Tack både @Lazer09 och @KrullTroll för svar!
Jag följde en kallblodstravares blogg för några år sen, en som var sjukt välriden och gick LA med vinster, minns inte alls vad hästen heter! :/
Kan det ha varit Olle?
Annars har du ju Turbo oxå
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag följde en kallblodstravares blogg för några år sen, en som var sjukt välriden och gick LA med vinster, minns inte alls vad hästen heter! :/
Hur har ni hittat era hästar? Jag har länge kollat hästannonser efter en kallblodstravare (gärna lite högre än medelsnittet, närmre 160 cm men det verkar omöjligt) och de flesta verkar antingen bara säljas till trav eller bo uppe i Kiruna...
Samma sak med "vanligt" kallblod, de flesta verkar vara minismå (?) .
@Sorbe tycker de "bästa" nordisarna/kallbloden inte hamnar på annons utan säljs inom kontaktnät. Men ibland finns det guldkorn även på salusidor. Kolla rasföreningarnas sidor oxå, där kommer det ut ibland. Dock kan de vara dåligt uppdaterade och gamla annonser ligger gärna kvar länge.
Min hittade jag genom kompisen som köpt sin från en uppfödare här i stan. Jag skulle köpt en annan, men den säljaren strulade så då vart det inget köp. Fick kontakt med "min" uppfödare som tyckte synd om mig. Jag ville ha en valack, men han hade bara ston till salu. Men en 3-årig valack som skulle bli hans nästa körhäst. Den fick jag låna tills han skulle behöva den. Men när jag hade haft honom i 8 månader så fick jag frågan om jag ville ta över honom helt. Inte svårt att svara på det
Så ett tips är att komma i kontakt med någon i ditt område som har kallblod, extra plus om de är aktiva i rasföreningarnas för att binda vidare kontakter.
Ang storleken så är kallbloden oftast (enligt min erfarenhet) inte så höga.
Kan det ha varit Olle?
Jag håller med @KrullTroll , många säljs via kontakter. Nu köpte jag i och för sig min via annons på hästnet, så visst kan man hitta guldkorn på annons Min är ju och för sig inte heller kallblodstravare, utan bruksis. Även dessa sälj mest via kontakter. Det är ett jättebra tips att ta kontakt med avelsföreningen i ditt distrikt och höra med dem, så kan de säkert hjälpa dig att hitta en häst
Men å andra sidan hade jag turen att då bo i "kallblodsmeckat". Kan tipsa om att kolla i västernorrland och jämtland, där de flesta kallblodsloppen går och det finns många kallblod till salu.
Min är rejäl för att vara travare, mellan 155-160 cm och 600 kg tung. En grov variant som oftast blir tagen som bruksnordis. Eller ja.. Inte när vi ridit med Lazer09 och hennes Lazer. Han är betydligt mer rejäl än min.
Men min har börjat utbilda en kommande polisryttare och han är typ 185 cm lång och ser inte så lång ut på honom.
Haha @parellikusken I förhållande till Lazer är ju Dacke rena smalbeningen
Jag jobbade sista dagen för jul idag och det blev kort dag, så jag stack ut och firade in mitt första jullov som lärare med att köra en sväng. Med lite mer kläder på än sist var det faktiskt inte så himla kallt. Men framförallt var det himla trevligt och trots att L blev lite väl piggelin ibland var han himla trevlig och ändå lydig
Men gud @KrullTroll vad ni kan! Jag blir helt avis. Vi tränar fortfarande på att inte gå omkull i ridhuset men har börjat introducera sidförande skänkel med varierande resultat.
hon är väl "knepig" eller "svårskodd" med sedering. Utan far hovis som en vante. jag avbröt senast pga gillade inte att kolla på. Vet inte om det är att hon HATAR skor eller om det bara är personkemi, jag får ju verka och har fått hela tiden. Nu har jag iaf fått låna verktyg så jag kan försöka få av skon själv. hoppas det går! Hon har inte ömmat något på hoven med tappskon så vi provar nog barfota en stund.Haha!! Tack
Har traglat med honom i 1,5 år nu sen jag red in honom. Och har tittat på andra som "dansar" fram med sina hästar och varit såååå avis.
Min häst har mest "strutsat" omkring och jag har skumpat runt som en hösäck. Känns som vi äntligen börjar hitta varandra.
Det är en lång bit kvar tills vi dansar fram och galoppen e svår att hålla ihop, men ändå...det går framåt!
Så bit ihop och fortsätt tragla, och när det bara går emot så släpp kraven och ha bara kul är mitt tips!
Men fy vad trist med skorna och hovis...är hon så överdjävlig alltså?
hon är väl "knepig" eller "svårskodd" med sedering. Utan far hovis som en vante. jag avbröt senast pga gillade inte att kolla på. Vet inte om det är att hon HATAR skor eller om det bara är personkemi, jag får ju verka och har fått hela tiden. Nu har jag iaf fått låna verktyg så jag kan försöka få av skon själv. hoppas det går! Hon har inte ömmat något på hoven med tappskon så vi provar nog barfota en stund.
Hur har ni hittat era hästar? Jag har länge kollat hästannonser efter en kallblodstravare (gärna lite högre än medelsnittet, närmre 160 cm men det verkar omöjligt) och de flesta verkar antingen bara säljas till trav eller bo uppe i Kiruna...
Samma sak med "vanligt" kallblod, de flesta verkar vara minismå (?) .
jättevacker!!
Min Biff är ju en smäcker variant av bruks, flera som misstagit honom för en travmodell. Dels pga kroppen men också traven han älgar iväg i
Gillar travmodellen just för att den ofta ger en större ridbarhet. Hoppas verkligen du lyckas hitta en klumpedums
Haha, så din är en bruks? Blir förvirrad här!
Kom på alldeles nyss att svägerskan bor ju i Bollnäs och har en kbltravare hemma i stallet och är lite involverad inom travet... Känns lovande!
Hej!
Jag köpte min Lysjö Tinder på en blocket-annons när han var fyra och pensionerades från trav. Han är 158cm och såldes till ridning.