Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grattis @Lazer09 !! :D
Det är verkligen sporrande att se att ni är ute på banorna :)

@parellikusken cavaletti är suuuper! Jag red stallets ardennervalack mycke förr som mest såg cavaletti som en utmaning till att riva ner så många bommar som möjligt. Ridbanan såg ut som ett plockepinn efteråt. Men så plötsligt lossnade det både styrke- och teknikmässigt och han travade med lätta steg över 9 på raken. Hans galopp blev oxå myyyycket bättre av det. Vilket påminner mig om att det är nått jag borde göra med Våd oftare :p:idea:

@skiesabove tråkigt att du inte kan ta med din häst. Men att rida en mer välutbildad är ju fantastiskt. Att få känna den känslan man letar efter är grymt! Och bra att ta med till sin egen sen.

*kl*
Red lite markarbete på Våd igår. Och det märks att vi mest latchat i skogen nu. Men så ett par varv i traven fick vi till det så jääääävla bra. Har ett hörne som strular för oss och började fundera över hos vem problemet låg. Jag vet att jag gärna "överjusterar" vilket ibland skapar problem. Så istället slappnade jag av, erbjöd en ram och bara red och shiiit vad han gick då. Ryggen kom upp så jag fick nästan känslan av att hela sadeln lyftes och breddades under mig. Jag trodde först han sket men nä, alltså den känslan!! :love::bow:
Så om jag bara släpper kontrollen och bara rider så kan vi fasiken bli bra :D:love:

Vad härligt att det släppte @KrullTroll :up:

För vår del har det varit två lediga dagar efter tävlingen. Idag tog jag in L och borstade och pussade på honom. Han var väl sådär imponerad av att behöva gå in när det finns gräs ute. Imorgon blir det vila igen eftersom jag jobbar sent, men sedan satsar vi vidare för tävling på lördag :banana:

Hade lite idétorka idag, men ville rida för att se om passet igår gett bestående resultat. Googlade fram lite övningar på hippson (vilken guldgruva det är!! :love: ) och byggde upp en liten hoppbana. Inga höjder utan fokus på kontroll och teknik.
Värmde upp och Våd kändes riktigt fin. Vet av erfarenhet att bommar i alla former har en tendens att egga upp honom. Så även idag när vi började trava över lite cavaletti först. Men jag behöll lugnet, höll ramen och han lyssnade!!! :D:banana:
Sen plocka jag upp några bommar till hinder och fortsatte övningen. De första sprången överhoppade han rejält och jag var glad åt hans långa man :p
Men sen fick vi in ett flytt och han taggade ner. Fick dessutom till en långsida med hyfsat samlad galopp.
Och efter att ha hoppat ett antal språng så var han såååå mjuk :love: hade nog kunnat rida i flera timmar till :p men gav mig, sadlade av och lät honom rulla sig medan jag plockade bort. :)
Så...med tanke på mjukheten, får man hoppa lite innan man ska in på dressyrbanan? ;)

@KrullTroll Det låter så härligt med hoppningen :) Och jag känner igen det där om att det blir supermjuka av att hoppa. Borde nog ta upp det lite igen...

Det blir en LB:1 igen :) Hoppas på bättre ridning och bättre känsla den här gången.

Bildbomb från söndagens tävling. Trots en superspänd häst blev det några trevliga bilder :love: Finaste @ullisdenballe står för foto.
IMG_4768.jpg

3.jpg

12.jpg

13.jpg

IMG_4963.jpg

Kul med bilder @Lazer09 Ser trevligt ut, och nu när jag sitter vid datorn ser jag protokollet bättre oxå, fina poäng för debut :D

Tack :) Det var ju inte helt och hållet debut, vi gjorde ju vår debut för en månad sedan och red då LC:1. Men det var debut i programmet :) Ja, poängen var bättre än jag hade förväntat mig. Känslan var inte på topp direkt. Jag hittade ingen ridning där jag kunde få honom avspänd utan han var spänd och gick lite med handbromsen i och mot handen hela på både framridning och bana. Men, jag satsar som sagt på att rida bättre på lördag :)

Tack :) Det var ju inte helt och hållet debut, vi gjorde ju vår debut för en månad sedan och red då LC:1. Men det var debut i programmet :) Ja, poängen var bättre än jag hade förväntat mig. Känslan var inte på topp direkt. Jag hittade ingen ridning där jag kunde få honom avspänd utan han var spänd och gick lite med handbromsen i och mot handen hela på både framridning och bana. Men, jag satsar som sagt på att rida bättre på lördag :)
Det var debut i klassen jag menade ;)
Håller tummen för bättre känsla i helgen :D

Tog ut L och trimmade på banan inför lördagen. Det blev mycket fokus på att länga och korta både galoppen och traven. Galoppen tycker L är jobbig att korta och när jag länger ut faller han isär och tappar galoppen, men det är bara att jobba vidare. I traven är det lättare att korta, men länga är svårt. Å andra sidan gör han ju ändå ett bra jobb med tanke på att han inte är avlad på elastiska gångarter direkt och att han bara är i början av sin dressyrutbildning, så jag kan inte gnälla på honom ändå. Vi checkade även av lite sidvärts och kände på öppna, sluta och förvänd sluta och i de rörelserna är det helt klart jag som håller honom tillbaka. Det är svårt att hålla ordning på kroppen och hjälpgivning :o Summa sumarum så är jag nöjd med passet och känner tillförsikt inför lördagen.

Det var dessutom varmt och skönt idag så jag passade på att tvätta av L. Han var måttligt nöjd, speciellt när jag ville spola ansiktet :D Men ren blev han och manen blev så fin och fluffig :love: Hoppas bara han inte rullar sig fram till tävlingen :cautious:

Ni är så himla inspirerande, det är jättekul att läsa i tråden! Själv gör jag typ ingenting med mina hästar, men jag kan meddela att det föddes en ny liten bukenordis i tisdags.

1546035_10152917480962831_4713285567792439672_n.jpg

Det här är Rymd e Rykt u Dolly (Odar-Bojman-Central). Säg hej! :bump:

Men hur fin får man vara? :love::love:

Idag var vi iväg igen och har med oss både bra och mindre bra saker. På framridningen var L väldigt fin att rida. Jag kunde till och med sätta lite tryck i honom och han var såå fin :) Jag red dessutom rätt bra på framridningen. Väl inne på banan tappade vi det fina flytet från framridningen och L spände till lite och längningarna blev inget vidare och skritten var spänd. Men, fattningarna satt på rätt plats och i vissa delar av travprogrammet var han ganska avspänd och trevlig.

Han börjar kännas aningen trött nu och det resulterade i att han dippade ner bakom lod nu och då under programmet. Nu får han lite vila och snart ett besök av tandläkaren. Han gick emot handen förhållandevis mycket idag, så det är nog bra att kolla av hur det ser ut i munnen.

I alla händelser. Här är protokollet:
2015-05-16%2017.21.01.jpg

jag välte med femåringen i torsdags igen. inte lika dramatiskt denna gång, det var i trav och hon stod emot skänkel och blev sur då jag tryckte på = skuttade lite = tappade fästet. Blev skiträdd då hon låg kvar på marken, men närhon frustade och började rulla kände jag NEJ INTE MED MIN FORESTIER och smackade upp henne. Red vidare efteråt 15 min i trav åt båda hållen, hon är ok men jag har åkt på sträckningari musklerna kring skulderbladen och nacken så hej spänningshuvudvärksmigränkänsla och hej oplanerad sommarvila för odågorna.

jo, det blir odågor för sexåringen tyckte det var dökul att galoppera på lite snabbare i skogen och klämde in ett par rejäla bocksprång innan samma dag... men duktig ändå som inte skickade av mig och var lätt och fin för hjälperna ändå.

Den här gången blev jag inte rädd i alla fall, men börjar bli lite orolig för henne som ramlar omkull "så ofta", var ju mindre än ett år sedan sist.

Fint protokoll ni hade, kul att ni är ute och tävlar en del! bara jobba på så kommer ju styrkan till att orka gå framme med näsan också :)

Det låter ju inte så bra att gå omkull så "ofta". Hoppas det rätar ut sig.

Tack :) Ja, men precis! Mer styrka och ork så kan han komma fram med näsan bättre. Men först ska han få en välförtjänt vila några veckor medan jag jobbar som mest innan semestern.

Sedär @Lazer09 förbättrade poäng redan :) Surt att inte den där känslan från framridningen hängde med in på banan bara. Blir nog gött för honom med lite vila nu iaf :)

@Cherarriduracell läskigt att gå omkull som sagt. Var underlaget sådär eller har hon bara dålig koll på sina fötter?
Hoppas dina muskler repar sig snart.

@thoora Sicken ljuvlig liten varelse!! :love:

Jag har jobbat massa natt den här helgen men har ändå tagit mig tiden till Vådan, skitsamma att jag e trött som ett as nu :p
Natten mellan fredag och lördag fick han och kusinen sova ute första natten för iår. Dom vart väl sådär nöjde med det, trots fint väder och massa mat :meh:. Igår regnade det och blåste för jäkligt så då fick de komma in som vanligt igen. Får se om det blir fler fina dagar innan betet så dom får testa på utelivet mer.

En liten skugga från fredagens tur i solen
11052447_10152983065443789_2192788115333713887_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka