kan ratta runt på en bana. Behöver få några mer hopp i kroppen då jag egentligen är hopprädd :p
Men ser det mest som en kul grej och träning. Men ska inte sticka under ston med att jag vill ha med en rosett hem ;)

Idag tog vi följe med ardenrarna i stallet som skulle parköras. Blev då en annan rutt än den jag tänkt så att vagnen skulle få plats. Blev en tur på nästan två timmar. En hel del längs trafikerad väg vilket var nyttigt för Våd som "glömt av" att han egentligen är trafiksäker :cautious: men efter 10 bilar så brydde han sig inte längre. Mötte motorcyklar, hästtransporter, båtkärror och en buss. Men han skötte sig toppen min prins! :love:
Imorn får det bli antingen uppsutten hoppning eller löshoppning efter grevagården och hongstpremiering. :)

Hoppas det går bra på P&J :) Vad skönt att det går bra i trafiken med Våd. Trafiken är Ls största nackdel. Han är inte att lita på när man möter fordon ute, ibland går det bra och andra gånger kastar han sig och drar åt andra hållet. Igår när vi var ute gick det dock bra, men då hade vi lugnt sällskap och det gör det hela lättare. "Tyvärr" rider jag mycket själv och i och med hans oberäknelighet undviker jag gärna ställen där vi kan råka på trafik, vilket gör att han heller inte tränas i att möta trafik. Moment 22 så att säga :meh: Men hoppet är det sista som överger en, så jag tror fortfarande att han kan vänjas vid trafik.

@Lazer09 Jag hade sönder min dator.. Så har blivit en stammis på bibloteket istället, läst sjukliga mängder böcker. :)
Bukefalos har jag inte haft möjlighet till. Men nu är datorn lagad. :)

Med Dacke rullar det på. Rider mest ut nu, eller kör ute.
Har sagt upp mitt boende nu och letar nytt, så planen är att flytta Dacke också. Så stall ska börja sökas så fort jag vet vart jag ska bo. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 396
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka