Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi löshoppade igår, gick fint. Inga höjder utan lite teknik istället och han löste det fint.
11138664_10152959178663789_922768905573304620_n.jpg

11109179_10152959176708789_5384128725318620510_n.jpg

11196263_10152959174103789_4688847490096728410_n.jpg

Idag fick han vila då han gått så många dagar på raken. Hovis var ute i morse och han fick nya skor. Stod som ett ljus hela skoningen, kan bli lite rastlös och tramsig ibland. Men idag vara han som en klok farbror, det känns verkligen som att han har vuxit upp lite.
Var ute i lördags och red med en i stallet och då låg han först hela vägen. Utan att skygga för hästätande stenar och pinnar, jag njuter verkligen av min häst just nu :D

Så söt han är @KrullTroll :love:

Bullen och jag var på träning idag och han var riktigt fin :) Vi övade lite på skolorna (öppna och sluta) och det var lite svårt för mig att få ihop koordinationen, men efter ett par försök blev det ok. De är inte färdiga eller perfekta på något vis, men vi har inte jobbat så mycket med dem än och han är inte tillräckligt stark än för att göra dem perfekt. Det känns kul att ha nåt att jobba med dock. Vi jobbade även på galoppfattningar från skritt och gjorde han bra :up: Vi provade även på att samla upp galoppen lite, men det var svårt och tungt tyckte han. Det är ju inte så konstigt heller eftersom styrkan för det saknas, men man måste börja någonstans :) Hoppas att ridkänslan från idag håller i sig till helgen då vi ska på tävling :nailbiting:

Åh @Lazer09!! Vill oxå fixa fattningarna!!
Red ett dressyrpass igår som innehöll icke lyhörd häst, ånglok, arg häst på bakbenen, mjuk och fin häst, lyhörd häst, ok fattningar och galopp i hyfsat tempo. Så jag får ändå vara nöjd :)
245EBF04-CE44-4E41-ACF3-9534C5A68819_zpstjzsa4ra.jpg

E9963323-5BBE-4A0E-8563-A949D00F03E1_zpsoj5xzzof.jpg

Idag promenerade vi på morgonen en sväng. Det får vara dagens "motion" då jag har mitt slutprov till gröna kortet ikväll :)

Tack @Lazer09 det är så jag tänker oxå, skam den som ger sig. Jag ser ju enorm skillnad på honom från ett år sen tex.
Fortsätter formkurvan till nästa år så kommer vi vara grymma då.

Fast jag tycker ju iof att min häst är grym varje dag, även de gånger passet inte gått bra. Jag hittar så gott som alltid något bra, och bara att han är den han är och är min är allt jag kan önska ändå <3

Det går fort med de små @KrullTroll För att ge dig perspektiv kommer här en film på oss från slutet av september:
Och en från slutet av februari:

Idag tänkte jag bara rida en kort stund, tänkte börja med en kort sväng ute och avsluta med lite jogg på banan för att känna på knapparna lite. Den första delen av min plan gick i lås, men inne på banan blev det inte en så kort stund med jogg. Det började bra med ridning framåt i alla gångarter, men när jag skulle känna på halterna (vad annars) så tog det en bra stund att komma igenom. Blev inte totalt nöjd ändå även om det blev ganska bra till slut.

På söndag är det dags för tävling och jag har en plan för hur jag ska motionera honom fram till dess. Eftersom han kan bli lite motig om det blir många dagar med hårt jobb i tät följd, så tänker jag köra en sväng imorgon och rida ut en kortare runda på lördag. Hoppas planen håller och att det funkar.

Det går fort med de små @KrullTroll För att ge dig perspektiv kommer här en film på oss från slutet av september:
Och en från slutet av februari:

Idag tänkte jag bara rida en kort stund, tänkte börja med en kort sväng ute och avsluta med lite jogg på banan för att känna på knapparna lite. Den första delen av min plan gick i lås, men inne på banan blev det inte en så kort stund med jogg. Det började bra med ridning framåt i alla gångarter, men när jag skulle känna på halterna (vad annars) så tog det en bra stund att komma igenom. Blev inte totalt nöjd ändå även om det blev ganska bra till slut.

På söndag är det dags för tävling och jag har en plan för hur jag ska motionera honom fram till dess. Eftersom han kan bli lite motig om det blir många dagar med hårt jobb i tät följd, så tänker jag köra en sväng imorgon och rida ut en kortare runda på lördag. Hoppas planen håller och att det funkar.
Vart tävlar ni då? :)

Beror på vilken tid det är. Jobbar till 11 och ska sedan på lunch med en tjej jag börjat träffa. :)

Men misstänker att du tävlar på dagen och då är dte nog kört.

Det verkar som jag startar vid 12, så du hinner nog inte. Du får heja på oss i tanken istället :) Hoppas lunchen blir trevlig :)

Kul att se de olika filmerna @Lazer09 :)
Det händer ju grejer hela tiden med ungtupparna. Jag har inte på film nått större hur det såg ut då. Men jg minns känslan och går jag på den så har det hänt en hel del :)

@KrullTroll Jag upplever att det är lätt att tappa perspektivet ibland och måste påminna mig om hur det har varit eftersom det går framåt så fort. Då är det kul att ha film från olika tidpunkter. Tyvärr blir det inte så ofta som jag skulle vilja. Just de här filmerna och den från tävlingen är nästan de enda jag har, men det är roligt att det syns en så tydlig skillnad på dem.

Idag har jag varit ute och kört igen. Det blev mycket övergångar för att kolla av lydigheten och får nog krypa till korset och erkänna att L nog inte är riktigt så lydig som jag upplevde sist :o:D Visst är han lydig för det allra mesta och svarar relativt snabbt på rösthjälperna, men på "fel" ställe med lite vind i öronen var han inte riktigt så snabb i reaktionen som sist :p Vi jobbar vidare. För övrigt var det vidrigt kallt i vinden idag och jag frös som jag inte gjort på länge på kuskbocken. Det är inte min favoritsida av körningen direkt det här med att frysa :cautious:

Ja, det är verkligen kul att ha filmer. Jag har några småsnuttar, men ska försöka att både bli filmad och fotad oftare.

Idag blev det en kortare tur i skogen. Har varit på begravning hela dagen så behövde fylla på med lite positiv energi, men klockan var mycke när jag kom iväg till stallet så därför en kortare tur.
Våd har stått i två dagar och var superladdad. När vi skulle galoppera gjorde han en helt ok fattning men ville sen bara rusa. När han inte fick det så vart det kort-kort galopp, på gränsen till på stället och bokningar. Manade på framåt och han ville rusa. Var lixom bara två växlar.
Har ont om tid imorn men hoppas jag hinner rida honom, känns som han behöver det. Vart tog min "mogna" häst vägen :p :D

Jag höll mig till planen idag och red ut en sväng barbacka. L var väldigt trevlig att rida idag :) Vi kände på lite öppna och sluta och skänkelvikning och han gjorde det utan knot. Jag red bra idag också kändes det som. Imorgon är det allvar och dags för tävling. Hoppas känslan från idag sitter kvar.

Jag var även iväg på loppis för att bli av med en del grejer jag samlat på mig. Blev av med lite saker, men inte allt tyvärr. Min förhoppning var att slippa ta med mig nåt hem :D:p Valde att slänga lite grejer när jag kom hem sedan, men känner mig ganska nöjd med att jag lyckades skänka bort en sadel som hängt och dammat flera år till en kompis (som inte har någon häst än och inte skulle ha nåt:p) :up:

Bullen var på sin andra tävling någonsin idag och sprang en LB:1 på godkända procent. Precis. Det blev 60,178 % och det var kanske något snällt bedömt. Han var tokspänd och jag lyckade inte rida ur det och det resulterade i ... hmm... varierande bjudning. Ibland gick han fram fint och ibland var han helt tom. Jag håller helt med om de kommentarer som står i protokollet utan tycker att domaren gjorde en rättvis bedömning av dagens uppvisning.

Apropå det här med kommentarer var det alldeles fullt av dem i mitt protokoll idag och dessutom trevliga och framåtsyftande :)
2015-05-10%2016.08.56.jpg

Bullen var inte så glad över att vara lockig när dagen var slut :D
2015-05-10%2014.47.22.jpg

Bullen var på sin andra tävling någonsin idag och sprang en LB:1 på godkända procent. Precis. Det blev 60,178 % och det var kanske något snällt bedömt. Han var tokspänd och jag lyckade inte rida ur det och det resulterade i ... hmm... varierande bjudning. Ibland gick han fram fint och ibland var han helt tom. Jag håller helt med om de kommentarer som står i protokollet utan tycker att domaren gjorde en rättvis bedömning av dagens uppvisning.

Apropå det här med kommentarer var det alldeles fullt av dem i mitt protokoll idag och dessutom trevliga och framåtsyftande :)
2015-05-10%2016.08.56.jpg

Bullen var inte så glad över att vara lockig när dagen var slut :D
2015-05-10%2014.47.22.jpg

Grattis!! Skitbra ju! :)

Min lilla häst har fått ordinering styrketräning av bakdelen för att förbättre galoppen som känns konstig.
Så tre dagar i veckan värmer vi upp med en massa cavaletti och galoppfattningar från marken. Jag rider inte cavaletti, definitivt inte på en häst som kan snubbla på plan asfalt. Så han får göra det på lina istället.
Och vilka framsteg han har gjort snabbt!
Från att ha snubblat hela tiden för två veckor sedan kan han nu lätt utan att ens nudda i bommarna trava över sex upphöjda på raken. Brukar ha fem-sex på ena sidan volten och tre på den andra.

Mycket stolt över min klumpiga och obrydda häst. :)

Jag ger detta sommaren. blir inte galoppen bättre får han en utredning på klinik. Jag är orolig, men alla som tittat på honom tycker att han är ohalt och att det är styrka som behövs. Så jag försöker att förminska min hypokondri och tro på vad andra säger.

Jahapps nu närmar sig kursen och B får inte följa med :(. Förkylda hästar i stallet... Men jag ska få låna en nordsvensk av hon som har gården där vi ska vara, så det blir nordis-dressyr ändå :D!

Ska bli superkul att få prova rida en häst som är välutbildad i det akademiska också, så jag får in känslan i kroppen så att säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka