Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Älskar också sensommarkvällarna! Det här är absolut bästa tiden att ha häst på.

Vi fick tid hos kliniken i förmiddags och började med ett par röntgenplåtar. Det kunde konstateras att han inte fått någon käkfraktur i allafall, vilket annars är vanligt när de fått en sån smäll. Som genom ett mirakel var det bara just den tanden som blivit skadad och inget annat. Den hade dock blivit helt krossad och det tog sin tid att plocka ut alla vassa bitar som satt kvar i tandköttet. Rymd skötte sig helt perfekt trots att vi trängde honom rejält stundvis. Han fick massor med beröm av personalen för sitt fina temperament.

Nu får han vara hemma några dagar så jag kan ha bättre uppsikt, men han har diat bra och åt hö med god aptit ikväll så jag tror inte han blivit så påverkad.

Igår gick vi ned oss i en mosse. Jag om inte är så bra på att hantera såna situationer fick såklart panik och var säker på att det var såhär Dacke skulle avsluta sitt liv. Vi kämpade, jag grät, Dacke gav upp och la sig ned över en trasig träspång och hyperventilerade, jag grät lite mer, en kvinna hör mina skrik och kommer och hjälper mig, Dacke kämpar igen, sedan promenerade vi en timma hemåt.
Vi klarade oss med lite skrapsår och en bakbenshälta. Inte vågat longera honom idag, utan kollar hältan imorgon istället.

Håll tummarna för att han bara har sträckt sig..

Igår gick vi ned oss i en mosse. Jag om inte är så bra på att hantera såna situationer fick såklart panik och var säker på att det var såhär Dacke skulle avsluta sitt liv. Vi kämpade, jag grät, Dacke gav upp och la sig ned över en trasig träspång och hyperventilerade, jag grät lite mer, en kvinna hör mina skrik och kommer och hjälper mig, Dacke kämpar igen, sedan promenerade vi en timma hemåt.
Vi klarade oss med lite skrapsår och en bakbenshälta. Inte vågat longera honom idag, utan kollar hältan imorgon istället.

NEJ! :eek::nailbiting:
Fy fan vad läskigt! Hoppas och håller tummen för att det inte blivit någon allvarlig skada :heart

Jag och förra medryttarhästen gick ner oss en gång. Han tog ett steg och plötsligt kände jag marken under mina fötter. Kastade mig av och han tänka en miljon tankar, hur skulle jag få upp honom? Vem kan ta sig in i skogen och hjälpa oss? Hur ska jag kunna berätta för ägaren?
Men han gjorde ett jättehopp och tog sig ur. Allt var över på bara några sekunder, men paniken var ändå ett faktum. Hästen klarade sig utan skador, men har än idag lite svårt för mjuk mark i skogen. Och för mig så knyter det sig i magen varje gång. Vågar inte rida på ny mark då jag vet att det finns mycke "sumpmark" i våra skogar :(

Så himla läskigt :eek: Krya på er och styrkekram :heart

Vi red ut idag på egen hand och det var mysigt i sommarkvällen. L var lite småspänd och tittade på nästan allt, men det var trevligt ändå :)

Idag red jag ett dressyrpass barbacka och det kändes som att dansa :love: Det blev lite sidvärtes och vi provade på den förvända galoppen igen. Lite konstigt fortfarande, men han löste det bra :up: Hoppas vi kan konservera känslan till nästa helg när det är dags för tävling :)

Jag är en lyyyycklig tjej! :D

Det ska hållas årlig kallblodsutställning första helgen i september i grannkommunen (typ, allt är grannar när man bor i "skogen"). Då Våd inte är reggad nordsvensk pga sin lössläppta mor ;) så har ju inte vi kunnat vara med på nått sånt. MEN...detta året så är det brist på anmälda hästar, vilket är skittråkigt då utställningen brukar dra mycke folk.
Arrangörerna är känner väl till Våd och hans "historia", de vet att han är renrasig även om inte pappren säger det, och gör detta år ett undantag och låter oss vara med :D :banana:
Jag blev plötsligt nervös :nailbiting: men är sååå förväntansfull :D

Hoppas såklart på hyffsade poäng och extra kul hade det varit med bra poäng just för att han är en "olycka"
img_2506_55cb10922a6b221cf2507cfc.jpg

Dacke trampade skon snett natten till igår och fick in sidokappan i hovväggen. Hittade honom på tre ben i hagen igår. Så var bara att försöka få av skon i hagen och gå med honom haltadens bredvid mig till stallet. Där har han nu stått med spritomslag och ska göra det tills hovslagaren kommer ut på måndag.
Känns ändå som att det går åt rätt håll nu, så är inte allt för orolig.

Inte nog med att det hände, det hände också just den dagen då min nya flickvän skulle komma ut och träffa Dacke för första gången. Hon är hästovan med fick så lov att hålla i Dacke medan jag kämpade med skon. Dessutom fick hon se baksidan med att hennes nya flickvän är hästägare, hon fick alltså se hur upprörd jag blir när något är fel med Dacke.
Oron som hästägare alltid bär med sig.. I alla fall jag.

Idag red jag ett dressyrpass barbacka och det kändes som att dansa :love: Det blev lite sidvärtes och vi provade på den förvända galoppen igen. Lite konstigt fortfarande, men han löste det bra :up: Hoppas vi kan konservera känslan till nästa helg när det är dags för tävling :)

Har planerat in din tävling i min kalender, ser fram emot den. :)

Vad synd med skon @parellikusken Hoppas det inte blir någon hovböld eller så. Däremot kul att du vill med nästa helg :)

Vad roligt att du får vara med och visa @KrullTroll Lycka till :)

Igår kom en kiropraktor och IR-behandlare ut och kollade av hästarna i stallet och jag valde att låta hen känna igenom L. Efter att ha hittat grejer på alla hästarna före L räknade jag kallt med att han skulle hitta något på L, men icke. Vi fick tummen upp att att köra på :up: Joggade även L en lite stund i ridhuset på morgonen och han kändes lika trevlig som igår :)

Igår åkte jag upp till Sörmland för att se min uppfödning Bisse på 3-årspremieringen. Han visades som tanig 1-åring med 36 p och sen i höstas på rågdivande unghingstbedömning där han förvisso fick fin kritik men inte rekommenderades vidare som hingst. Jag kastrerade och sålde honom till ett jättebra hem, men har inte träffat honom sen dess så var väldigt spänd på att få träffa honom. Och OJ vad han hade vuxit ut fint!!

03-1558.jpg

05-1560.jpg

01-1556.jpg

Han gjorde ett FKP med 24 p av 25 möjliga och fick 99788 = 41 p exteriört! Man kan säga att mina förhoppningar om klass I överträffades med råge. :D Det absolut bästa var dock att se relationen mellan honom och nya matte och husse. Han var lite knepig som (ännu yngre) unghäst och jag hade en del våndor kring att sälja honom ifall det skulle bli pannkaka om han hamnade fel. I stället har det blivit helt perfekt och han har ett mycket bättre liv än vad jag hade kunnat erbjuda. :heart

Glömde kritiken...

"Utmärkt rastyp, välbyggd. Lång hals, god resning, utmärkt sida. Tåtrång fram. Avspänd och naturlig skritt. Vägvinnande trav."

Vilken mardröm :(! Håller tummar och tår!

Balk har gått paj :/... framdelen denna gång... metacam och vila och tummar som hålls för att det "bara" var en låsning i bogen och en konstig sommar för hovarna som blev en olycklig kombo.

Tack och lov fick jag låna en annan nordsvensk under Monika-kursen. Känner mig omtumlad och inspirerad, som vanligt. Fick med mig oerhört mycket konkreta saker denna gången, förmodligen för att jag tack vare Balk har kommit oerhört långt mentalt denna sommar och kunde slappna av och ta till mig.

Helt mörbultad är jag från sammanlagt 30 min på hästryggen spritt över två dagar, men Monika kom på ett knep för att få mig att avspänt räta ut svanken så just nu möblerar min kropp om sig :).

Några sekunder av trav:
11865050_10153603440375990_4144358630536502267_o.jpg

Vad härligt med fin bedömning @thoora :up:

Däremot väldigt tråkigt med Balk @skiesabove Hoppas han repar sig fort.

L och jag gjorde ett dressyrpass igår kväll, ett sista rejält innan tävling på söndag. Många saker var riktigt bra, travarbetet är vår starka sida just nu till exempel och vi kunde länga och korta galoppen på ett bra sätt. Mindre bra igår var skritten och försöket till förvänd galopp. Men, med tanke på utvecklingen han gjort det sista året så är jag ändå nöjd :)

För övrigt tror jag att jag ska klippa L idag. Han blev väldigt svettig igår och jag lurar på om det inte är bra att göra det medan det fortfarande är rätt varmt, så har pälsen växt till kylan kommer. Hur resonerar ni andra?

L och jag gjorde ett dressyrpass igår kväll, ett sista rejält innan tävling på söndag. Många saker var riktigt bra, travarbetet är vår starka sida just nu till exempel och vi kunde länga och korta galoppen på ett bra sätt. Mindre bra igår var skritten och försöket till förvänd galopp. Men, med tanke på utvecklingen han gjort det sista året så är jag ändå nöjd :)

För övrigt tror jag att jag ska klippa L idag. Han blev väldigt svettig igår och jag lurar på om det inte är bra att göra det medan det fortfarande är rätt varmt, så har pälsen växt till kylan kommer. Hur resonerar ni andra?

Våd går ju fortfarande ute så han får iaf behålla pälsen tills han stallas in. Men han svettas rejält nu och då tycker jag inte han har satt så mycke päls ännu. Men den är rätt tjock iof då det inte varit så varmt i sommar.
Så får bli klippning rätt tidigt så hinner jag med en gång till innan nyår. :)

Lycka till på söndag!!

Jag har funderat på samma sak, men känt att jag väntar. Han blir biten av kusar rätt mycket vid skapet fortfarande, så att klippa bort den skyddande ppälsen känns som att det inte är så smart just nu. Men är ju olika hur mycket kusarf det finns också.

Idag har vi varit och tävlat :banana: Och @parellikusken höll oss sällskap och höjde stämningen :up: Inga lysande procent, men några utropstecken i poängutdelningen. Till exempel 7 p för sitsen i LC:1 :up: Trots svajiga poäng är jag ändå nöjd med dagen. L uppförde sig som en miljon och till andra klassen hade jag en bra ridkänsla. Vi kämpar vidare. Om tre veckor är det dags för tävling igen :)
11942127_10206215291775235_7449341089210169992_o.jpg

11934520_10206215309935689_5353301094375269240_o.jpg

11902326_10206215318335899_1324448417415523536_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30