Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var en riktig kick att vara med om ett maraton @parellikusken :bump:

Jag är så galet peppad att tävla nästa säsong :banana::banana: Tack vare den pepp-boost jag fått i helgen så tog jag ut L och körde idag. Det blev lite dressyr och typ precision, lade ut bommar i ett kors mitt på banan och försökte köra lite olika ganska snäva vägar genom. Det var ganska nyttigt att försöka vända så snävt vi kunde, för jag insåg att vi inte kan vända så snävt egentligen :p:D Mer träning skrivs ut till oss :D

Det var en riktig kick att vara med om ett maraton @parellikusken :bump:

Jag är så galet peppad att tävla nästa säsong :banana::banana: Tack vare den pepp-boost jag fått i helgen så tog jag ut L och körde idag. Det blev lite dressyr och typ precision, lade ut bommar i ett kors mitt på banan och försökte köra lite olika ganska snäva vägar genom. Det var ganska nyttigt att försöka vända så snävt vi kunde, för jag insåg att vi inte kan vända så snävt egentligen :p:D Mer träning skrivs ut till oss :D

Imponerad att du orkade köra idag. Jag var helt slut när jag kom hem. :)

Snäva svängar är ju svårt med enaxlat.. Men hur är han i skritt?
Tror på mycket halvhalter för att verkligen samla ihop honom i kurvan, och sedan ta bara några steg i taget, inte en hel sväng. :)

Imponerad att du orkade köra idag. Jag var helt slut när jag kom hem. :)

Snäva svängar är ju svårt med enaxlat.. Men hur är han i skritt?
Tror på mycket halvhalter för att verkligen samla ihop honom i kurvan, och sedan ta bara några steg i taget, inte en hel sväng. :)

Det var väl inte så mycket snäva svängar egentligen, jag kämpade väl mest med att få med oss ytterbog runt kurvan så att vägarna blev lite tightare än de vägar vi kör annars. Mycket av problemet ligger väl i att han inte riktigt tar bettsignalerna. Det har vi ju lite trubbel med i ridningen också, men det går att maskera lite genom att rida med säte och skänklar. I mångt och mycket handlar det ju om att jag måste göra mer och bättre jobb med grundlydnaden, i alla gångarter. Helt enkelt :D:p

Idag tog vi nya tag med körningen och fokuserade på att få igenom halvhalterna och med oss yttersidan. Till en början var vi inte helt överens, men sedan. Wow, vilken känsla vi fick till sedan :love: L var helt med på noterna och korsade tassarna fint i svängarna. Han var även helt med på tempoväxlingar både ner till en mer samlad trav och upp till en längre trav. Idag är L dyyyr :love:

Idag skulle Våd få massage, var i stallet tidigt för att plocka in honom. Så här pigg var han då...
11855721_10153184527968789_3393910576425155605_n.jpg

Fick stå en stund där och vänta på honom innan han bestämde sig för att hänga med.
När han sen kom in och massören kom så var han genast med på noterna. Räckte att hon la händerna på honom så visste han vad som väntade och började gäspa hysteriskt. Sen följde 2 timmars njutning :)
Han hade inga nya spänningar i kroppen, och bara en kvar sen sist. Den sitter i nacken, men massören sa att det är vanligt på den typen a hästar som har så stort och tung huvud. Dessutom är det en muskel som dels lyfter huvudet men som oxå flyttat bogbladet, så att det blir spänningar där är mer regel än undantag. Ungefär som att vi människor ofta är stela i nacken och axlarna.
Hon tyckte att Våd hade väldigt lite spänning där, mycket mindre än sist. Var häftigt när man såg på honom att hon fick loss den spänningen. Han sträckte plötsligt ut hela halsen, nacken, ryggen och bakbenen. Så även om den var liten så var den skön när den lossna.
Han hade heller inte några spänningar relaterade till den senaste tidens intensifierade hoppträning och ridning med större krav över lag. Snarare tvärtom, han var mer loss i ryggen nu än sist.
Känns himla skönt att höra att ens häst är mjuk och fräsch. Ett bra kvitto på min träning och skötsel :D:bow:

Idag har vi kört!

Körde först en runda i skogen där fokuset låg på att behålla tempot och energin uppe. Kommer vara vårt fokus under det kommande året, det behövs dör min energisparande häst.
Körde sedan konövningar på ridplanen, vilket gick sådär. Jag kände mig ofokuserad och Dacke tycte nog sommarvädret var för varmt idag.

Imorgon ska jag och medryttaren hoppa, eventuellt ska vi hopptävla snart..

Hopptränade ikväll i ett varmt och dammigt ridhus.
Gick hyfsat. Gjorde en bana bestående av upphöjda travbommar, studs och hinder som skulle hoppas på volt.
Våd taggade till ordentligt när han förstod att det var hoppning på G. Krävdes en hel del ridning för att få honom i ramen och att han skulle vänta på mina signaler. Helst vill han lixom lösa allt själv :p stor kille nu ;)
Men vi lyckades hoppa i galopp på volt, studsen är inga problem men vi måste fortsätta jobba hårt på högergaloppen.
Imorn blir det uteritt för hela slanten. En kompis från andra sidan stan kort med sin häst och vill utforska våra ridvägar :)
På lördag får det bli en stillsam uteritt då jag misstänker att morgondagens besök i klätterbacken som suga ur musklerna lite.
Söndag kanske det blir lite dressyr. Var länge sen sist och då gick det skit :turd:
Men vill se vad den senaste tidens hoppning har gjort med dressyrformen och galoppen där :)

@Lazer09 & @parellikusken Så inspirerande det är att läsa om era köräventyr, kul med blodad tand för sportkörning! Det har jag med, har just övertygat min närmsta ridanläggning om att få köra på deras banor. De var högst tveksamma, för "körning måste ju slita OERHÖRT på underlaget" :cautious: , men jag fick en prövoperiod i alla fall.

@KrullTroll Vilka fina bilder och vilket fint språng han har i hoppningen! Syns verkligen att han tycker det är skitkul! :laugh:

Här har inridningen av Tubbe fortskridit. Har anmält oss till unghästträningar under hösten, så tänkte att vi kanske skulle prova att vara på bana någon gång innan dess också. Har ju stall hemmavid och fina rid- och körvägar, men ingen ridbana eller ridhus. Har dock bara 5 min bilväg till rätt stor anläggning, så igår lastade vi in lilla hästen i transporten och åkte dit. Han blev nog lite chockad, stod som förstenad efter urlastningen och medan vi sadlade och fixade. Sen in i varmt ridhus där han först fick titta lite och sedan longerade jag honom innan min medryttare hoppade upp.

03-1546.jpg

Gick kanonbra, han spände av fint och har så himla trevlig framåtbjudning och arbetsvilja. :heart Det är mer så att man få passa honom för han är så överambitiös att han gör det för svårt för sig ibland. En viss skillnad från Tillan, som inte tycker att man behöver överanstränga sig alls när man är på bana. :meh: Men får hon dra stock i skogen så jobbar hon tills hon stupar, så egentligen är ju inte arbetsviljan fel där heller. Bara annorlunda...

@thoora skönt med hästar som tydligt visar vad de tycker e kul ändå :)
Våd älskar (!!) verkligen att hoppa. Tyckte han kändes lite seg igår när hag värmde upp. Men så fort jag styrde mot hinder så tänder hela han till. Tror han har en inre Milton ;)
Inridningen var aldrig några problem för honom, visade aldrig nått obehag. Men inkörningen går det ju sådär med då han tydligt visar obehag och även panik trots att jag verkligen smyger mig fram med nya moment.
Så får se hur det går. Körningen är inte det viktigaste för mig, men då jag har en ras som är avlad för det och jag gillar variationen av träning så hade det varit kul. Dock inte värt att spräcka det förtroendet han har för mig. Går det så går det, om inte så är det mitt ansvar att lyssna på honom och bryta.

Idag var vi ute i skogen. En längre tur med mycke sträcka på benen och jobba igenom kroppen. Tror han tyckte det var rejält skönt :)
Imorn får det bli en lufs-tur om planen håller :)

Nu börjar det kännas som att vi kommit igång på riktigt, klarar hinder efter hinder (mentala alltså). Lugn och skön uteritt idag med en hel del trav, noll hets :). Ett litet skutt pga en idiot till bilförare som vägrade sakta ner bara, men det hade vilken häst som helst kunnat göra... finhesten <3!

11903907_10153583528065990_3407817173976206536_n.jpg

Vad härligt att det går framåt för alla :up: @thoora @KrullTroll och extra välkommen tillbaka @skiesabove :)

Jag tänkte lite på det här
"körning måste ju slita OERHÖRT på underlaget" :cautious:
För ridning runt runt på volt sliter ju inte alls på underlaget :angel:

Igår fick L välbehövligt nya skor. Jag vet inte vad som hände, men sista veckan måste hovarna ha växt hur mycket som helst. Förra fredagen var ingen fara och i söndags när jag kom hem efter tävlingen började det synas att det var dags och sedan gick det bara utför :eek: I alla fall, så red vi ett dressyrpass igår som gick lite sådär. Jag red med dålig känsla och timeing, men vi nosade på den förvända galoppen som kommer i LA:1 (som jag drömmer om att debutera under hösten). Man vänder halvt igenom i galopp och saktar av till trav när man kommer till hörnet och första gången blev han märkbart konfys och obalanserad, men andra gången blev rätt okej faktiskt :up: Idag blev det också dressyr och jag hade en bättre känsla idag. Idag låg fokuset mer på övergångar och vi växlade mellan olika temponoch det blev bra, jag hadeen härlig känsla av gummi i traven. Det stora plusset idag var bakdelsvändningar i skritt som blev fina. Imorgon blir det promenad :love:

För ridning runt runt på volt sliter ju inte alls på underlaget :angel:

Nämen jag menar det. Jag frågade hur de menade, för de sköter ju trots allt ridbanorna med traktor. Kan den köra där inne borde väl jag kunna liksom... Jovisst, men de hade ju sett på Globen hur fyrspannen körde så gruset sprutade. O_o :laugh: Jag bara tittade och då kom hon på vad hon sagt och mumlade något om att på den nivån kanske inte ni är... Nä, jag lovar att jag säger till innan jag kommer med fyrspann och bygger broar med fyrverkeri. :up:

Jag upptäckte att Rymd har slagit av en framtand, så ikväll har vi hämtat hem honom och mamma Dolly från betet så får vi är redo att åka till veterinären och kika på det imorgon. Dolly var en åsna att lasta, men jag är så tacksam för att hon har slutat kasta sig så det är verkligen bara att hålla god min. Fort baklänges ut går det, men hon väntar åtminstone på kommando innan.

Blev några bilder på småttingarna, de är dock inte så små längre...

02-1550.jpg

Fina Rymd

06-1554.jpg

Fröken knubbsäl med ett ben i varje hörn, numera döpt till Utblecka

01-1549.jpg

Tycker det är så härligt med den här tråden. Positivitet och kärlek till våra hästa lyser verkligen igenom :)
Kul med framgångarna för alla, stora som små är de lika viktiga!
@thoora hoppas det löser sig med den lille tanden.

Igår löshoppadde vi. Tänkte ta de lite lugnt med Våd men han älskar verkligen hoppning. Hela han tänder till och suger verkligen tag i hindren med hela sin själ!!
C64F6405-3FF3-4F2F-8C6B-F1BF84E2C58C_zps1gjpd4wo.jpg

Och rätt sjysst teknik ändå, här ligger oxern på dryga metern och han tvekade inte en sekund (kolla in öronen).
13180FF5-5976-49DE-B27C-9D3A536BFB50_zpstkjjabiz.jpg

Nu hoppar han sällan den höjden då han ändå är av en ras modell grövre (trots sin nätthet) och jag är rädd om hans ben.
Men wow!! Han kan!! :D

Den här tråden är helt värdelös, jag går direkt från tråden till hästannonser och börja leta kallblod.. :angel: "jagskaintehahästjustnujagskaintehahästjustnu"

Oordning idag. När jag hämtade L från hagen idag så vred han av sig en framsko i grindhålet :meh: Hoven blev inte vacker av det, men skon var opåverkad i alla fall :cautious: Jag hade dock tur och en annan häst i stallet hade besök av sin hovis som slog på Ls sko. Hoppas bara den får sitta kvar nu så att hoven får växa till sig i lugn och ro.

Sedan fick vi faktiskt en härlig promenad i kvällningen. Åh, vad jag älskar de här sensommarkvällarna :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka