Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte rida en härlig tur i solen igår, men dagens måsten tog längre tid än planerat så när jag var i stallet var det kolsvart. :(
Våd behövde få röra på sig så gick ner till ridhuset och tänkte rida lite dressyr. Var två ponnysar med oxå och Våd var helt crazy!!
Stirrig, stressad, huvudet rätt upp, okoncentrerad och allmänt pestig. Jag kände dessutom att jag inte klarade av att reda ut det igår :( tänkte precis ge upp när ponnysarna gick ut och tänkte att "nä, nu jävlar!!"
Sänkte kraven, backade ett par steg, andades ut och började om. Mycke skrittjobb, sidvärtes, volter, flytta fram/bak mm och plötsligt lossade han. Tog bara några minuter.
Han som aldrig brytt sig om andra hästar i ridhuset, men igår var det annorlunda.
Kändes bra att gå tillbaka till stallet med en bra känsla :)
Måste ta tag i ensamridningen ut oxå, känns som att han skulle behöva ut och rasa av sig mer.

Vad bra att det blev bättre @KrullTroll

Jag red ett dressyrpass i paddocken idag (i sadel den här gången :D). Det gick bra, även om vi måste fortsätta träna mer på att göra halt. Några halter fick vi till där han stod kvar utan prut, men flera blev halvdana där han stannar upp men inte blir inte stilla på alla fyra. I övrigt var han fin och galoppen har blivit bättre. Han gjorde även en trevlig skänkelvikning åt vardera hållet. Nästa vecka blir det träning igen.

Fick en Facebook inbjudan till en "påskritt" i april av en "kallblods-snubbe". Skulle såååå gärna vilja åka. Men det är ca 2 timmar bort med transport och det känns riskabelt med tanke på hur han är att köra :down:

Fick en Facebook inbjudan till en "påskritt" i april av en "kallblods-snubbe". Skulle såååå gärna vilja åka. Men det är ca 2 timmar bort med transport och det känns riskabelt med tanke på hur han är att köra :down:

Jag har fått samma inbjudan (misstänker jag), men jag är inte hemma då :( Är Våd inte säker att köra?

Red ut en sväng idag. Det hände inget särskilt under turen, utan det var bara en vardaglig tur. Det kändes lite trist med tanke på hur fin han varit att rida det sista, men alla pass kan ju inte vara tiptop :D

Tyvärr hänt en sak i veckan som jag mår rätt dåligt över, så har tagit en till dag ledigt från skolan och spenderat dagen tillsammans med Dacke istället. För det finns väl inte något som kan hjälpa en att må bättre så bra som en häst kan? :)

Idag var jag och två stallkompisar ute och körde/red i solen, underbart. :)

Körde en liten stund i paddocken efteråt också.

Min 25åring har ont i haserna och ska inte jobba men motioneras. Vi går långa promenader varje dag. I vintras när det var bra före åkte jag stötting efter honom. Jag hoppas på några vagnsturer i vår. Han hjälper mig med inkörningen av femåringen. Han sprider lugn och jag är oändligt tacksam över att få ha honom här. På vårpromenadera vill han slicka lite i varje pöl vi går förbi. Det är så otroligt vilsamt att gå bredvid en gammal häst.
FullSizeRender-3.jpg

Jag har fått samma inbjudan (misstänker jag), men jag är inte hemma då :( Är Våd inte säker att köra?

Ifrån Jocke?
Våd hoppar över bommen :(
Funderar på att kanske låna med 1-åringen som handhäst och sällskap i transport. Har han bara sällskap så står han som ett ljus.

Igår red jag en härlig långtur i vårsolen och höll på ett ställe på att få mig en skentur :nailbiting: Vi mötte en bil med ett litet släp (en fantastiskt trevlig bilist måste jag tillägga) som stannade och vi skulle lugnt och sansat gå förbi. Halvvägs förbi tyckte L att det blev för mycket och lade benen på ryggen och vände helt om och drog. Jag hann känna att nu drar han innan jag fick grepp om ena tygeln och vänt runt och stopp. När vi väl kommit förbi bil och släp hade vi en väldigt trevlig tur :)

C9A2666A-7C9E-402E-B6A6-6EAABB7D9B40_zpsra9w3ei8.jpg

Så här har vi det :(
Misstänkt hovböld, blodprover tagna för att utesluta annat och 39,6 i feber....
Dagen började så jäkla bra med en tömkörningsrunda i skogen helt själva, och Våd skötte sig så bra! Mötte tom två älgar och Våd bara kikade innan han traskade vidare. Märkte på vägen hem att han gick konstigt och när jag pressade honom så haltade han som tusan på höger fram :(
Vet var redan på väg för att vaccinera så hon fick titta på honom och ja... Min prins.
Så pigg och framåt trots så hög feber.

Åh, nej. Vad tråkigt @KrullTroll :( Hoppas han kryar på sig snart.

Jag körde ut en sväng idag och vi hade hästsällskap för ovanlighetens skull :) Det blev runt vår vanliga runda och inget särskilt hände, men det var skönt att komma ut på kuskbocken en stund. Imorgon blir det dressyrträning.

Idag har vi varit på träning och jag är nöjd med hur det gick. Vi tränade inte på något avancerat egentligen, utan slipade övergångar. L kan emellanåt bli stretig i munnen och jag blir lite dragig när jag inte får den respons jag tänkt, så idag låg fokus på att göra honom kvick och lydig för sitshjälperna. Vi avslutade när han gjorde en fin avsaktning från galopp till skritt när jag mer eller mindre bara rätade upp mig och jag kunde lätta av handen hela vägen ner till skritt :up: Traven blev dessutom spänstig och luftigare när jobbat med övergångarna en stund. Han bjöd på en härlig ridkänsla idag min prins :love:

Jag fick feeling och byggde fram hinder idag. Hon är så modig, härlig och positiv på hinder! Vi skuttade över dryga 70 cm och det gick plättlätt bara piloten lyckas lägga hästen rätt på hinder. Tänkte spontananmäla till hemklubbens pj nu på lördag men vi ska ju få snö natten till lördag. Känns dumt att utmana ödet :(

Vad trist att det kommer snö så ni inte kan åka @Cherarriduracell :( Hoppas att ni kommer iväg på roligheter nån annan gång.

Och eftersom vi tränade på att jag skulle vara lätt i handen häromdagen så blev jag för mesig idag till en början :cautious: Jag gick in i paddocken för att träna på det vi gjorde på träningen och passet började ganska dåligt. Jag blev för mesig i min kontakt, både med hand och skänkel, så han kom inte in mellan hjälperna, men när jag kommit igång mer och hittat det lagoma mellanläget så gick det bättre. Han måste fortfarande bli mer på och kvickare för hjälperna, men jag hittade ett ganska trevligt sug framåt med lite luft i traven. Även fattningarna fungerar utan större problem nu och det känns som att han är starkare nu och orkar fatta bättre. Jag gjorde även ett par skänkelvikningar och det gör han bra. Det känns dock som att vi börjar närma oss ett nytt trappsteg, nu när jag kräver lite mer precision och kvalitet i arbetet, som vi får jobba lite med för att ta oss upp på.

Kul med träningen @Lazer09 :)

Trist med snö @Cherarriduracell jäkla väder till att förstöra :/
Men kul att hon gillar hoppningen så ändå. :D

Här går det framåt. Vet och hovis har i stort sätt uteslutit hovböld och tror istället på en blödning i sulan efter ett tramp på nått olämpligt. Så han har fått en extra sula som avlastning. Haltar knappt på rak spår längre, böjt däremot så kommer hälsan igen. Inte alls lika kraftig dock. Febern är oxå borta och han är pigg som en mört :)
Kanske kan vi vara med på P&J om en månad iaf :)

När ska man börja leta efter en ny vän?
Min gammelman, Lyrik, gick bort för snart 3 år sedan, 24 maj 2012.
Just nu går det inte att leta häst pga ekonomin och dåligt knä, men längre fram? Måste leta stall plats oxå.
Vill ha en ny vän för promenad ridning körning, lite tträning i dressyr, hopp, WE

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 396
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka