Nödvändigt med vaccination?

Sophia_

Trådstartare
Har alla ni era hundar vaccinerade?

Hur nödvändigt anser ni det vara med vaccinering om man aldrig tävlar eller liknande, hunden träffar sällan eller aldrig andra hundar?

Bara synpunkter/åsikter, inga påhopp, tack. :bow:

Sv: Nödvändigt med vaccination?

Ju fler ovaccinerade hundar vi har dess mer ökar risken att valpsjuka hepatit o parvo skall ta fart.
Du kan mkt väl dra hem virus på skorna.
PL

Jag skulle då aldrig ha en ovaccinerad hund. Så för mig är det absolut nödvändigt.

Jag skulle heller aldrig ha en ovaccinerad hund. varför utsätta dem för riskerna om man kan förebygga det.

Jag skulle absolut vaccinera mina hundar även om jag inte tävlade med dom, jag vill inte riskera att de smittas av något.

för att fräscha upp gammal kunskap, hur lång tid varar vaccinet mot hepatit och parvo? antar att det är parvo som varar längst i o m fyraårsregeln för att få tävla? och kennelhosta som ev bara hade full effekt i ett år? tror jag har rört ihop det lite.

Rent individuellt tror jag ärligt talat att det inte är så allvarligt som man kan tro. :o Däremot gör det ju skillnad i det stora hela och man har ju ett ansvar även där.

Jag dömmer dock ingen som väljer att avstå från vaccination av olika anledningar.

Jag vaccinerar mina hundar så sällan som möjligt och om det inte vore för att vi rör oss utom landets gränser så skulle jag enbart ta parvo/valpsjukespruterna vart 4e år. Mina får även rabies (3 år på den) och Lepto sprutan (40 dagar innan utlandsresa).

Men om jag vore som du skulle jag ta det vanliga sprutorna vart 4e år.
Att strunta i vaccinerna skulle jag inte våga...
Jag skulle däremot inte bry mig om kennelhosta om hunden är fullrt frisk och kry.

för att fräscha upp gammal kunskap, hur lång tid varar vaccinet mot hepatit och parvo? antar att det är parvo som varar längst i o m fyraårsregeln för att få tävla? och kennelhosta som ev bara hade full effekt i ett år? tror jag har rört ihop det lite.
Nobivacs rekommendationer:
Valpsjuka, HCC, Parvo: Vartannat år. (1 år, 3 år, 5 år, 7 år o.s.v.)
Kennelhosta: Varje år.

men det kan väl inte stämma i o m 4-årsregeln för att få tävla. Nobivac är väl produktnamnet/tillverkaren, så dem litar jag inte på. klart att de vill att man ska vaccinera så ofta som möjligt.

Produktresumén, där rekommendationen återfinns, har å andra sidan passerat läkemedelsmyndigheten. När jag googlade runt för att finna information om vaccinationsrutiner sprang jag på följande på div. veterinärklinikers hemsidor:

Valpsjuka, HCC: Vartannat år.
Kennelhosta, Parvo: Varje år.

Det enda jag kommit fram till är att det saknas konsensus. ;)

det är så flummigt det där. en kompis läste till vet i danmark och där fick de lära sig att det räckte med vart tredje år?

Det är lätt med katt. En spruta en gång om året.

(Eller: Så var det på den tiden jag ansvarade för kattens vaccination.)

Det är lätt med katt. En spruta en gång om året.

(Eller: Så var det på den tiden jag ansvarade för kattens vaccination.)

Så lätt är det inte på kattsidan. ;) Tiderna ändras, så även vaccinationsrekommendationer. Numera finns delade vaccin så man kan vaccinera katter mot pest vart tredje år och årligen mot snuva. Dessutom ser man mer på möjligheterna att skräddarsy vaccinationsprotokoll efter katt. En strikt innekatt som inte träffar andra katter är inte i samma behov av vaccination som en katt som ställs ut varannan helg. ;)

För alla som är intresserade finns SVAs vaccinationsrapport gällande hund och katt här.

Jag tycker det är rörigt. Men jag tror detta var det senaste jag hörde ;)
Parvo vartannat år (förr varje år) Valp vart fjärde år. Kennelhosta varje år. Sen om det är rätt, det är en annan sak.

Själv tar jag parvo och kennelhosta varje år, och valp vartannat år.

Hmm, fick de förklarat av vet idag men har glömt de igen...
Hunden blev vaccinerad idag mot allting...

KL
Med tanke på hur mkt smuggelhundar som finns i dett alndet idag så vaccinerar jag mot allt, även rabies sedan vi flyttat söderut.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka