Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi varit och tävlat :banana: Och @parellikusken höll oss sällskap och höjde stämningen :up: Inga lysande procent, men några utropstecken i poängutdelningen. Till exempel 7 p för sitsen i LC:1 :up: Trots svajiga poäng är jag ändå nöjd med dagen. L uppförde sig som en miljon och till andra klassen hade jag en bra ridkänsla. Vi kämpar vidare. Om tre veckor är det dags för tävling igen :)
11942127_10206215291775235_7449341089210169992_o.jpg

11934520_10206215309935689_5353301094375269240_o.jpg

11902326_10206215318335899_1324448417415523536_n.jpg

Åh så fina ni var <3!

I måndags red jag ut med stallets guling, han och Våd är sånna härliga polare. Tillräckligt för att Våd ska tycka att det är ok att gnugga sin panna mot gulings rumpa under turen :o:banghead:
Våd var i härligt temperament efter helgens vila då jag shoppa loss på Ullared. Solen sken och det var en härlig tur. :D

Igår chockade han mig dock totalt :eek:
En häst som varit tillfälligt utlånad under två veckor kom tillbaka och hon släpptes in i hagen igen. Då fick Våd och hans polare gulingen fnatt!! Båda förvandlades plötsligt till vilda hingstar som skulle slåss om hennes gunst??!! :nailbiting:
Stod med rövarna mot varandra och matade sparkar och skrev :nailbiting:
Vi ägare stod och övervägde att försöka bryta precis när Våd tydligt visade att han gav med sig *pjuu*
Sen gick de och tittade osäkert på varandra en stund innan de åter stod och kliade/nöp varandra lekfullt som de brukar. Ingen av de verkar ha fått någon skada som tur e.
Men nu får det vara nog med rubbningar i flocken :mad:
Jag är verkligen inte nojjig av mig, men denna gången vart jag rädd. Kommer två nya hästar i helgen, men hoppas och tror att de inte ska ut i sommarhagen. Isf överväger jag att stalla in istället. Är som sagt inte nojjig utan lever med tanken att "alla" hästar kan gå ihop bara det finns ytor för alla och att det mesta löser sig.
Men när de stod och bara matade sparkar och Våd satte sig på rumpan i bråket två gånger så fick även jag nog. Vill inte ha skador på min pälskling :(

Imorn står hoppning på schemat, fredag dressyr och lördag är det dags för utställningen :nailbiting:
Gött nervös, fick katalogen idag och vi ska gå i samma klass som två andra nordisar och även två ardenners. Varav en ardenner är ifrån "mitt" stall.
Så fredag kommer även innebära badning och tvättning av häst. Lite surt att tvätta honom medan han fortfarande går på bete, men han måste bli något renare iaf. :)

Jättevacker @Jen80

Nu har jag äntligen fått tid att lägga upp filmer från förra helgens tävling. Det var första gången han gick två klasser på en dag och jag måste säga att det var ganska bra, för i andra klassen hade jag en bättre känsla. Vi hade missar lite här och där i båda klasserna, bland annat i avbrotten från galopp (vilket inte är förvånande eftersom de inte är helt hundra hemma heller), och det blev inga superprocent, men på det hela taget är jag ändå nöjd. Eller kanske inte riktigt med min egen insats, eftersom jag rider bättre och mer okomplicerat hemma, men vi jobbar på framåt.

En liten reflektion såhär långt på vårt första tävlingsår är att jag är väldigt positiv till och glad över de rättvisa och korrekta bedömningar vi fått. Jag kände mig lite misstänksam innan med tanke på att det snackas ibland om att man blir neddömd om man kommer med något annat än en "vanlig" ridhäst/halvblod. Jag har hittills inte upplevt något sådant, utan har bara fått bedömningar som är helt rättvisa efter dagens prestation.

11934520_10206215309935689_5353301094375269240_o.jpg

11902326_10206215318335899_1324448417415523536_n.jpg

Utställningen gick sååååå bra :bump::bump::bump:
Han skrapade ihop 39 poäng, klass 1 (8-7-8-8-8). Mycket fin kritik så som "vackert huvud", "god rastyp", "välmusklad", "vägvinnande och anvspänd skritt", "fin trav med plus för bakbensaktiviteten" och dessutom fick jag extra beröm för "väl visad" :D
Så ja, det är inte bara jag som tycker min häst är för jäkla snygg. ;)
Hans uppfödare var även där och det lyste om gubben :p

Och lite bilder...
11150764_10153237475673789_3622410289646432567_n.jpg

11999002_10153237475608789_3833873520477536291_n.jpg

1382212_10153237475823789_6035121680254067762_n.jpg

11225201_10153237475878789_5012246382226442168_n.jpg

11951304_981339588576082_1278490480261017302_n.jpg

1538904_981342151909159_9135393880603577568_n.jpg

11143636_981342631909111_3217284055645485069_o.jpg

Fick frågan av en islandsryttare igår efter jag sagt att Dacke var en kallblodstravare om han kunde tölta eller passa, jag svarande "nä.." på den frågan. Då såg hon besviken ut. :)

Jag är glad att han bara har tre gångarter, räcker för mig.

Lite förkyld, så det blev körning idag. Sista två gångerna jag körde, dvs lördag och söndag, lyckades han få tungan över bettet så jag har grubblat lite på det och hur jag ska lösa det. Med tanke på hur han reagerade när han fått tungan över känns det som att det inte riktigt var meningen från hans sida och inget han ville, men vill gärna undvika att det händer igen. Så efter lite rannsakande och funderande tog jag av nosgrimman och satte på en snokrem som bettlyftare och det verkade funka :up: För idag var han super att köra :) blir nog körning imorgon också. Så får ha jobba och jag slipper :D

Gött att det löste sig @Lazer09 :)

Igår hoppade vi, lite gymnastikhoppning bestående av två studs följt av ett galoppsprång och sen två studs till. Började att ha bommarna på marken som galoppbommar för att kolla avstånd och få in en rytm i uppvärmningen. När det funkade så la jag upp allt och red an. Och det gick super!! Han e snabb i tassarna, och flera hinder tätt på rad får honom att sätta sig tillbaka lite och sansa sig. Vilket är en bra övning för min räserpålle :p
Hoppade med hack vilket gick över förväntan. Han vart väl stark en sväng så jag fick ta i honom mer än jag önskar, men det är något vi får jobba på. Gillar att rida honom på hack så kommer fortsätta med det som omväxling även efter att tänderna är fixade :)

Idag ska vi till klubbens stora ridhus och dressyra lite ihop med en annan ung nordis som oxå ska debutera dressyr i oktober med oss :)

Dressyrträningen igår gick helt ok. Vi red igenom programmet två ggr. Han blir väldigt taggad när det är dags för galopperna, och är så jäkla smart så det verkar nästan som han lär sig programmet för han ligger gärna steget före hela tiden. Eller så är det jag som sänder ut minisignaler omedvetet som han snappar upp.
Men vi kämpar på. Högergaloppen funkade ok, han fattade rätt de flesta gångerna iaf. Och med ett lite större ridhus (vårt egna ligger några meter under 20 meter) så var det mycket lättare att komma till ridning och faktiskt göra något av den.
Att ridas på nytt ställe var inget som bekymrade honom. Han kikade runt lite, men sen vart han cool med omgivningen :)

Kom dock på att han har ju aldrig sett ett dressyrstaket förr :nailbiting:
Hoppas han inte ser det som hinder och försöker hoppa ut :wtf: Hoppgalen som han är :D:o

Gött att det löste sig @Lazer09 :)

Igår hoppade vi, lite gymnastikhoppning bestående av två studs följt av ett galoppsprång och sen två studs till. Började att ha bommarna på marken som galoppbommar för att kolla avstånd och få in en rytm i uppvärmningen. När det funkade så la jag upp allt och red an. Och det gick super!! Han e snabb i tassarna, och flera hinder tätt på rad får honom att sätta sig tillbaka lite och sansa sig. Vilket är en bra övning för min räserpålle :p
Hoppade med hack vilket gick över förväntan. Han vart väl stark en sväng så jag fick ta i honom mer än jag önskar, men det är något vi får jobba på. Gillar att rida honom på hack så kommer fortsätta med det som omväxling även efter att tänderna är fixade :)

Idag ska vi till klubbens stora ridhus och dressyra lite ihop med en annan ung nordis som oxå ska debutera dressyr i oktober med oss :)

När jag red på ridskolan som tonåring tävlade jag dressyr på en ponny som hoppasde ur från banan, det var lite pinsamt för en 14-åring.. ;)

Hehe, ja @KrullTroll Det löste sig för stunden, men dagen därpå blev det pannkaka med den bettslingen. Så nu är vi tillbaka på samma som innan och det verkar funka *peppar, peppar*

Nu är det vila några dagar som gäller, som uppladdning för tävling på lördag. Sedan blir det nog någon uteritt och ett lättare pass på banan. Allt för att hålla herrn på gott humör :D

Här hemma hamnade hästen lite i skymundan senaste veckorna då vi hittade en gård och satte igång med budgivning och vann. Så vi har fullt upp med försäljning av vårt hus och ja, just ridningen ligger väl ganska långt ner på listan just nu.

Tolle har fått ett överben på en kota. Misstänker att han slagit sig. Han är inte halt men lite snubblig och knölen är rejält stor så han får ta det lite lugnt nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 086
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka