Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att hon föll dig i smaken! Jo, hon är ganska nätt och lite grund i bålen. Men hon har rätt långa ben och även lite manke, så hon har legat nånstans runt 149 cm när vi mätt hemma. Och så var hon i slutet av verkningsperioden, allt för att få ihop centimetrar. ;) (Nej, jag är såklart inte allvarlig - det spelar ingen roll hur många centimeter våra hästar mäter, även om mitt avelsmål är att de ska ligga på 153-157 cm)

@KrullTroll Spännande! Var visar ni och för vem?
Visar i Gräfsnäs, minns inte namnet på gubben som dömmer dock :p
Kompisen ska visa sin 1-åring oxå :)

Spännande med visningar :) Hur har det gått?

Här har vi ridit ut och promenerat. Igår var vi ute på en lite längre tur med lite upptäcktsfärd. Aningen tittig var han, men vi fick travat på en del ändå. Idag blev det en promenad och jag tror att jag hittat en bra väg ut från gården och ut på vägarna som vi kan köra så småningom. Ska bara muta hit lite sällskap någon dag :D:p

Såg att det var samma domare som dömer här. Hur har det gått? :)

Det gick bra! Trots hällregn så vi kunde vrida ur kläderna när allt var klart. Nordsvenskarna visades sist så det var en del väntan då vi var på plats innan det började :p Lite stressad och nervös uppfödare ;)
Hans 3-åring (som oxå är hans sista) var ensam i sin klass. Poängen löd 8-8-6-8-8=39 poäng. Surt på den där 6:an. Dommaren slog väl hårt där tyckte vi och många. Tåtrång var kritiken som drog ner där. Men nöjd ändå :)
Kompisens 1-åring var oxå ensam i sin klass, tråkigt att folk inte visar sina hästar mer.
Hon lyckdes få hela tältet med gamla hästkarlar att utbrista i ett "ojojoj!!" när hon visade sin trav. Belönades med 38 poäng, minns inte raden nu. Fick fina vitsord på både skritt och trav. Dessutom var hon en dröm att hantera, första gången iväg sen hon visades som föl i höstas och hon tog hela dagen med total ro :D

3-åringen Lille-Mor e: Gorm u: Linnea ue: Central
11751767_10153139003358789_14451191448307803_n.jpg

Mistel 1 år e: Myklaren u: Prima ue: Vasall
11745392_1602885986627936_9152589426840629678_n.jpg

Fick kritik för svag resning, hon är mitt i en växtperiod nu så gör sig inte rättvisa fullt ut.Men som sagt, En dröm att ha med :)

Hoppade härom dagen och vågade mig på uppsutten studs för första gången. Hade även lite travbommar så det blev en bra övning för Våd med svängar, fattningar och avsaktningar. Han var lite taggad som vanligt först, men lyssnade bra på förhållningar.
En liten filmsnutt :)

Är så glad att min hopprädsla sakta men säkert jobbas bort. Nu får jag lite ont i magen inför första språnget, men sen släpper det och jag bara kör och känner att jag faktiskt rider :D

Härligt med bra visning och att hoppningen fungerar bättre @KrullTroll :)

Idag är jag såhär glad :bump::bump::bump: Jag mutade en vän att följa med ut på en körtur. Det vill säga utanför inhägnat område, första gången sedan vi bytte stall, och det innefattade att bege oss ut där vi mötte bilar. Det gick toppenbra :up: Vi både mötte och blev omkörda av bilar och han skötte det utmärkt. Det syntes att han tyckte att det var lite läskigt, men höll han sig i skinnet :) Duktiga L :love:

Heja L och dig @Lazer09 :bump::bump:

Jag och Våd gav oss ut på vår första längre ensamtur ikväll. Tog med oss hunden som moraliskt stöd, men han var för upptagen med att nosa på varje grässtrå så vi traskade på :p
Hade bara som mål att ta oss runt. Skulle han bli för spänd och trippig så fick det väl bli skritt hela vägen.
Men det blev alla gångarter och han var såååå duktig. Spände till två gånger typ, sen traskade han på med härlig bjudning. Känns som vi tagit ett stort steg fram och nu är det inget som hindrar oss från att ge oss ut ensama :D:love:
Är så kär i min häst!!! :heart

Nä men jag slänger väl in ett positivt inlägg till :D
Red ihop med en tjej från grannstallet idag. Vädret var skit så vi begav oss in i ridhuset. Hon var sugen på att hoppa. Våd har redan hoppat en gång denna veckan, men då vi endast skuttar låga hinder tänker jag att det inte gör någon skada med ett pass till.

Vi la fram 3 galoppbommar och sen ställde vi två hinder som i ett V i mitten av ridhuset så att vi kunde ligga på en åtta runt.
Började värma upp och Biffen var på hugget. Idag kändes han sååå bra i vänstergaloppen!! <3 högern var sämre men ändå bättre än sist :)
Red över bommarna några gånger i varje varv. Sen började travhoppa hindren. Han kändes riktigt fin så jag utmanade mig själv och fattade galopp, det taggade igång honom ordentligt. Första gången kom vi stort emot och jag kände att det inte fanns plats att bromsa så var med på att han skulle hoppa av tidigt, vilket han gjorde. Men kändes gött att jag var beredd och hängde med. Min kvickhet i ridningen blir allt bättre.
Sen sansade han sig och tillslut kunde vi ligga på en åtta även i galopp, ibland varierade vi med att lägga in galoppbommarna oxå.
Är så sjukt nöjd med vår insats idag. De här två dagarna har vi gjort enorma framsteg ihop.
För andra är det kanske inget, men för mig betyder detta massor!! :love:
2015-07-25-2203_55b3eb9dddf2b34470cf3d34.jpg

2015-07-25-2203_55b3ebabe087c33ca58556a8.jpg

Våd har fått ett Mulle-schabrak oxå :p
2015-07-25-2206_55b3ec50e087c33d77e352e6.jpg

Vad härligt att det går bra @KrullTroll :)

Här har det varit full fart, för mig i alla fall. Igår åkte en stallkompis av en häst på förmiddagen och fick åka in till sjukhus (där det visade sig att hon fått en fraktur på lårbenshalsen:nailbiting:). Så, jag fick lov att ta hand om hennes två hästar plus tjejens som körde in den förstnämnda till sjukan. Phu, igår fick jag ridet tre hästar och longerat en och idag red jag en (L), tömkörde en och promenerade en. Trots fullt ös har jag ridit L och han har varit väldigt fin, framför allt idag. Mitt enda huvudbry är att han gärna lägger sig på höger bog i höger galopp och välter inåt. Troligen är det något jag gör för när jag rider supernoggrannt och verkligen tänker på att driva båda bakbenen går det bra. Irriterande att man inte ska kunna lull-rida ibland:D:p

Senast ändrad:
Vad härligt att det går bra @KrullTroll :)

Här har det varit full fart, för mig i alla fall. Igår åkte en stallkompis av en häst på förmiddagen och fick åka in till sjukhus (där det visade sig att hon fått en fraktur på lårbenshalsen:nailbiting:). Så, jag fick lov att ta hand om hennes två hästar plus tjejens som körde in den förstnämnda till sjukan. Phu, igår fick jag ridet tre hästar och longerat en och idag red jag en (L), tömkörde en och promenerade en. Trots fullt ös har jag ridit L och han har varit väldigt fin, framför allt idag. Mitt enda huvudbry är att han gärna lägger sig på höger bog i höger galopp och välter inåt. Troligen är det något jag gör för när jag rider supernoggrannt och verkligen tänker på att driva båda bakbenen går det bra. Irriterande att man inte ska kunna lull-rida ibland:D:p

Oj! Fullt ös medvetslös! :wtf:
Bra gjort att hinna med allt :up:
Våd gör samma, faller in i högergaloppen. Kräver mycket mer ridning från mig. När vi hoppade i lördags gjorde bommar och hinder att jag fick koncentrera mig på att rida så blev det mycket bättre.
Lull-lull ridandet kommer nog...nångång ;)

Själv har jag härlig träningsvärk efter hoppningen. "Fläskfilerna" på var sida ryggraden, musklerna på utsidan lår och rumpa verkar ha fått jobba hårt :p

Och idag vart det hoppning igen :p
Lika bra att smida medans järnet e varmt ;)

Byggde upp en liten bana med tjejen som var med sist. Idag kändes det sååå bra. Från att ha blundat och hållt mig i så känner jag nu att jag riiider vilket oxå märks på Våd som blir en helt annan häst. :love:

Dessutom har jag i modet lyckats anmäla mig till terrängträning i sep (livsfarligt juh :nailbiting:) och idag anmälde jag mig till en p&j nästa helg :eek:
Vad har hänt?? :confused:;)

En filmsnutt från idag, tyvärr dålig kvalitét från nylleboken :meh:

För övrigt så är det ljuvligt sommarväder här :wtf:
11822588_10153155032983789_9109992802092263693_n.jpg

Vi har också hoppat :bump: Igår skuttade vi några enkelhinder och någon linje och jag fick blodad tand så idag ville jag testa att hoppa en liten bana och här är en liten film
Jag är så nöjd med min lilla häst :love: Visst är det inte perfekt och det finns en del (:p:D) att önska av min ridning, men han bjuder fint på hinder och vill hoppa. Finaste bullen :heart

Idag har jag ridit ett dressyrpass som var riktigt bra. Det känns som att dansa fram att rida nu :love: Vi behöver dock jobba med avsaktningarna från galopp, för de är inte helt starka och balanserade, men nu börjar det finnas lite gummi i galoppen och vi kan leka lite med tempoväxlingar :up: Snart ska vi nog börja nosa på den förvända galoppen :nailbiting: Shit, vad det är häftigt att rida en såhär lydig häst och så har jag utbildat den själv! Hur gick det här till?! Jag som inte är proffs överhuvud taget...

Flyttat och inte haft uppkoppling på ett par månader, men nu har jag det.

Jag och Dacke kämpar på.

Igår satt jag och @Lazer09 och planerade inför Dackes och min (känns som att det är Lazer's också. :) ) körtävling till helgen. Blir en fullständig tävling med alla tre moment, första gången vi tävlar maraton.
Känns nervöst, men känns bra att ha Lazer med som groom. Det här kommer vi klara! :)

Idag har jag ridit ett dressyrpass som var riktigt bra. Det känns som att dansa fram att rida nu :love: Vi behöver dock jobba med avsaktningarna från galopp, för de är inte helt starka och balanserade, men nu börjar det finnas lite gummi i galoppen och vi kan leka lite med tempoväxlingar :up: Snart ska vi nog börja nosa på den förvända galoppen :nailbiting: Shit, vad det är häftigt att rida en såhär lydig häst och så har jag utbildat den själv! Hur gick det här till?! Jag som inte är proffs överhuvud taget...

Men eller hur!! känner samma sak, jag som är en enkel amatör och så tittar jag på min häst och blir så förundrad över vad vi fixat ihop :D :love:

Flyttat och inte haft uppkoppling på ett par månader, men nu har jag det.

Jag och Dacke kämpar på.

Igår satt jag och @Lazer09 och planerade inför Dackes och min (känns som att det är Lazer's också. :) ) körtävling till helgen. Blir en fullständig tävling med alla tre moment, första gången vi tävlar maraton.
Känns nervöst, men känns bra att ha Lazer med som groom. Det här kommer vi klara! :)

Han är så fin :)
Spännande med tävling, vi vill höra allt här sen och bilder är ett måste ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 081
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka