Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad roligt att läsa @skiesabove :)

Fin @Marita73

Idag blev det en uteritt i mest skritt. Det var lugnt och skönt nästan hela tiden, utom när vi var på väg att bli omkörda av en bil :banghead: En bil som körde väldigt lugnt och trevligt, men det gick bara inte för L så ha drog iväg och var på väg att komma upp i sken :nailbiting: Fick dock stopp förhållandevis snabbt och kunde parkera oss på en garageuppfart för att släppa förbi bilen. Det är verkligen inte bra att han blir så rädd och trängd :( Det får bli till att hyra in (muta :p) en vän att hjälpa till och vänja honom vid bilar igen.

Efter lite vägande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att byta stall. Så till nästa månadsskifte flyttar vi båda jag och L :D Jag tror att det kommer bli bra, men det är alltid lite nervöst. Man vet ju vad man har, men aldrig säkert vad man får. Fast nu vet jag att vi får ridhus på gården, till och med egen ingång från stallet :up:, och stor uteridbana och mer ridsällskap.

Ågu vilken dag jag hade igår. Red alla systrarna, började med 09 som trots lång vila var mycket lydig både för hand och skänkel. Flyttade undan för skänkel dessutom, något vi inte ens tränat tidigare. Hade en gummisnodd på då hon senast jag red kom på att matte inte kan bromsa om man tar huvudet rakt upp och springer, hade tänkt hänga på en martingal eller thiedeman istället men stalltomten hade gömt dem så det blev som det blev där. Ska leta igenom mina gömmor till på tisdag och se om jag hittar något då.

Sen drog -11's inridning igång lite mer seriöst, är väl dags när man är fyra. Tydligen har hon ich -10 exakt lika stora huvuden så de kan ha samma träns, smidigt! Var en kort runda med uppsittning och skritt med ledare några minuter, vi hann med spänd till lite mer avslappnad innan jag tyckte att det räckte för dagen. Senast hon hade ryttare la hon sig ner med knapp förvarning så var nöjd med att hon hellre höll sig på tårna än på rygg...

-10 var också trevlig, men med klantig ryttare. Jag har haft mycket att göra så hon har vilat lite, och jag tyckte att det var "en bra ide" med några kortare galoppintervaller idag. Så jG red bort till ett av våra större gärden och fattade galopp. Ca 20 m senare sätter hon huvudet mellan frambenen och skjuter rygg 2 ggr, och jag blev så paff. Då vet man att man har lite för enkla unghästar till vardags, när man inte tänker sig för ens en gång extra innan man gör som jag... Resten av passet gick bra, red lite fattningar istället för intervaller och brottades lite med den där högerbogen som envisades med att ramla inåt. Fick bra resultat och i skritten på vägen hem började hon nosa lite åt att gå på tygeln. Kul!

Hoppas flytten går fint och att du blir nöjd @Lazer09
Läskigt att han reagerar så i trafiken. Lite sällskap för att bygga upp trygghet och självkänsla hos honom låter ju inte fel.

@Cherarriduracell ett jäkla jobb att hinna med alla djuren :)

Igår jobbade vi galoppfattning på töm. Fick till ett par som jag vart riktigt nöjd med, även några bra avsaktningar :)
Han kräver en del stöttning från mig men jag tycker ändå att det blir bättre. Högergaloppen e sämre, och han blir fortare trött men det kommer allt mer :)
Idag kom en kompis med häst på besök så vi red ut i solen. Vart en klätterrunda och Våd var på sitt allra bästa humör. Pigg och framåt, men trygg och orädd. Ville aldrig sitta av :love: Den andra hästnet visserligen äldre men en dramaqueen så Våd fick agera trygg farbror, en roll han axlade med bravur!
Idag är han dyyyyr <3

Härligt att du är på gång med alla djuren @Cherarriduracell Det låter som att du har lite att göra med så många att hålla igång :D

Jag hoppas att det blir bra med flytten @KrullTroll Men funkar det inte sa min nuvarande stallägare att det bara var att höra av mig :D:p :up:

Det är verkligen inte trevligt när han reagerar som han gör, men jag hoppas att jag kan få mer sällskap när vi rider ut efter flytten och då blir det förhoppningsvis bättre trafikträning.

Idag red jag i paddocken igen :o Det är så himla roligt att rida dressyr just nu :) Om två veckor är det dags för tävling igen och jag är tokpeppad på att ta revansch för sist. Jag red igenom hela programmet idag och fick en känsla för vad som funkar okej och vad vi behöver jobba på. Trav-delen funkar bra och jag upplever att längningarna också är okej. I galopp-delen funkar volten, men det är galet svårt att vända snett igenom i galopp och hålla galoppen hela vägen ut till staketet. Efter lite jobb blev det dock lite bättre. I skritten är han avspänd, men har en ganska kort skritt så det kan vi inte göra så mycket åt utan den får vara som den är. Halterna är dock fortfarande vår stora stötesten. Vem visste att det kunde vara så jäkla svårt att göra halt?! O_o Ja, vi har en del att ta med oss till träningen nästa vecka :)

Jag flyttar snart och igår hittade jag en ny lösdrift åt Dacke också. Blir toppenbra! :)

Igår var vi ute på en lång barbackatur i skogen och myste.

Har så lite tid för Dacke nu, riktigt dåligt samvete. Om fyra år tar jag examen, då har jag lovat honom en shetlandsponny i examenspresent för att han orkat stå ut med att jag pluggar. Han gillar småponnys, så han ser också fram emot det. ;)

Dacke är förresten het på arbetsmarknaden just nu, fått två jobberbjudanden senate tiden. Han kommer dock tacka nej till båda, han väntar på drömjobbet istället.

Det ser helt underbart ut @parellikusken :love:

Jag red ut idag och det var riktigt härligt i kvällssolen :) Red förbi en går med kor och det har kommit kalvar som var bara hur söta som helst :love::love: Vi galoppade lite i backar och gick lite offroad, så det blev en blandad härlig tur. På hemvägen mötte vi upp stallägaren och hennes senior och det var nbrog bra att han fick lite moraliskt stöd eftersom vi blev omkörda av en traktor. Vi kunde gå undan bra, men det var fortfarande läskigt sa L och ganska skönt med en trygg farbror söm höll ställningarna.

Jag har luskat reda på att man får rida på en av stränderna i grannbyn fram till 1 maj. Så imorn trotsar jag väderappens bittra tryne som lovar regn och åker dit med kameran i högsta hugg!! :D

Jag har luskat reda på att man får rida på en av stränderna i grannbyn fram till 1 maj. Så imorn trotsar jag väderappens bittra tryne som lovar regn och åker dit med kameran i högsta hugg!! :D

Men pga bristen av hyres transporter i den här jäkla byn så verkar det inte bli av. Mvh bitter!! :mad:

Nu har jag ägt min kallblodstravare i hela tre veckor ;) :heart
Han är ganska ängslig av sig, jag får känslan av att han inte blivit alltför bra behandlad alla gånger och vet att han flyttat runt en del.
Jag har en fråga. Så fort jag rör vid honom, pussar, berömmer, flyttar eller liknande tuggar han som attan. Jag har hört att hästar gör det när de slappnar av men så kom en tjej och sa att de gör så när de blir stressade. Han tuggar mycket! Bra eller dåligt?

Efter mycket om och men och bokande har min häst nu fått behandling av en kiropraktor tillika veterinär. Så nu ska vi så smått sätta igång med promenader och körning. Ska bli så roligt!

Synd att det inte blev nåt @KrullTroll Det brukar vara väldigt kul att komma ut till vattnet med hästarna :)

Härligt att ni är på gång @Cilva

Det är jättesvårt att säga vad beteendet betyder såhär över internet utan att se hästen @Marita73 Men ser den harmonisk ut i övrigt är det nog inget allvarligt.

Jag red dressyr idag igen och det gick okej, men inte mer. Jag tyckte inte att jag hittade balansen i sadeln riktigt idag och ytterbogen ville rymma i vänster varv. Två bra grejer kom det trots det ur det här passet och det var att jag nog hittade rätt sätt att rida galoppen på diagonalerna och på slutet under avskrittningen gav jag mig den på att lyckas med halterna och gjorde det. I galoppen har jag nog suttit och tjuvhållit lite när vi vänt upp på diagonalen för när jag lyfte fram handen så att den strävade mer framåt och följde med rörelsen så kunde jag hålla galoppen hela vägen ut till spåret :up: Jag har ju tyckt att L inte tagit handen ordentligt ibland och vi har haft väldigt svårt att göra halt, även om övergångar annars är hans/vår starka sida, så idag fick jag nog och ville banne mig få till det. Så när det var dags att avsluta passet och skritta av så blev det halt-träning. Jag tröttnade på att han stretar emot när jag tar förhållningen för halt och höll helt enkelt kvar ett mjukt "stöd" tills han stannade. Det tog en stund och han sträckte sig först framåt mot handen och när jag inte gav efter började han backa och när jag inte gjorde något då heller utan bara satt kvar så stod han till slut kvar still i en halt! Att man kunde vara så nöjd med så små saker, som att stå still, trodde jag nog aldrig :D

Nu har jag ägt min kallblodstravare i hela tre veckor ;) :heart
Han är ganska ängslig av sig, jag får känslan av att han inte blivit alltför bra behandlad alla gånger och vet att han flyttat runt en del.
Jag har en fråga. Så fort jag rör vid honom, pussar, berömmer, flyttar eller liknande tuggar han som attan. Jag har hört att hästar gör det när de slappnar av men så kom en tjej och sa att de gör så när de blir stressade. Han tuggar mycket! Bra eller dåligt?
Att hästen tuggar kan betyda och bero på flera saker. Men vanligast är att de "tänker" (sker ofta vid arbete från marken) eller att de visar sig "underlägsna". Titta på hur en unghäst tuggar när den möter äldre hästar. Då tuggar de för att lixom visa "jag är liten, jag är inget hot, var snäll".
Så om hästen är ängslig som du beskriver så stämmer det väl med att han tuggar för att i förväg visa sitt underläge. När han tuggar så backa/släpp trycket så att du inte skapar mer ängslighet hos honom. Böj gärna ihop överkroppen/buga dig för att själv inta en mindre hotfull kroppshållning.

Synd att det inte blev nåt @KrullTroll Det brukar vara väldigt kul att komma ut till vattnet med hästarna :)

Härligt att ni är på gång @Cilva

Det är jättesvårt att säga vad beteendet betyder såhär över internet utan att se hästen @Marita73 Men ser den harmonisk ut i övrigt är det nog inget allvarligt.

Jag red dressyr idag igen och det gick okej, men inte mer. Jag tyckte inte att jag hittade balansen i sadeln riktigt idag och ytterbogen ville rymma i vänster varv. Två bra grejer kom det trots det ur det här passet och det var att jag nog hittade rätt sätt att rida galoppen på diagonalerna och på slutet under avskrittningen gav jag mig den på att lyckas med halterna och gjorde det. I galoppen har jag nog suttit och tjuvhållit lite när vi vänt upp på diagonalen för när jag lyfte fram handen så att den strävade mer framåt och följde med rörelsen så kunde jag hålla galoppen hela vägen ut till spåret :up: Jag har ju tyckt att L inte tagit handen ordentligt ibland och vi har haft väldigt svårt att göra halt, även om övergångar annars är hans/vår starka sida, så idag fick jag nog och ville banne mig få till det. Så när det var dags att avsluta passet och skritta av så blev det halt-träning. Jag tröttnade på att han stretar emot när jag tar förhållningen för halt och höll helt enkelt kvar ett mjukt "stöd" tills han stannade. Det tog en stund och han sträckte sig först framåt mot handen och när jag inte gav efter började han backa och när jag inte gjorde något då heller utan bara satt kvar så stod han till slut kvar still i en halt! Att man kunde vara så nöjd med så små saker, som att stå still, trodde jag nog aldrig :D

Härligt när det lixom "klickar till" och dessutom genom små medel. :)

Var ute på en längre tur igår med stallets två heffaklumpar :D
Våd var på härligt humör, låg på lite i traven men ändå helt ok. Han ville mest rejsa med tjockisrumpan framför än gå i den takt och fart jag önskade :p
Liten bildbomb på ett gäng rumpor :D
11149485_10152953474508789_4716036438901820206_n.jpg

10922415_10152953474358789_8168645046576566682_n.jpg

11205543_10152953474353789_926192941010075918_n.jpg

Jepp, vi red under. Med buss och bilar körandes ovanför. Gick sååååå bra, sen nitade våd för ett brunnslock på andra sidan. Jag diggar hans logik ;)

Så här blir det när piloten vill bromsa galoppen och Våd vill öka, ett kast med huvudet och kladd i hela ansiktet :p
11174973_10152953474248789_6111641808855082930_n.jpg

Min rygg och Våds rumpa
10421409_10205255763371084_1742887519047554813_n.jpg

21764_10205255759570989_5395366512256449614_n.jpg

Och vad är en ridtur utan en groupie? :D
11054826_1574438216139380_8524468496904426625_n.jpg

Inte mitt stoltaste foto-ögonblick kanske, men kul har vi :p

Att hästen tuggar kan betyda och bero på flera saker. Men vanligast är att de "tänker" (sker ofta vid arbete från marken) eller att de visar sig "underlägsna". Titta på hur en unghäst tuggar när den möter äldre hästar. Då tuggar de för att lixom visa "jag är liten, jag är inget hot, var snäll".
Så om hästen är ängslig som du beskriver så stämmer det väl med att han tuggar för att i förväg visa sitt underläge. När han tuggar så backa/släpp trycket så att du inte skapar mer ängslighet hos honom. Böj gärna ihop överkroppen/buga dig för att själv inta en mindre hotfull kroppshållning.

Han tuggar inte "öppet" som en fölis men tuggar så fort jag klappar, pratar med honom osv osv. Han är rätt ny hos mig så vi tar det väldigt lugnt. Jag promenerar och longerar lite några dagar i veckan. Annars så umgås vi bara för att lära känna varandra.

Jag ska observera honom närmare, det jag har märkt är att när han är lös och ska närma sig mig så går han lite med sidan/bogen mot mig istället för rakt fram. Det har jag inte varit med om förut.

Tack för svar! Är ovan vid kallblod och det var läänge sen jag höll på med unghästar (han är 5 år men ger ett yngre intryck).

Det ser härligt ut @KrullTroll :)

Det är säkert inget konstigt @Marita73 Alla hästar har ju sina egenheter :)

Jag har kört i två dagar nu och det är himla mysigt och dessutom häftigt att inse att man har en häst som är så himla lyhörd på rösten. Jag kan fortfarande ibland komma på mig själv med att häpnas över när L saktar av eller gör halt enbart på röstkommando framför vagnen, trots att jag borde vara van vid det här laget :D

Nu börjar det syns på L att sommarpälsen snart är här. Jag tog en bild igår för jag tycker det är så himla roligt att det går att se så tydligt.

2015-05-01%2013.37.20.jpg

Trivselfläckar någon? :D:p

Jag och L red ut vår vanliga motionsrunda idag. Jag hade lite bråttom idag så jag valde att rida barbacka och utan skydd. Ibland är det de små sakerna som gör det :D Idag hade jag inge särskild plan mer än att L skulle få röra lite på sig, men det gick bra faktiskt :) På hemvägen valde jag att lägga in lite arbete med övergångar och halter och han var riktigt trevlig och bra på hjälperna. Imorgon blir det träning och på söndag är det dags för tävling :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka