Nordsvensk travare, egen ras?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zoccer
  • Startdatum Startdatum
Z

zoccer

Hej Alla!
Jag fick en fråga av en väninna häromdan och tänkte fråga er vad ni tycker . Hon arbetar i riksdagen och har på sitt bord hurvida den nordsvenska travaren ska bli en egen ras eller inte? Vad anser ni om det är det bra eller dåligt, hoppas jag är på rätt ställe å frågar :confused:?.

Tja vill du bara ha åsikter så tycker då jag att de ska vara en egen ras. De skiljer ju sig markant från bruks nordisen.

Tycker också att det borde vara en egen ras. Håller med om att de skiljer sig mycket från bruks nordisen. :D

det tycker jag oxå. nu är det ju mer en undergren till nordisen. (av bruksmodell alltså..)
nsv travare är ju mkt lättare i typen, men har samma ursprung... jaja, de borde kunna va en egen ras..

Den nordsvenska travaren är redan en egen ras. Fö så är det knappast riksdagen som beslutar kring de olika raserna....

Ett tillägg... Det heter inte nordsvensktravare även om det ofta kallas så, det heter kallblodstravare.

Nej men jisses!

Det heter inte nordsvensk travare längre, det heter kallblodstravare och har gjort så i X antal år.

Redan på sextiotalet delade man upp stamboken i två delar - en för nordsvensk brukshäst och en för kallblodstravare.

Tänk så kunniga man är i den svenska riksdagen... :rofl:

Immer

Jag tyckte väl att det var något som inte stämde helt, men jag är inte så insatt i just de raserna ( :angel: ) så att jag kunde komma med något.

ojojoj...glöm det jag skrev ovan. :crazy:
Tänkte visst inte helt klart. Vet ju själv att kallblodstravaren har en egen stambok.
Har själv en kallblodstravare så det känns lite pinsamt att jag inte kom på det förrän jag läste nu. :o

Jag ber om ursäkt, upptäckte precis som du säger att det heter kallblodstravare och att de är en egen ras :o så därför har jag försökt nå väninnan men utan tesultat idag jag skulle tro att det hon var ute efter är att få någon typ av lag som bevarar kallblodstravaren genom restriktioner inom avel, men jag ska inte svära på att det är det som hon var ute efter så jag får kolla upp det bättre, vet förresten inte om det redan finns. Det finns ju vissa regler som styr inom andra hästraser som ska bevaras. Men jag vet också att det finns många här på forumet som kan väldigt mycket :), :bow:. och jag tar gärna emot all information som jag kan få :bow:

Det finns redan restriktioner kring aveln så din väninna kan nog släppa det...

Ja jag får nog kolla vad de har för arbetsuppgifter på riksdagen ;) det blev lite fel , var lite för snabb att grabba tag i tangentbordet :idea: bukefalos var min första tanke så skrev jag snabbt som ögat :rofl: . Återkommer när jag har kollat vad hon egentligen ville veta för något, om hon vet det själv :devil:

Jag ska fråga henne vad hon menade och vad det var hon ville ha reda på, ju mer jag hittar å läser ju mer frågande blir jag också.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 397
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar