Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten bild från helgens löshoppning
8D6C9788-8C1B-49AE-95C1-277FDE47E485_zpsrl2nurn7.jpg

nä hörrni,nu fick jag feeling igen. Om man skulle boka in ponnymätning 14/4 eller 5/5 och en P&J 9/5?

Hon fick tofflor från cavallo i förrgår. Jag hade inte en tanke på att man kanske måste vänja in dem vid sådana, så jag lyfte hoven, satte på booten och lät henne sätta ner hoven för att kunna spänna rätt. HIMMEL OCH PANNKAKA GREJEN SVALDE MIN HOV ropade hon och viftade loss den efter bästa förmåga. Innan nästa försök fick hon lukta i den och då gick det bättre, men fortfarande lite läskigt. Pillade på högertofflan också och gick ut på en liten promenad utanför stallet för att känna på dem. Gick superbra så vi gick in ochsadlade och gav oss ut på en mor-dottertur med mor-dotterhästar.

Ett skogsbolag har köpt upp mycket mark häromkring, med fina sandiga grusvägar som var hårda, men med gräs i mitten. Perfekta. Men så kan man ju inte ha det när man ska köra timmerbilar på så nu har vi kilometervis makadamväg. Aj aj sa ponnyn men med tofflor gick det helt ok och hon var ganska lätt att flytta undan för skänkel. Men vad generösa cavallo är i storlekarna! Hennes hovlängd ligger i övre kanten av storlekens mått, ändå hör man hur de "klapprar omkring" på hoven, är minst 5, kanske 10 mm för mycket runtom hovavtrycket i dem.

Kan uppdatera med gårdagens ridpass som gick skit :wtf:
Red ett dressyrpass i ridhuset och Våd var stark som en oxe. Inte så het och stressad, men stark. Brukar kunna rida igenom det numera, sällan ett problem mer än under uppvärmingen. Men igår var jag så kass :(
Har mycke som händer i mitt privata som gör att jag inte mår helt hundra psykiskt vilket visade sig tydligt igår. Hade inget tålamod utan vart irriterad som jag vet är sååå fel och bara gör Våd stönigare :(
Avslutade med att skritta av honom ute som plåster på såren så han inte hatar mig för mycke, själv ville jag mest bara gråta :cry:

Tänkte andas ett par gånger extra och göra ett nytt försök idag :crazy:

Styrkekram @KrullTroll :heart Det är sånt som händer och jag har varit där själv med L. Så väl som man vet att man inte ska bli irriterad eller arg, så blir man det ändå vissa dagar. Ny dag och nya tag idag! Våd förlåter dig säkert :)

Idag red jag ut en runda i lugnt tempo. Testade ett bett jag fått låna av en vän, men jag måste nog testa det några fler gånger innan jag ger en dom. Försökte öva på att göra halt också, eftersom vi uppenbarligen behöver träna på det :D:p Det gick halvbra, men vi får fortsätta träna :)

Igår fick Dacke en vilodag, och vi njöt istället av det fina vädret. Dacke som egentligen mer är en flodhäst än en kallblodstravare fick gå ned till sjön och kolla om vattnet var badvänligt. Han ansåg att det inte riktigt var det ännu, men att plaska runt och vada i det gick bra. Han fick äta gräs endel också, men valde att stanna kvar i vattnet.

Han uppskattade även att få nytt vatten i hagen. :)

Dacke och hans söta och fantastiskt trevliga lilla hagkompis, en korsning mellan russ och arab. Trist är dock att han flyttar ifrån oss om en månad. :(

Snart ska jag iväg och jobba och resten av helgen är jag iväg och vedbränner keramik. Så Dacke är utlånad till en karl i stallet som rider honom ibland, tror dom gillar varandra. :)

Åh vad roligt med alla uppdateringar. @Lazer09 - så himla fina på tävling. Viktigt tycker jag att vi åker och visar upp våra fantastiska nordsvenskar. @KrullTroll Vilken hopptalang! Jag har inte provat med min 10:a ännu. Ser kul ut.

Här hemma är det mest min dotter som rider Kavat. Jag går efter med 25-åringen i grimma. Kavat är halvt inkörd (linor, skaklar, däck och kälke) men jag inser att han nog aldrig kommer att bli den trygga körhäst jag vill ha. Det är mycket nerv vilket är kul i sadeln men inte lika spännande på kuskbocken. Han är slående vacker att se på, mäktig - folk stannar och fotograferar honom i hagen. Jag får leta efter ytterligare en valack. Vi har plats.

Tack @fejt! Han älskar verkligen att hoppa, och jag jobbar på att känna mig fullt trygg i hoppningen så vi kan njuta ihop. Det går åt rätt håll iaf, han är så bussig.
Våd har oxå mycke nerv, så är fortfarande tveksam till körningen. Men vill ändå ge det ett ärligt försök så får vi se hur det artar sig. Vi har kul på vägen if och det är viktigast. :)

Nya bud kände vi, vi provmäter lite hemma. Känns det mycket säkert att hon landar under 144 mäter vi i år, annars får det vänta till nästa år och det blir P&J i år. Känns dumt att mäta i år, knappt tävla något lokalt alls och sedan behöva mäta om nästa år igen.

Våd verkar vara en supertrevlig och lite egen häst och man kan ju inte annat än hoppas att du lyckas köra in honom. Han skulle se fin ut framför vagn. @KrullTroll

Han är underbar, men som du säger rätt egen.
Vi kämpar på och har redan gjort stora framsteg. Nerven i honom gör honom känslig vilket i sin tur gör att han är väldigt lättlärd. Ihop med en vilja att göra rätt och en arbetslust så känns det som att det kan gå :)

Ja, det tycker jag också @parellikusken :bow: Se nu vad du får beröm @ullisdenballe :)

Tack @fejt :) Jag håller med dig att vi får hjälpas åt att promota rasen genom att ta med dem ut och visa upp.

Vad glad han ser ut att få hoppa @KrullTroll :D Jag vet fler som tycker att det är kul:
:banana:

Apropå det här med nerv och egenheter. Min L har också lite nerv, så jag funderar på om det inte är så att det ändå inom rasen finns en viss nerv och explosivitet. Jag menar hur skulle de annars orka dra stora timmerlass i skogen eller jobba i jordbruket, men det finns också en stor "will to please" och följsamhet på människor som gör att de är lätta att arbeta med även med nerven. Eller är jag flummig och partisk nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 396
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar