Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som tänkt blev det körning idag. Mycket terapiträning för L. Det var en hel del bilar ute där vi körde trots mitt på dagen och att det bara är småvägar, men det är bra att träna på det med. Just nu börjar jag bli less på hans rädsla för bilar. Det tar för mycket energi från det roliga att ständigt hålla koll på var det kommer bilar och att hitta ställen där det är gott om plats att mötas och om det kommer någon bakifrån kan jag inte lita på att han står kvar där vi ställt oss där det är bra mötesplats för han kan dra iväg framåt ut framför fordonen när han vill komma därifrån :banghead: Giv mig styrka att träna bort det :meh:

Jag vet att han inte kan hjälpa att han upplever sig trängd och obekväm, men någon gång borde det ju ändå släppa. Han har ju egentligen inte varit med om något så värst farligt i möte med fordon. Suck.

Och idag satt jag och funderade på när min j*vla häst ska sluta spöka för mörka fläckar i vägen/vattenpölar/stenar/grenar/sin egen skugga/ingenting... :meh:

Nej nu när jag fått klaga lite på detta eviga skvättande (blir värre och värre desto mer tränad han blir) så kanske jag ska skryta lite :love: Har ridit på tränsbett några gånger nu, annars har pelhamet varit det som funkat absolut bäst men nu så har det vänt. Han har blivit så fin och lydig nu det senaste att vi till och med galopperade på tränsbettet ute i skogen idag :p Vi har kämpat på med högergaloppen och den börjar ta sig den med så snart ska vi nog kunna ta oss ut på någon programträning/pay and ride! Blir så sugen när jag ser tävlingsbilderna här :D

Jepp @Lazer09, nu ska det bli tävling. Min debut ställdes in så då anmälde jag mig till kort-kursen istället. Även p&r och P&J har krav på kort här omkring så tänkte att det är lika så bra. Nån gång vill jag ju kanske starta på riktigt oxå :)

Annars har vi haft härliga turer i vårvärmen. Helt underbart väder nu. I helgen var vi ett helt gäng hästar från stallet som gav oss ut.
Igår red jag och stallets 3-åring som precis börjat ridas ut. Våd fick vara trygg farbror vilket han skötte med bravur. :love:
083787AC-7590-4B02-ACB8-BA95E9BC655C_zpsc3zqfiaz.jpg

9C10216A-9A45-4405-994E-B0AA23E3A952_zpsnwqom3gw.jpg

6F6F648B-FE14-409A-BA6C-6A9C853E1336_zps4iafqfbu.jpg

Jobbar lite för mycket just nu, vilket är bra för då har jag råd att ha häst, nackdelen är väl att det är svårt att få tiden att räcka till. Jobba 40% och plugga 100% ger lite tid över..

Men i lördags så fick Dacke duscha och sedan red vi dressyr. Gick sådär.. Var en tränare i paddocken som tittade på oss och rekommenderade att träna upp bakbenen. Så det är vad vi börjat med nu.

Igår hjälpte jag min medryttare att träna från marken, orsaken är att Dacke behöver cavalettiträning från marken. Såg fint ut. :)

Jag och Dacke. <3

Imorse hann vi med en skittur i skogen, oländig terräng så herrn fick lyfta på hovarna.

Vi har haft en underbar dag! Toppenväder och min bäbis (min människobäbis alltså) var på gott och trött humör och sov bra i vagnen riktigt länge. Vi hann med att både göra lite markarbete på stallplan, och sen när ridplanen blev ledig fick jag hjälp att skjutsa ner barnvagnen till ridplan så kunde jag och B ha skoj trots att jag har "ensamvecka" (sambon jobbar 1v hemma 1v). Från ridplan kan jag sen ta han direkt till lösdriften och ändå ha uppsikt över vagnen.

B var superduperjätteglad, vi löslongerade och han var jätteuppmärksam och när jag drev på lite så fattade han på eget initiativ galopp och la till och med av några bocksprång! Han som alltid brukar vara Mr. Seriös :P... Jättekul att se! Och spontangaloppen förvånade mig stort, men det verkar som att hans kondition börjar återkomma fort nu när vi får jobbat "regelbundet" (åtminstone varannan vecka, alla träningstillfällen under ensamveckan är bara bonus för jag kan liksom inte styra över huruvida dotra mi tänker ha en bra dag eller inte).

Längtar otroligt mycket till i maj, då ska vi på AR-kurs för Monika Sanders :love:!

Skönt att läsa om fler hästar som har spöken @linnlarssonn :)

Vad roligt att ni också ska tävla @KrullTroll Peppa :bump::banana:

Ooh, vad roligt med kurs @skiesabove Vill ha full rapport sedan :D

Jag har njutit i fulla drag idag. Selade på L och körde en sväng tidigare och även om det inte var någon särskild sväng eller hände något annat spännande så var det helt underbart :love: Solen sken och L var glad och lydig. Det är de små sakerna i livet som gör det. För övrigt känns det väldigt klichéartat att vara så glad i våren och solen som jag är, men det känns på riktigt som att bli pånyttfödd nu när våren kommer :o Jag kan inte hjälpa det, jag bara älskar't :love:

11102917_967142189977092_5845554457255620238_n.jpg

11035305_967142206643757_2409967183534276060_n.jpg

https://www.facebook.com/johanna.haglund.35/videos/vb.100000439591728/967142476643730/?type=3

Så härligt @Lazer09 :love: längtar tills Våd är inkörd oxå.
Förstår verkligen vad du menar med känslan som kommer när våren och solen äntligen är här. Speciellt här där vintern var så blöt och mörk. Är det snö så blir det inte lika deprimerande. Men det här regnet.... :meh:
Idag fick Våd en vilodag, tiden sprang iväg. Har tentavecka och ligger lite efter så fick stå över ridningen.

@skiesabove vad härligt med ett litet träningspass :) minns hur det var när min son var liten. Var ett jäkla pussel för att få till hästeriet. :wtf:@parellikusken han e tjusig den där :)

@skiesabove vad härligt med ett litet träningspass :) minns hur det var när min son var liten. Var ett jäkla pussel för att få till hästeriet. :wtf:@parellikusken han e tjusig den där :)

Jag börjar faktiskt precis inse lyxen i att varannan vecka kan jag få minst 2-3 timmar varje dag, 7 dagar i sträck, med härlig barnfri träningstid :D...

Men varannan vecka är det precis så, pusslande... det blir ju liksom himla knepigt de dagar hon vägrar vagnen, jag kan rykta hästen med barnet i bärsjal men det känns inte tryggt att träna honom. Möjligtvis, i yttersta nödfall (har hänt 1 gång hitills) så leder jag honom till hagen med henne i sjal, men det känns inte bra alltså, för många riskmoment...

Nu är våren här, underbart!

Bortsett från att lilla hästen är pollenallergisk.. Han har börjat hosta lite nu samt att det rinner från både näsa och ögon. Han känns också lite tröttare än vanligt, kanske det kan ha med pollen att göra också?

Nu är våren här, underbart!

Bortsett från att lilla hästen är pollenallergisk.. Han har börjat hosta lite nu samt att det rinner från både näsa och ögon. Han känns också lite tröttare än vanligt, kanske det kan ha med pollen att göra också?

Vad tråkigt :( Men jag tänker som så att om det rinner från både ögon och näsa så kanske det inte är så konstigt om han är lite trött. Immunförsvaret går väl på högvarv, precis som på människor som är pollenallergiska.

Jag red dressyr barbacka idag. Red lite linjer från LB:1an som träning inför tävling. En del saker gick bra, till exempel börjar längningarna bli bättre, men andra saker gick inte så bra, till exempel får vi inte till halterna riktigt. Men han var riktigt trevlig att rida idag.

Jag var även med en vän och tittade på ett stall att eventuellt flytta till. Stallet var väldigt fint med fina stora boxar, högt i tak och härlig luft. Det fanns stor uteridbana, ridhus, med fibersand, och bra ridvägar runtomkring. Hagarna såg trevliga ut. Det jag tvekar på är att det blir längre för mig att åka till stallet. Sambon och jag flyttar dessutom närmare det nuvarande stallet i juni, så det blir ju ogjort om jag flyttar på hästen i samma veva. Det kan också bli mindre tid i hage till vintern, men han får troligen en bättre/roligare hagkompis att gå med de timmar han är ute. Svårt val, men jag tror faktiskt att jag flyttar och det blir nog uppgraderingen av sällskap i stallet som blir tungan på vågen.

@Lazer09 låter som ett superhärligt ställe. Hur långt blir det för dig att åka?
Stallet jag står i nu är det 1.5 mil enkel väg hemifrån. Dock ligger högskolan halvvägs så planerar jag bara med ombyte så kan jag dra in en del på åkandet. Har försökt stå i flera stall närmare hemma, men bytt tillbaka till nuvarande igen av olika anledningar. Resvägen är trist ibland men det får gå.

*kl*
Red dressyr idag och gav mig på att försöka rida igenom LC:1. Kändes helt ok tills vi kom till galoppen :banghead: Där har vi mycket att jobba med. Tragglade lite och fick till en helt ok vänster galopp, högern ville inte alls idag :down:
Men traven kändes fin och även formen i skritten :up:
Han var dessutom rätt sansad och mjuk i sidorna så jag är överlag nöjd. Även nöjd med mig själv som klarade att släppa stress utifrån och bara rida i nuet :D

Han har dessutom blivit en tanthäst, hur ska jag annars förklara leopardmönstret :eek:
11148701_10152935619763789_2305466212247281856_n.jpg

Rätt fin om jag får säga det själva :P
17084_10152935622993789_6856553625860850869_n.jpg

Hej alla!
Efter att ha varit en inbiten halvblodsmänniska har jag nu bytt inriktning och köpt mig en kallblodstravare :)
Jag skulle gärna lägga in ett par bilder på honom men har ingen aning om hur man gör ;)
Han är snart 5 år och är insutten, inridningen tänkte jag börja med till hösten när kommunikationen fungerar som den ska mellan oss.

@Lazer09 låter som ett superhärligt ställe. Hur långt blir det för dig att åka?
Stallet jag står i nu är det 1.5 mil enkel väg hemifrån. Dock ligger högskolan halvvägs så planerar jag bara med ombyte så kan jag dra in en del på åkandet. Har försökt stå i flera stall närmare hemma, men bytt tillbaka till nuvarande igen av olika anledningar. Resvägen är trist ibland men det får gå.

*kl*
Red dressyr idag och gav mig på att försöka rida igenom LC:1. Kändes helt ok tills vi kom till galoppen :banghead: Där har vi mycket att jobba med. Tragglade lite och fick till en helt ok vänster galopp, högern ville inte alls idag :down:
Men traven kändes fin och även formen i skritten :up:
Han var dessutom rätt sansad och mjuk i sidorna så jag är överlag nöjd. Även nöjd med mig själv som klarade att släppa stress utifrån och bara rida i nuet :D

Han har dessutom blivit en tanthäst, hur ska jag annars förklara leopardmönstret :eek:
11148701_10152935619763789_2305466212247281856_n.jpg

Rätt fin om jag får säga det själva :P
17084_10152935622993789_6856553625860850869_n.jpg

Det kommer att bli knappt två mil att åka. Jag har funderat över natten och kommit fram till att jag flyttar och funkar det inte får vi flytta igen.

@Marita73 Välkommen hit! För att lägga in bilder måste bilderna du vill lägga in finnas någonstans på internet, t ex photobucket, facebook eller en blogg. När bilden finns på internet högerklickar du på den och kopierar bildwebbadress och klistrar in den här.

Jag och bullen dressyrade på banan idag igen (jag har fått lite feeling :D). Gjorde nästan samma saker som igår, men också några sidvärtsförflyttningar och testade gummit i galoppen. Han flyttar bra åt sidan faktiskt och än så länge ber jag om ganska lite tvärning. I galoppen provade jag att trycka på på en långsida och samla ihop på kortsidan och fick känna på lite trevligt stuns i galoppen. Det ska bli kul att se vad det blir av den med lite träning :)

Alltså Balk har verkligen hög arbetsmoral... jag har fått hoppa in och ut ur ridbanan pga att bebis vaknar till och behöver gungas lite, så även idag. Funkar bra och han står stilla och väntar på mig medans jag bumpar vagn. Har bara grimma/kapson när jag gör så och knäpper loss eventuellt rep om jag hoppar ut. Idag kom stallägaren förbi och skulle luncha hästarna men var jättestressad, så jag erbjuder att hjälpa till lite (hagarna är bredvid ridbanan). Så jag platsar B och tar med mig vagnen och börjar kasta in hö. Det spelar ju som ingen roll om han vandrar runt därinne, det är högt och bra staket.

Kollar efter en stund bort mot ridbanan och där står han kvar på exakt samma plats och tittar på oss. Har inte rört en hov. Som att han undrade varför jag inte tog vårt arbetspass på allvar, för det gjorde ju minsann han. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2