Nordsvenskar och kallblodstravare del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Sorbe Jag håller med @KrullTroll , många säljs via kontakter. Nu köpte jag i och för sig min via annons på hästnet, så visst kan man hitta guldkorn på annons :) Min är ju och för sig inte heller kallblodstravare, utan bruksis. Även dessa sälj mest via kontakter. Det är ett jättebra tips att ta kontakt med avelsföreningen i ditt distrikt och höra med dem, så kan de säkert hjälpa dig att hitta en häst :)

Jag red ett pass på banan idag. Det skulle jag nog inte gjort, in hind sight... Stressat, stelt och blött sammanfattar ganska bra hur det var idag. Blä :arghh: Skulle nog inte ridit alls idag egentligen. Det började regna lite lätt när jag tog in L för att göra i ordning och när jag suttit upp och börjat rida ökade det och blåste dessutom. Ingen av oss var sådär särskilt glad idag. Jaja, nya tag imorn.

Tack både @Lazer09 och @KrullTroll för svar! :D
Jag följde en kallblodstravares blogg för några år sen, en som var sjukt välriden och gick LA med vinster, minns inte alls vad hästen heter! :/

Hur har ni hittat era hästar? Jag har länge kollat hästannonser efter en kallblodstravare (gärna lite högre än medelsnittet, närmre 160 cm men det verkar omöjligt) och de flesta verkar antingen bara säljas till trav eller bo uppe i Kiruna... ;)
Samma sak med "vanligt" kallblod, de flesta verkar vara minismå (?) .

Jag hittade min travare på blocket. Han stod bara 10 mil bort från mig. :)

Men å andra sidan hade jag turen att då bo i "kallblodsmeckat". Kan tipsa om att kolla i västernorrland och jämtland, där de flesta kallblodsloppen går och det finns många kallblod till salu.

Min är rejäl för att vara travare, mellan 155-160 cm och 600 kg tung. En grov variant som oftast blir tagen som bruksnordis. Eller ja.. Inte när vi ridit med Lazer09 och hennes Lazer. Han är betydligt mer rejäl än min.
Men min har börjat utbilda en kommande polisryttare och han är typ 185 cm lång och ser inte så lång ut på honom.

@Sorbe tycker de "bästa" nordisarna/kallbloden inte hamnar på annons utan säljs inom kontaktnät. Men ibland finns det guldkorn även på salusidor. Kolla rasföreningarnas sidor oxå, där kommer det ut ibland. Dock kan de vara dåligt uppdaterade och gamla annonser ligger gärna kvar länge.

Min hittade jag genom kompisen som köpt sin från en uppfödare här i stan. Jag skulle köpt en annan, men den säljaren strulade så då vart det inget köp. Fick kontakt med "min" uppfödare som tyckte synd om mig. Jag ville ha en valack, men han hade bara ston till salu. Men en 3-årig valack som skulle bli hans nästa körhäst. Den fick jag låna tills han skulle behöva den. Men när jag hade haft honom i 8 månader så fick jag frågan om jag ville ta över honom helt. Inte svårt att svara på det :p

Så ett tips är att komma i kontakt med någon i ditt område som har kallblod, extra plus om de är aktiva i rasföreningarnas för att binda vidare kontakter.
Ang storleken så är kallbloden oftast (enligt min erfarenhet) inte så höga.

Kan det ha varit Olle?

Ja! Olle är det jag tänker på! Så fin! :D

Jag har också tänkt det att man måste nästan köpa en via kontakter för att hitta en "bra". Problemet är ju att det knappt finns några kallblodstravare här nere i södra Sverige... Att titta upp mot Norrland känns lite sådär för att hitta en häst. just fd travare är ju jättesvåra eftersom de kan vara så extremt olika.
Hittade ett superfint sto för något år sen som var tävlad i lätt hoppning och lätt dressyr som såg riktigt fin ut i kroppen! Undrar fortfarande vart hon tog vägen... Fanns i grannstaden.

Jag håller med @KrullTroll , många säljs via kontakter. Nu köpte jag i och för sig min via annons på hästnet, så visst kan man hitta guldkorn på annons :) Min är ju och för sig inte heller kallblodstravare, utan bruksis. Även dessa sälj mest via kontakter. Det är ett jättebra tips att ta kontakt med avelsföreningen i ditt distrikt och höra med dem, så kan de säkert hjälpa dig att hitta en häst :)

Att din är bruks har jag förstått! ;) Jättefin verkligen! Ska kolla upp någon rasförening men som sagt, det är ju mer uppåt i landet kallblodstravarna håller till.
Det finns en medlem här på Buke som har en urfin gulbrun bruks som körs och rids, den kan jag ta! ;)

Men å andra sidan hade jag turen att då bo i "kallblodsmeckat". Kan tipsa om att kolla i västernorrland och jämtland, där de flesta kallblodsloppen går och det finns många kallblod till salu.

Min är rejäl för att vara travare, mellan 155-160 cm och 600 kg tung. En grov variant som oftast blir tagen som bruksnordis. Eller ja.. Inte när vi ridit med Lazer09 och hennes Lazer. Han är betydligt mer rejäl än min.
Men min har börjat utbilda en kommande polisryttare och han är typ 185 cm lång och ser inte så lång ut på honom.

Ja, men det är ju det att det är så sjukt långt upp! Man skulle ju kunna ta en helg att bara åka runt och kolla men ändå säkert inte hitta något... Du får leta åt mig! ;)

Såhär såg kbltravaren jag red för några år sen. Envis som fasiken (förmodligen därför han såldes från travet ;) ) men ganska trevlig ändå. Lyckades uppfostra honom en del, han hade noooooll tålamod att stå still så vi ägnade många pass på banan bara med att skritta och göra halt vid varenda bokstav och stå stilla tills han stod helt still utan att hålla på och försöka ta sig framåt... Han måste ha hatat mig de dagarna. ;)
img_2289_181126639.jpg

troll_91441313.jpg

@Sorbe jättevacker!!
Min Biff är ju en smäcker variant av bruks, flera som misstagit honom för en travmodell. Dels pga kroppen men också traven han älgar iväg i :p
Gillar travmodellen just för att den ofta ger en större ridbarhet. Hoppas verkligen du lyckas hitta en klumpedums :)

Haha @parellikusken I förhållande till Lazer är ju Dacke rena smalbeningen :D:p

Jag jobbade sista dagen för jul idag och det blev kort dag, så jag stack ut och firade in mitt första jullov som lärare med att köra en sväng. Med lite mer kläder på än sist var det faktiskt inte så himla kallt. Men framförallt var det himla trevligt och trots att L blev lite väl piggelin ibland var han himla trevlig och ändå lydig :)

10527818_897979126893399_8354746933861248804_n.jpg

10858530_897979156893396_3299587964932206091_n.jpg

Haha @parellikusken I förhållande till Lazer är ju Dacke rena smalbeningen :D:p

Jag jobbade sista dagen för jul idag och det blev kort dag, så jag stack ut och firade in mitt första jullov som lärare med att köra en sväng. Med lite mer kläder på än sist var det faktiskt inte så himla kallt. Men framförallt var det himla trevligt och trots att L blev lite väl piggelin ibland var han himla trevlig och ändå lydig :)

10527818_897979126893399_8354746933861248804_n.jpg

10858530_897979156893396_3299587964932206091_n.jpg

Härligt att köra. :)

Hade faktiskt tänkt höra av mig till dig om att följa med ut och åka vagn. Kan ju inte ta med Dacke med tanke på ringormen, men hänger gärna med i vagnen. :)
Men får ta det efter nyår då jag far norrut på måndag.

Älskar min häst!!! :love:
Red ett pass i ridhuset och slängde på dressyrsadeln. Ska jag lära mig rida i den så måste jag ju just rida i den :p
Och tänka sig, idag funkade det. Jag kom ner i sadeln, god balans och låååånga ben. Och plötsligt så gick Våd som en klocka :D
Fick tom till en riktigt bra galoppfattning, sidvärtes funkade även fint i traven idag, öppna längs långsidorna gick kanon.
Han vart lite tung i handen stundtals, men hellre det än när han kör "struts-stilen" och vägrar söka sig fram till bettet alls. Hängandet är för mig lättare att rida mig igenom iaf :)

CC100867-8821-48D3-B4C5-05077C687EC8_zpsfajsey3p.jpg

Jag tycker inte kallblod BEHÖVER vara så stora, min lilla är 145 max, jag är 174 och hon kannog bära upp ännu längre/större utan att det ser märkligt ut.

En sko har lossnat, vår hovis har tackat nej till fortsatt skoning iom hur svår hon är, DESSUTOM är mitt nästa förstahandsval sjukskriven och vi har inte hur mycket hovisar som helst här... De som finns täcker upp för den sjukskrivna och är inte ett dugg sugna på att ta på sig en uppenbar säkerhetsrisk.

:(

Men gud @KrullTroll vad ni kan! Jag blir helt avis. Vi tränar fortfarande på att inte gå omkull i ridhuset men har börjat introducera sidförande skänkel med varierande resultat.

Haha!! Tack :D
Har traglat med honom i 1,5 år nu sen jag red in honom. Och har tittat på andra som "dansar" fram med sina hästar och varit såååå avis.
Min häst har mest "strutsat" omkring och jag har skumpat runt som en hösäck. Känns som vi äntligen börjar hitta varandra.
Det är en lång bit kvar tills vi dansar fram och galoppen e svår att hålla ihop, men ändå...det går framåt!
Så bit ihop och fortsätt tragla, och när det bara går emot så släpp kraven och ha bara kul är mitt tips! :)

Men fy vad trist med skorna och hovis...är hon så överdjävlig alltså? :(

Haha!! Tack :D
Har traglat med honom i 1,5 år nu sen jag red in honom. Och har tittat på andra som "dansar" fram med sina hästar och varit såååå avis.
Min häst har mest "strutsat" omkring och jag har skumpat runt som en hösäck. Känns som vi äntligen börjar hitta varandra.
Det är en lång bit kvar tills vi dansar fram och galoppen e svår att hålla ihop, men ändå...det går framåt!
Så bit ihop och fortsätt tragla, och när det bara går emot så släpp kraven och ha bara kul är mitt tips! :)

Men fy vad trist med skorna och hovis...är hon så överdjävlig alltså? :(
hon är väl "knepig" eller "svårskodd" med sedering. Utan far hovis som en vante. jag avbröt senast pga gillade inte att kolla på. Vet inte om det är att hon HATAR skor eller om det bara är personkemi, jag får ju verka och har fått hela tiden. Nu har jag iaf fått låna verktyg så jag kan försöka få av skon själv. hoppas det går! Hon har inte ömmat något på hoven med tappskon så vi provar nog barfota en stund.

hon är väl "knepig" eller "svårskodd" med sedering. Utan far hovis som en vante. jag avbröt senast pga gillade inte att kolla på. Vet inte om det är att hon HATAR skor eller om det bara är personkemi, jag får ju verka och har fått hela tiden. Nu har jag iaf fått låna verktyg så jag kan försöka få av skon själv. hoppas det går! Hon har inte ömmat något på hoven med tappskon så vi provar nog barfota en stund.

Oj :/

jag har provat att ge lugnande en gång, domosedan under tungan. Blir ju osäkert hur mkt som hamnar rätt, hon blev märkbart dåsig av det iaf, men protesterade i början ändå. Får inte jag heller dra av skon/verka får vi lasta den mkt svårlastade lilla ponnyn och åka till klinik för att ta reda på varför det är såhär, och få hjälp med lugnande i blodet för att få fina fötter igen. jag har aldrig haft någon häst som är knepig i hantering innan, min ponny lastar sig själv, kan bli duschad utan att vara uppbunden, lättskodd osv osv osv. :(

Tack både @Lazer09 och @KrullTroll för svar! :D
Jag följde en kallblodstravares blogg för några år sen, en som var sjukt välriden och gick LA med vinster, minns inte alls vad hästen heter! :/

Hur har ni hittat era hästar? Jag har länge kollat hästannonser efter en kallblodstravare (gärna lite högre än medelsnittet, närmre 160 cm men det verkar omöjligt) och de flesta verkar antingen bara säljas till trav eller bo uppe i Kiruna... ;)
Samma sak med "vanligt" kallblod, de flesta verkar vara minismå (?) .

Hej!
Jag köpte min Lysjö Tinder på en blocket-annons när han var fyra och pensionerades från trav. Han är 158cm och såldes till ridning.

Vi jobbar vidare på grunder, form, bärighet, samling, tempoväxlingar i både trav och galopp, galoppombyten. Just nu är det uteridning som gäller pga att paddocken är frusen. Visserligen är Lukas (som han kallas) så sammanhållen i kroppen att paddockens istäcke skulle fungera ändå - balanserad och fin - men jag har ändå valt uteritter ett tag. Kanske ska ta lite i paddocken under de "röda" dagarna under julhelgen när jag inte är på språng (jobbar julafton, ska åka och hälsa på föräldrarna på annandagen och lite annat).

Jag har börjat köra lite också, även om det är vinteruppehåll med körningen för närvarande. Med lite tur kan det bli parkörning framöver. Jag ska få en parstång till min vagn, och har lokselar så det räcker, som är förberedda för parkörning. Behöver komplettera med stångkoppel och lite annat som jag vet var jag får tag i.

Jag har fått en till kallblodstravare: Granmin -97. Han var aktiv inom travet till 15 års ålder, men verkar vara välriden och skolad i grund. Han har bara funnits hos mig i en dryg vecka, så jag har inte bildat mig så stor uppfattning om honom än mer än att han är trevlig. Han och Lukas är väldigt lika till utseendet, så det skulle kunna bli ett vackert par.

jättevacker!!
Min Biff är ju en smäcker variant av bruks, flera som misstagit honom för en travmodell. Dels pga kroppen men också traven han älgar iväg i :p
Gillar travmodellen just för att den ofta ger en större ridbarhet. Hoppas verkligen du lyckas hitta en klumpedums :)

Haha, så din är en bruks? Blir förvirrad här! ;)

Kom på alldeles nyss att svägerskan bor ju i Bollnäs och har en kbltravare hemma i stallet och är lite involverad inom travet... Känns lovande! ;) :D

Hej!
Jag köpte min Lysjö Tinder på en blocket-annons när han var fyra och pensionerades från trav. Han är 158cm och såldes till ridning.

Minns att jag för några år sen fick grymt bra hjälp på travforumet här på Buke när jag som aldrig varit på Solvalla skulle dit och fota en onsdag, fick till och med gratis entrébiljetter av någon uppfödare vars hästar startade den kvällen så det går ju att höra med någon där också! ^^

Om ni undrar varför jag vill ha en lite större, runt 155 cm eller högre så är det för att jag är van att rida halvblod på 160-185 cm, då känns 150 cm på en ändå nätt kallblodstravare jääättelitet och jag vill ju inte känna mig för stor på hästen. ;) Jag är 170 cm så är inte lång men jag är ju inte pinnsmal heller. Så det är därför jag tror att en runt 155-160 cm skulle passa. :)
Har satt svägerskan på spaning, vem vet, stoet hon har hemma ska föla i sommar, kanske den avkomman inte passar för trav? ;) Planen är inte att köpa än på något eller några år, ska hinna föla själv och försöka hitta ett bättre jobb. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Gnägg Vi har passerat 2000 inlägg så jag börjar en ny tråd. @kryddelydd och @Cilva Jag tycker det är en intressant diskussion om mål och...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 401
Senast: Darkie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla kloka människor. Jag vet inte vad jag vill med denna tråden eller jo jag vill ha andra människors åsikter, tankar, förslag på...
Svar
16
· Visningar
3 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar