Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tömkörde igår, gick sådär. Fick inte till den känslan jag haft de senaste gångerna, men på slutet gick det iaf ok.
Liten boldbomb :D
11707534_10153090791763789_7295904195652278070_n.jpg

11698476_10153090794118789_7784911621341434866_n.jpg

11666299_10153090794608789_7917090991757287913_n.jpg

11667260_10153090794783789_1413233361540909681_n.jpg

Bommar netder HOPPA!! :p
11667260_10153090798398789_7110061489616530719_n.jpg

1472854_10153090801723789_3978251709083296947_n.jpg

11707738_10153090802593789_2460032005508106592_o.jpg

10984297_10153090804123789_5990629478096906640_n.jpg
Jättehärliga bilder :)

Haha, ja L är lite bekväm och springer inte mer än nödvändigt :D Visst kan han vara pigg och busig, men det går över rätt fort :p

Igår träffade jag @parellikusken och vi körde (@parellikusken körde och jag åkte med) Dacke en sväng. Han är så himla duktig framför vagn Dacke, så jag blir helt avundsjuk.
11036570_1002919866399324_9076995400579602899_n.jpg

Jag fick feeling och körde L sen en stund senare på kvällen och visst skötte han sig, men var inte alls lika fin som Dacke.

Idag har vi haft besök av tandläkaren och vi hittade ett sår i ena kinden som var större än det borde vara. Troligen har han blivit nypt eller tryckt på i kinden av nosgrimman. Det verkar lite konstigt för jag trodde att det inte skulle vara möjligt med Micklem-träns, men uppenbarligen var det det. Det blir till att rida med remontnosgrimma eller utan framöver helt enkelt.
11225748_1003271783030799_8256119682000553416_n.jpg

I går tog vi det stora klivet upp på ryggen på Tubbe, min 4-åring. Han var som väntat helt obrydd om det hela, men det känns ändå bra att han har fått tiden på sig att växa ordentligt. Är såååå taggad för hans vidare utbildning och hoppas kunna samköra den en del med det 3-åriga ufot som skymtar i bakgrunden. :D

Tubbe_foersta_sittningen-1536.jpg

Hej hopp! Det har visst blivit lite sporadisk närvaro här på forumet för min del på sistone. Jag och L framlever våra dagar i sakta mak. Det blir lite ridning, men inte så allvarligt. Skrittade till exempel ut i lördags
1424273_1005817162776261_9061814054550736443_n.jpg

Och igår blev det första uteritten själva vid nya stallet. Det gick bra, men L springer inte så mycket själv om han inte måste :D:p Imorgon är det dags för nya skor och det är verkligen dags. Han känns lång i tårna och lite snubblig, så jag längtar verkligen.

Idag och igår var det körning som stod på schemat.. Efter sist jag körde då han blev lite... hmmm... laddad så har jag valt att betsla upp och kör numera på en liverpool-stång med en liten port. Vilken jäkla skillnad det gjorde att byta bett. Hujeda mig vad trevlig han var att köra både igår och idag :love: Igår dressyrkörde vi i ridhuset (första gången vi kör i ridhuset) och han var så lydig och helt enkelt jäkla fin :heart

Idag gick vi ut på stora ridbanan bland alla hinder som jag tagit ner alla bommar från. Då blev det nämligen alldeles perfekta portar att träna precision på :idea::D Även idag var han superfin att köra och han verkade gilla det här med precision. Han blev som en lite målsökande missil på portarna och vi provade till och med att galoppera igenom ett par stycken :up:

@Lazer09 Så himla fin han är och vad körsugen jag blir!

Vi har varit på premiering idag och spanat på fina pållar. Med mig hade jag mitt 3-årssto Cia (e Ruter 1886 u Utilda 23530) och hon skötte sig fint. Fastän hon inte har varit ute så mycket så går hon direkt på släpet och är okomplicerad att ha med sig. Hon är ingen skönhet direkt och hon har sommareksem, så jag var lite tveksam till att visa henne med halv man men är glad att vi kom i väg. Dagen var kanon och domaren såg förbi skavankerna och dömde i mitt tycke snällt. Resultatet blev 87787 = 37 p, klass II och jag är jättenöjd. Jag skriver ut kritiken också för de som, liksom jag, är nördiga och vill lära sig mer om exteriörbedömningar.

11539079_10153064210727831_7909324297689513292_o.jpg

God rastyp, lågställd. Vackert huvud, välmarkerad bog, stark rygg, grovt ansatt hals, brett kors. Något gracil. Taktmässig, något överilad skritt. Kort och markbunden trav.

Du har ju flera hästar @thoora . Ut och kör med dig! :):D Förresten jättekul att du lade ut kritiken :) Jag tycker det är spännande att läsa sådant :)

Medan jag har ångan uppe så passade jag på köra L igår igen och vi gick ut på utebanan igen och snirklade mellan hinder och hinderstöd. De var dock inte lika många (hindren) som sist så vi kunde galoppera lite mer och oj, vad fin han var :love: Fin trav och galopp och till och med ett par fattningar från skritt :up: Jag är så sugen på att körtävla nu. Tur att jag ska med @parellikusken och grooma om ett några veckor :) Nästa år då bannemej ska vi komma ut på åtminstone en tävling :bump: Ska bara se till att få kontakt med en tränare först :o:p:D

Igår hämtade vi hem småhästarna + mammor eftersom hovslagaren kom i dag. Det är fascinerande hur mycket som sitter gällande hanteringen som man gör de första dagarna, för nu har vi inte rört dem på 3 veckor drygt och de var ändå okomplicerade att både transportera och verka. Ja, lilla fröken är stark som en oxe och lät mig inte sätta på grimman innan hon helt enkelt gick i väg först, men när hon väl var i en box så var det inga problem att fånga henne...

02-1538.jpg

Rymd

06-1542.jpg

Lilla U

07-1543.jpg

Kompisar

Tubbe har fortsatt sin utbildning som ridhäst de senaste dagarna (trots att jag längtar efter att köra...) och nu har han både varit ute i skogen med ryttare och är travad uppsutten. Han har blivit lite spänd, men vi tror det har berott på att han inte trivts med sadelgjorden. Nu har vi investerat i en anatomisk (svindyr, men på rea som tur var) variant som han verkar trivas mycket bättre med. :)

01-1537.jpg

Ska försöka med lite uppdatering nu :)
Har legat däckad i bihåleinflammation, jobbat och flängt runt så har inte haft ro att skriva. Plus att mobilen fortfarande bråkar när jag försöker surfa buke, misstänker att den är hästallergiker :p;)

Har iaf fått ridit ordentligt denna veckan. Hoppträning med gästpilot, sen två härliga uteritter och igår red jag ett litet lösgörande pass i bastun (ridhuset).
Har ridit ihop med tjejer som har hästar i grannstallet. I måndags tänkte vi ta en längre tur med bra galoppvägar, vilket innebär att vi måste rida längs en bilväg. Ingen stor väg, men det går mycke lastbilar och maskiner där. Dock är dom nästintill alla bussiga och saktar ner/stannar när vi kommer med häst :bow:
Hästen den andra tjejen red är tvärsäker i trafik så tänkte det blir bra för Våd att bara luffa på bakom och inte behöva tänka. Men så fick den andra hästen "spunk" och vägrade gå. Sto som är på väg in i brunst med tillhörande humör. Så jag och Våd fick helt enkelt ta oss i kragen och gå först. Och min häst är en sån klippa bara jag vågar lita på oss :love: traskade på framåt utan större invändningar. Tittade lite på nån plast som låg i diket och fladdrade, men reagerade inte på bilar, lastbilar eller bilar med släp. Älskade Biff :heart

Igår tvingade jag in oss i ridhuset. Gick in med positiv energi och hoppades han inte skulle vara lika stel och motvillig som sist. Och vete fan om det var det som gjorde det, men han gick fint!! Inte som när han e på topp, men ändå bra. Jag är nöjd och idag fick han vila som belöning :)

Och bland det bästa av allt!! Min ful-bruna sadel är nu väck!! :banana::banana:
Lyckades byta till mig en likadan fast svart, dessutom nyligen omstoppad till skillnad mot ful-brun som behövde stoppas om :D
11214070_10153125475013789_7397859467089753971_n.jpg

Observera matchningen med schabrak och stigbygelplattor ;)
Syns inte här, men även snodden till manflätan var turkos :up:

I veckan var jag oxå och hälsade på Våds uppfödare. Ska hjälpa honom att visa en treåring på premiering i nästa vecka.
Passade på att klappa lite på Våds vackra mamma oxå :love: Vissa likheter mellan dem finns det ;)
11750696_10153122177138789_5184524350377125757_n.jpg

Och bonus, en liten snutt från hoppningen.
Filmat i början när han fortfarande var lite laddad och inte lyssnade fullt. Mot slutet gick han riktigt fint :)
Bra med modiga piloter när hästen får för sig att hoppa vissa 50cm hinder som om de vore 1 meter :p

Vad trist att du varit sjuk @KrullTroll men du verkar ju ha legat i ändå med Våd :)

Jag satt upp i ridhuset nu på kvällen och red ett dressyrpass med L. Det var lite jobbigt att jobba i hop sig till en början sa han, men sedan blev han fin och trevlig. Imorgon tänkte jag nog rida lite mer dressyr för att känna om dagens dust gav resultat. Återkommer med rapport imorgon :)

@Lazer09 Så himla fin han är och vad körsugen jag blir!

Vi har varit på premiering idag och spanat på fina pållar. Med mig hade jag mitt 3-årssto Cia (e Ruter 1886 u Utilda 23530) och hon skötte sig fint. Fastän hon inte har varit ute så mycket så går hon direkt på släpet och är okomplicerad att ha med sig. Hon är ingen skönhet direkt och hon har sommareksem, så jag var lite tveksam till att visa henne med halv man men är glad att vi kom i väg. Dagen var kanon och domaren såg förbi skavankerna och dömde i mitt tycke snällt. Resultatet blev 87787 = 37 p, klass II och jag är jättenöjd. Jag skriver ut kritiken också för de som, liksom jag, är nördiga och vill lära sig mer om exteriörbedömningar.

11539079_10153064210727831_7909324297689513292_o.jpg

God rastyp, lågställd. Vackert huvud, välmarkerad bog, stark rygg, grovt ansatt hals, brett kors. Något gracil. Taktmässig, något överilad skritt. Kort och markbunden trav.
Den här hästen såg ju jag och tycker att den är SÅ FIN. Men har för mig att hon mättes till 150 cm i mkh, är hon så stor verkligen? Jag fick känslan av att hon var som min femåring, relativt liten och nätt för rasen

Idag red vi ett dressyrpass igen och på slutet blev vi till och med filmade :up: Det finns mycket att arbeta med, men jag är himla glad åt att se att formen börjar bli bättre. Han kommer upp mer i fronten nu :up:

Idag red vi ett dressyrpass igen och på slutet blev vi till och med filmade :up: Det finns mycket att arbeta med, men jag är himla glad åt att se att formen börjar bli bättre. Han kommer upp mer i fronten nu :up:

Kul med film :D
Och som innan, gött avis på er galopp. Men jag fortsätter traggla med våran ;) Snart är vi där.

@thoora Kul med premiering och ok poäng under omständigheterna :)
Ska visa en 3-åring för Våds uppfödare på tisdag. Ska bli spännande, visade henne som 1-åring under rätt dåliga omständigheter och hon fick 38 då. Ska bli kul att se vad det blir nu när hon växt till sig och allt annat är bättre :)

Tömkörde idag. Våd hade vilat i tre dagar så visste inte riktigt vad jag hade att vänta, ibland har han så mycket energi efter vila så det är svårt att komma till arbete och ibland kan han vara som en dröm.
Idag var det nånstans mittemellan typ. Vänstergaloppen har blivit riktigt fin nu, fattar bra och kan rulla i en helt ok form. Dock orkar han inte hålla den så länge, men det blir bättre och bättre. Dock har inte högersidan hängt med i utvecklingen :meh: så där måste jag bli bättre på att stärka och jobba. I skritt och trav märks det inte så mycke, men i galoppen så är det allt för tydligt. Men bara att jobba vidare. :)

Den här hästen såg ju jag och tycker att den är SÅ FIN. Men har för mig att hon mättes till 150 cm i mkh, är hon så stor verkligen? Jag fick känslan av att hon var som min femåring, relativt liten och nätt för rasen

Kul att hon föll dig i smaken! Jo, hon är ganska nätt och lite grund i bålen. Men hon har rätt långa ben och även lite manke, så hon har legat nånstans runt 149 cm när vi mätt hemma. Och så var hon i slutet av verkningsperioden, allt för att få ihop centimetrar. ;) (Nej, jag är såklart inte allvarlig - det spelar ingen roll hur många centimeter våra hästar mäter, även om mitt avelsmål är att de ska ligga på 153-157 cm)

@KrullTroll Spännande! Var visar ni och för vem?

Hur
Kul att hon föll dig i smaken! Jo, hon är ganska nätt och lite grund i bålen. Men hon har rätt långa ben och även lite manke, så hon har legat nånstans runt 149 cm när vi mätt hemma. Och så var hon i slutet av verkningsperioden, allt för att få ihop centimetrar. ;) (Nej, jag är såklart inte allvarlig - det spelar ingen roll hur många centimeter våra hästar mäter, även om mitt avelsmål är att de ska ligga på 153-157 cm)

@KrullTroll Spännande! Var visar ni och för vem?
Nä men på riktigt? Troddde att hon var mac 145, mannen som visade måste vara väldigt lång, eller så har jag blivit lite höjdblind av alla halvblod på vreta senaste månaden ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur