Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @parellikusken!

Måste passa på att skryta lite om Lazer när jag ändå är här ;)
Har ridit honom två dagar denna veckan utan att @Lazer09 har vart med och han har skött så så bra! Hade trott att han skulle testa mig lite men nä då. Har visserligen bara vart i paddocken, men en då. Idag när jag red var det några som kom med ensilagebalar på släp och lastade av. Han konstatera bara att dom var där å så var det bra med det. Så trevligt temperament och sån härlig arbetsvilja:banana:Fick även en kommentar av en tjej som gick förbi att det såg fint ut. Jag bara: Verkligen?! Tack! Har inte ridit på "riktigt" på sjukt länge så den egobosten var inte helt fel :bump:

Så här nöjd var han efter.

2015-04-11%2015.35.04_zpsl5wganvc.jpg

@Lazer09 visst är det så att det finns en del nerv och explosivitet i våra nordisar. Just för att de ska orka dra tungt.
Jämfört med en ardenner som hänger sin vikt i selen för att dra tungt så "kastar" sig nordsvensken fram med kraft och explosivitet. De är ju ändå ett litet kallblod i jämförelse :)

@Lazer09 visst är det så att det finns en del nerv och explosivitet i våra nordisar. Just för att de ska orka dra tungt.
Jämfört med en ardenner som hänger sin vikt i selen för att dra tungt så "kastar" sig nordsvensken fram med kraft och explosivitet. De är ju ändå ett litet kallblod i jämförelse :)

Nja, de är ju små i jämförelse med ardenner och clydesdale. Men i jämförelse med fjording och haflinger är de relativt stora. Så det ligger ju i betraktarens öga om de är stora eller små. Men trevligt att höra att jag inte bara flummar i mina funderingar ibland :D

Idag kunde jag inte hålla mig från banan och prova hur bettet funkar i dressyrarbete. Det funkade rätt okej faktiskt. Han var lite fipplig med det i början och jag tyckte mig hör hur tänderna jobbade, men efter en stund var han riktigt trevlig på det :) Vi tränade på vanligt grundarbete och att göra halt. På slutet innan jag började jogga av honom gjorde vi en rätt trevlig halt faktiskt. Han kom okej tillbaka och väntade på kommando för att få gå igen, så övning ger färdighet :up:

Nja, de är ju små i jämförelse med ardenner och clydesdale. Men i jämförelse med fjording och haflinger är de relativt stora. Så det ligger ju i betraktarens öga om de är stora eller små. Men trevligt att höra att jag inte bara flummar i mina funderingar ibland :D

Visst är både fjord och haflinger mindre, om inte annat lägre. Men nordsvensken tillhör ändå gruppen "små kallblod". Fjord och haflinger är ju oxå väldigt förädlade genom åren. Jag vet att när jag var tonåring var det inte helt ovanligt med fjordar över 150 även om de flesta låg under ponnymått. Men nu tycker jag att de flesta knappt når upp till D-ponny (kan ha fel). De är dessutom betydligt smäckrare, precis som min uppfattning av haflingern :)

Dacke har inte varit fullt lika underbar som han brukar vara senaste tiden. Han har nämligen kommit fram till att det inte är el på ena sidan i hagen. har gått bra hela vintern tills nu. Gått ur hagen några gånger och rivit staketet. Hände tre gånger i helgen. Är nu ström i den hagen, men de går i en annan hage nu.
I den hagen är det inte el, men däremot trästaket runt om. Man kan ju tycka att det borde räcka.. Men nej. I lördags fick jag för andra gången fara dit och laga trästaketet. Han gick rakt igenom plankan två gånger. Nu har jag satt upp rejäl plank som borde göra mer motstånd. Går tyvärr inte att få till el i den hagen.

När Dacke gör något gör han det ordentligt, ska man gå ut ur hagar ska man inte vara mesig och krypa under tråden. Nej, nej, man ska bara gå rakt igenom både plankor och tråd. Han tvekar visst inte heller, utan bara går rakt fram.

Just nu funderar jag på att byta ut honom mot en hamster.

Ååh nu har jag äntligen börjat ha lite små korta uppsuttna pass igen <3! Trillar nästan av för att jag är så svag men Balk har verkligen mognat och är så försiktig med mig.

Om någon sagt åt mig "Om ett år kommer du rida en avslappnad Balk i fårskinnssadel, medans en vedklyv används nära ridbanan" hade jag inte vetat om jag skulle skratta, gråta eller idiotförklara personen. Men nu är jag så oerhört glad och stolt! Vi har oändligt mycket kvar att jobba med men vi har fokus, trygghet och avslappning!

@Molin tyvärr är inte personen någon som vill ha råd från andra. Jag förklarade istället att jag gärna rider med henne, när hon har bättre koll på sin häst.
Hur hon löser det är hennes problem. Jag har givit tips när hon frågat men vill hon lösa det med skarpa bett och graman så är det hennes val. Det är inte min häst. Men jag kan istället välja att inte se på.

@parellikusken har du nånsin hört ett hamsterhjul gnissla om nätterna? ;)
Skämt åsido, otroligt frustrerande när de går ut sådär :meh:
Våd gör fortfarande sitt bästa för att öppna grinden på em när han vill in. Men har spänt tråden nu så han har inte lyckats. Sist stod han ju kvar innanför trots öppen grind, men är inte så säker på att han fortsätter med det om han sätter öppnandet i system :p

@skiesabove alla framsteg är framsteg. Oavsett hur långt ifrån målet man är :)

@Molin tyvärr är inte personen någon som vill ha råd från andra. Jag förklarade istället att jag gärna rider med henne, när hon har bättre koll på sin häst.
Hur hon löser det är hennes problem. Jag har givit tips när hon frågat men vill hon lösa det med skarpa bett och graman så är det hennes val. Det är inte min häst. Men jag kan istället välja att inte se på.

@parellikusken har du nånsin hört ett hamsterhjul gnissla om nätterna? ;)
Skämt åsido, otroligt frustrerande när de går ut sådär :meh:
Våd gör fortfarande sitt bästa för att öppna grinden på em när han vill in. Men har spänt tråden nu så han har inte lyckats. Sist stod han ju kvar innanför trots öppen grind, men är inte så säker på att han fortsätter med det om han sätter öppnandet i system :p

@skiesabove alla framsteg är framsteg. Oavsett hur långt ifrån målet man är :)

Hade en hamster för ett par år sedan, lilla Beatrice, men hon hade ett stort akvarie och behövde inget hjul. :)
Hon var tystlåten, värre var det med ökenmössen som av någon anledning bodde hos mig i 4 år..

Imorse när jag kom dit stod han i hagen med el i, och han hade definitivt fått en rejäl stöt, för han var rädd för tråde och höll sig utan när jag höll i grinden. Jag var elak och fnissade lite åt honom..

Våd har varit lite loj ett par dagar.
Han har vilat och brukar då reta gallfeber på de andra i stallet när de ska släppa in och ut. Men han har varit lugn och nästan sävlig. O_o Inte likt honom alls.
Har tempat, men ingen feber. Han äter som vanligt och verkar inte ha ont någonstans.
Tog ner honom till ridhuset och linade honom igår. Och han var väl inte slö, men heller inte så explosiv som han vanligtvis blir.
Kanske har han blivit vuxen?! :eek:;)
Eller så beror det på pälsen (helrakad så inte mycke att fälla men att sätta) och gräset som börjar komma i hagen.
Minns inte att han var så påverkad förra året dock.

Har glömt titta in här på sistone. Har varit lite ridpaus i ett par veckor o sen tvingades medryttaren sluta så jag fick leta ny. Nu har jag hittat en och jag harvarit i stallet 5 dar i rad o ska ut idag igen. :) Våren är här med ljus o värme och skapar bättre förutsättningar att kunna åka ut med barnen och sent på kvällen.

Tolle är så fin nu. Han är omusklad men man kan se det - dvs fettet döljer det inte. Hans hovar är kanon förutom gamla tåsprickor som är påväg bort och att han var lite utfluten på v bak insida igår. Han går som en klocka men är lite seg vilket inte är likt honom. Tror som nya medryttaren att det kan vara fällningen. Han brukar ju vara pigg som ett fullblod. Men han är stark och framåt i skritt o trav iaf. Balanserad och samlad. Ska köra lite intervalljobb igen nu så att han får jobba med ett längre steg och på rakspår.

Idag ska jag ut med en kompis o alla ungar och busa. Ungarna sätter vi med picknick bredvid planen o sen ska vi hoppa hinder! Ja det blir nog mest cavaletti för mig men nåt hinder ska vi nog komma över. Ska bli kul! :D

Våd har varit lite loj ett par dagar.
Han har vilat och brukar då reta gallfeber på de andra i stallet när de ska släppa in och ut. Men han har varit lugn och nästan sävlig. O_o Inte likt honom alls.
Har tempat, men ingen feber. Han äter som vanligt och verkar inte ha ont någonstans.
Tog ner honom till ridhuset och linade honom igår. Och han var väl inte slö, men heller inte så explosiv som han vanligtvis blir.
Kanske har han blivit vuxen?! :eek:;)
Eller så beror det på pälsen (helrakad så inte mycke att fälla men att sätta) och gräset som börjar komma i hagen.
Minns inte att han var så påverkad förra året dock.
Precis som Tolle! Det är nog fällningen.

Blev inget hoppa. Jag blev inspirerad av skolhalt och provade att jobba vid hand istället. Kag är värdelös på det och vi har ingen grund så det gick väl sådär men bättre än jag förväntat mig. Red lite efter, han var stadig och fin när jag satt rätt vilket jag börjar bli bättre på tack vare övningarna jag fick av sjukgymnasten. :)

Liten film från dagens aktiviteter, inte lätt att filma själv bara :p

Han är väldigt loj som sagt, så ingen större action ens vid bommarna. Tänkte rida ut en liten sväng imorn och se om han piggnar till :)

Härligt med vårkänslor @Lazer09 :p

Red ut idag, en härlig tur med hopp över dike tillsammans med stallets gammelponny. Det piggade upp och Våd var sitt vanliga pigga jag, men duktig. Galoppade i täten utan att spralla iväg för mossbeklädda stenar :p :D

Imorn ska jag på grönt kort-kurs hela dagen så vet inte om ridning hinns med. Men en tur på söndag fm är planerad :)

Grön kort? Ska ni också ut och tävla @KrullTroll ?

Idag är det superfint väder här s¨å jag överväger att sadla på och rida ut en sväng senare idag. Ska bara ta mig ur soffan först :p

Nu är jag tillbaka från stallet och en ridtur i solen :love: Red på en härlig skogsslinga där solen sken in genom grenverket och det växte vitsippor utmed vägen. Väldigt idylliskt och gulligt, för att inte tala om balsam för själen. Imorgon tror jag att jag ska köra lite. Det var ett tag sedan sist och jag sakar det lite.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 499
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 426
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka