Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag trimmade vi lite i ridhuset. Vart både fotad och filmad så här kommer en smärre bildbomb och film :nailbiting:
Våd var idag mjuk, men lite loj, nya flocken har tagit lite kraft av honom. Hoppas den kommer tillbaka när flocken "satt sig" ordentligt. Även om det är trevligt att slippa sitta och bromsa hela tiden ;)
11168562_10153065625488789_1077191554524779817_n.jpg

11401577_10153065625153789_5489208329190998912_n.jpg

11202569_10153065625493789_7074060092385841097_n.jpg

10455756_10153065625708789_861388009955905400_n.jpg

1609845_10153065626968789_5700003593269121420_n.jpg

11401188_10153065627413789_6449474529851267851_n.jpg

11423844_10153065628173789_7138383578942671989_n.jpg

17686_10153065627773789_4587815071165940955_n.jpg

Och filmen....:nailbiting:

Fina ni är @KrullTroll :)

Jag och L var också i ridhuset idag, det kändes nödvändigt eftersom det pissregnade från 12 typ :cautious: I ridhuset finns en stor port för traktorn och den slår och låter lite och L tänkte inte går förbi där på ett sansat sätt idag. Han hoppade och skuttade och drog mot utgången, men skam den som ger sig :D Tillslut kunde vi rida på ett sansat sätt i hela ridhuset :up: Det blev mest arbete för att få honom avspänd och lyhörd idag, men vi gjorde också någon skänkelvikning och någon öppna och sluta. Men mest "back to basics" och det är ju faktiskt himla nyttigt :up:

Min närvaro i tråden är lite dålig nu sedan jag började på yrkeshögskola, tiden räcker liksom inte till. idag kom jag hem nyss efter skola och styrelsemöte och imorgon går bilen 06.30 för att passa hovslagare innan nästa skoldag... Vilken timme jag ska hinna åka till mammas stall vet jag inte riktigt. Jättetråkigt, men vi har fått ett par medryttare som kommer ut ibland och ser till att hästarna inte bara är hagprydnader.

Vad tråkigt att du inte hinner med @Cherarriduracell :( Men jag är nyfiken på vad det är för utbildning du går?

Idag har L och jag hoppat lite :bump: Vi hoppade en linje varav det ena hindret hade en liten vattenmatta under. Det var inga konstigheter sa L och hoppade glatt :) Det var kul att få skutta lite idag även om hindrena inte är så stora.

Vad tråkigt att du inte hinner med @Cherarriduracell :( Men jag är nyfiken på vad det är för utbildning du går?

Idag har L och jag hoppat lite :bump: Vi hoppade en linje varav det ena hindret hade en liten vattenmatta under. Det var inga konstigheter sa L och hoppade glatt :) Det var kul att få skutta lite idag även om hindrena inte är så stora.
En ridlärarutbildning peakad mot SRL II-diplomering om ca 60 v. :)

Kul med hoppning! Fick höra att det inte blev något med medrytteriet igår, hästarna hade blivit för tjocka (eller så hade stalltomten trollat sadelgjordarna kortare) men nu är min sadel med hem, tillsammans med en längre sadelgjord så i helgen blir det ridning för dem i alla fall, så blir det lite sadelgjordsjakt för mig också. Så tokigt, 5 dagar sedan så gick det hur bra som helst att spänna...

En ridlärarutbildning peakad mot SRL II-diplomering om ca 60 v. :)

Kul med hoppning! Fick höra att det inte blev något med medrytteriet igår, hästarna hade blivit för tjocka (eller så hade stalltomten trollat sadelgjordarna kortare) men nu är min sadel med hem, tillsammans med en längre sadelgjord så i helgen blir det ridning för dem i alla fall, så blir det lite sadelgjordsjakt för mig också. Så tokigt, 5 dagar sedan så gick det hur bra som helst att spänna...

Spännande! Lycka till :)

Trist att det inte blev som tänkt med medryttarna. Märkligt vad man kan hitta undanflykter om det blir bara lite jobbigt...

Spännande! Lycka till :)

Trist att det inte blev som tänkt med medryttarna. Märkligt vad man kan hitta undanflykter om det blir bara lite jobbigt...
det var nog inte deras fel, mamma var med och hjälpte till, de var två personer som spände, ena tryckte sadeln neråt/mot den som spänner, den andra kämpade med att få sadelgjorden att nå runt och det gick inte, så det är visst några rackarhästar som svällt en gnutta... ;)

det var nog inte deras fel, mamma var med och hjälpte till, de var två personer som spände, ena tryckte sadeln neråt/mot den som spänner, den andra kämpade med att få sadelgjorden att nå runt och det gick inte, så det är visst några rackarhästar som svällt en gnutta... ;)

Sorry, det var jag som övertolkade. Jag har i och för sig haft några trista erfarenheter av medryttare genom åren som gjort att jag kanske inte är så välvilligt inställd från början.

Djuret har klätt av sig en sko :cautious: Så idag blev det ett pass i ridhuset på det mjuka underlaget. Oj, vad han dansade idag :love: Vi gjorde öppnor, slutor, skänkelvikningar, fattningar från skritt och kortade och längde steglängden. Allt bara funkade :up: I galoppen tycker han fortfarande det är jobbigt att korta sig och bryter hellre av, men det tar sig :) Det är roligt att rida :heart

@Cherarriduracell har de precis gått ut på bete? De har en tendens att bli rätt gasiga och svälla ordentligt om magen ibland det första. :p
@Lazer09 Ååh! Vad härligt det låter! :love: Våd fixar galoppen på töm riktigt ok numera, och det blir bättre uppsuttet. Kämpar på mot målet att ha en ok galopp i slutet av sommaren som kanske kan visas upp på tävling. :)
Sidoförande blir oxå bättre hela tiden, skam den som ger sig :D

Bara min kuse som blir otroligt slö av att gå på bete?
Minns inte att han var så påverkad förra året, och då var det ändå varmare oxå.

På midsommaraftons morgon "överraskade" stallets ardennermärr oss med det här

11429865_10205601956105686_1937245399855016986_n.jpg

10629840_10205601955425669_3261726396794238132_n.jpg

11110563_10153435231153055_7060332884120257802_n.jpg

11406933_10153435231108055_7826176035186874968_n.jpg

Vi räknde med fölning om ca 2-3 veckor. Dessutom är hon ett vant avelsto som varje gång visat tydligt att det är på gång. Men lilla Vinda överraskade oss alla :)
Våd hade fullt sjå med att hålla undan flocken så att mamma och dotter fick vara ifred. Min reidiga kille :love:

@KrullTroll Vilket charmtroll :love::heart L går inte alls på bete och frågan är om han kommer att få gå ute dygnet runt överhuvudtaget. Det beror på övriga hästar i stallet. Så han är inte betestrött alls :p Han känns tvärtom riktigt pigg just nu :up: Det kanske inte är så konstigt om Våd är lite trött. Förra året var ju torrare också, så det går väl en del energi till att hålla värmen i år kanske?

@KrullTroll Vilket charmtroll :love::heart L går inte alls på bete och frågan är om han kommer att få gå ute dygnet runt överhuvudtaget. Det beror på övriga hästar i stallet. Så han är inte betestrött alls :p Han känns tvärtom riktigt pigg just nu :up: Det kanske inte är så konstigt om Våd är lite trött. Förra året var ju torrare också, så det går väl en del energi till att hålla värmen i år kanske?
Hon är ljuvlig!!:love:
Nä, han har ju en del att hålla reda på i flocken då han kommit upp sig lite.
Kanske ger sig senare. Nu verkar flocken vara väldigt lugn och harmonisk iaf. Blev väl lite oroligt med fölningen men ändå ok känsla. Tar in honom när jag e där och låter honom vila inne ibland vilket han tycker e gött. :)

@KrullTroll nja, de hade gått där 2-3 v så ska väl inte vara det det beror på. Åkte ut idag och försökte reda upp utrustningen, Tog vanliga sadelgjorden jag instruerat dem att använda, sadeln de skulle ha, sadlade, spände yttersta hålet på båda sidor och såg massor av luft emellan... Frågade mamma om de var fulla eller hade rökt på eller nåt, för det här var ju inga problem alls... ;)

Vi ska ha en 130-cm gjord, två 115 och en 105. två 120varav ena ligger på loftet och andra är med mig i skolan. Visar sig att 130-gjorden var "spårlöst borta" (hängde under ett täcke) så de försökte dela upp en 115 och 105 mellan hästarna (som normalt har 120-130 och 115) och tänkte att den tjockare behövde längst gjord så de stod och kämpade med -10 och 105-gjorden och -09 fick 115-gjorden. De har stått och kämpat med båda hästarna och 10 cm för korta gjordar.

Inte konstigt då, att hästarna var "tjocka"! Relaterar till grannbarnet som just fyllt 18 och fick vara hemma själv när familjen åkte bort på semester. Ringde oss i panik, tvn var på ett jättekonstigt språk, sa han "shit, vadska jag göra?!?!". Sambo går in och försöker reda ut läget. Byter kanal från tv3 danmark. :up:

Det är inte lätt när det är svårt! Själv hängde jag martingalen på boxdörren och sprang runt som en yr höna i stallet just innan gruppträning för att min martingal var spårlöst borta :D

Haha, sköna historier @Cherarriduracell :D

Idag har L fått vara barnponny och det gick faktiskt bra :up: En kollega till mig kom hit med sina döttrar, 4 och 10 år, för att klappa lite häst. De kom på morgonen så L fick vara kvar inne när de andra gick ut och var rätt missnöjd kan man väl säga och blev lite bufflig och orolig. Så jag var lite nervös för hur det skulle gå, eftersom han kan skoja till det ibland när han är på det humöret. För säkerhets skull satt jag upp först några minuter och rastade av honom och sedan skötte han sig utmärkt med barnen :up:

Igår skrittade jag ut en liten sväng, barbacka, i sällskap med den lite rädda tjejen jag berättat om tidigare och när vi kom tillbaka gick vi in en stund i ridhuset och trimmade lite. Min lille prins dansade fram igår också :love: Det är bara hur kul som helst att rida just nu:bump:

Låter härligt @Lazer09 :love:

Våd fick agera trygg farbror idag till kompisens häst som är under inridning. Det skötte han med bravur...bortsett från skyggandet för de lila blommorna som stack ut på skogsstigen :banghead: #tönthäst
Han bevisade oxå att riktiga killar bär rosa då jag premiärred i det rosa schabraket jag köpte för 1½ år sedan. Har för många då jag inte hinner använda alla :o
Skulle bara haft en svart sadel oxå..
11535807_10153080482008789_189718569391636053_n.jpg

Dom är ju så fina så man dör :love: @thoora

Idag har vi hoppat lite igen :nailbiting: Det blev en liten serie och det var jobbigt sa L (och ville gärna försöka smita ut på sidorna). Han var ju tvungen att ta i hela vägen :D Han är lite bekväm ibland :p Men skam den som ger sig, efter några vingliga försök fick jag ramat in ordentligt och då gick det rakt fram igenom serien :up: Med lite mer träning och styrka kan det nog bli bra :)

Dom är ju så fina så man dör :love: @thoora

Idag har vi hoppat lite igen :nailbiting: Det blev en liten serie och det var jobbigt sa L (och ville gärna försöka smita ut på sidorna). Han var ju tvungen att ta i hela vägen :D Han är lite bekväm ibland :p Men skam den som ger sig, efter några vingliga försök fick jag ramat in ordentligt och då gick det rakt fram igenom serien :up: Med lite mer träning och styrka kan det nog bli bra :)

Låter som Våd, något enstaka hinder tycker han e skitkul och då tvekar han aldrig. Men så lägger man en linje och då blir det plötsligt jobbigt och det ska knarras lite :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur